wat als je overlijdt..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Re: wat als je overlijdt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 08:43

Het is voor nabestaanden erg prettig als er al veel vast staat wanneer iemand overlijdt. Er is dan nl. zoveel te regelen, dat het altijd fijn als je ergens niet meer over na hoeft te denken. Plus dat je dan weet dat het gaat zoals de overledene graag wil. Ik zie niet in wat hier luguber aan is, iedereen gaat vroeg of laat de kist in, punt.
Mijn vader had indertijd (ongeveer een jaar ziek geweest) al bepaald welke liedjes hij wilde, welke mensen, wij hadden al een tekst voor op de kaart gemaakt. Dat was toch wel fijn, je zit op zo'n moment in een soort van stroomversnelling en hebt zelf weinig grip op de gebeurtenissen, het was voor mijn moeder en mij plezierig dat er al dingen vaststonden.
Zelf heb ik al een aantal dingen vaststaan. Zou voor iedereen eigenlijk normaal moeten zijn, hoort bij het leven!

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 08:47

ik hoor iedereen maar over dat geld doorhameren, neem gewoon een goede uitvaartverzekering en hou die bij.

Een gemiddelde begrafenis/crematie kost in nl rond de 7500 euro, dit is dus het landelijk gemiddelde.

als je nog jong bent betaal je voor dat bedrag zon 11 euro per maand, en om de zoveel jaar gewoon even wat ophogen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 08:49

ja maar volgens mij kom je vaak boven die kosten uit, omdat je op zon moment enorm uitgebuit word.. Ik vind het toch wel belangrijk om na te gaan wat alles kost, wat je wilt.. en te kijken wat er is

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 08:51

Das zeker niet waar hoor, daar ben je echt zelf bij. Nou ja, jij dan niet, maar je nabestaanden.

Ik heb hier trouwens 2 offertes liggen van twee verschillende begrafenisondernemers en kom niet boven de 5000 euro uit.

Ik werk als adviseur, vandaar...

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 08:52

mijn naasten weten dat ik al mijn organen wil afstaan, en dat ik het liefst gecremeerd word..

daar hebben ze voldoende informatie aan, ze kenne me goed genoeg om de rest prima te regelen..
ik ga niet mn eigen crematie regelen dat is zo akelig!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:10

Als ik dood ben hoef ik geen dure kist of wat dan ook.
Ik ben dan dood en de nabestaanden kunnen het geld wel aan iets beters uitgeven.
Dus voor mij liefst zo goedkoop mogelijk, want het kost inderdaad een aardig duit centen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:17

Ik moet ook als de duvel een verzekering afsluiten, want idd, de kosten aan een ander over laten vind ik ook niet netjes... Bloos

Anne Omie, ik iwst niet dat bij zelfdoding de verzekering niet uitkeerde; vandaag precies twee weken terug heeft een lieve vriendin zich van het leven beroofd. Ach gut Verdrietig
Zij is 3 dagen later begraven. Naast de emotionele heftigheid begrijp ik nu dus wat dat qua geld nog moet betekenen voor de ouders.. Erg triest allemaal..

Zelf wil ik worden gecremeerd, NIET in kist, uitgestrooid worden waarbij Ierland en water een belangrijke rol spelen. Maar als mensen van me houden en wat as willen vind ik dat geen probleem. Knipoog

Verder mogen er een paar waanzinnig mooie nrs gedraaid worden, en mag de installatie van goed materiaal zijn. Cool

Ik denk dat de muziek die ik uit wil dragen naar nabestaanden voor mij het belangrijkste is, ter herinnering aan mij.

Of ik echter - als ik een ouwe muts word- nog steeds voor die keuze ga weet ik niet; echter staat een nummer al 20 jaar vast.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:10

Ik vind het een beetje ver gaan om alles op papier te laten zetten... Ieder in zn eigen waarde, dus wie dat wel prettig vind, moet dat gewoon doen...

Ik ben 22 en tuurlijk heb ik bij een bepaald nummer soms wel zoiets van: die zou ik tijdens mijn dienst wel willen laten draaien...
Vooral in de tijd dat mijn moeder ziek was..

