Nouks schreef:Iedereen heeft 't nu wel leuk over doorleren, MBO, Havo, HBO en zelfs WO, maar het lijkt me dat met de stelling in de titel meer wordt bedoeld dat je niet moet verwachten met ENKEL een VMBO-diploma écht ergens te komen. Natuurlijk kun je een vak leren op het MBO of zelfs doorleren op hoger niveau, maar met alleen een VMBO-diploma zal vrijwel iedereen alleen ongeschoold werk kunnen doen.
Tuurlijk, maar ik vind het zelfsprekend dat je doorleert na het vmbo. Net zoals dat ik het vanzelfsprekend vind dat je doorleert na je havo of vwo.
Shanty_Muis schreef:Volgens mij weet iedereen wel dat je met een VMBO Diploma gewoon minder kans maakt dan met een Havo of Vwo diploma.. Kan je het ze kwalijk nemen? Nee. Zelfs als je niet goed kan stampen (ik dus.) en niet goed kan plannen (ik dus.) kan je het vwo halen als je de capaciteiten hebt.
Een vmbo'er die naar het WO gaat vind ik zelf een beetje onzin. Vmbo'ers maken toch altijd minder kans dan havo/vwo'ers.
Waarom is dat onzin? Er zit natuurlijk wel een weg tussen die je moet afleggen als vmbo'er. Je gaat niet van vmbo naar wo (uitzonderingen daar gelaten).
Op wat maakt een vmbo'er dan minder kans t.o.v. een havo/vwo'er? (Als je er van uitgaat dat ze alledrie uiteindelijk een master halen.) Of bedoel je dat het minder aannemelijk is dat vmbo'ers uiteindelijk een master halen? Dan is het nog geen onzin voor degene die het wel redden....
Shanty_Muis schreef:Kans om een opleiding af te ronden of kans op een goede baan?.. IK ben er van overtuigd dat 9 van de 10 keer een havo/vwo'er en met de baan vandoor gaan tegenover een vmbo'er..
Ja, tuurlijk. Maar het is ook de bedoeling dat je doorleert na de middelbare school. En dan ligt het eraan wat voor een baan je wilt. Als je voor een mbo functie wil solliciteren, heb je meer aan mbo diploma dan aan een wo diploma.