Hoge niveauverschillen in een relatie: Werkt dat of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:47

Adil, ik denk dat je posts soms wel wat aanvallend overkomen hoor op mensen die een relatie hebben met een lager-opgeleide. Zo voel ik dat toch aan en ben niet de enige als ik zo de reacties lees op jouw posts.

Het is vast niet zo bedoelt maar ik wou je er even op wijzen...

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:48

Het kan wel degelijk, ik heb een relatie gehad met een jongen die op de universiteit studeert ik ben een MBO-er. Nooit problemen gehad met het niveau verschil ondanks dat leerde hij mij net zoveel als ik hem.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:50

klomp schreef:
Je valt op iemand, omdat je je er goed bij voelt en je lief en leed kan delen.

Op iemand vallen is wel iets heel anders dan langere tijd een goede relatie mee hebben :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:51

Lieke schreef:
Mijn huisgenootje die geneeskunde studeert kon niet vertellen wie Osama Bin Laden was, weet niet van conflicten op de gazastrook en dacht dat er bekende schilder was vermoord toen Theo van Gogh werd neergeschoten.

Opleiding en diploma's zeggen mij vrij weinig, ambitie, ondernemendheid en interesse in wat er gebeurd des te meer.
Zolang iemand oprecht interesse toont in de ander en plezier in zijn leven heeft, maakt het mij niet uit wat diegene doet of hoe hij is opgeleid.

Helaas zie ik veel om mij heen dan mensen beoordeeld worden op hun opleidingsniveau. Soms lijkt het echt of mensen met een universitaire opleiding vinden dan zij beter of anders zijn dan lagergeschoolde mensen. Zonde, je mist daardoor een hele hoop leuke en interessante mensen.
Maar ik heb dan ook een goed voorbeeld, mijn moeder heeft de huishoudschool gedaan en mijn vader universiteit. Vader kreeg een hoge baan in het bedrijfsleven, moeder paste op de kinderen en het huishouden. Toch hebben zij een ontzettend sterke, gelijkwaardige relatie. Kan met mijn moeder net zulke pittige actuele discussies voeren als met mijn vader.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Wat maakt 't nou uit welke opleiding je doet? Je zoekt toch een partner waar 't mee klikt, dan maakt 't toch niet uit wat voor opleiding hij doet? Ik zit op een universiteit maar mijn algemene kennis is ook niet zo goed. Sommige mensen vragen zich wel eens af hoe ik op de universiteit terecht ben gekomen. Sommige vrienden van me studeren ook en anderen doen MBO. Maar ik merk daar echt geen verschil tussen. Als ik sommige studerenden hoor over zuipen en kotsen vind ik hun echt niet verstandiger dan een vriend van me die MBO doet :n

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:53

Wendy schreef:
klomp schreef:

Op iemand vallen is wel iets heel anders dan langere tijd een goede relatie mee hebben :D

Sja, ik had dat anders moeten formuleren, maar de boodschap kwam over dacht ik? :D

Hetgeen waar ik nu over val is dat Adil deze vraagstelling geeft in dit topic, en zelf ook aangeeft liever iemand te hebben met een soortgelijk niveau, al dan niet gerelateerd aan een opleidingsniveau, maar zelf later toch aangaf dat als haar huidige vriend geen opleiding had genoten toch een relatie was aangegaan. Dan is het balletje toch weer rond en is haar vraag, nota bene door haar zelf, al beantwoord?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 14:55

BraveSpots schreef:
Adil, ik denk dat je posts soms wel wat aanvallend overkomen hoor op mensen die een relatie hebben met een lager-opgeleide. Zo voel ik dat toch aan en ben niet de enige als ik zo de reacties lees op jouw posts.

Het is vast niet zo bedoelt maar ik wou je er even op wijzen...

