Christenen tegen homosexualiteit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Re: Christenen tegen homosexualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:21

Liesje_Lover schreef:
Myukii: Het is maar net hoe jij denkt dat de mens op de wereld gekomen is Knipoog.

Dat zég ik toch!! Ik schrijf overal bij: ik denk, ik geloof, etc. Een stuk respectvoller dan maar te roepen dat de bijbel toch maar een sprookjesboek is, vind je niet? Knipoog

Maar, ik heb gezegd wat ik wilde zeggen, mocht iemand nog wat willen weten/zeggen, mag dat natuurlijk gewoon via pb Ja

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:24

Liesje_Lover schreef:
Ik zelf geloof niet in een of ander 'opperwezen' wat alles hier op aarde geschept heeft. Dan zou het leven wel perfect zijn, en zouden er ook geen zondes bestaan want die zou die dan niet geschept hebben. Net als ziektes, armoede enzovoorts.

Ik kan hierop niks anders zeggen dan AMEN Afgod Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:33

Ach, daar zijn ook wel antwoorden op te geven natuurlijk. Een van die dingen is dat de mens zelf de (erf)zonde over zich heeft afgeroepen. Een ander meer praktisch ding is dat je leven echt niet mooi is als je nooit de schaduwkant gezien hebt, want dan is al het goede vanzelfsprekend. Van moeilijke tijden groeit je persoonlijkheid ook.
Maar de vraag van TS is niet of en wat we geloven, maar hoe gelovige mensen tegen homoseksualiteit aankijken en of je iemand gedrag als het christelijke meisje wat haar vriendin in de kou laat staan kunt aanrekenen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:48

manie schreef:
Liesje_Lover schreef:
Ik zelf geloof niet in een of ander 'opperwezen' wat alles hier op aarde geschept heeft. Dan zou het leven wel perfect zijn, en zouden er ook geen zondes bestaan want die zou die dan niet geschept hebben. Net als ziektes, armoede enzovoorts.

Ik kan hierop niks anders zeggen dan AMEN Afgod Haha!

Dan begrijp je dus niet echt waar het (christelijk) geloof in God over gaat. Verdiep je er in en dan zie je waarom het leven niet perfect is. Persoonlijk vind ik dit zo'n typische opmerking van mensen die een discussie weer naar het algemeen geloof trekken met een uitspraak die eigenlijk op geen inhoudelijke achtergrond gebaseerd is. Perfect leven, ziektes en armoede zijn geen "bewijs" dat er geen god is, of een slechte god. Heeft er niks mee te maken.

Maar ja, dat is toch een eeuwige discussie. Is alleen zo jammer dat een geloofsdiscussie daar telkens op moet uitdraaien.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:53

Dat zal wel het absolute verschil zijn tussen gelovigen en ongelovigen....... Knipoog

Ik kan me in de uitspraak dat de bijbel een 'sprookjesboek' is heel goed verplaatsen en snap ook echt niet dat het als 'beledigend' wordt ervaren.

Als je erin gelooft, prima, maar wanneer je het als een verhalenboek-om-mensen-zich-een-beetje-te-laten-gedragen-ziet, ook goed (helaas lukt dat laatste niet bepaald goed, gezien de enorme hoeveelheid ellende dat geloof veroorzaakt in de wereld)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:56

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:57

De bijbel is voor een stuk ook gewoon een beschrijving van de geschiedenis. Je hoeft niet te geloven om dat te erkennen. Dat IS gewoon zo.
Het gelovige deel moet ieder voor zich interpreteren. Maar je hoeft niet gelovig te zijn om er dingen uit te halen.
Heb je de bijbel ooit gelezen, Manie? Heb je je ook ooit verdiept in het ontstaan ervan? In de manier waarop de bijbel geïnterpreteerd moet worden?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:15

Sja, als sterke aanhanger van Charles Darwin en alle onderzoekers die zijn werk voortgezet hebben (en ja, ik heb me door On the Origin of Species By Means of Natural Selection e.a. geworsteld) vind ik homoseksualiteit iets tegennatuurlijks.

Heel grof gezegd zijn we op deze aardkloot gezet om ons voortteplanten en dood te gaan. Als we allemaal homoseksueel zouden zijn, zou dit al snel het einde van de mensheid betekenen. Het kan gewoon niet dat een wezen zich op een dergelijke manier zelf uitroeit.

Echter moet je veel verder kijken dan de biologie en er een stukje filosofie bijhalen, het sociale aspect ontbreekt namelijk bij Darwin Knipoog Zoals inderdaad meerdere mensen hier al zeiden moet men iemand respecteren om wie hij is, en dat doe ik ook. Ik respecteer homoseksuelen om wie ze zijn en niet wat ze zijn, in mijn omgang met hun ben ik mij niet langer van hun seksuele geaardheid bewust.

