Veiligheidslogica nieuwe apk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 22:55

Shadow0 schreef:
Ik vind dat je in dit topic behoorlijk naar je conclusie toe aan het redeneren, en de data die er wel is (dat een aantal veiligheidsaanpassingen ook daadwerkelijk geleid hebben tot minder slachtoffers bv) probeert aan te passen aan je eigen overtuiging. Dat is natuurlijk niet zoals het hoort als je de wetenschappelijke methode van belang vindt.


Dat mag je vinden.
Ik vind dat ik heel keurig inhoudelijk probeer te reageren op continue persoonlijk getinte reacties.

Citaat:
Wat de olijfbomen ermee te maken hebben is mij trouwens geheel onduidelijk.


Ok, olijfbomen kunnen niet, Amish wel.

hc

Brainless

Berichten: 30423
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Veiligheidslogica nieuwe apk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:03

Het rechter voorwiel blokkeerde in ieders geval en dan zal waarschijnlijk links helemaal niet gedaan hebben!?
De auto is toen eerst naar Opel Nederland gegaan voor controle en is er van alles vervangen. Het bleek dus aan de ABS te liggen. (er waren voor dit en later nog veel meer problemen met de auto en is toen aan de kant van snelweg blijven staan en hebben hem nooit meer terug gezien).

Maar dit doet niet onder aan het feit dat je anders moet remmen met of zonder ABS.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 23:50

Brainless schreef:
Het rechter voorwiel blokkeerde in ieders geval en dan zal waarschijnlijk links helemaal niet gedaan hebben!?



Geen idee.

[quoet]
Maar dit doet niet onder aan het feit dat je anders moet remmen met of zonder ABS.[/quote]

Euh, nee. Je moet gewoon altijd proberen optimaal te remmen. Met abs krijg je electronische vaardigheidssteun, zonder niet.
Een heel ervaren bestuurder kan beter remmen dan abs. Ook in de regen.
ABS is verder van toegevoegde waarde onder marginale omstandigheden zoals een plaatselijk afwisselend wel/niet bevroren wegdek.

Jouw opmerking heeft grond in het advies dat minder ervaren bestuurders krijgen omdat ze anders niet van het remvermogen gebruik maken. Uitgezonderd paniekstop remmen de meeste bestuurders minder hard af dan het remsysteem aan kan.
Voor onervaren remmers die anders niet sterk genoeg zouden afremmen klopt jouw opmerking: het abs regelt dan de maximale remvertraging voor die remmer. Het is echter geen wetmatigheid.

hc

Karl66

Berichten: 29942
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:07

HC er sterven ook jaarlijks mensen doordat ze hun gordel gebruikten. Is dat een reden om deze uit de auto te slopen? Nee, er worden jaarlijks meer mensen door gered. Dit geldt ook voor airbag en ABS.

Ik ontken ook niet dat het Peltzman effect er is, want dat is er. Het effect heeft alleen niks te maken met de APK-controle van deze voorzieningen. Net zoals de giftigheid en milieubelasting daar niks mee te maken hebben. Jouw oorspronkelijke vraag was waarom auto's bij de APK afgekeurd moesten worden op niet goed werkende voorzieningen als ABS en airbag, aangezien niet alle auto's deze voorzieningen hebben.

Op het moment dat deze voorzieningen in je auto zitten en niet goed blijken te werken, dan kunnen ze een gevaar vormen. Dat in tegenstelling tot een auto waar ze niet in zitten en dus geen gevaar kunnen vormen door niet goed te werken.

Om het voorbeeld van Brainless aan te halen. Het Peltzman effect van ABS is dat mensen minder afstand tot hun voorganger in acht nemen, omdat hun auto een kortere remweg heeft. Het gevolg van het niet goed werken van de ABS van Brainless was dat de auto niet in zijn spoor bleef. Het gevolg is dus dat je niet in de auto voor je schuift (Peltzman effect) maar in de boom of auto naast je (spontaan veranderend gedrag van je auto waar je niet op kan anticiperen)
Had haar auto geen ABS gehad, dan had dat probleem niet kunnen optreden en is er dus ook geen controle ivm de verkeersveiligheid nodig.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:32

Karl66 schreef:
Jouw oorspronkelijke vraag was waarom auto's bij de APK afgekeurd moesten worden op niet goed werkende voorzieningen als ABS en airbag, aangezien niet alle auto's deze voorzieningen hebben.


