Hoe reageerd jouw werkgever op ziekte?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Hoe reageerd jouw werkgever op ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:34

Een bonus vind ik aan de ene kant wel goed omdat het (deels)voorkomt dat de luilakken thuisblijven. Maar aan de andere kant is het niet helemaal eerlijk, je wordt idd een soort van gestraft omdat je ziek bent waar je niets aan kunt doen.
Bij mijn vader hadden ze ook van die bonussen en dat hielp gigantisch bij de mensen die de kantjes er van af liepen. Aan de andere kant ging mijn vader soms met koorts nog naar zijn werk omdat hij zijn bonus niet wilde missen.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:40

Njen schreef:
Wij hebben geen CAO en bij ons is het eerste jaar ook 100% en het tweede jaar 70%, dat mogen werkgevers zelf beslissen. Je moet minimaal 70% en tot 100% is vrije keuze van de werkgever.

idd werkgevers mogen het zelf bepalen
ik werk bij een heel ascociaal bedrijf dus vandaar de 70%
de meeste bedrijven vullenhet gewoon aan

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:43

Bij mijn vriend op het werk hebben ze een niet ziekzijn bonus, die vervalt als je ziek bent. Daarnaast heb je 2 wachtdagen (onbetaald ziek thuis) en dan 70%, wettelijk mag dit en geloof me zo laag als bij hun het ziekteverzuim is is het nergens. Heb je de griep, dan mag je wel overuren of een verlofdag inleveren en hou je al je rechten.
Mensen die na 6 maanden geen arbo gezien hebben moeten samen met hun baas hopen dat men niet in de WIA terecht komt. Binnen 6 weken moet er een plan van aanpak liggen en moet een arboarts de situatie beoordelen. Gebeurt dit niet, ondanks het verzoek erom door werknemer heeft enkel de werkgever een probleem, kijken beiden er niet heen om dan hebben ook beiden een probleem.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:43

werkgevers mogen een hoop maar of het allemaal zo sociaal is

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:47

miep1979 schreef:
Wat een rotstreek Lique.... en je partner werkt hij ondertussen al weer Verward

ja dit is al anderhalf jaar gelden ofzo...maargoed het ging helemaal nergens over,mn vriend was zelfs alweer via terapeutishe basis aan het werk(halve dagen),
Het meest onbeschofte vond ik toch wel dat hij het via het uwv hoorde dat er een ontslagvergunning was aangevraagt en niet eens van zn baas zelf..

Ja hij is wel weer aan het werk ,maar heeft sindsdien nergens meer vast werk kunnen krijgen ,hij is nu uitzendbureau aan het hoppen zeg maar...

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:53

Nikka schreef:
Prinnie schreef:
En dat doen ze dan dus vervolgens niet Verward
Otw, de werknemer heeft dus al het risico op zijn schouders.

Dat is natuurlijk flauwekul. Als jij honderd euro voor een verzekering betaalt en je krijgt per jaar 100 terug kan je bedenken, dat het gewoon de moeite niet is.

Dus proberen ze hun zieke werknemers te ontslaan (dat bedoel ik met ze dragen het risico zelf niet, maar leggen het bij de werknemer neer). Dat is gewoon wel dubbel zuur voor iemand die ziek is.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:56

Ik ben dan niet ziek in de zin van 'ziek zijn' maar ik heb wel een chronisch enkelprobleem waardoor ik soms een beperking kan hebben. (Lang staan, lange afstanden lopen etc.) Omdat ik mijn werk niet goed kon uitvoeren (vond de werkgever, ik deed zo mijn best maar af en toe moest ik in de pauze gewoon zitten.. Het was IN de pauze) heeft hij mij ontslagen om die reden.. Was ook heel zuur maar helaas!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:12

Normaal bij ons ook geen probleem maar zit nu al bijna 5 weken thuis met m´n rug en daar zijn ze niet blij mee en dat begin ik duidelijk te merken vandaar dat ik tussen door en n paar dagen wel ben gaan werken maar dan kan ik halverwege met tranen in me ogen van de pijn weer naar huis.. verbeterd de boel helemaal niet want dan ben ik weer gewoon terug bij af.. ergste is dat geen arts iets kan vinden en dat je dan ook niet kan zeggen dat heb ik en dat duurt zolang dus dan ben ik er weer... hoop maandag weer aan de slag te kunnen maar dat is nog maar afwachten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:29

Prinnie schreef:
Daar zijn werkgevers voor verzekerd als het goed is.