Echter betekend iedereen nemen zoals hij is, dat de homoseksuelen ook de mensen die vanwege hun religieuze achtergrond homoseksualiteit als iets fouts, iets pervers, als een zonde beschouwen moeten nemen voor wie ze zijn. Dat zijn hun overtuigingen, net zoals de homoseksuelen ervan overtuigd zijn, dat zij zoals ieder ander zijn.

Ik heb absoluut geen moedergevoelens, evenmin als mijn vriend en wij willen geen kinderen. Inderdaad vinden mensen dit ook tegennatuurlijk en op dit punt wijk ik ook van Darwin af, ik wil mij niet voortplanten. Biologisch gezien is dit mijn opgave, maar sociaal gezien zie ik geen meerwaarde aan het hebben van kinderen. Echter gaan mensen mij er niet om haten of als ziek bestempelen.

Mensen moeten leren verder te kijken dan het fenomeen, dan komt het wel goed Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:20

manie schreef:
Dat zal wel het absolute verschil zijn tussen gelovigen en ongelovigen....... Knipoog

Ik kan me in de uitspraak dat de bijbel een 'sprookjesboek' is heel goed verplaatsen en snap ook echt niet dat het als 'beledigend' wordt ervaren.

Als je erin gelooft, prima, maar wanneer je het als een verhalenboek-om-mensen-zich-een-beetje-te-laten-gedragen-ziet, ook goed (helaas lukt dat laatste niet bepaald goed, gezien de enorme hoeveelheid ellende dat geloof veroorzaakt in de wereld)

Waar ben je nu op uit, Manie?

Die grote elende waar je het over hebt hebben wij ons zelf op de hals gehaald en niemand minder.

Verder vind ik het grof en onwijs disrespectvol te stellen dat de bijbel een sprookjesboek is (ik weet dat iemand anders het zei, maar jij kan je er in vinden geef je aan...). We zijn druk bezig discriminatie tegenover andere culturen te verminderen en kijk toch eens naar ons: We kunnen niet eens ophouden ons onderling te discrimineren!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:24

Tieneke schreef:
De bijbel is voor een stuk ook gewoon een beschrijving van de geschiedenis. Je hoeft niet te geloven om dat te erkennen. Dat IS gewoon zo.
Het gelovige deel moet ieder voor zich interpreteren. Maar je hoeft niet gelovig te zijn om er dingen uit te halen.
Heb je de bijbel ooit gelezen, Manie? Heb je je ook ooit verdiept in het ontstaan ervan? In de manier waarop de bijbel geïnterpreteerd moet worden?

Ja ja heb gelezen, maar ben er van overtuigd dat dit 'inzicht' ook door het leven zelf verschaft wordt, daar heb je de bijbel niet voor nodig, volgens mij Knipoog
En wat de betreft de interpretatie, dit kan (en gebeurt) op vele manieren.
Dat is ook waarom de ene gelovige wel met homoseksualiteit om 'kan' gaan en de andere (helaas) niet.
Het is alleen jammer dat veel mensen alleen datgene eruit halen dat hen door doctrines vanuit een kerk wordt opgedragen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:25

Ik persoonlijk denk ook dat homoseksualiteit niet 'de bedoeling' is van waarom we op aarde zijn, zoals hierboven al gezegd; dan zou de mens uitsterven.
Dat ik ook christen ben heeft daar niet zoveel mee te maken denk ik.

Overigens kan ik prima met homo's opschieten, dat ik het niet met hun levensstijl eens ben wil niet zeggen dat ik ze als persoon niet mag. Ik vind ook niet dat het aan mij is om er wat van te zeggen, houd er niet zo van om mensen te veroordelen om zoiets.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:27

manie schreef:
Het is alleen jammer dat veel mensen alleen datgene eruit halen dat hen door doctrines vanuit een kerk wordt opgedragen.

Waarom moet je nu zo'n uitspraak doen? Kun je het niet gewoon netjes houden zodat we normaal kunnen discussieren?
Snap je niet dat sommigen dit een beledigende uitspraak vinden?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:28

Adil18 schreef:
manie schreef:

Waar ben je nu op uit, Manie?

Die grote elende waar je het over hebt hebben wij ons zelf op de hals gehaald en niemand minder.

Verder vind ik het grof en onwijs disrespectvol te stellen dat de bijbel een sprookjesboek is (ik weet dat iemand anders het zei, maar jij kan je er in vinden geef je aan...). We zijn druk bezig discriminatie tegenover andere culturen te verminderen en kijk toch eens naar ons: We kunnen niet eens ophouden ons onderling te discrimineren!

