Geef jij iets aan folderlopertjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Re: Geef jij iets aan folderlopertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:26

Sodeletuut schreef:
Als jij mij niet serieus wil nemen omdat ik jonger ben dan vind ik dat prima hoor.

Maar je kan toch wel gewoon even aan je medemens denken, en hun
ook wat gunnen?
Nouja blijkbaar niet.

Ik ga nu even mijn paarden voer geven. (dat voer heeft me niks gekost,
en waar de paarden staan, nee dat kost ook niets, er naartoe rijden,
nee kost geen benzine) Knipoog

dus als jij morgen een telefoon bij mij in de winkel komt kopen dan geef je mij ook 2 euro fooi??
geloof me: je zou dan de eerste zijn Clown

en ik wil je best serieus nemen hoor.. maar wbt financiele kosten als je op jezelf woont kan je echt niet over mee praten..

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:27

Normaal gesproken doe ik het altijd wel, maar sinds 2 jaar vind ik de kaartjes in me brievenbus.
Ze zijn denk ik bang voor me honden Bloos

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:28

Wij hebben altijd zo'n vaste jongen Knipoog
De 1ste keer dat hij langs kwam wist ik niet wat hij kwam doen. De bel ging en deed open..
Hij: Gelukkig nieuwjaar mevrouw
Ik: Ow dankje, jij ook he Tong uitsteken ! (pakte de krant van hem en smeet zo de deur dicht Clown )
Mijn moeder: Amy, wie was dat?
Ik: Ow, zo'n jongen die te lui is de krant in de bus te smijten Bloos
Moeder: Amy, ga hem achterna, ga die arme jongen fooi geven Tong uitsteken !
Ik ben in me pyama op me sokken hem achterna gerend en hem fooi gegeven. Dit jaar hoop ik dat hij weer komt haha, dan krijgt hij natuurlijk fooi Haha!

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:30

LimaMambo schreef:
Sodeletuut schreef:
Of jij niet LM Knipoog

Miriam: Alle kleine beetjes helpen, zo zie ik het maar Haha!

meid.. wees blij dat je paardjes hebt.. die kosten niks namelijk.. Clown

wacht maar tot je ouder bent en op jezelf woont.. en ALLES zelf mag gaan betalen.. dan piep je wel anders..

en die opmerking van 'sociaal iets missen' vind ik echt ongepast

sociaal iets missen is een groot woord maar je bent wel erg kort door de bocht hoor.
ik was twaalf en toen vond mijn moeder dat ik maar eens moest gaan werken om te leren hoe je met geld om moest gaan. kreeg ik een gigastapel met folder binnen waar ik minimaal twee hele middagen mee bezig was om die te vouwen en dan ook nog 2 dagen met lopen. door weer en wind, en dat elke week en waarvoor? 24 euro in de maand..!

dan vind ik dat je best een eurootje kan geven zeg, ik had toen iets van 300 euro opgehaald in totaal en daarvan heb ik de helft nog aan mijn moeder gegeven omdat zij me hielp met vouwen.
weet je hoe ontzettend blij ik was met die 150 euro!!

[edit] en dan kan je zeggen 'je doet het zelf en dan zoek je toch iets anders' als je 12 ofzo bent kan je nergens anders werken, en ik vond het fijn om zelfverdiende centjes te hebben,daar is toch niks mis mee?! maar ik werkte dus wel heel erg hard voor echt een belachelijk loontje.. juist die nieuwjaarscentjes gaven me het idee dat ik het nog ergens voor deed.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:31

StillAngel schreef:
Als je 50 cent geeft aan die krantenbezorgers, is het ook heel goed al toch en dan ben je nog onder de 5 euro kwijt ook meestal. Ik ben zelf ook krantenbezorger(ben 14), heb in de regionale krant echt álles af lopen zoeken, minimaal 10 baantjes gebeld maar ik was telkens te jong dusja ik kan ook niks anders. Overigens is het niet fijn wanneer het enorm regent, en bij ons in de wijk wonen van die rotjochies die wel eens lekker een rotje naar je willen gooien of opeens je gaan uitschelden. En dat na een schooldag tot half 4, dan ben je wel moe hoor. Dus ik vind het wel verdiend, ook al is het 20 cent geef dan tenminste íets.. Dat is bij elkaar dan toch weer een leuk bedrag voor de bezorger en veel ben je er nie tmee kwijt.

ze zouden een sneetje brood minder kunnen hebben. ROFL

maar nu serieus, je hebt helemaal gelijk, veel vind je niet als je maar 14 bent. en dat kleine extraatje is dan wel leuk

