vriend koopt nieuwe auto waar ik niet blij mee ben.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:01

kazary schreef:
En dan met een torenhoge schuld zitten omdat je nooit spaarde en alles via frisia ging kopen. Het zit heel relaxed op een afbetaalde bank, kan ik je zeggen. Achter een afbetaalde pc en tv en rijdend in een auto die geen maatje te groot is. Iedereen moet het zelf weten hoor, maar hier geen leningen. En geen grote uitgaves zonder overleg. Vergeet niet dat veel relaties niet lekker lopen omdat ze samen niet weten hoe ze elke maand de eindjes moeten knopen. En dat is nu en dat is toekomst.
Je kan echt wel leven als je ook spaart en overlegt, juist dan kan je leven. Omdat je dan niet zit met, wat als.

Maar het staat nergens dat de audi buiten zijn budget is :D
TS vind het een te dure automaat, al moet ik zeggen dat de bovengenoemde auto bij mij echt niet in het rijtje te dure auto's valt :+
Ik neem aan dat hij de auto gewoon kan betalen en onderhouden...

Ik heb sowieso een broertje dood aan lenen hoor... het enige waar ik ooit voor zou 'lenen' is een hypotheek :')
Dus ik zit ook lekker op mijn afbetaalde bank, en paarden en auto :P
En vriendlief heeft zijn eigen dingen. :D
Zo lang je het kan betalen en het niet ten koste gaat van de vaste lasten vind ik zijn aankopen geen probleem :)

kazary

Re: vriend koopt nieuwe auto waar ik niet blij mee ben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:05

Zie mijn vorige bericht :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:09

duidelijk overheen gelezen :+

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:10

Maakt niet uit, daarom zeg ik het gewoon even.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:04

Bizar om te lezen dat bokkers tegenwoordig nog steeds een gezamelijke geldpot hebben en iedere (grote) uitgave moeten verantwoorden aan hun partner. Ik zou helemaal gek worden!!! En mijn vriend ook, schat ik zo in. Hij is vandaag thuis gekomen met een dikke Cadillac Eldorado. Helemaal leuk voor hem! Het komt niet eens in mijn hoofd op om te stellen dat hij dat geld beter had kunnen investeren in gordijnen, een wasdroger of een nieuwe slaapkamer. Ja had leuk geweest natuurlijk, dat wel. :D Maar ik vind het niet meer dan normaal dat we dat soort investeringen gezamelijk maken en vind het echt superegoistisch om te eisen dat hij gordijnen (die we nog steeds niet hebben :+ ) of een wasdroger van zijn geld moet kopen. Ik weet dat er genoeg vrouwen zijn die dat schaamteloos eisen van hun sukkels.. En ik vind het natuurlijk ontzettend leuk om te zien dat vriendje zo ontzettend blij is met zijn nieuwe aanwinst! Daarnaast moet ik er op mijn beurt niet aan denken om de aankoop van mijn paard of gewoon die veel te dure jas, die broek die ik niet nodig heb maar gewoon wil hebben of dat zoveelste dekje voor mijn paard te moeten verantwoorden. Lijkt me eerlijk gezegd ook geen gezonde situatie.
Dus TS, maak je niet druk en vraag je vriend of hij je een les automaat-rijden wil geven! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:43

nikkigioa schreef:
Ik weet dat er genoeg vrouwen zijn die dat schaamteloos eisen van hun sukkels..

