zwervers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Re: zwervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:18

Ik geef niks aan zwervers

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:24

Odetteke, ik ben het niet helemaal met je eens merk ik Lachen

Psychische problematiek als schizofrenie komt heel vaak omhoog in de pubertijd. Bij schizofrenen is ook heel vaak onderdeel van het ziektebeeld dat er medicijnen geweigerd worden en dat verslaving een onderdeel kan uitmaken van het ziektebeeld (dat hoeft overigens niet).

Daarnaast vraag ik me af hoe de kwaliteit van de hulpverlening dan is als er sprake is van 'ongemotiveerde clienten'. Hoezo ongemotiveerd? Is het doel voor de klant helder? Weet een klant welke stappen hij moet zetten om bij dat huisje/boompje/beestje te komen? Is voor de klant duidelijk waarom bepaalde zaken daarbij horen? Kan de klant uberhaubt wel aan bepaalde verwachtingen voldoen?

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:31

HBVisser schreef:
Ik geef altijd iets. Ik heb het goed en ik kan wat missen. Wat ze er mee doen moeten ze helemaal zelf weten. Ik heb echt niet het idee dat ik ze door niets te geven van hun drank/drugs of andere problemen af kan helpen. Dan kopen ze er maar een borrel/biertje/shotje van. Het is al triest genoeg dat ze dakloos/thuisloos zijn en als een eurootje het leven voor een klein beetje beter maakt dan geef dat graag.
Ik heb er ooit eens een gevonden die in de kou totaal lazarus op een bankje zat. Ik dacht echt dat ie dood was. Alle mensen reden/liepen/fietsten gewoon door. Uiteraard zijn wij omgekeerd en heb ik hem eens goed door elkaar geschud zodat ie wakker werd en naar de nachtopvang gebracht.

Ik heb echt intens medelijden met mensen die zo leven omdat ik oprecht geloof dat iemand die zijn volle verstand erbij heeft nooit voor zo'n leven zou kiezen. Dan heb je een of meerdere problemen.

OK dan! En zo denk ik er ook over. Ik geef ze wat euro's of ik koop zo'n daklozen krant. Mensen kopen en kopen maar tegenwoordig, maar een euro voor een zwerver kan er niet af. Als ik sommige reacties hier soms lees... Het zijn ménsen en er is niemand die ervoor kiest om zo te leven.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:50

Apple schreef:
Odetteke, ik ben het niet helemaal met je eens merk ik Lachen

Psychische problematiek als schizofrenie komt heel vaak omhoog in de pubertijd. Bij schizofrenen is ook heel vaak onderdeel van het ziektebeeld dat er medicijnen geweigerd worden en dat verslaving een onderdeel kan uitmaken van het ziektebeeld (dat hoeft overigens niet).

Daarnaast vraag ik me af hoe de kwaliteit van de hulpverlening dan is als er sprake is van 'ongemotiveerde clienten'. Hoezo ongemotiveerd? Is het doel voor de klant helder? Weet een klant welke stappen hij moet zetten om bij dat huisje/boompje/beestje te komen? Is voor de klant duidelijk waarom bepaalde zaken daarbij horen? Kan de klant uberhaubt wel aan bepaalde verwachtingen voldoen?

Om ongemotiveerd naar gemotiveerd gedraaid te krijgen als hulpverlener heb je wel ervaring met de doelgroep nodig en dan nog is het ongelofelijk moeilijk om met ongemotiveerde mensen te werken.
Dit wil niet zeggen dat ik zwervers als ongemotiveerden zie. Vaak zijn wegen naar hulpverlening/leven met een dak boven het hoofd niet duidelijk, is men zo teleurgesteld in veel dingen en belemmeren psychische stoornissen.
Voor deze doelgroep is het aanbod in hulpverlening best groot merk ik, maar kost het moeite om zwervers echt te bereiken mede door bovenstaande factoren.

dennisje

Re: zwevers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:52

zydeco schreef:
ik gaf ook nooit wat aan hun

tot...... er ooit een man naar me toe kwam die aan mij vroeg :

mevrouw , ik ben een drugs verslaafde , alcoholist en dakloos en ik kan nu wel tegen u gaan zeggen heeft u voor mij wat geld voor het slaaphuis maar als ik eerlijk ben zou ik liegen
eigenlijk wil ik u vragen of u misschien een euro voor mij heeft , ik heb zo'n zin in een biertje en ik heb absoluut geen geld
kan u misschien een euro missen

vond dat zo eerlijk heb de man maar een paar euro in de hand gedrukt

normaal doe ik het niet maar vind dit gewoon uitzonderlijk had er wel een euro'tje of drie voor over

dat is wel eerlijk ja ik heb er altiojd zo`n medelijden mee.
in duistals zat laatst ook iemand op de grond die ook ziek is en vind dat altiujd zo zielig maar je kan er verder niks aan doen denk ik