Nee, dat is inderdaad niet zo bedoeld nee. Ik weet alleen dat het voor mij niet zou werken en wilde de menig van andere mensen horen. Misschien heb je verder aan mijn berichten gezien dat ik ook veel nuances anbreng. Maar sommige mensen lezen ook alleen dat wat ze willen lezen of reageren alleen op dat wat ze niet aanspreek terwijl ik een hoop nuances mak, daar wordt echter niet naar gekeken. ;)

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:56

Wendy schreef:
klomp schreef:

dat is wel zo maar ik denk vooral dat je je goed moet voelen bij iemand ongeacht iq eq.
ik heb zelf iets met een hoog opgeleid persoon gehad nou ik dacht dat ik gek werd hij had de grote dikke van dale in geslikt en praatte voor mij echt acrabadabra ;)
mijn IQ is zeker niet laag maar ik ben gewoon te lui om te leren ik doe liever dan de hele dag met me neus in de boeken.

even heel wat anders:

ik werk bij de spoorwegen ( ja ja ik ben 1 van de vrouwtjes waarbij reizigers komen klagen als de treinen niet op tijd rijden haha :D)
en ik kom toch vaak heel vaak studenten tegen die later proffesor worden in de weet niet kunde die echt te dom voor woorden zijn.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:57

Nu spreek je jezelf toch wel tegen hoor Adil...
Je zegt net dat wanneer je vriend een lagere opleiding zou hebben gevolgd, je bij hem zou blijven en nu zeg je weer dat het waarschijnlijk niet zal werken????

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 14:57

klomp schreef:
Sja, ik had dat anders moeten formuleren, maar de boodschap kwam over dacht ik? :D

Hetgeen waar ik nu over val is dat Adil deze vraagstelling geeft in dit topic, en zelf ook aangeeft liever iemand te hebben met een soortgelijk niveau, al dan niet gerelateerd aan een opleidingsniveau, maar zelf later toch aangaf dat als haar huidige vriend geen opleiding had genoten toch een relatie was aangegaan. Dan is het balletje toch weer rond en is haar vraag, nota bene door haar zelf, al beantwoord?

Dat is wel waar, maar ik wilde graag de mening van anderen. Hoe ik erover denk weet ik wel. ;)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:59

Dat vraag ik mij af Adil;

Je gaf eerder aan dat je er niet goed mee overweg zou kunnen en je er zelf niet voor zou kiezen. Later gaf je dus aan dat ook al had je vriend die opleiding niet genoten je toch voor hem had gekozen...ofwel iemand kiezen waar je voor bent gevallen ;) :D

edit: je bent immers niet voor niks met je paard stiekum achter hem aangegaan toen je hem voor het eerst zag :D :P

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 15:02

dingetje schreef:
Nu spreek je jezelf toch wel tegen hoor Adil...
Je zegt net dat wanneer je vriend een lagere opleiding zou hebben gevolgd, je bij hem zou blijven en nu zeg je weer dat het waarschijnlijk niet zal werken????

Nee Dingetje, dat zeg ik niet. Ik zeg dat iemand die qua intelligentie absoluut niet op mijn level zit en zich niet interesseert voor de buitenwereld niet bij mij zou passen. Bravespots vroeg of ik een relatie aan zou gaan met mijn vriend zoals hij nu is behalve dan dat hij geen opleiding heeft. Dat zou ik wel doen.

Ik zie ook echt wel in dat opleiding en intelligentie niet altijd verband houden met elkaar, soms wel soms niet. Daarom had ik ergens anders de vraag ook al anders geformuleerd. Dat het voor mij ging om relaties waarin de een intelligent is en de ander gewoon minder, niet een relatie waarin beide intelligent zijn maar de een voor een lagere opleiding koos o.i.d.