Mss is het wel zo vriendelijk om dr even bij te vertellen dat er ook mensen zijn die het niet zo breed hebben en elk duppie moeten omdraaien omdat ze bv een uitkering hebben.
Dan is het wel zo fijn dat je dergelijke aankopen even overweegt voordat aan het begin van de maand bv de stroom wordt afgesloten omdat er nog drie rekeningen liggen ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:04

nikkigioa schreef:
Bizar om te lezen dat bokkers tegenwoordig nog steeds een gezamelijke geldpot hebben en iedere (grote) uitgave moeten verantwoorden aan hun partner. Ik zou helemaal gek worden!!! En mijn vriend ook, schat ik zo in. Hij is vandaag thuis gekomen met een dikke Cadillac Eldorado. Helemaal leuk voor hem! Het komt niet eens in mijn hoofd op om te stellen dat hij dat geld beter had kunnen investeren in gordijnen, een wasdroger of een nieuwe slaapkamer. Ja had leuk geweest natuurlijk, dat wel. :D Maar ik vind het niet meer dan normaal dat we dat soort investeringen gezamelijk maken en vind het echt superegoistisch om te eisen dat hij gordijnen (die we nog steeds niet hebben :+ ) of een wasdroger van zijn geld moet kopen. Ik weet dat er genoeg vrouwen zijn die dat schaamteloos eisen van hun sukkels.. En ik vind het natuurlijk ontzettend leuk om te zien dat vriendje zo ontzettend blij is met zijn nieuwe aanwinst! Daarnaast moet ik er op mijn beurt niet aan denken om de aankoop van mijn paard of gewoon die veel te dure jas, die broek die ik niet nodig heb maar gewoon wil hebben of dat zoveelste dekje voor mijn paard te moeten verantwoorden. Lijkt me eerlijk gezegd ook geen gezonde situatie.
Dus TS, maak je niet druk en vraag je vriend of hij je een les automaat-rijden wil geven! :D

Er is ook nog zoiets als een gulden middenweg. Als je een gezamelijk huishouden voert moet je ook zorgen dat je samen de kosten evenredig verdeelt. Je draagt daar naar rato je steentje aan bij en grote uitgaven bespreek je met elkaar. Ik zou not amused zijn als mijn vechtgenoot zonder overleg en vooraankondiging een auto had gekocht. Op het moment dat je nog niet samenwoont ligt dat anders. Compromissen sluiten en elkaars onoverkomelijkheden accepteren is een belangrijk onderdeel voor een goede relatie. Je moet elkaar op gelijke hoogte tegemoet komen. Op het moment dat een van de twee altijd maar slikt en toegeeft heb je geen gezonde relatie. Als je graag commandeert kan je beter een hond nemen.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:55

Chiqa schreef:
nikkigioa schreef:
Ik weet dat er genoeg vrouwen zijn die dat schaamteloos eisen van hun sukkels..

Mss is het wel zo vriendelijk om dr even bij te vertellen dat er ook mensen zijn die het niet zo breed hebben en elk duppie moeten omdraaien omdat ze bv een uitkering hebben.
Dan is het wel zo fijn dat je dergelijke aankopen even overweegt voordat aan het begin van de maand bv de stroom wordt afgesloten omdat er nog drie rekeningen liggen ;)

Lijkt me niet meer dan logisch dat vaste lasten prioriteit hebben boven het aanschaffen van een auto. Ik zie dan ook niet in wat dit te maken heeft met de hoogte van het inkomen, aangezien vaste lasten er altijd zullen zijn. Maar wanneer een van de partners na het betalen van de vaste lasten e.d. geld over heeft (of op zijn/haar eigen verantwoording een lening aan gaat), lijkt me het nier meer dan normaal dat diegene vrij is om dit te besteden zoals hij/zij wil.

Met de quote hierboven wil ik aangeven dat partner-A wel 100 "betere bestemmingen" kan bedenken voor het geld van partner-B, maar dat ik vind dat partner-B zelf moet weten wat hij/zij met het geld doet. Een veel te dure auto kopen, een veulen, whatever... Maar ik kom echt heel vaak stellen tegen waarvan de partner-A dat niet goed vindt, puur omdat hij/zij dus vind dat zijn/haar wensen prioriteit hebben (een nieuwe wasdroger, een uitzet, verzin het). En dàt vind ik nu echt super super egoistisch!! Dus dat bedoelde ik met dat stukje. Hoop dat het zo duidelijk is.
Laatst bijgewerkt door nikkigioa op 18-01-09 01:20, in het totaal 2 keer bewerkt