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:57

lizzy2 schreef:
Om ongemotiveerd naar gemotiveerd gedraaid te krijgen als hulpverlener heb je wel ervaring met de doelgroep nodig en dan nog is het ongelofelijk moeilijk om met ongemotiveerde mensen te werken.
Dit wil niet zeggen dat ik zwervers als ongemotiveerden zie. Vaak zijn wegen naar hulpverlening/leven met een dak boven het hoofd niet duidelijk, is men zo teleurgesteld in veel dingen en belemmeren psychische stoornissen.
Voor deze doelgroep is het aanbod in hulpverlening best groot merk ik, maar kost het moeite om zwervers echt te bereiken mede door bovenstaande factoren.

Even een stelling om over na te denken (recentelijk nog ergens in een opleiding gehoord)

"Er zijn geen ongemotiveerde klanten, alleen incompetente hulpverleners"

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:05

verootjoo schreef:
Ik geef ze nooit wat. Ze kiezen er zelf voor om zwerver te worden. In NL is dat helemaal niet nodig

Dat is wel een beeetje kort door de bocht. Maar ik geef nooit geld nee. Slapen en eten kunnen ze bij t leger des heils. Als die komen collecteren geef ik dan wel weer altijd wat.
Vind het ook altijd zo krom om te bedenken dat je als zwerver alles wat je verdient mag houden. En als uitkeringsgerechtigde gaat zoveel procent naar de staat..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:06

Ik kende er ook eentje. In de tijd dat ik zomers nog iedere dag op een veldje voor een supermarkt hing met een hele groep, kwam hij regelmatig langs, kende iedereen bij naam, voerde een gesprekje en pakte wat mee van het snoep ed dat wij gehaald hadden. Soms kreeg hij geld voor een biertje, soms ook niet. Goeie gozer.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:12

Hoezo mag je als zwerver alles houden terwijl bij een uitkeringsgerechtigde er een deel naar de staat gaat? Hoe bedoel je dat?

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:16

Wegens omstandigheden heb ik een week in een open crisis afdeling doorgebracht. Daar kwamen op de gesloten afdeling ook mensen binnen die een hele poos op straat hadden geleefd, en ook bij mij zat een meisje die als zwerver had geleefd. Hele normale mensen verder hoor.

Ik vind dat je 'zwervers' en 'zwervers' hebt. Zwevers die pupillen als schoteltjes hebben en een dronken indruk geven, krijgen van mij niks. Dat wordt rechtstreeks besteed aan drank en/of drugs.
Zwervers die vriendelijk en niet opdringerig en zielig overkomen wil ik nog wel eens de helft van mijn boterham geven.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:26

Mijn moeder zei soms dat ze even moesten wachte als er een supermarkt in de buurt was en dan kocht ze gewoon een heel bruinbrood met wat voor erop.
Maar zo afentoe geven we 1 euro en kopen we de daklozenkrant

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:28

Sok schreef:
Ik geef ze alleen wat als ze er iets leuks/vermakelijks voor doen. Zoals die mannen die altijd op de brug staan met hun "bandje" en die man met die gitaar!

Ik vind dit toch eigenlijk wel heel erg denigrerend klinken. Het zijn mensen, geen dieren die je als ze een kunstje doen een koekje voert.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:14

Vjestagirl schreef:
Sok schreef:
Ik geef ze alleen wat als ze er iets leuks/vermakelijks voor doen. Zoals die mannen die altijd op de brug staan met hun "bandje" en die man met die gitaar!

Ik vind dit toch eigenlijk wel heel erg denigrerend klinken. Het zijn mensen, geen dieren die je als ze een kunstje doen een koekje voert.

Zo bedoel ik het niet Knipoog Dat zie ik toch een beetje als "werken voor je geld"
Die mensen doen er tenminste nog wat voor, in plaats van tussen de terrastafeltjes door strompelend om geld bedelen.

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 10:00

ja ik vind ook dat ze er best voor mogen werken..
bijv door krantje te verkopen, of muziek te maken ofzo..
zo verdienen ze eerlijk hun geld en kijken ze maar zelf waar ze het aan uit geven want ze hebben het eerlijk verdient!

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:09

De krant schijnt trouwens best veel op te brengen.
Jammer genoeg mogen zwervers uit oostbloklanden geen krantjes verkopen...