@LM
Waarom blijf jij jezelf vergelijken met mensen die een krantenwijk hebben. Veel van die mensen moeten ook alles zelf betalen, alleen verdienen ze wel stukken minder als jou, en dat weet je zelf ook.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:33

Dus omdat mensen die het werk zelf doen te laag vinden moet je ze maar fooi geven?
Zou wat zijn zeg, ga ik straks aan cliënten fooi vragen omdat ik mijn loon eigenlijk te laag vind Huilen van het lachen

En zwaar? Ik hoor mijn zusje die postbode is helemaal niet piepen, en die had vandaag toch minimaal 100kilo!!!! om rond te brengen Knipoog

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:34

Runn_love_ schreef:
Melissaaaaa schreef:
mijn ouders geven meestal een euro...
ik weet nog dat 2/3 (?) jaar terug dat er zo'n krantenjongen aan de deur kwam met zo'n kaartje: ''de ...krant wenst u fijne feestdagen & gelukkig nieuwjaar''. ik kaartje aangenomen, bedankt en toen de deur dicht gedaan, had toen geen idee dat je eigenlijk geld ''hoorde'' te geven Tong uitsteken

geweldige actie melissa Haha! haha echt wat voor jou Clown

Hier hetzelfde gister middag. onder het eten ging de bel. ik zei tegen mijn moeder dat ik wel open wou doen. Toen zei ze: Als het van die kranten kaartjes zijn, zeg dan maar dat ik niet thuis ben.
Ik open doen. Staat er een meisje met een krant en een kaartje en zegt: Fijne feestdagen en drukt me die spullen in de handen. Dus ik toen: Ja hetzelfde en bedankt Lachen
kom weer de kamer binnen. Mams zo: daar moest je voor betalen hoor! Wat een actie zeg Clown

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:34

LimaMambo schreef:
Sodeletuut schreef:
Als jij mij niet serieus wil nemen omdat ik jonger ben dan vind ik dat prima hoor.

Maar je kan toch wel gewoon even aan je medemens denken, en hun
ook wat gunnen?
Nouja blijkbaar niet.

Ik ga nu even mijn paarden voer geven. (dat voer heeft me niks gekost,
en waar de paarden staan, nee dat kost ook niets, er naartoe rijden,
nee kost geen benzine) Knipoog

dus als jij morgen een telefoon bij mij in de winkel komt kopen dan geef je mij ook 2 euro fooi??
geloof me: je zou dan de eerste zijn Clown

en ik wil je best serieus nemen hoor.. maar wbt financiele kosten als je op jezelf woont kan je echt niet over mee praten..

Als ik iets koop in de winkel hoef ik geen fooi te geven. Krantenlopers/folderlopers krijgen geen nieuwjaarsbonus en kerstpakket. En krantenlopers staan toch elke morgen om 5/6 uur op om mijn krantje in de bus te gooien. Vind ik ook wel iets waard!

Maar als je het zo cru wilt bekijken dan kunnen we net zo goed voor niets meer betalen. Want de supermarktmedewerker zorgt ervoor dat jij eten kan kopen, maarja jij doet toch ook weer iets voor de maatschappij? Zo draagt iedereen wel zijn steentje bij en zou alles gratis moeten zijn. Nou zo werkt het niet en zo zal het ook nooit zijn. Gun sommige mensen ook eens een extraatje. En doe je dat niet door de krantenloper een centje mee te geven (iets dat heus niet veel hoeft te zijn want bij elkaar is het al veel) dan geef je misschien iemand anders wel weer wat. Zo draagt toch iedereen weer zijn steentje bij Knipoog

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:35

hoe weet jij nou wat IK verdien? Clown

en waarom ik mezelf ermee vergelijk? omdat iedereen ander werk kan zoeken.. en als je werk je niet aanstaat dan zoek je ander werk..
ik krijg ook geen fooi.. een ander op kantoor ook niet.. jongeren die is kassen werken ook niet.. en dan kan je zeggen dat dat werk niet zo zwaar is als een krantenjongen: daar kies je dan zelf voor

en zeuren om fooien vind ik ongepast.. dat vind ik zelfs asociaal

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:36

fjordjes schreef:
Ik geef wel iets, ik heb het zelf ook gedaan dus ik weet hoe het is om folders/kranten te bezorgen.

me 2 Ja

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:36

Het is niet eens zeuren om fooien. Je hoeft namelijk niets te geven! Dat heb je zelf in de hand.

En niet iedereen heeft de mogelijkheid om ander werk te zoeken. Voor een 12/13/14 jarig iemand is folderslopen nou eenmaal de enige oplossing

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:37

Miriam91 schreef:
Als ik iets koop in de winkel hoef ik geen fooi te geven. Krantenlopers/folderlopers krijgen geen nieuwjaarsbonus en kerstpakket. En krantenlopers staan toch elke morgen om 5/6 uur op om mijn krantje in de bus te gooien. Vind ik ook wel iets waard!