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 01:03

Anne_GTI schreef:
Er is ook nog zoiets als een gulden middenweg. Als je een gezamelijk huishouden voert moet je ook zorgen dat je samen de kosten evenredig verdeelt. Je draagt daar naar rato je steentje aan bij en grote uitgaven bespreek je met elkaar. Ik zou not amused zijn als mijn vechtgenoot zonder overleg en vooraankondiging een auto had gekocht.
Waarom niet dan? En waarom zou je, na het betalen van de vaste lasten e.d. grote uitgaven van te voren met elkaar moeten bespreken? Ik denk dat het in de meeste relaties wel besproken wordt hoor, daar niet van, maar ik val over het woord "moeten". Vrijheid en vertrouwen zijn in mijn ogen een van de belangrijkste dingen in een gezonde relatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 01:22

nikkigioa schreef:
Waarom niet dan? En waarom zou je, na het betalen van de vaste lasten e.d. grote uitgaven van te voren met elkaar moeten bespreken? Ik denk dat het in de meeste relaties wel besproken wordt hoor,

O je geeft het antwoord zelf al op je vraag gelukkig :)

nikkigioa schreef:
Lijkt me niet meer dan logisch dat vaste lasten prioriteit hebben boven het aanschaffen van een auto.

Nou dat ishet dus niet en daarom verbaasd mij jou reactie ook zo, om heel eerlijk te zijn vind ik hem ook best kwetsend overkomen naar mensen toe die wel die keuzes overleggen.
Het aantal uitkeringsgerechtigden en mensen met een diep lopende schuld en schuldsanering is nog nooit zo hoog in Nederland geweest.'
Kan mss voorkomen worden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 09:42

nikkigioa schreef:
Anne_GTI schreef:
Er is ook nog zoiets als een gulden middenweg. Als je een gezamelijk huishouden voert moet je ook zorgen dat je samen de kosten evenredig verdeelt. Je draagt daar naar rato je steentje aan bij en grote uitgaven bespreek je met elkaar. Ik zou not amused zijn als mijn vechtgenoot zonder overleg en vooraankondiging een auto had gekocht.
Waarom niet dan? En waarom zou je, na het betalen van de vaste lasten e.d. grote uitgaven van te voren met elkaar moeten bespreken? Ik denk dat het in de meeste relaties wel besproken wordt hoor, daar niet van, maar ik val over het woord "moeten". Vrijheid en vertrouwen zijn in mijn ogen een van de belangrijkste dingen in een gezonde relatie.

In ons gezin zijn er nog meer mensen dan alleen mijn partner en ik. Onze kinderen zullen ook vervoerd moeten worden in die auto en daar moet bij aanschaf ook rekening mee gehouden worden. Een sportcoupé is dan niet handig. Daarnaast zullen beide partners tegen die auto aan moeten kijken dus is het wel zo fijn als daar een beetje overeenstemming in is. Zelfde geldt voor aankopen in huis, ik kan wel een nieuwe keuken bestellen die pimpelpaars met groene stippen is omdat ik dat mooi vindt maar mijn partner zal er ook in moeten koken dus hoort hij daar ook een stem in te hebben.

In een relatie is het niet alleen vrijheid-blijheid. Vertrouwen moet je verdienen door je acties en je daden. Overleggen van grote aankopen hoort daarbij.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:06

En wat denk je van mensen met een gewone baan in de zorg of onderwijs of zoiets. Die komen ook niet met een dik salaris thuis. Daar hoef je geen uitkering voor te hebben.Als je dan een gezin hebt dan is er na de vaste lasten echt geen dikke geldpot over om zomaar een dure auto te gaan halen, terwijl je weet dat de wasmachine ook al 8 jaar oud is. Of het schoolgeld weer om de hoek komt kijken.