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:42

Vroeger kon ik ook medelijden hebben met de zwervers in de 'grote' stad. Inmiddels is er ook een flinke zwerversgroep in mijn gemeente (ik woon in het oosten van het land) en sinds ik veel met deze groep heb gewerkt, is mijn mening toch echt veranderd. De vaste zwervers in mijn stad zijn allemaal verslaafd. Ze zuipen allemaal alcohol en een meerderheid gebruikt heroïne. Inmiddels hebben ze allemaal de nodige psychische problemen, maar een gedeelte van deze groep is met heroïne begonnen puur uit nieuwsgierigheid en kan er nu niet meer vanaf blijven. Bij hen lag er geen psychische oorzaak aan vooraf.
Ze hebben allemaal een uitkering die ze ontvangen op het adres van de Sociale Dienst. ik weet niet van alle zwervers de bedragen uit mijn hoofd, maar ik weet dat een aantal van hen iedere maand tussen de 1000 en 1500 euro ontvangt, zonder dat daarop een bedrag wordt ingehouden voor schuldsanering etc. Dit bedrag wordt dus iedere maand volledig opgemaakt aan hun verslaving. Eten doen de meesten hier weinig, door hun hoge alcoholconsumptie en heroïnegebruik hebben ze geen honger. Er is hier een daklozenopvang met tien bedden, voorheen was dit voldoende, maar er komen meer zwervers bij van buitenaf. De bedden worden voor een langere periode aan iemand 'gegeven', maar als iemand de regels overtreedt, raakt hij zijn slaapplek kwijt. Hier gebeurt dit eigenlijk altijd door agressie tegen de leiding of tegen medebewoners. De overige zwervers slapen bijna allemaal met een dak boven het hoofd. In de gemeente zijn voldoende leegstaande panden en er zijn vaste plekken waar ze slapen. Vorig jaar winter heb ik eenmaal mee gemaakt dat een zwerver is overleden door onderkoeling. Deze man sliep altijd buiten en wilde niet in de opvang overnachtten. Wij vermoedden dat hij te ver onder invloed was van alcohol om de onderkoeling op te merken. Erg sneu, maar het is zijn eigen keuze geweest.
Diverse zwervers hebben een individueel traject gevolgd om van hun verslaving af te komen en om weer een eigen woning te krijgen, maar allemaal hebben ze weer voor hun oude leven gekozen. Inderdaad 'gekozen'. Enkele van hen zijn zelfs gedwongen opgenomen om hen zo nog een waardig bestaan te geven, maar ze wilden niet...
Zoals ik al zei, is mijn mening sindsdien veranderd. Een daklozenkrant koop ik nog steeds, maar ik heb geen medelijden meer met deze mensen en geef geen geld. Nogmaals, ik heb het over de zwerversgroep in mijn stad, ik kan geen oordeel vellen over de groepen en hulpverlening in andere steden.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:55

Tja, moeilijk. Ik heb een kennis die door scheiding en een enorme belastingschuld op straat is beland. Maar deze meneer liep er ondanks dat altijd in (hetzelfde) pak bij. Er wordt vergeten dat er een hele grote groep is waaraan je niet ziet dat het zwervers zijn. Het zijn niet allemaal stinkende mensen met een winkelwagentje. Ik heb gewerkt met dakloze gebruikers, en ook daar zaten veel mensen bij waarvan je gewoon niet zag dat ze op straat moesten leven. Mensen kunnen wel roepen eigen keuze maar zo zwart wit zit het niet in elkaar.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:04

Ik denk dat het begrip 'eigen keuze' afhankelijk is van jouw eigen definitie. Naar mijn mening maakt iemand een eigen keuze voor het leven op straat of in een daklozenopvang als het iedere vorm van hulp weigert. En geloof me, er kan in mijn stad veel geregeld worden. Ik kan me voorstellen dat iedereen in Nederland door omstandigheden tijdelijk op straat kan komen staan, maar de groep mensen die voor langere tijd op straat leeft, kiest er mijns inziens voor.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:55

Apple schreef:
Even een stelling om over na te denken (recentelijk nog ergens in een opleiding gehoord)

"Er zijn geen ongemotiveerde klanten, alleen incompetente hulpverleners"

Absoluut niet mee-eens Haha!

Er is vast een groep die het nu niet red, maar met wat meer hulpverlening toch een eind komt. Maarja, als er maar geld en mankracht is voor 1 begeleidingsgesprek per week houdt het op. Dan is de hulverlener niet incompentent, maar is het een overheids/financieel probleem.