Dan nog kost het de ondernemer geld hoor!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:53

toen ik pas geleden 2 uur te laat kwam op mijn werk omdat ik mezelf in de auto niet vertrouwde (hevige steken) wilde mijn baas mij gelijk (zelf) naar de eerste hulp brengen Haha! . Dat heb ik afgeslagen en ben toch alleen gegaan. En terug naar werk...heb nierstenen geerft van mijn vader, dit was de tweede ( en zwakke) aanval, maar mijn baas was ervan overtuigd dat ik blinde darm ontsteking had.
Ik doe projecten en dit is de 2e keer dat ik voor deze constructiemanager werk, hij weet dat ik geen watje ben Knipoog Zo heb ik na een weekend op bed gelegen te hebben tijdens de shutdown de week daarop toch met koorts en al 12uren schifts gedraaid.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:40

Toen ik bij mijn ex-baas kwam vertellen dat ik wellicht een hernia had en ik niet wist hoelang het zou gaan duren kreeg ik een scheldpartij over me heen.
Ben toen bijna een jaar thuis geweest en moest van mijn werkgever naar de psycholoog omdat ze dacht dat het tussen mijn oren zat...ja ik ging voor mijn lol 2 weken het ziekenhuis in aan de morfine Duivel .

Toen ik 2 jaar geleden bij mijn vorige baas meldde dat ik weer een hernia had hebben ze zo snel mogenlijk alle papieren afgehandelt en werd mijn contract niet verlengd . De overdracht naar het UWV ging toen ook nog bijna fout en mijn baas vond het maar vreemd dat ik een uitkering nodig had ...ze wou zo snel mogenlijk alles afhandelen(oftewel mij dumpen) want ze hadden geen zin in om nog 2 jaar aan mij vast te zitten.
Ik kreeg later een brief waarin stond dat ze me toch al zouden ontslaan en daarom mijn contract niet verlengde.
Hoe zielig kan je zijn.

Over mijn huidige werkgever kan ik nog niet zoveel zeggen.
Wel dat me een degelijke stoel was belooft en dat ik nu helemaal niks meer heb....omdat je als verkoper niet mag zitten.
Godzijdank heb ik me toch bijna iedere week naar de sportscool geschopt zodat ik het nu wel volhoud. Anders had ik waarschijnlijk weer thuis gezeten.

Mij is in elk geval welduidelijk dat je behoolijk moet vechten als je wat mankeerd en je ook maar gewoon een werknemer bent.
Ookal ben je lang in dienst.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:49

Cowgirl, ik vind het niet zo gek dat een baas je contract niet wil verlengen als je last van je rug (hernia) heb. Dat blijft een zwakke plek en de kans dat je weer (langdurig) ziek wordt is groter dan bij iemand anders.
Ik kan het iig goed begrijpen als je je bedrijf wilt beschermen.

Jezelf gezond houden door naar de sportschool te gaan vind ik dan ook logisch als dat kan helpen om geen last van je rug te krijgen... Dat is imo echt geen schouderklopje waard.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:40

tja
mijn werkgever probeert nu mijn contract af te kopen
wel met een redelijk bedrag
het is vanwege m'n ziekte dat ie van me af wil
heb gelukkig al een andere baan achter de hand maar dan moet ik eerst een paar cursussen volgen wat ik nu ook ga doen