Ik vind het bericht van nikkigioa dan ook erg grof en lomp overkomen of misschien verwend? Geen idee waar zulk bericht vandaan komt, ben ik wel nieuwsgierig naar. Misschien nooit een situatie mee gemaakt dat er overlegd moet worden? Dat dit niet te maken heeft met "Ik weet dat er genoeg vrouwen zijn die dat schaamteloos eisen van hun sukkels.."

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:34

nikkigioa schreef:
Ik denk dat het in de meeste relaties wel besproken wordt hoor, daar niet van, maar ik val over het woord "moeten". Vrijheid en vertrouwen zijn in mijn ogen een van de belangrijkste dingen in een gezonde relatie.

:+:

De ts claimt al recht op zijn spaarpot met oog op plánnen om samen te gaan wonen.

De rechtvaardiging daarvan door een sprong naar koop op afbetaling van een tv/bankstel of leven van een uitkering maakt dit topic beter dan cabaret.

hc

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:44

Relaxed schreef:
Zodra je in een automaat hebt gereden wil je niet meer terug! Zoooo relaxed! :j

ik ga dood van verveling in een automaat ;( Alleen maar schakelauto's voor mij +:)+

Ach ja, het is zijn keus natuurlijk en als jij denkt dat hij een fout maakt hiermee, tja hij is groot genoeg om zijn eigen fouten te maken, jij hebt jouw mening gegeven en dan is het aan hem om daar wel of niet wat mee te doen. Gaat hij op z'n neus? Dan heeft hij weer wat geleerd. Gaat het allemaal goed, ja dan heeft hij het mooi voor elkaar!

[edit]
Wij hebben 1 grote pot voor alle huishoudelijke uitgaven. De boodschappen, de hypotheek, verzekeringen etc.

Vervolgens heeft hij een rekening en ik ook. Ik wil een hoop paardenprut kopen waar hij echt niets voor hoeft te betalen. Hij is verslaafd aan gamen en ik wil niet die belachelijk dure spelletjes financieren :P Works like a charm.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:57

Maar als je samen woont is het uiteindelijk toch 1 pot nat?
Jij koopt paarden spullen hij games, maar uiteindelijk zal de rest toch betaald moeten worden. Of hij nu jou paarden spullen koopt en jij zijn games. Bij ons pint net zo goed mijn vriend mijn dekje en ik zijn game als dat zo uitkomt. En dat gaan we daarna echt niet verrekenen. Ik kan me voorstellen als je net samenwoont dat je er misschien anders tegen aan kijkt. Maar wij wonen ruim 12 jaar samen, ik zou gek worden als we alles precies eigen dingen van eigen rekening zouden doen. We zijn samen, dus onze spullen zijn ook van samen.
Zo kijken we ook gerust in elkaars post, e-mail of gsm.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:02

Het is toch zijn geld? SO what als hij er over een tijdje spijt van krijgt.. tja dan zal hij ook wel zich zelf voor de kop slaan, maar dat is nog altijd zijn fout, zijn geld enz.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:07

ik zie niet in wat dat laatste er mee te maken heeft, maar soit.

Misschien 'verwatert' het op den duur wel hoor. Wij zijn nog niet op de 12 jaar (bijna 3 inmiddels)

Citaat:
Jij koopt paarden spullen hij games, maar uiteindelijk zal de rest toch betaald moeten worden.

Dit begrijp ik niet helemaal. Als ik door 'mijn' geld heen ben, dan koop ik die maand geen dekje. Het geld wat wij overhouden (nadat er een vaststaand deel is overgemaakt naar de gezamelijke pot) is luxe geld. Geld om leuke dingen mee te doen voor jezelf, het 'overleven' doen we op de gezamelijke pot. Als hij dadelijk een dagje wil gaan quadrijden (á 100 euro geloof ik) dan mag hij dat van zijn centjes doen.