En ja... Het zou ineens afgelopen kunnen zijn, maar ik ga ervan uit dat ik oud word... Dus ga verder helemaal niets regelen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:17

Ik werd laatst gebeld door een uitvaartverzekeraar, hoewel je ze zo eigenlijk niet kunt noemen. Je kunt daar een aanvullende verzekering nemen op je eigen uitvaartverzekering. We hebben mijn wensen doorgesproken en ik zou dan E7,50 per maand aan premie betalen, en vanaf mijn 65e geloof ik premievrij zijn.
Zij stellen dan een bedrag vast waartot je verzekerd bent, na aanleiding van je wensen en dat kun je iedere 5 jaar laten wijzigen. Dus dan toch maar crematie ipv begravenis of andersom etc. Zoals zij het vertelde was het echt heel erg nuttig en was ik metm ijn huidige wensen en verzekeraar zo'n 3500euro onderverzekerd.
Ik vind een uitvaart zeker wel iets om op tijd bij stil te staan, je hoeft niet dingen op papier te zetten maar laat in elk geval je dierbaren weten of je gecremeerd of begraven wilt worden of dat het je niets uitmaakt. Wij weten het allemaal van elkaar, ook wie donor is enz. vind dat wel een fijne gedachte.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:20

Ik heb (bewust) geen begrafenisverzekering, maar een overlijdensrisico-verzekering.
Ik betaal 8 euro per maand en dat is voor een bedrag van 30.000 E die netto wordt uitbetaald aan de nabestaanden (nu nog mijn man).
Daar kan ook de begrafenis van betaald worden.
En ben ik niet gebonden aan budget en bepaalde stenen ed. Ik heb van diverse mensen gehoord dat er grof extra betaald moest worden voor meerwerk wat niet onder een
natura verzekering viel en ik vind een verzekering die geld uitkeert ook ontzettend duur vergeleken met een overlijdensrisico-verzekering.
Ook bij zelfdoding (na min 2 jaar verzekerd te zijn) keert hij uit.

Mijn man is wat ouder en hebben we ook een hoger bedrag zodat ik er ook de eerste 2 jaar niet hoef te werken om de boel (g/w/l/ + 3 kids) draaiende te houden.

Ik vind zelf dat het is niet aan mij om van te voren te beslissen hoe ik de ceremonie wil. Mijn man/kinderen moeten maar beslissen of ze het in familiekring of groots willen.
En hun moeten bepalen hoe ze mij willen begraven (ik wil absoluut niet gecremeerd worden) en om passende muziek en teksten uit te zoeken omdat hun het moeten verwerken, en ik er toch niets meer van merk.
Mijn man zegt ook altijd: "al begraaf je mij in een kartonnen doos...."

desy_kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:24

Ik vind het wel erg belangrijk dit soort dingen te regelen.

Alleen mijn vriend is het er niet mee eens.

Bovendien ben ik tot mijn 25ste levensjaar verzekerd bij mijn ouders en heb ik eigenlijk geen idee hoe het zit.

Op mijn 25ste ga ik er zeker weten mee bezig !

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:28

detour schreef:
Ik moet ook als de duvel een verzekering afsluiten, want idd, de kosten aan een ander over laten vind ik ook niet netjes... Bloos

Anne Omie, ik iwst niet dat bij zelfdoding de verzekering niet uitkeerde; vandaag precies twee weken terug heeft een lieve vriendin zich van het leven beroofd. Ach gut Verdrietig
Zij is 3 dagen later begraven. Naast de emotionele heftigheid begrijp ik nu dus wat dat qua geld nog moet betekenen voor de ouders.. Erg triest allemaal..

Ik weet niet of dat bij iedere verzekering zo is, maar bij een aantal betalen ze niet uit bij zelfdoding

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:32

Maar dat is toch ook best bizar denk ik, dat je ahw een verzekering zou afsluiten en zou zeggen:"In het geval dat ik niet meer wil, wat is er dan bij jullie mogelijk?"..

Ik heb echt nooit over zulke dingen na gedacht, stom is dat.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:33

Brainless schreef:
Ik heb (bewust) geen begrafenisverzekering, maar een overlijdensrisico-verzekering.
Ik betaal 8 euro per maand en dat is voor een bedrag van 30.000 E die netto wordt uitbetaald aan de nabestaanden (nu nog mijn man).
En ben ik niet gebonden aan budget en bepaalde stenen ed. Ik heb van diverse mensen gehoord dat er grof extra betaald moest worden voor meerwerk wat niet onder een
natura verzekering viel en ik vind een verzekering die geld uitkeert ook ontzettend duur vergeleken met een overlijdensrisico-verzekering.

Mijn man is wat ouder en hebben we ook een hoger bedrag zodat ik er ook de eerste 2 jaar niet hoef te werken om de boel (g/w/l/ + 3 kids) draaiende te houden.