Vandaar dat ik dit op jouw reactie nog even duidelijk als punt 1. had vermeld :)*

Jij vindt dat ze gekeurd moeten worden omdat ze erin zitten en kapot kunnen.
Ik vind dat het onzin is omdat als ze kapot zijn de auto alleen een niet verplicht éxtra mist.

Jouw redenering is ook van toepassing op achterruitverwarming, centrale deurvergendeling, electrische ramen, hoogteregeling van de vering, meesturende achteras, tractiecontrole etc. Werkt het niet? Afkeuren!
Nogmaals, van míj mag het omdat er dan mogelijk weer autos komen die het allemaal níet hebben; goedkopere uitgeklede 'crisis'-instapmodellen i.p.v actiemodellen met meer meuk voor dezelfde prijs :D

hc

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:40

Karl66 schreef:
Om het voorbeeld van Brainless aan te halen.


Euh.... volgens Brainless stuurde de auto de blokkerende kant op. Ik vind haar relaas een voorbeeld van een broodje aap.

Jouw opmerking mbt minder afstand houden indien er abs in zit is wederom géén argument voor keuring ervan, wel onderbouwing van het gevaar ervan. Het remvermogen neemt door abs niet toe :)* Je moet gewoon dezelfde afstand houden punt. Als de bestuurder dat niet doet omdat deze het allemaal niet snapt, moet deze een rijontzegging krijgen.

hc

Brainless

Berichten: 30423
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Veiligheidslogica nieuwe apk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:49

Dus omdat jij het niet kan verklaren (Opel Nederland heeft er ook 2 weken voor nodig gehad, dus ik verwijt jou niks) is het een broodje aap verhaal, jammer dat jij mij daar van beschuldigd!!!!!

Ook als je een slipcursus doet krijg je te horen dat een auto anders reageert met en zonder ABS dus ook de manier van remmen en reageren van de bestuurder.

Mijn vader heeft vroeger rally's gereden en die zegt ook dat de manier van rijden en sturen in de loop der jaren anders is geworden naar mate de auto's meer "hulpmiddelen" hebben gekregen.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 12:03

Brainless schreef:
Dus omdat jij het niet kan verklaren (Opel Nederland heeft er ook 2 weken voor nodig gehad, dus ik verwijt jou niks) is het een broodje aap verhaal, jammer dat jij mij daar van beschuldigd!!!!!


LEES. Ik schrijf niet 'is', maar 'VIND' en dat vind ik. Waarom heb ik al aangegeven.

Jij verandert jouw relaas van wel werkende abs aan het ene wiel naar niet remmend daar. Beetje lastig dat dan te verklaren niet?!
Ik kan alleen uitleggen dat een blokkerend wiel je niet die kant in trekt zoals je éérst schreef.
Al met al vínd ik jouw relaas een broodje aap.

Jij bent het daar allemaal niet mee eens. Prima.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:21

Huertecilla schreef:
Al met al vínd ik jouw relaas een broodje aap.


Als ik jou verhaal zo lees HC, denk ik maar een ding...GA eens met een auto de baan op, uitgerust met ABS ASR ESP, tractiecontrol en BAS....

Wedden dat je de pionnen niet knippen en scheren kan zonder al deze hulpmiddelen?
Het wiel hoeft niet meer utigevonden te worden hoor HS...dat is al lang al voor je gedaan.

Je theorieen slaan als een tang op een varken, deze hulpmiddelen maken je auto veiliger,
of je het horen wil of niet daar is echt geen voorbeeld meer noor nodig, of je mocht het nooit hebben ervaren.

Prima zaak dat hier naar gekeken wordt, als jij een noodstop moet maken, en je ABS vliegt eruit, heb je een groot probleem, of je het horen wil of niet.
Het zit er immers op, dus als bestuurder verwacht je dan ook dat het zijn werk doet, anders moet je op een andere manier remmen that's simpel hoef je niet voor gestudeerd te hebben.

Grote klasse dat dit punt meegenomen wordt met de APK, het is immers een veiligheidspunt.