Auschwitz. Wie is daar geweest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:39

Hmm.. oké, lijkt me een interessante serie. Al heb ik toch meer baat bij tastbare dingen.

Weetje, het staat op een forum. En ik heb er alle begrip voor dat je op deze manier reageert, maar niemand weet van te voren dat er ook mensen zijn die zo aangedaan zijn door dit onderwerp. We leven in de 21e eeuw, het zal niet lang meer duren of de laatste overlevenden zijn er ook niet meer. Je gaat er op een forum niet van uit dat mensen zo geraakt worden door een simpele vraag.
Jij hebt dit topic aangeklikt, prima. Je leest het, maar als het je niet aanstaat, kan je er moeilijk mensen mee gaan tegenspreken, omdat jij het oneerbiedig aanvoelt.
Ik begrijp het enthousiasme, en ik kan er ook heel enthousiast over zijn. Door de verhalen van mijn leraar, omdat ik er zelf een gevoel bij krijg. Je kan mensen dat niet kwalijk nemen. Je hebt wel degelijk de keuze om dit te lezen of niet. Natuurlijk begrijp ik je reactie, ik denk dat ik zelf ook zo zou reageren, maar wees eens eerlijk... Niemand bedoeld hier iemand te kwetsen. Niemand gaat hier respectloos met het kamp om!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:50

Jeetje Echwel, verschrikkelijk.
Het is voor mij ook geen sensatie, heel erg onder de indruk.

Het is gewoon een oorlog geweest die nooit had mogen gebeuren!
Op Canvas is ook een programma (geweest?) over de de oorlog, de overlevenden die hun verhaal vertellen over de oorlog. Verschillende onderwerpen heb ik al gezien.
Een meisje met haar blinde ouders in een kelder, er was een brandbom op het huis gegooid en de kelder vulde zich met rook. Er waren 2 uitgangen 1 was geblokkeerd door de brand.
Nog 1 uitgebikte uitgang en ze heeft haar ouders daar achter moeten laten omdat ze er nooit uit zouden komen. Dit staat me nog heel erg bij.

Nintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:51

Ik ben in Sachsenhausen geweest, zo'n 35 km vanaf Berlijn. Het was echt ongelovelijk indrukwekkend om daar te zijn geweest. Je denkt te weten wat zich daar allemaal heeft afgespeelt, maar het wordt pas echt realiteit op het moment dat je daar staat. In Sachsenhausen voerden ze veel medische experimenten uit, zowel op kinderen als volwassenen. Het gebouw waar ze deze experimenten uitvoerden was nog intact incl. de snijtafels. Vreselijk om te zien. Dit is trouwens ook het kamp waar de valsemunterij zich afgespeelt heeft, wat later verfilmt is in 'die Fälscher'. Aanrader om te kijken!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:52

Ik denk dat enthousiasme het verkeerde woord is, je zou het beter interesse kunnen moemen. Men wil toch meer weten over de oorlog en om naar een concentratiekamp te gaan krijg je toch een kleine indruk hoe verschrikkelijk het er geweest moest zijn.
Zelf kreeg ik een nog grotere hekel aan de Duitsers toen ik daar was, onterecht want het is een nieuwe generatie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:55

Miss_Malfoy schreef:
Ik ben eens in bergen-belsen geweest, in belgië.

Bergen Belsen is Duitsland. Ben je niet naar Breendonk geweest dan? Breendonk is een werkkamp/transportkamp geweest, van daaruit vertrokken mensen oa naar Auschwitz.

Ik las iemand vragen wat Birkenau was.
Auschwitz bestaat uit drie delen. Auschwitz I is het oorspronkelijke kamp, Auschwitz II is Birkenau wat later bijgebouwd is om de vernietigingscapaciteit te vergroten, het deel waar de spoorlijn binnenkwam en vrijwel de meeste Joden zaten, en III is Monowitz, het werkkamp.

Zelf heb ik een rondreis in Polen gemaakt met het Nationaal Joods Comitee, voornamelijk met overlevenden, kinderen en kleinkinderen van slachtoffers (ik en mijn vriendin waren de enige niet-Joden) en met name Majdanek en Sobibor waren indrukwekkend. Persoonlijk vond ik Auschwitz te druk en museumachtig, waardoor ik minder emotioneel betrokken was (gelukkig trouwens, die hele reis was een emotionele rollercoaster) In Majdanek heb ik staan huilen en in Sobibor was ik bang van de sfeer die er hing. Jaarlijks staken ze in Sobibor kaarsen aan voor de slachtoffers en elk jaar gingen ze ook gelijk uit, ongeacht of ze de kaarsen afschermden of van welke kant de wind kwam.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:57