En nou zijn we echt niet te beroerd om elkaar een handje te helpen hoor, ik verdien gewoon meer dan hij en als hij zijn droom (de laatste droom was een electrische gitaar) niet helemaal rond kan krijgen dan spring ik wel bij, en dat geld hoef ik ook heus niet terug. Maar dat ik nou blij ben met die gitaar ( :D ) Nou ja ik ben blij voor hem.

maar goed, dat zeg ik, misschien verandert dat nog. Maar ik ben blij dat ik mijn wilde, totaal onzinnige en soms te dure paarden-aankopen niet hoef te verantwoorden, want dat is toch mijn geld.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:25

Die laatste zin omdat je vaak genoeg hoort dat mensen bijna in paniek raken als vriend of vriendin de gsm in handen heeft gehad. Dat is dan ook prive. Voor ons zijn er geen geheimen we bespreken alles, zo ook de aankopen. Op die manier dus een aanvulling op waar het hier over gaat.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:30

oke, prima. Nou ja hij weet al mijn wachtwoorden en pincodes enzo en vice versa. We maken er nooit gebruik van, maar het kan als we dat zouden willen.
Geen drama bij ons op dat gebied (y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:42

Qimm schreef:
Vervolgens heeft hij een rekening en ik ook. Ik wil een hoop paardenprut kopen waar hij echt niets voor hoeft te betalen. Hij is verslaafd aan gamen en ik wil niet die belachelijk dure spelletjes financieren :P Works like a charm.

Onze inkomens varieëren in wanneer/hoeveel. 'Eigen geld' is dan snel een scheve situatie.
We hebben alleen 'gezamelijk'. Ik wil voor haar alles wat haar gelukkig maakt en zij voor mij.

Mijn vrouw maalt het meel en bakt ons dagelijks brood in de keuken omdat ze haar mannen goed wil voeden.
Ik (en mijn zoontje) halen graan voor dat brood (en voer/boerderijspullen) van de coöp met de auto.
Koken is haar lust en leven en dus is de archaïsche keuken naar vooral haar wensen gerenoveerd.
Ik en mijn zoontje hebben grote lol met de tuut en dus is die vooral naar ónze wens.
Zowel keuken als tuut zijn nódig en functioneel. Slechts een klein deel is voor de leuk en dat stukje leuk is wat we heel graag vóór elkaar wíllen. Áls daar budget voor is.
Wij zijn belangrijk voor elkaar, dus ons geluk is belangrijk voor elkaar: het geluk van onze partner = is ons eigen geluk.

De grootte van de uitgave voor het stukje leuk wat we elkaar graag wíllen geven is helemaal niet belangrijk. Net zo min als onze inkomens of wat we in het draaiend houden van de boerderij doen, ligt dit niet op een goudschaaltje.
We zijn een team met ons gezamelijk levensgenot als doel. We dragen dat bij waar onze sterke punten liggen. Hoe kan je met strobalen sjouwen vergelijken met graan malen, of het dak repareren met de was ophangen? Hoe kan je dat in of met geld uitdrukken of compenseren???
Wij wíllen elkaar gelukkig maken en doen wat daartoe leidt. Welke fysieke inspanning of hoeveel geld ligt daarbij in een groter context: de kwaliteit van ons gezamelijke leven.
We krijgen wat we belónen. Daar tegenover staat dat vrouwen en/of mannen die vragen worden overgeslagen :P

'Ja, maar....' kan en zal best. Wíj kiezen ervoor om als bovenstaand te leven. Als dat niet zou kunnen, zouden we niet bij elkaar wonen :)*

hc

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:51

Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. En zoals wij het doen werk voor ons en zoals jij het doet werkt voor jullie. Wij willen elkaar ook gelukkig zien, uiteraard. vandaar dat ik ook aanhaal dat we elkaar ook (onvoorwaardelijk) helpen daar waar nodig.
Jullie situatie is totaal niet vergelijkbaar met de onze, als is het alleen maar omdat jullie een kind (kinderen?) hebben. Ik weet niet in hoeverre het huidige plan blijft bestaan. Wij werken nu beide een volle werkweek, maar als we kinderen krijgen zal daar wat gaan verschuiven en dan is deze situatie waarschijnlijk niet meer haalbaar. Hoe het dan moet gaan? dat zien we dan wel weer. Misschien gooien we dan alles wel op een grote hoop. Zo verzijn we nog niet, met met de huidige situatie zijn we beide érg gelukkig.