Maar als je het zo cru wilt bekijken dan kunnen we net zo goed voor niets meer betalen. Want de supermarktmedewerker zorgt ervoor dat jij eten kan kopen, maarja jij doet toch ook weer iets voor de maatschappij? Zo draagt iedereen wel zijn steentje bij en zou alles gratis moeten zijn. Nou zo werkt het niet en zo zal het ook nooit zijn. Gun sommige mensen ook eens een extraatje. En doe je dat niet door de krantenloper een centje mee te geven (iets dat heus niet veel hoeft te zijn want bij elkaar is het al veel) dan geef je misschien iemand anders wel weer wat. Zo draagt toch iedereen weer zijn steentje bij Knipoog

oke.. vraag aan jou: wie zou jij eerder fooi geven? iemand die een uur info staat te geven over een wasmachine, of iemand die een drankje om je tafel zet?

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:38

oh gut, ik heb vandaag ook voor fooischooiertje gespeeld Bloos haha niet alleen gespeeld, ik was het ook. ik loop nu al 1,5 jaar de krant, 1x per week, op woensdagmiddag... dan ben ik half vier uit school, scheur ik naar huis, snel kranten vouwen en lopen en dan ben ik tegen 6 uur half 7 zoiets klaar. De mensen die de krant krijgen, hoeven het hele jaar door geen cent aan me te betalen, en zoveel verdient het niet... dus het is wel leuk als je aan het eind van het jaar wat extra's krijgt. Er zijn genoeg mensen die de deur voor je neus weer dicht knallen en er zijn er ook bij die je veel geven... agh, ik vind het altijd wel leuk om te doen, en ben blij met het beetje extra, maak er ook geen probleem van als mensen niet open doen of niks geven hoor Knipoog

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:39

LimaMambo schreef:
Miriam91 schreef:

oke.. vraag aan jou: wie zou jij eerder fooi geven? iemand die een uur info staat te geven over een wasmachine, of iemand die een drankje om je tafel zet?

Geen van beiden Clown Ze worden er voor betaald, hebben vakantietoeslag, nieuwjaarsbonus, kerstpakket, uitjes met het werk, feestdagentoeslag.
En trouwens als ik info wil over een wasmachine zoek ik eerst informatie op op internet. Ik ga niet nutteloos het domme blondje spelen in de winkel Clown

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:40

_nicolle_ schreef:
oh gut, ik heb vandaag ook voor fooischooiertje gespeeld Bloos haha niet alleen gespeeld, ik was het ook. ik loop nu al 1,5 jaar de krant, 1x per week, op woensdagmiddag... dan ben ik half vier uit school, scheur ik naar huis, snel kranten vouwen en lopen en dan ben ik tegen 6 uur half 7 zoiets klaar. De mensen die de krant krijgen, hoeven het hele jaar door geen cent aan me te betalen, en zoveel verdient het niet... dus het is wel leuk als je aan het eind van het jaar wat extra's krijgt. Er zijn genoeg mensen die de deur voor je neus weer dicht knallen en er zijn er ook bij die je veel geven... agh, ik vind het altijd wel leuk om te doen, en ben blij met het beetje extra, maak er ook geen probleem van als mensen niet open doen of niks geven hoor Knipoog

Daarom: Je hoeft niets te geven!

Paardenmeis1

Ik geef wel wat hoor, maar ligt eraan waarvan. En hoe ze doen! Gisteren belde er eentje aan en die ramde 1 seconde later keihard op de ruit. Ik had niet eens tijd om door te hebben dat de bel ging Clown Heb m niets gegeven.
Maar de jongen van het AD die in weer en wind vroeg op is.. die krijgt een paar euro hoor.

Nijn

Miriam91 schreef:
Krantenlopers/folderlopers krijgen geen nieuwjaarsbonus en kerstpakket. En krantenlopers staan toch elke morgen om 5/6 uur op om mijn krantje in de bus te gooien. Vind ik ook wel iets waard!

Ah gos wat zijn ze zielig Ach gut
Ik ben een kantoormuts die geen kerstpakket krijgt en ook geen eindejaarsbonus, moet ik nu dan ook maar bij clienten en personeel gaan schooien om fooi omdat ik degene ben die ze kunnen bellen zo gauw er iets niet goed gaat, en het altijd snel wordt afgehandeld?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:41

Miriam91 schreef:
Geen van beiden Clown Ze worden er voor betaald, hebben vakantietoeslag, nieuwjaarsbonus, kerstpakket, uitjes met het werk, feestdagentoeslag.
En trouwens als ik info wil over een wasmachine zoek ik eerst informatie op op internet. Ik ga niet nutteloos het domme blondje spelen in de winkel Clown

en hoe weet jij dat allemaal? heb jij inzicht in hun salarisstrook?

jullie denken er wel makkelijk over he..? iedereen heeft het beter dan de krantenwijklopers..