Persoonlijk had ik vorig jaar in Praag nog naar de grote begraafplaats gewild.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oude_Joods ... ats_(Praag)
Folders gezien, en het was zó indrukwekkend!
Helaas hadden we er geen tijd meer voor, en zijn vader en zusje nogal cultuurbarbaren :(

Ikima; Ja enthousiasme is misschien niet het juiste woord. Maar ik kan het even niet anders omschrijven. Zal er dolgraag heenwillen met een bijzonder persoon, en om mijn verleden achter me te laten. Zo'n drang voel ik ineens. Een bizarre drang. But don't get me wrong!
Ik denk dat je er heel nuchter uit kan komen, wetend wat voor verschrikkelijke dingen er op deze wereld gebeurd zijn. Weten dat je het allemaal zo erg nog niet hebt.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:00

Ikima, je omschrijft het goed, het is interesse.
En ik denk dat het goed is (voor later en nu) dat er nog steeds mensen zijn die zich hiermee bezighouden en het willen zien. Van ons verleden moeten en kunnen we leren.
@Echwel: gezien je achtergrond kan ik me goed voorstellen dat dit erg heftig/emotioneel is en net is alsof het niet gepast is dat anderen 'graag' een concentratiekamp willen zien.

Zelf werk ik in de provincie Drenthe, veel bovenbouwgroepen gaan dan op bezoek in Westerbork. Dat maakt altijd wel veel indruk op de kinderen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:01

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:03

Inmiddels al een hele tijd terug ben ik in Terezín geweest, destijds ook tijdens de werkweek naar Praag op de middelbare school.
En eigenlijk zijn er geen juiste woorden te vinden om het gevoel te beschrijven dat je daar krijgt.
Verschrikkelijk, gruwelijk... En dan te bedenken dat Terezín eigenlijk niet bedoeld was als vernietigingskamp...
Praag en daarbij Terezín waren juist bestempeld als wordende het museum van een verloren volk... Probeer je eens voor te stellen hoe de wereld eruit had gezien als dat gelukt was...

Op mij heeft het ontzettend veel indruk gemaakt, dit vergeet je gewoon nooit meer. Ík, die de oorlog niet eens heeft meegemaakt en waarvan de opa en oma geboren zijn in de laatste jaren van de oorlog, vergeet dit niet meer. Ik kan me dus niet eens voorstellen hoe het moet zijn als je familie hier wel het slachtoffer van is geworden.
En wat het meest indrukwekkend was? De sfeer? De hypocretrie van dit kamp? De verschrikkelijke omstandigheden waarin mensen leefden? De kunstgebitten van de overledenen? De ovens? Het kamertje waarin medische experimenten werden uitgevoerd? De verschillende geschreven papiertjes en de boodschapjes die daarop staan? De ontzettend goede gids met zijn familieverhaal en één van de leerkrachten die er ook veel familie verloren heeft?
Zeg het maar...

Verder: Enthousiasme is prima. Bewustwording en besef zijn zeker niet verkeerd. Maar: Soms moet je proberen om je te bedenken over welk onderwerp je het hebt. In dit geval een onderwerp dat, nog steeds, voor een heleboel mensen zéér gevoelig ligt, zeker nu de herdenking voor Auschwitz ook weer dichterbij komt. (Voor wie dit niet gelooft: Probeer het maar uit, ga in de thuiszorg werken en praat met je clienten en hun kinderen).
Opmerkingen als: We leven nu, meer dan 60 jaar later en de laatste overlevenden zijn over een paar jaar overleden vind ik dan ook zéér, zéér onrespectvol!
Het zijn namelijk niet alleen de overlevenden die de gevolgen dragen.

Janine1990

Re: auswitch. Wie is daar geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:07

Patricia; die opmerkingen zijn niet respectloos bedoeld. Maar ik bedoel er wel mee te zeggen dat eren goed is, maar treuren je leven verziekt. Ik heb te vaak en te lang getreurd om dingen en personen. We leven nu, bewustwording en besef zijn geweldig. Maar loslaten is nog beter, in mijn ogen.