Er spelen gewoon een hele hoop factoren mee, dat laat mij inzien dat ik in mijn openingspost iets specifieker had mogen zijn. Ik kan het helaas niet meer veranderen anders had ik het wel gedaan. Betekend helaas voor de rest dat ze zo ong. alle posts moeten hebben gelezen :')

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:05

Adil18 schreef:
Ik zie ook echt wel in dat opleiding en intelligentie niet altijd verband houden met elkaar, soms wel soms niet. Daarom had ik ergens anders de vraag ook al anders geformuleerd. Dat het voor mij ging om relaties waarin de een intelligent is en de ander gewoon minder, niet een relatie waarin beide intelligent zijn maar de een voor een lagere opleiding koos o.i.d.

Ik denk niet dat die echt veel bestaan persoonlijk. Het lijkt mij allesinds zeer moeilijk om dagelijks bij elkaar te zijn als er hierbij echt een groot verschil zit...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 15:06

klomp schreef:
Dat vraag ik mij af Adil;

Je gaf eerder aan dat je er niet goed mee overweg zou kunnen en je er zelf niet voor zou kiezen. Later gaf je dus aan dat ook al had je vriend die opleiding niet genoten je toch voor hem had gekozen...ofwel iemand kiezen waar je voor bent gevallen ;) :D

edit: je bent immers niet voor niks met je paard stiekum achter hem aangegaan toen je hem voor het eerst zag :D :P

Nee nee, hij had iets waarom ik achter hem aan ben gegaan. Maar daarna leer je pas echt iemand kennen en kun je zeggen of iets werkt of niet. bovendien gaf ik niet aan wat jij zei, ik zij namelijk ook dit:

Citaat:
Het zou dus geen bezwaar zijn denk ik, maar ergens ben ik toch blij dat het niet het geval is...

Ik ben dus blij dat dit niet het geval is, dat ik niet in die situatie ben. En ik geef duidelijk aan met 'denk ik' dat ik het niet zeker weet, ik kan het pas zeker weten als ik het mee zou maken!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 15:06

BraveSpots schreef:
Adil18 schreef:

Ik denk niet dat die echt veel bestaan persoonlijk. Het lijkt mij allesinds zeer moeilijk om dagelijks bij elkaar te zijn als er hierbij echt een groot verschil zit...

Kijk, daar ging het me om en dat denk ik dus ook!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:06

klomp schreef:

Ja hoor, hij komt over :D

Maar dan ben ik benieuwd hoe een aantal mensen dan denken over de invloed van een opleiding op iemand's leven. Ik denk toch uiteindelijk dat een opleiding zeker een grote invloed uitoefent op de persoon die je bent. Net zoals ervaringen, opvoeding etc. Daarmee beweer ik niet dat ik mijn vriendje uitkies op basis van opleiding, maar ik heb het wel als prettig ervaren dat hij weet waar je met een universitaire opleiding tegenaan loopt. Wat voor manier van denken daar bij hoort, en wat voor een rare types daar soms ook rondlopen :D
Mijn opleiding heeft mij ook gevormd, heeft toch een bepaalde invloed gehad op mijn manier van denken en kijken. Datzelfde geldt voor mijn vriend, bij hem is dat ook zo.

Ik denk dat veel mensen in dit topic moeite hebben om opleidingsniveau te scheiden van denkniveau. En ja, ik ken ook een heel aantal mensen met een hoog opleidingsniveau die de sociale vaardigheden hebben van een visstick zeg maar :D Er is meer nodig dan alleen goed kunnen leren om een hoog denkniveau te hebben. Wat dat betreft is het beeld homo universalis zoals de grieken en romeinen dat hadden nog helemaal zo gek niet :D Dat houdt dus in dat je niet meteen slim bent als je in 1 ding goed bent...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:08

:=

kan me niet voorstellen dat iemand die geneeskunde studeert neit weet wie osama bin laden is.
Handig om te weten als je ooit ergens uitgezonden wordt.

zelfde geldt over de gazastrook

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:08

BraveSpots schreef:
Adil18 schreef:

Maar ze zijn er zeker weten wel. En vaak wordt dat pas duidelijk als een van beide wegvalt, of toch de relatie beeindigt.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:10