Verder zie ik het heel duidelijk al HULPverlenen. Helpen is niet dat de ene iets doet en de ander maar achterover hangt. Ik vind dus ook niet dat je mensen aan het handje mee moet nemen om alles te doen. Wanneer iemand het met X gulden zakgeld per dag in een week geen een keer voor elkaar krijgt om een brood te kopen heeft iemand blijkbaar nog niet genoeg motivatie. Als iemand structureel alle afspraken met hulpverleners "vergeet" omdat hij druk,druk,druk is (lees drugs,drugs,drugs) ben je blijkbaar niet gemotiveerd genoeg, anders had hij de dope wel in de andere 23 uur van de dag geregeld. Als je dan eindelijk een huisje hebt en je stort je binnen een maand weer in het criminele wereldje, dan is het huisje je blijkbaar ook niet zoveel waard. Mensen die de eerste simpele stappen niet willen zetten vinden het leven op straat gewoon niet vervelend genoeg om daar een klein beetje moeite voor te doen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:02

Sleeper schreef:
Tja, moeilijk. Ik heb een kennis die door scheiding en een enorme belastingschuld op straat is beland. Maar deze meneer liep er ondanks dat altijd in (hetzelfde) pak bij.

Ik heb er een keer 1 gezien die het geluk had dat er een enorm chique pak had bemachtigd die in zo'n kledingbak was gegooid. Haren netjes gekamd en in een staart en er kwam ineens een echte heer voorbij Ja

Overigens ben ik er van overtuigd dat er maar heel weinig normale mensen op straat terecht komen. De meesten van ons hebben een zodanig vangnet in hun vrienden en familiekring dat je daar in noodgevallen wel ergens in de logeerkamer of op zolder terecht kunt.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:05

Lotte1990 schreef:
verootjoo schreef:
Ik geef ze nooit wat. Ze kiezen er zelf voor om zwerver te worden. In NL is dat helemaal niet nodig

Dat is wel een beeetje kort door de bocht. Maar ik geef nooit geld nee. Slapen en eten kunnen ze bij t leger des heils. Als die komen collecteren geef ik dan wel weer altijd wat.
Vind het ook altijd zo krom om te bedenken dat je als zwerver alles wat je verdient mag houden. En als uitkeringsgerechtigde gaat zoveel procent naar de staat..

Als een zwerver genoeg verdiende om daar ook nog geld van af te staan aan de staat was het geen zwerver lijkt mij.

Ik heb het stuk in de krant ook gelezen, en denk nu wel anders over zwervers. Ik had zelf ook altijd zoiets van eigen schuld, in NL kán je haast geen zwerver worden. Maar heel vaak spelen er ook psychische problemen e.d mee. Dus vanaf nu ga ik ze wel wat geld geven denk ik. Lachen Maar ik ben eigenlijk ook wel een beetje bang voor ze. Was een keer in een supermarkt, en liep een zwerver keihard langs en ik stootte dus met mijn schouder tegen hem aan, zegt ie zo: UITKIJKEN VIEZE prutsmuts! Nagelbijten / Gniffelen

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:09

Het valt mij op dat een verslaving niet als een ziekte wordt gezien maar als een keuze. Ik vind een verslaving en zeker als men daardoor op straat terecht komt wel degelijk een ziekte. De instanties kunnen niet iedereen helpen maar ik vind ze soms ook wel erg laconiek en zich inzetten voor de doelgroep is er meestal ook niet meer bij.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:34

Bij ons zat voor de supermarkt altijd een heel vriendelijke man muziek te maken. Zo nu en dan gaf ik wat geld, totdat het eigenlijk de gewoonte was geworden dat mijn drie meiden alle drie iedere vrijdag (als we boodschappen gingen doen) geld aan hem gaven, het was gewoon een hele happening geworden.
Die man was zo dankbaar en aardig.....mijn kinderen en man zeiden altijd tegen me, als we naar de winkel gingen: Kijk mam, je vriend zit er ook weer.....

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:48

Ik vind dat verslaving vaak onderschat wordt. Van een verslaving afkomen...en zeker van heroine...is heel erg moeilijk en dat doe je niet zomaar. Ook niet met hulp en ook niet met motivatie. En wat is het doel waardoor je gemotiveerd raakt? Wat is de toekomst van die mensen na het afkicken? Is die toekomst al die moeite waard? En er hoeft maar 1 dipje te zijn, met als gevolg dat er weer 1 keer gebruikt wordt en daar zijn ze weer bij af. Als je iemand hebt waarvoor je het doet, een geliefde, dan heb je een belangrijk doel...maar hebben die mensen nog iemand?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:53

Wij waren met groep 8 (11/12 jr) in Amsterdam op klassenuitje.. en we hadden allemaal een hele grote puntzak frietjes..
de meesten kregen het niet op, dus gaven ze die aan wat zwervers..

Maar jah, wij hadden er nooit aan gedacht.. dat er zout op zit.. waar ze dus dorst van kregen.. en die zwervers werden écht laaiend.. maar jah, wisten wij veel Koe