Als je hier verder over wilt discussieren, denk ik dat het gepaster is om dit via pb te doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:08

moonfish13 schreef:
ik kwam een foto van die tafels tegen op google steffi, echt een rilling door mijn lijf, gruwelijk.
De link:
http://www.rudyfoto.com/hol/sac-medtab.jpg

Heb me niet zo zeer daarin kunnen verdiepen tijdens mijn geschiedenislessen, ben erg benieuwd naar wat hier gebeurde.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:10

In de bibliotheek (en boekhandel) kun je ook veel boeken vinden over de Tweede Wereldoorlog, de Holocaust, zowel informatief als verhalen van mensen die het mee hebben gemaakt,

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:15

TS: Auschwitz is nu al een aantal keren goed genoemd, er zijn meerdere mensen die het erg storend vinden dat het verkeerd gespeld is, kun je het aanpassen?
Ben naar Terezin (Theresienstadt) geweest en het is gewoon indrukwekkend, denk dat iedereen een keer in een concentratiekamp geweest moet zijn om het gevoel te ervaren.
@Patricia helemaal mee eens, zijn in november naar Remembrance day op begraafplaats Jonkerbos geweest en er waren nog een aantal Engelse militairen op hoge leeftijd en familie, dan lijkt het toch wel heel dichtbij.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:17

Ook ik ben naar Theresienstadt geweest in Praag. Is inmiddels 3 jaar geleden, maar ik weet het nog precies.

De muur, de gangen voor de wachten (die waren zoo klein, kom ik met mijn 1,90), de kamers waar veel ste veel mensen in een te kleine ruimte zaten, de wasplaatsen, de ruimte waar de 'wachten' en kinderen leede was een wereld van verschil. Bioscopen voor de kinderen hun niet wetende wat er achter zich gebeurt.
Vreselijk! De begraafplaatsen, alles.
Krijg weer kippenvel als ik er aan denk!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:18

Janine1990 schreef:
moonfish13 schreef:
ik kwam een foto van die tafels tegen op google steffi, echt een rilling door mijn lijf, gruwelijk.
De link:
http://www.rudyfoto.com/hol/sac-medtab.jpg

Heb me niet zo zeer daarin kunnen verdiepen tijdens mijn geschiedenislessen, ben erg benieuwd naar wat hier gebeurde.

Met een beetje fantasie moet je je er toch wel wat bij voor kunnen stellen.. En dan 10x erger.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:21

Sorry, zulke fantasien heb ik niet. Maar ik kan mijn nieuwsgierigheid maar moeilijk bedwingen..

Patricia

Janine1990 schreef:
Patricia; die opmerkingen zijn niet respectloos bedoeld. Maar ik bedoel er wel mee te zeggen dat eren goed is, maar treuren je leven verziekt. Ik heb te vaak en te lang getreurd om dingen en personen. We leven nu, bewustwording en besef zijn geweldig. Maar loslaten is nog beter, in mijn ogen.

Als je hier verder over wilt discussieren, denk ik dat het gepaster is om dit via pb te doen.

Het is niet mijn bedoeling om hierover een discussie te beginnen en al helemaal niet binnen het topic.
Ook hier ging het me om een stukje bewustwording: Namelijk om het feit dat je wel bepaalt wat je leest, maar je zeker niet bepaalt wat een ander schrijft op welk moment. En dan is niet lezen makkelijker gezegd dan gedaan. Het woord dat die hele berg emoties losmaakt is al gelezen in de titel en heeft er al voor gezorgd dat die emoties er zijn.

Het ging me dus in mijn vorige reactie ook niet om een persoonlijke aanval op jou, mocht dat nog niet duidelijk zijn ;)

Ikima

Ik was toen bij de herdenking in Dachau, 60 jaar na de bevrijding, nabestaande en familieleden van kampslachtoffers uit alle landen waren er, zeer aangrijpend was het zien van een voormalig kampslachtoffer die het beruchte gestreepte pak aan had, voor mij was dit een heel emotioneel moment en krijg nog tranen in mijn ogen als ik eraan terug denk, voor diegenen die op die herdenkingsdag waren teruggekomen moet het helemaal moeilijk zijn geweest om daar te zijn.
Ik heb wel een enorm respect gekregen voor de overlevenden.

Nintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:22

Janine1990 schreef:
Sorry, zulke fantasien heb ik niet. Maar ik kan mijn nieuwsgierigheid maar moeilijk bedwingen..

Even googelen doet wonderen: http://www.go2war2.nl/artikel/1093/22

Nog meer mensen hier die 'de jongen in de gestreepte pyjama' van J. Boyne hebben gelezen? Gaat ook over Auschwitz.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:25

Ik ben met school in Mauthausen (Oostenrijk), kamp Vught en kamp Westerbork geweest. De sfeer op die plaatsen is inderdaad zo vreemd, dat is niet te omschrijven.