@Adil: Ok, dat is altijd afwachten of dat dan goed uitpakt of niet, maar vooralsnog gaat het erom dat je elkaar leuk vind, tot elkaar aangetrokken voeld op het eerste moment.
Ik zit ook niet altijd op 1 lijn met mijn partner, maar daar kun je over praten en bekijken welke oplossing/ idee/ mening het beste is. Alsnog ook weer niks met opleiding te maken. Dat gaat meer om ervaringen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:12

Wendy schreef:
Maar dan ben ik benieuwd hoe een aantal mensen dan denken over de invloed van een opleiding op iemand's leven.

Uiteraard heeft dit een invloed. Heb het al eerder gezegd, maar mijn vriend heeft/had nu eenmaal wat minder algemene kennis dan de gemiddelde student aan de universiteit. Dat zal ik zeker niet ontkennen.

Maar voor mij is het genoeg dat ie er heel veel aan doet/deed om dit goed te maken. Hij wil heel veel leren en weten over vanalles. Inmiddels kan je hem kwa basiskennis niet meer uit de rij halen een anderen die wel hoog-opgeleid is. Mss als je over bepaalde onderwerpen heel sterk ingaat wel, maar iedereen heeft zijn punten waar hij/meer en minder van weet denk ik dan...
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 13-01-09 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:13

Ik denk dat opleiding niet belangrijk is voor een goede relatie, een ongeveer gelijk niveau van 'inhoud' wel. Ik kan het even niet beter beschrijven dan dat maar wat Adil hier zegt ben ik het wel mee eens;
Adil18 schreef:
Nee Dingetje, dat zeg ik niet. Ik zeg dat iemand die qua intelligentie absoluut niet op mijn level zit en zich niet interesseert voor de buitenwereld niet bij mij zou passen. Bravespots vroeg of ik een relatie aan zou gaan met mijn vriend zoals hij nu is behalve dan dat hij geen opleiding heeft. Dat zou ik wel doen.

tita schreef:
kan me niet voorstellen dat iemand die geneeskunde studeert neit weet wie osama bin laden is.
Sinds wanneer word je als geneeskundestudent uitgezonden? Volgens mij moet je daarvoor toch echt bij het leger zijn!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:13

Wendy schreef:
Maar ze zijn er zeker weten wel. En vaak wordt dat pas duidelijk als een van beide wegvalt, of toch de relatie beeindigt.

Hoe bedoel je dat dan precies?

tita

Re: Hoge niveauverschillen in een relatie: Werkt dat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:15

je kunt altijd uitwisselings projecten doen met andere universiteiten.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:16

tita schreef:
je kunt altijd uitwisselings projecten doen met andere universiteiten.
Ja dat klopt en dan zal diegene vast wel uitzoeken waar hij of zij heengaat áls ie al gaat. Een uitwisselingsprojects is alleen wel wat anders als uitgezonden worden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:16

BraveSpots schreef:
Wendy schreef:

Hoe bedoel je dat dan precies?

Dan wordt vaak in één klap duidelijk dat de een zich bijvoorbeeld maar heel slecht kan redden in zijn of haar eentje. Vaak zie je dan in dat soort relaties dat ze voor de buitenwereld van gelijk niveau lijken, maar dat de een altijd de touwtjes in handen heeft. En de ander eigenlijk niet zonder iemand kan die alles regelt... veel mensen bijvoorbeeld met een lichte verstandelijke beperking (en dat zie je echt niet aan de buitenkant) weten heel goed de indruk te wekken voor de buitenwereld dat ze een hoger niveau hebben dan ze daadwerkelijk hebben. En dat blijkt dan vaak pas als ze echt voor zichzelf moeten zorgen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:17

tita schreef:
:=

zelfde geldt over de gazastrook

Ach, het zal mij een worst wezen, zo lang hij zijn boekjes maar wel goed leert :D