Hun hebben? is dit goed Nederlands?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Re: Hun hebben? is dit goed Nederlands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:10

my_angel schreef:
@TS & maaikemuis: En met dat taal gebruik moet ik (en wederhelft) mijn kinderen Nederlands leren Boos! .
Het is echt ontzettend, ik woon in Frankrijk en mijn kinderen hebben contact met hun neefjes/nichtjes via internet Verward het is gewoon om te janken!

Toevallig hadden mijn man en ik het er tijdens het eten over.
Wij zijn op zoek naar een naam voor een veulentje en dit jaar moet het hier met een V beginnen.
Ik vertelde hem dat ik alleen maar namen met een F kon bedenken.
Nou en dan dan noem je hem Vast as lightning. Ja maar dat schijf je niet zo...
O nee als je op bokt en hyves etc. kijkt mag het anders wel ......
Na nog wat van die namen hebben wij "besloten" dat het veulentje VAUD (Fout) gaat heten Knipoog .
Wij hebben er smakelijk om kunnen lachen maar eigenlijk is het om te huilen.

En er iets van zeggen ... hoe durf je????

Martina

Brush up your English! "Lightning" kan wel degelijk "vast" zijn hoor, het is niet het bijvoeglijk naamwoord dat je er als eerste mee associeert maar je hebt dan wel een erg originele naam Haha!

@ TS: het is maar net hoe prescriptief je wil zijn. Volgens de "regeltjes" van de Nederlandse grammatica, die grotendeels zijn gebaseerd op de Hollandse dialecten, moet het inderdaad "zij hebben" enz. zijn. Maar aangezien taal een gebruiksvoorwerp is en aangezien geschreven taal slechts een poging is tot weergave van gesproken taal zijn die regeltjes nogal eenzijdig en dienen ze alleen om de intermenselijke communicatie te vergemakkelijken. Dat is het nadeel van een gestandardiseerde schrijftaal. "Hun hebben" is in sommige streken wel degelijk goed Nederlands en ook in de spreektaal elders in het land wordt het steeds algemener. Er zijn theorieën dat het slechts een kwestie van tijd is voordat "hun hebben" de norm is en "zij hebben" als ouderwets en archaïsch wordt beschouwd omdat de eerste vorm dan door de meeste mensen wordt gebruikt. Vergelijk het met sterke werkwoorden die uiteindelijk zwak worden omdat niemand de sterke verbuiging meer bezigt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:14

MRmichiel schreef:
laetitia schreef:
En het is: ik heb het HEN gevraagd, ipv ik heb het HUN gevraagd (tegenwoordig algemeen geaccepteerde grammaticafout.).

Ik weet niet zeker maar volgens mij is "Ik heb het hun gevraagd" wel goed hoor. Bloos
Je gebruikt pas 'hen' als er een voorzetsel voor staat. ik heb het aan hen gevraagd.
Tenminste zo hebben ze het mij weer geleerd. Knipoog

Volgens mij niet. De regel die je noemt ken ik ook, maar omdat je er "aan" voor kan zetten, is het in dit geval ook hen.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:16

Hun bestaat eigenlijk helemaal niet.. het is een woord dat "per ongeluk" in de taal is onstaan.. Het is idd Zij hebben..

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:17

Het is zij.

Hun zeg je als bezittelijk voornaamwoord (zeg ik dit goed, volgens mij wel)
Dus je zegt het alleen als ze wat bezitten.
Zij hebben een paard.
Hun paard staat in de wei.