Mauthausen heeft op mij de meeste indruk gemaakt. Toen was ik ook wel het jongst, daar ben ik met de havo geweest. Naar kamp Vught gaan wij ieder jaar met onze groep 8 op school. We gaan daar dan tijdens de periode heen dat we het op school over de tweede wereld oorlog hebben. De kinderen zijn hier altijd erg van onder de indruk. Naar Westerbork ben ik dit jaar met mijn vriend geweest. We waren in Drenthe op vakantie en ik was pas weer naar Vught geweest. Daar ook heel veel foto's gemaakt om aan de kinderen te kunnen laten zien.

Als je er bent krijg je echt een beter idee bij hoe het was. Natuurlijk kunnen wij het ons niet voorstellen om dat mee te maken, gelukkig maar, maar we mogen nooit vergeten dat het gebeurd is en kunnen hier ook allemaal van leren voor de toekomst (echte juffrouw zinnen zie ik met terug lezen)

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:25

Ik ben ook in Auschwitz I en II geweest en wat er door je heengaat op het moment dat je daar bent, is inderdaad niet te beschrijven. Echter, ik ben ook in Breendonk (Belgie) geweest, en ik moet eerlijk zeggen dat dat véél meer indruk op me heeft gemaakt dan Auschwitz. Of dat nou komt omdat onze gids een ex-gevangene was en alles op zo'n manier vertelde alsof we er zelf bij waren geweest, of omdat ik inmiddels al veel meer wist over concentratiekampen, of omdat er leerlingen flauwviellen omdat ze toen pas de ernst écht onder ogen zagen... ik weet het niet. Maar het was heel, heel heftig die dag.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:27

Dit soort onderwerpen maakt altijd een grote indruk op mij. Ik vind het aan de ene kant heel interessant om er verhalen over te horen en te lezen, aan de andere kant bezorgt het mij kippevel.
Ik denk dat het heel goed is dat deze kampen open zijn voor publiek, mensen moeten kunnen blijven beseffen wat er gebeurd is en daar helpt een eventueel bezoek aan een kamp zeker aan
mee.
Een aantal jaar geleden ben ik in Westerbork geweest en binnenkort ga ik met mijn klas (groep 6,7,8 basisschool) naar kamp Amersfoort. Over dat kamp weet ik niet veel, volgens mij was het meer een verzamel/werkkamp. Ik vind het heel goed dat ook kinderen dit soort dingen zien en zo de dingen die in het verleden gebeurd zijn niet vergeten worden.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:28

Ik ben er geweest 3 jaar geleden in de zomer... Het was erg indrukwekkend om te zien en het hok vol met mensenhaar was misselijk makend....Zoveel brillen in een hok, pannen en waardevolle spullen.

De gaskamers waar duizenden mensen zijn vergast, de muur waar ze mensen doodschieten. Amper voor te stellen dat er daadwerkelijk soldaten zijn geweest die een baantje hadden "mensen doodschieten".

Wat mij nog goed bijstaat was dat er een Japanner voor de schietmuur stond en een flinke zak chips zat weg te vreten..Echt onrespectvol vond ik dat!

Er werd ook een film uitgezonden waarin je de mensen uitgemergeld aan het werk zag. Vreselijk gezicht...maar ik vond het achteraf wel heel goed dat ik was geweest. Je leert zo wel wat er precies is gebeurd in die tijd omdat je het zelf kunt zien.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:29

Steffi schreef:
Janine1990 schreef:

Even googelen doet wonderen: http://www.go2war2.nl/artikel/1093/22

Nog meer mensen hier die 'de jongen in de gestreepte pyjama' van J. Boyne hebben gelezen? Gaat ook over Auschwitz.

Dat boek is echt indrukwekkend, zo mooi geschreven. Je leest zo het verhaal eens uit een heel andere hoek.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:29

Patricia schreef:
Het is niet mijn bedoeling om hierover een discussie te beginnen en al helemaal niet binnen het topic.
Ook hier ging het me om een stukje bewustwording: Namelijk om het feit dat je wel bepaalt wat je leest, maar je zeker niet bepaalt wat een ander schrijft op welk moment. En dan is niet lezen makkelijker gezegd dan gedaan. Het woord dat die hele berg emoties losmaakt is al gelezen in de titel en heeft er al voor gezorgd dat die emoties er zijn.

Het ging me dus in mijn vorige reactie ook niet om een persoonlijke aanval op jou, mocht dat nog niet duidelijk zijn ;)

Oké :) Nee, het is me duidelijk.
Feit is natuurlijk ook dat wat je leest, en hoe je het leest, je reactie bepaald.
Maar het is wel even tot 10 tellen, je inleven in andersmans manier van denken, voordat je een reactie terug plaatst.
Wie in de vrede wil hiermee iemand kwetsen, niemand in deze hele wereld. Althans, in mijn ogen is dat wel zo logisch...