Ik ben nergens op uit!
Maar blijkbaar mag ik (en de andere poster) niet aangeven hoe ik tegen het boek aankijkt.
Over ieder ander boek mogen we een mening hebben, we mogen het prachtig of waardeloos vinden, maar wanneer het over de bijbel gaat, dan is het ineens respectloos.
Dát snap ik echt niet

edit: mijn reactie stond er niet bij zag ik.
Laatst bijgewerkt door manie op 12-12-08 00:41, in het totaal 2 keer bewerkt

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:29

anneliesdj schreef:
Ik persoonlijk denk ook dat homoseksualiteit niet 'de bedoeling' is van waarom we op aarde zijn, zoals hierboven al gezegd; dan zou de mens uitsterven.

Misschien IS het wel de bedoeling dat we uitsterven.....kijk naar de aarde en wat de mensheid aanricht....

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:30

Myukii schreef:
Ik ben zelf christen, en hoe ik erover denk op grond van geloof, 'weet' ik niet. Ik weet wel dat het niet 'de bedoeling' van God is geweest, hij heeft de man en de vrouw voor elkaar geschapen, zo staat het in de Bijbel, en dat is dus hoe ík het geloof. Het is echter niet dat God niet meer van de personen houdt, als ze homoseksueel zijn. Hij is alleen teleurgesteld in wát ze doen, niet in wie ze zijn.

Sorry maar dit vind ik ook nogal bekrompen. "Hij is alleen teleurgesteld in wat ze doen...". Sta jij in directe verbinding met god ofzo? Vast niet, dus hoe kan jij dan weten wat hij wel en niet vind?
Misschien vindtie t wel prachtig en mogen alleen homo's de hemel in.

Wat iedereen gelooft moet hij of zij zelf weten. Ik geloof sowieso niet dat er een god is, dus ik mag lekker zelf uitmaken of ik me druk maak over homo's of niet. En waarom zou ik? Als zij zelf maar gelukkig zijn.

Maar ga geen dingen lopen verkondigen alsof je alle wijsheid in pacht hebt. Jij weet niet wat god denkt.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:30

Ik ken iemand die is zo homo als hij maar zijn kan.
En ook zo christelijk als het maar kan.

Als ik gelovig (ik geloof alleen in me zelf Schijnheilig was, dan zou ik altijd iedereen zijn keuzes accepteren, het maak mij geen donder uit of je nou op jongens/meisjes/allebei valt Lachen

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:31

anneliesdj schreef:
manie schreef:

Waarom moet je nu zo'n uitspraak doen? Kun je het niet gewoon netjes houden zodat we normaal kunnen discussieren?

Nee sorry dat snap ik niet, maar blijkbaar voel jij je aangesproken.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:33

manie schreef:
Tieneke schreef:

Ja ja heb gelezen, maar ben er van overtuigd dat dit 'inzicht' ook door het leven zelf verschaft wordt, daar heb je de bijbel niet voor nodig, volgens mij Knipoog
En wat de betreft de interpretatie, dit kan (en gebeurt) op vele manieren.
Dat is ook waarom de ene gelovige wel met homoseksualiteit om 'kan' gaan en de andere (helaas) niet.

Sorry, maar ik kan het niet laten om te zeggen, dat als je de bijbel echt hebt gelezen, je je niet zou moeten kunnen vinden in de uitspraak van Liesje_Lover, over de perfecte wereld zonder ziekte en verdriet. Want in de bijbel staat precies, hoe dit kan, waaróm het niet allemaal 'happy-happy-joy-joy' is. Of je dat gelooft of niet, is een tweede, uiteráárd een eigen keuze, en nogmaals: ik oordeel over niemand, niet over (on) gelovigen, niet over hetero's, niet over homo's. Maar, ik kan wél weinig respect opbrengen voor uitspraken over het Christelijk geloof, die nergens op gebaseerd zijn.

En hierbij laat ik het echt, want dit wordt weer precies dezelfde discussie die al minstens 27 keer voorbij is gekomen op bokt. Lachen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:36

Ecudes schreef:
Myukii schreef:
Ik ben zelf christen, en hoe ik erover denk op grond van geloof, 'weet' ik niet. Ik weet wel dat het niet 'de bedoeling' van God is geweest, hij heeft de man en de vrouw voor elkaar geschapen, zo staat het in de Bijbel, en dat is dus hoe ík het geloof. Het is echter niet dat God niet meer van de personen houdt, als ze homoseksueel zijn. Hij is alleen teleurgesteld in wát ze doen, niet in wie ze zijn.