Punt van de discussie is dat de TS en vriend (nog) niet samenwonen. Hoeveel heeft zij dan werkelijk over zijn uitgaven te zeggen? Het is, zeker nu, nog helemaal zijn geld. En moet hij daar mee doen wat hij wil. Ongeacht de slimheid van de beslissing.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:55

Ik denk dat ts meer het topic geopend heeft omdat ze bang is dat haar vriend spijt gaat krijgen van de aankoop omdat als hij langer gezocht had hij misschien precies gevonden had wat hij echt wilde. Aan de andere kant het is zijn geld, zijn zorgen. Tja en hij moet zelf dan maar kijken hoe hij zijn bijdrage kan doen als jullie samenwonen.

Hier gaat ook alles in overleg, op dit moment hebben we samen 1 lopende rekening omdat we bezig zijn met bouwen van ons huis. Daarbij als het niet zou gaan dan kreeg ieder gelijk zijn eigen rekening en kon diegene met dat geld doen wat hij/zij graag zou willen. Duurdere aankopen gaan in overleg, eigenlijk de kleinere dingen ook. Ik rij hier de "grotere" auto omdat ik met trailer en aanhanger rij. Zou het echter zo zijn dat we ergens op moeten bezuinigen dan gaat waarschijnlijk zijn auto weg en komt er een smartje. Als hij het een probleem vind om daarin te rijden dan doe ik dat wel krijgt hij die van mij mee en ruilen we als het nodig is.
Hij wil graag een flatscreen als het huis af is, ik geef dan weer aan dat deze tv het nog goed doet. Verder gaat het in overleg, is het geld er zo ja wil ik best een nieuwe tv en gaat deze de slaapkamer op. Hij had iets meer inspraak in de keuken (hij was gelijk verkocht van die keuken en hij kookt het meeste) en ik heb de badkamer voor mijn rekening genomen.

Eigen rekeningen heb ik zeker geen probleem mee en voorkomt bij heel veel mensen scheve gezichten. Echter vind ik het wat anders als je kinderen krijgt en vrouw (meestal) gaat parttime werken, dan betaal je als man toch ook in verhouding veel meer? ja goed vrouw blijft meer thuis voor het kind. Ach ja bij iedereen moet bekeken worden wat in hun situatie het beste is. Sommige kunnen wel beide met geld omgaan andere niet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:56

joyce83 schreef:
Ik denk dat ts meer het topic geopend heeft omdat ze bang is dat haar vriend spijt gaat krijgen van de aankoop omdat als hij langer gezocht had hij misschien precies gevonden had wat hij echt wilde. Aan de andere kant het is zijn geld, zijn zorgen. Tja en hij moet zelf dan maar kijken hoe hij zijn bijdrage kan doen als jullie samenwonen.

Qimm schreef:
Ach ja, het is zijn keus natuurlijk en als jij denkt dat hij een fout maakt hiermee, tja hij is groot genoeg om zijn eigen fouten te maken, jij hebt jouw mening gegeven en dan is het aan hem om daar wel of niet wat mee te doen. Gaat hij op z'n neus? Dan heeft hij weer wat geleerd. Gaat het allemaal goed, ja dan heeft hij het mooi voor elkaar!

dat was mijn punt ook ongeveer

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:58

ja idd, was bezig met typen toen jij jou topic plaatste