Ik ken het ook hoor, irritant. maar ik doe het ook nog al eens fout. Het is al beter dan eerst maar ik zei altijd: Deze paard. Clown
Ik heb het afgeleerd gelukkig (meestal) Maar dit en deze vind ik soms nog lastig als ik praat en ik haal het vaker door elkaar.
Maar ik heb dan wel een goed excuus Tong uitsteken Mijn broers hebben namelijk in israel gewoon (ja ouders ook hoor) en als kind doe je altijd je broers na, als ze dan geen goed nederlands kunnen, tja..... Tong uitsteken

Je hebt trouwens ook wou, officieel bestaat dit woord niet, maar het wordt wel gezegd.
het woord is eigenlijk wilde.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:24

laetitia schreef:
En het is: ik heb het HEN gevraagd, ipv ik heb het HUN gevraagd (tegenwoordig algemeen geaccepteerde grammaticafout.).

MRmichiel schreef:
Ik weet niet zeker maar volgens mij is "Ik heb het hun gevraagd" wel goed hoor. Bloos
Je gebruikt pas 'hen' als er een voorzetsel voor staat. ik heb het aan hen gevraagd.
Tenminste zo hebben ze het mij weer geleerd. Knipoog

Zwerte schreef:
Volgens mij niet. De regel die je noemt ken ik ook, maar omdat je er "aan" voor kan zetten, is het in dit geval ook hen.

nee, je slaat de plank volkomen mis. Het verhaal van MRMichiel is correct. Hun gebruik je als bezittelijk voornaamwoord (hun boek) en als meewerkend voorwerp )Ik heb het hun gevraagd) en volgens mij is dat de 3e naamval. Hen is meen ik 4e naamval en gebruik je met voorzetsel en als lijdend voorwerp ( ik heb hen geslagen, ik heb het aan hen gegeven).

Dus:
Ik heb het hun gevraagd.
Ik heb het aan hen gevraagd.

is alletwee goed.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:27

http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/12/ schreef:
Hen / hun
De klassieke schoolregel, die teruggaat op een zeventiende-eeuws voorstel, maakt voor het gebruik van hen en hun een kunstmatig onderscheid naargelang van de grammaticale functie. Die regel schrijft het volgende voor:

A. Gebruik hen in de functie van lijdend voorwerp of oorzakelijk voorwerp, respectievelijk bijv.:

(1) (Waar Gerard en Jan zijn?) Ik heb hen daarnet in de tuin zien lopen.

(2) (Wat zijn die leerlingen toch vervelend!) We zijn hen liever kwijt dan rijk.

B. Gebruik hun in de functie van meewerkend of belanghebbend voorwerp (zonder voorzetsel) of ondervindend voorwerp, respectievelijk bijv.:

(3a) We hebben het hun verteld.

(4a) Zal ik hun een goed glas wijn inschenken?

(5) Het verbaasde hun niets.

C. Gebruik altijd hen na een voorzetsel, ongeacht de functie van het zinsdeel, bijv.:

(3b) We hebben het aan hen verteld.

(4b) Zal ik voor hen een goed glas wijn inschenken?

(6) We gingen naast hen zitten.

In de praktijk worden beide vormen echter heel vaak zonder onderscheid door elkaar gebruikt. Ook in de geschreven taal, waar deze regel in de eerste plaats voor bedoeld is, wordt het onderscheid zelden consequent toegepast. Dat komt vermoedelijk mede doordat er in heel wat gevallen onduidelijkheid bestaat over de functie van het zinsdeel in kwestie. Volgens de regel hoort onder meer in de volgende gevallen hun gebruikt te worden: het zal hun berouwen, het bevalt hun niet, het ontgaat hun, het was hun al opgevallen, ik ben hun daar zeer dankbaar/erkentelijk voor, het lukte hun niet, het valt hun zwaar, er is hun veel aan gelegen, het werk werd hun uit handen genomen, het zweet brak hun uit, dat gaat hun niets aan, hun zal zoiets niet gauw gebeuren/overkomen, dat komt hun goed uit/van pas, het komt hun toe.

Er is een toenemende tendens bespeurbaar om hen ook te gebruiken in gevallen waar strikt genomen hun gebruikt zou moeten worden. Aangezien hen bovendien doorgaans stilistisch hoger gewaardeerd wordt dan hun, kan men in geval van twijfel over de precieze vorm het best hen gebruiken. Als alternatief voor de lastige keuze kan het gebruik van ze dienen, maar het nadeel daarvan is dat deze vorm soms als te informeel ervaren wordt en daarom door sommigen minder geschikt geacht wordt voor geschreven taal.