Sorry maar dit vind ik ook nogal bekrompen. "Hij is alleen teleurgesteld in wat ze doen...". Sta jij in directe verbinding met god ofzo? Vast niet, dus hoe kan jij dan weten wat hij wel en niet vind?
Misschien vindtie t wel prachtig en mogen alleen homo's de hemel in.

Wat iedereen gelooft moet hij of zij zelf weten. Ik geloof sowieso niet dat er een god is, dus ik mag lekker zelf uitmaken of ik me druk maak over homo's of niet. En waarom zou ik? Als zij zelf maar gelukkig zijn.

Maar ga geen dingen lopen verkondigen alsof je alle wijsheid in pacht hebt. Jij weet niet wat god denkt.

Och, zo staat het in de bijbel, en dat is waar ik mijn geloof op baseer, wat ook héél duidelijk geschreven staat in de gequotte post. Als je de rest van mijn posts even leest, zie je precies hoe ik erover denk. En dat is volgens mij een stuk minder bekrompen, als jij nu op mij reageert. Lachen

Overigens maak ik ook zelf uit of ik me druk maak om homo's of niet. En zoals ik al meerdere malen gezegd heb, doe ik dat ook absoluut niet, vind ik liefde (tussen wie dan ook) prachtig, gun ik het iedereen, en heb ik genoeg homoseksuele vrienden. Dus denk alsjeblieft voortaan eerst eens na, voor je mij bekrompen noemt. Knipoog

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:37

Ik laat het er ook bij, mijn visie is wel duidelijk en is zeker wel ergens op gebaseerd.
Dit zijn zaken daar kom je toch niet uit en dat hoeft ook niet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:40

Ik ben niet gelovig opgevoed maar heb wel een aantal jaren Christelijk onderwijs genoten.

Wat ik ervan opgestoken heb, is dat God heel prima in staat is om zelf een oordeel over iedereen te vellen als het moment daar is. Daar heeft hij zijn scheppingen niet voor nodig.
En God predikt liefde en vergevingsgezindheid. Dus ALS hij homoseksualiteit al slecht zou vinden, dan nóg zal hij daar coulant mee omgaan, want hij wéét dat de mens niet 'perfect' is...

Persoonlijk vind ik het ronduit onbegrijpelijk om een vriendin te laten vallen als je erachter komt dat die homoseksueel is. Wat maakt het in hemelsnaam uit of iemand op mannen of op vrouwen valt???

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:40

@ Myukii
Dan nog weet jij niet wat god denkt. God heeft zelf de bijbel niet geschreven. Dan nog dènk jij dat iets zo zit op grond van de bijbel.
Maar dat jij wéét dat god teleurgesteld is in homo's, dat vind ik arrogant. Jij gelóóft op grond van de bijbel dat god teleurgesteld is in homo's.
En dat is iets heel anders.

Overigens zie ik niets bekrompens in mijn reactie. Ik zeg enkel dat jij geen directe verbinding zal hebben met god (aangezien ik er van uit ga dat die niet bestaat, want dat gelóóf ik), dus jij kan niet weten wat hij denkt over homo's. Dus ga dan ook niet beweren dat je dat weet.
Ik wéét ook niet of god bestaat. Ik geloof het niet. Ik vind voor iemand anders spreken (in dit geval voor god) nogal vreemd als je zijn/haar eigen mening niet hebt kunnen vragen. Nogal bekrompen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:41

Myukii schreef:
En hierbij laat ik het echt, want dit wordt weer precies dezelfde discussie die al minstens 27 keer voorbij is gekomen op bokt. Lachen

Dan kunnen we Bokt wel opdoeken want we hebben het ook al een miljoen keer over slofteugels, horsemanship, relaties, cadeautjes, ups, downs etc gehad Knipoog
Nagelbijten / Gniffelen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:46

manie schreef:
anneliesdj schreef:

Nee sorry dat snap ik niet, maar blijkbaar voel jij je aangesproken.

Ik heb al meerdere topic's gezien hier waar maar 1 pagina gediscussierd kon worden voordat alle niet-christenen hun vooroordelen begonnen te spuwen.
Laat die vooroordelen toch buiten een discussie, als je niet weet wat je moet zeggen, zeg dan gewoon niets.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:50

anneliesdj schreef:
Ik heb al meerdere topic's gezien hier waar maar 1 pagina gediscussierd kon worden voordat alle niet-christenen hun vooroordelen begonnen te spuwen.
Laat die vooroordelen toch buiten een discussie, als je niet weet wat je moet zeggen, zeg dan gewoon niets.

Wat nou vooroordelen??
Ik heb het over veel en veel = niet allen.
Maar goed laat ik doctrine's vervangen door dogma's, klinkt misschien iets minder negatief maar is eigenlijk hetzelfde....