Waikiki

Ik geloof niet echt dat wij wat geven. Al had ik mijn moeder er vorig jaar wel is over gehoord dat ze een ventje wat had gegeven. Die zagen wij altijd door weer en wind met een bolderkar vol met folders lopen.
Heb het ook wel eens gehad dat ik alleen thuis was en de bel ging, keek uit het raam en zag een groep van 6 kinders voor de deur staan voor een fooi. Heb toen maar niet open gedaan Bloos heb ze nl nog nooit gezien....

Paardenmeis1

LimaMambo schreef:

Degene die het drankje op tafel zet. Waarom? De horeca-salarissen worden gebaseerd op salaris+fooi. Een wasmachine verkoper verdient in verhouding meer dan de bediening van een gemiddeld restaurant. Plus het feit dat de meeste firma's een bonusregeling over de verkoop van een product hebben, een dertiende maand of een leuke eindejaarsbonus. De horeca CAO kent dergelijke bonussen niet, tenzij zelf bedankt door de chief.. maar dat is zelden!

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:42

Ik heb nu net 2 maand ook een folderwijk, vind het echt dom dat die andere is gestopt. Heb toch echt meer dan 140 euro opgehaald langs de deuren. En dan loop ik nog wel in een wijk met allemaal huurhuizen, en een paar koophuizen, mensen dus met minder geld.
Heb er 4 avonden over gelopen, heb echt een mega wijk. 375 adressen.
Maar van mijn moeder moest ik langs de deuren gaan, maar ik voelde me op sommige momenten echt een schooier. Toen we die kaartjes hadden ontvangen, ik tegen mijn moeder: Maaaam, ik heb de schooierkaartjes ook ontvangen.

Maar het is gewoon begonnen door 1 iemand die mensen langs de deuren een gelukkig nieuwjaar is gaan wensen. En dan liep uit met kaartjes en toen gingen mensen wat geven. En het is nu gewoon een nederlandse traditie.
ik loop dan ook in een wijk, waar veel turken wonen. Maar die zeggen echt zo van ''moet'' ik nu wat geven?? ik zeg altijd nee hoef niet hoor. Maar dan krijg ik vaak nog wel 1/2 euro.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:42

LimaMambo schreef:
hoe weet jij nou wat IK verdien? Clown

en waarom ik mezelf ermee vergelijk? omdat iedereen ander werk kan zoeken.. en als je werk je niet aanstaat dan zoek je ander werk..
ik krijg ook geen fooi.. een ander op kantoor ook niet.. jongeren die is kassen werken ook niet.. en dan kan je zeggen dat dat werk niet zo zwaar is als een krantenjongen: daar kies je dan zelf voor

en zeuren om fooien vind ik ongepast.. dat vind ik zelfs asociaal

als je mijn reactie had gelezen een stukje omhoog, dan had je geweten dat je niet altijd zomaar ander werk kan zoeken.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:43

LimaMambo schreef:
Miriam91 schreef:

jullie denken er wel makkelijk over he..? iedereen heeft het beter dan de krantenwijklopers..

Wat maakt de salarisstrook uit?
Scheelt mij een biet of iemand anders meer of minder verdient, als het ze niet bevalt zoeken ze maar een ander baantje Lachen

Limanade

Elaine schreef:
LimaMambo schreef:

Degene die het drankje op tafel zet. Waarom? De horeca-salarissen worden gebaseerd op salaris+fooi. Een wasmachine verkoper verdient in verhouding meer dan de bediening van een gemiddeld restaurant. Plus het feit dat de meeste firma's een bonusregeling over de verkoop van een product hebben, een dertiende maand of een leuke eindejaarsbonus. De horeca CAO kent dergelijke bonussen niet, tenzij zelf bedankt door de chief.. maar dat is zelden!

ik verdiende in de horeca veel meer dan dat ik nu verdien hoor dus dat is niet overal zo Knipoog
en fooi zat daar NIET in berekend..

Miriam91

LimaMambo schreef:
Miriam91 schreef:

Ik zeg niet dat iedereen het beter heeft dan de krantenlopers. Maar ik ben toch wel blij dat mijn krantje 's ochtends gewoon in de bus ligt en ik heb het ervoor over om diegene iets te geven. Maarja mijn mening Haha!