Ik vind zelf dat het is niet aan mij om van te voren te beslissen hoe ik de ceremonie wil. Mijn man/kinderen moeten maar beslissen of ze het in familiekring of groots willen.
En hun moeten bepalen hoe ze mij willen begraven (ik wil absoluut niet gecremeerd worden) en om passende muziek en teksten uit te zoeken omdat hun het moeten verwerken, en ik er toch niets meer van merk.

Maar tot wanneer loopt die verzekering?

En keert de verzekering ook uit bij in leven zijn op einddatum?

Want de meeste overlijdensrisicoverzekeringen lopen tot 75 jaar, als je daarna het loodje legt krijg je niks.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 10:38

essiedepessie: die begravenisondernemers.. kosten dus niet meer dan 5000, maar dan heb je nog geen kist, steen, ruimte, eten, alles??

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:41

Alles zat daar bij in, monumentje, kaarten, 2 volgauto's, kerkdienst (volendam is katholiek) grafkosten, cake en koffie.

Maar dit is dus in Volendam en omstreken, in het gooi is het bijvoorbeeld weer duurder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:42

essiedepessie schreef:
Brainless schreef:

Maar tot wanneer loopt die verzekering?

En keert de verzekering ook uit bij in leven zijn op einddatum?

Want de meeste overlijdensrisicoverzekeringen lopen tot 75 jaar, als je daarna het loodje legt krijg je niks.

De mijne loopt zolang ik betaal. Er is geen maximum leeftijd aan, zolang ik 8 euro betaal ben ik verzekerd. (alleen hoe ouder je bent als je begint, betaal je meer).
Als ik er mee stop heb ik niets (nou ja niks, ik krijg een beetje uit betaald, maar dat is niet veel).
Wij hebben dit genomen en hem bewust niet aan de hypotheek gekoppeld (wat heel veel mensen hebben), omdat wij geen tophypotheek meer hebben, was dit veel goedkoper.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:46

Ik ken die vorm niet, bij welke maatschappij is dat, want als hij echt loopt zo lang je betaald wil ik hem graag ook.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:48

Bij monuta kun je het helemaal plannen, van kist tot aan het eten, je ziet ook meteen wat het gaat kosten. En of je dan uit komt met het geld of niet..
Ik wou een koets.. maar daarmee zit ik meteen op 5.600 euro ofzo. Zonder alles erbij nog..
Vind het een handig systeem, zo zet je alles vast. Ik wil het mijn nabestaanden niet aandoen om die keuzes allemaal te maken, als ik het helemaal regel hebben hun in ieder geval daar geen zorgen over..

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:55

Laatst bijgewerkt door opgeheven op 17-12-08 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:57

Chikiboy schreef:
Naar wat ik heb vernomen wordt de kist niet meeverbrand maar opnieuw gebruikt....eigenlijk een groot schandaal dat wordt stilgehouden Bloos

[/quote]

Dit is een van de meestvoorkomende fabels over cremeren. Die kist gaat gewoon mee de over in. En ze sparen ook geen lijken op en verbranden ze samen.
das gewoon bangmakerij.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:05

Hey buuv, wat lijk(t) jou een gepaste manier? Heb jij al een verzekering? Ach gut

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:05

MIjn opa is een tijdje geleden overleden en die vond het nooit zo nodig om verzekerd te zijn. Gelukkig had hij nog genoeg spaargeld...want het kost me toch een vermogen zeg! Om alleen al niet te praten over de advertentie in de krant....

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:09

ik heb zelf ook een levensverzekering die uitkeert bij overlijden of dat nu op mijn 30 of op mijn 100ste is dat vastgestelde bedrag krijgen mijn nabestaanden (nu nog mijn ouders).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:14

Het enige wat ik nu besproken heb (met mijn moeder) is wat er met mijn paard moet gebeuren. Vorig jaar ging ik met het vliegtuig naarr Dublin, en ik was bang dat er iets mis zou gaan. Toen ik vroeg wat ze dan met mijn paard van plan waren, zei mijn moeder dat ze die aan mijn tante, neefje en nichtjes zouden geven. Prima, mooie oplossing, die kunnen er goed voor zorgen en goed mee omgaan.

Voor de rest, het is niet de dag van de dode, het is de dag van de nabestaanden. Zij moeten zich er prettig bij voelen, ik voel toch niets meer. Als zij me in de grond willen stoppen in de aller duurste kist die er maar te krijgen is: prima. Als zij me willen cremeren in een kartonnen doos en vervolgens de as in de prullenbak donderen: ook goed.