Maar hun hebben is absoluut fout, in schrijf- en spreektaal!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:30

Hier in de buurt heb je ook: Hullie Haha!

En mijn oma zei altijd: Dat is hem zijn ... (boek ofzo)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:31

wat je hier veel hoort is hij/hem/zijn voor jongere meisjes. Erg raar Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:34

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:37

TS, ik kan me ook zo ergeren aan de schrijf- en spreektaal van toch wel voornamelijk jongere mensen. Scheve mond
Als ik alleen al op mijn hyves zie hoe krabbels soms geschreven worden door tieners en twintigers, echt vreselijk. Blijkbaar leren ze het niet goed op school en mogen ze thuis onze taal zo spreken, worden niet verbeterd ofzo.

Ik kan er niet zo goed tegen . Ik maak zelf ook wel eens een foutje, hoor, ben echt niet perfect (en onze taal is moeilijk), maar er zijn dingen, dan denk ik 'dat hoor je toch echt wel te weten van je eigen taal'. Ja

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:37

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:41

@lielle: thanks voor de uitleg!

Weer wat geleerd!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:42

Suzanne F. schreef:
Lielle schreef:
http://www.collegenet.nl/collegedoc/ind ... 3&session=

leuke column over hen/hun, hullie/zullie

En wat is de fout in de laatste zin? Ik denk "je" moet "jou" zijn... ?

dat kan maar hoeft niet per se. Maar je zit wel op het spoor van de fout, als je "je" vervangt door "jou" wordt het wel al duidelijker.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:46

Lielle schreef:
En wat is de fout in de laatste zin? Ik denk "je" moet "jou" zijn... ?

dat kan maar hoeft niet per se. Maar je zit wel op het spoor van de fout, als je "je" vervangt door "jou" wordt het wel al duidelijker.[/quote]

Aan ertussen??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:47

mag ook, maar er ziT een andere fout in, of beter gezegd er is een leTTer vergeten Knipoog

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:47

een T? Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:48

maar waar en waarom?

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:48

maar het is toch je wordt
en word je?
Ja dat vraag ik mij dus ook af even de zin weer bekijken.

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:49

wordt verwijst naar het nieuwe examen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:50

Het zou wel zijn: wordt aan je/jou gevraagd....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:50

voor de rest, het gaat om deze zin:

Citaat:
In het nieuwe eindexamen word je gevraagd een schrijfopdracht uit te voeren.

danielle, dat is idd het juiste spoor. Maar het is niet altijd "word je".

Vergelijk het eens met:

Hij vraagt je iets te doen

Suzanne, klopt.

Danielle, dat kan niet.nderwerp kan nooit met een voorzetsel beginnen.

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:52

Heh maar dat snap ik niet?
omdat het jou zou kunnen zijn is het wordt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:53

Danielle_ schreef:
Heh maar dat snap ik niet?
omdat het jou zou kunnen zijn is het wordt?

Nee omdat er 'aan' tussen kan...

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:54

Ohhh... zo. Is dit altijd zo?

snoebelke8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:55

Wat een heerlijk topic. Haha! Ik heb smakelijk gelachen om alle commentaar ( durf nu zelf bijna niks te zeggen omdat ik bang ben dat ik dingen verkeerd schrijf, haha ).

Mijn grootste ergernissen over de 'spreektaal' van tegenwoordig is het niet correct gebruiken van lidwoorden! De bos, de raam, de boek ect. En het zomaar overal die voorzetten, bijvoorbeeld die meisje. Ik heb ook vaak het idee dat jongeren het doen om stoer te praten terwijl je imo alleen maar dom overkomt...
Laatst bijgewerkt door snoebelke8 op 06-01-09 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt