Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:16

sevke schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik denk sowieso dat heel veel meiden het krijgen van een baby onderschatten. Ik lees ook wel berichten van 20-21 jarigen die nu bezig zijn met zwanger worden en dan denk ik ook; Waar begin je aan? Je weet niet half waar je aan begint, wat je te wachten staat en wat het met je leven doet. Wacht alsjeblieft nog 10 jaar ofzo.

Sorry, maar dit is geen verstandige opmerking. De beste leeftijd om een kind te krijgen MEDISCH gezien, is tussen de 18 en 24 jaar. Vanaf 30 loop je al gevoelig meer risico op aangeboren afwijkingen, en dat stijgt exponentieel met de jaren. De trend om steeds maar op latere leeftijd kinderen te krijgen, is echt geen gezonde trend.

Medisch gezien ja....Maar denk aan de ontwikkeling van de mens die van persoon tot persoon verschilt, zaken als financieele onafhankelijkheid, in staat kunnen zijn een stabiel en zeker "thuis" te kunnen bieden. Daar staat de medici los van. Je kunt niet alleen zeggen dat je vroeg kinderen wilt omdat je lichamelijk je dan in de beste "fase" daarvoor bevindt, je moet er ook geestelijk en financieel etc. klaar voor zijn.

Ik vind de opmerking van Suzanne dan volledig terecht en zeer goed, want inderdaad heb ook ik het gevoel dat er veel te licht over het moederschap wordt gedacht...!
Laatst bijgewerkt door Adil op 08-12-08 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:18

Steph86 schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik denk sowieso dat heel veel meiden het krijgen van een baby onderschatten. Ik lees ook wel berichten van 20-21 jarigen die nu bezig zijn met zwanger worden en dan denk ik ook; Waar begin je aan? Je weet niet half waar je aan begint, wat je te wachten staat en wat het met je leven doet. Wacht alsjeblieft nog 10 jaar ofzo.

Ik ben nu 21 ( vrijdag wordt ik 22) ik ben moeder van 2 kids van ruim 3 en half en ruim 2 en half.
Wij hebben alles goed voor elkaar onze jongens komen niks tekort.
Het wil niet per definitie zeggen dat de 20-21 jarigen of jonger zelfs nog, niet weten waar ze aan beginnen en het niet aan zouden kunnen.
Er zijn ook zat ''oudere'' ouders die een voorbeeld kunnen nemen aan de ''jongere'' moeders.

Ik val je niet aan ofzo, maar het komt nogal neerbuigend over zoals jij het getypt hebt.

En als je nou heel erg eerlijk voor jezelf bent, wat dacht je toen je 18 was en je met je eerste kid rondliep: Vond je het geweldig of dacht je dat het toch beter was geweest als je het later had gedaan...? En hoe denk je er nu over? Heb je je school af kunnen maken en een baan kunnen vinden...?

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:23

@ Adil18,
Of ik het geweldige vond, ja ik was en ben nog steeds een supertrotse mama. Ja ik heb mijn school af kunnen maken, ik heb mijn diploma voor verzorgende op zak, op het moment doe ik er niets mee, omdat ik thuis ben voor de kinderen. Omdat wij het belnagrijk vinden dat 1 van ons thuis is om de kinderen op te voeden en straks als ze naar school gaan om ze op te vangen als ze vrij zijn.

Daarbij ik ben zwanger geworden terwijl ik netjes de pil gebruikte, dus heb er niet bewust voor gekozen om toen al moeder te worden, maar zo is het wel gelopen en geen haar op mijn hoofd die spijt heeft. En ja ik zou het zo weer over doen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:25

toevallig is er net een programma op tv... een meisje van 14 met een kindje... zij doet het nou niet echt bepaald goed, maar een ander meisje vnan 17 doet het dan weer helemaal geweldig.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:27

Ik heb altijd al gezegt dat ik kinderen wil later, mocht ik het geluk hebben er 1 te kunnen krijgen.
Ik ben nu 20, en mijn wens blijft nog steeds, maar ik probeer toch om er pas mee te beginnen als ik een huisje heb en een goede baan.
Ik heb wel een stabiele relatie, maar zijn er nog zeker niet aan toe om een kindje te krijgen.
Financiel zou ik het wel kunnen redden, maar dan zal mijn paardje weg moeten en mijn vriend zijn (dure) hobby op moeten geven.
Om mij heen zijn al zoveel mensen van 18/19 zwanger geraakt, en besloten het te houden.
Maar denk eens aan de lasten, voor jou EN voor het kind.

Als ik nu zwanger zou raken zou ik echt behoorlijk schrikken, en er toch goed over na moeten denken of ik het hou of niet. Ik ben opzich tegen abortus, maar zeker als ik de steun van mijn vriend en ouders niet zou krijgen dan weet ik niet of ik dit kindje op de wereld zou zetten.
Hoe hard het misschien ook is...
Je zal je hele leven erop aan moeten gaan passen.

Mijn ouders hebben er vroeger niet zoveel gezegd over zwangerschap o.i.d. Wel over voorbehoedsmiddelen etc etc.
Ik denk wel dat ze me hadden gesteund mocht het wel gebeurt zijn.
Ik heb het altijd in mijn achterhoofd gehouden, en altijd netjes de pil geslikt enzo.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:34

Ik ben nu 20, geen ''tiener'' meer dus, maar geen haar op mijn hoofd die denkt aan een kindje. Ik heb wel een stabiele relatie, met het inkomen zal het ook wel goedkomen.. Maar ik heb er gewoon nog niks mee. En zou ik nu zwanger raken, dan hoef ik niet lang na te denken.. Dan is het weghalen.

Een kindje hoort gewenst te zijn. In een lief, warmtevol nest op te groeien waar beide ouders achter staan. Ik ken toevallig een tienervader (hij wordt in januari vader) die is 17. Zijn ex-scharrel is 15, ze is na een one night stand zwanger van hem geworden omdat het condoom afgleed. Ze heeft het kindje wel gehouden, maar de vader mag geen contact opnemen met het de moeder/het kindje. Meisje is zwaar christelijk en nu wijzen alle vingers naar de jongen, omdat haar ouders vinden dat hij de schuldige is..

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:38

Fijne discussie dit Lachen

Ik ben moeder van een 2,5 jarige dochter, maar heb zelf in mijn studententijd ook helaas voor een abortus moeten kiezen.
Mijn toenmalige vriendje wilde er niets mee te maken hebben, dus de keus was voor mij toen wel gemaakt aangezien ik geen vaderloos kind op de wereld wilde zetten.

Ik denk dat velen abortus erg onderschatten. De ingreep mag dan zo gebeurd zijn, ik ben er jaren mee bezig geweest inclusief de psycholoog om er overheen te komen.

Ik wens in ieder geval niemand een abortus toe.

Verder wil ik niet oordelen over tienermoeders aangezien ik vind dat dat net zo generaliserend is als oordelen over "turken"

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:39

Balou, welk programma op welke zender?

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:45

Steph86 schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik ben nu 21 ( vrijdag wordt ik 22) ik ben moeder van 2 kids van ruim 3 en half en ruim 2 en half.
Wij hebben alles goed voor elkaar onze jongens komen niks tekort.
Het wil niet per definitie zeggen dat de 20-21 jarigen of jonger zelfs nog, niet weten waar ze aan beginnen en het niet aan zouden kunnen.
Er zijn ook zat ''oudere'' ouders die een voorbeeld kunnen nemen aan de ''jongere'' moeders.

Ik val je niet aan ofzo, maar het komt nogal neerbuigend over zoals jij het getypt hebt.

Mee eens!

Ik ben 23 (eigenlijk pas morgen) en heb een dochter van ruim 3 en een dochter van net 1 en mijn kinderen hebben alles wat ze nodig hebben, een liefdevol huis, eten, en elkaar en naar mijn idee hebben ze niets verder nodig om gelukkig te zijn.
Daarbij werd ik zwanger toen ik (nog net) 18 was en stond voor 100% achter mijn keuze, en wist precies waar ik mee begon, ookal ben ik 2x door de pil heen zwanger geworden
Laatst bijgewerkt door DebGizmo op 08-12-08 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:47

Mijn afstudeerproject was een project met jonge zwangere meiden in de Bijlmer. Tijdens dit project kwam ik een onderzoek tegen wat mij behoorlijk shockeerde..
Het is makkelijk om te zeggen dat het de eigen schuld is van jonge meiden als ze zwanger worden. Maar voor sex heb je nog altijd twee personen nodig en de verantwoordelijkheid van die tweede persoon wordt nog wel eens vergeten. Niet alle jonge meiden zijn zo weerbaar als bv de tieners hier op Bokt. En hoe de jonge mannen hierover denken komt in dat onderzoek wel naar voren:

'Opvallend is dat jongens zowel in voorlichting als in anticonceptieonderzoek grotendeels buiten beeld zijn gebleven. Dit heeft eensdeels te maken met de emancipatoire inhaalslag van vrouwen, anderdeels met de maatschappelijke acceptatie van mannelijke seksualiteit.'
“Het (de pil) is voor hunzelf, als er iets misgaat met het condoom, dus ja, het is zeker een vrouwenzaak, want ik gebruik altijd een condoom”,
“Kijk, als ze wil, als ze niet zwanger wil worden, ga ik er vanuit dat ze het geregeld heeft.”

Ik vind dus persoonlijk dat er meer aandacht zou moeten zijn voor de weerbaarheid van jonge meiden. Met alleen abortus ls je niks op, er blijven meiden zwanger worden. Ik ben geen voorstander van abortus, ik ben ook geen tegenstander, ik ben blij dat het in Nl mag, en veilig en hygienisch kan. Maar ik vind dat er wel eens te makkelijk over wordt gedacht. Bovendien blijkt dat teinermeiden die een abortus plegen meer moeite hebben met het verwerken ervan dan 20+ers die een abortus plegen.

Ik heb tijdens mijn afstudeerproject groot respect gekregen voor de meiden die zo jong moeder zijn geworden en die alle zeilen bijzetten om er wat van te maken. Veel van deze meiden komen in een traject van opvangtehuizen (Streetcorner work, Altra, FIOM) en de hartverwarmende opvang is mij nog altijd bijgebleven.

Bron: http://www.ggd.nl/ggdnl/uploaddb/downl_ ... 0&VolgNr=1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:54

ik zou het ook zeker weten houden Lachen mijn vriend zou het daar ook mee eens zijn..

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:58

Ik ben zelf mama van tweee dochters de oudste is bijna 13 .

Wat zou ik doen als ze thuis zou komen met de medeling dat ze zwanger is ? (ik hoop van harte dat ze dit eerlijk zou vertellen) , dan gaan we praten en ik zal haar eigen keuzes laten maken (natuurlijk met steun van ons) Wil ze het houden dan gaan we een oplossing zoeken, want wil wel dat ze haar school en eventueel studie voortzet. Wil ze het weg laten halen, zal ik achter haar staan.

Natuurlijk eigen schuld , maar mag je een meisje op die leeftijd verplichten om die zware zorg te dragen, en dan heb ik het nog niet eems over de risico van de bevallling op die jonge leeftijd. Daarbij is het niet altijd zo dat ze alleen maar dom bezig zij geweest. Ik denk ook niet dat het dan nog belangrijk is op wat voor manier ze zwanger is geraakt, door on oplettendheid of bijvoorbeeld gescheurd condoom.

Het is dus haar keus, zou zeker niet boos worden. Ik heb het liever onder controle dan dat me dochter weg loopt met alle gevolgen van dien.

Wil ze haar kindje houden dan zullen we moeten gaan praten met vriendje lief en zijn ouders denk ik en hopen dat ze ook hun steentje bij willen dragen.

Ik ben absoluut niet voor abortus , maar er zijn uitzonderingen.

Verder proberen we haar nu al zoveel mogelijk voor te lichten en hopen daarmee een stukje risico te verkleinen

Ik ben zelf kraamverzorgende en kom dus ook wel bij tienermoedertjes, en dan zie je toch wel verschil van meisje tot meisje. De één van 14 doet het prima en gaat er voor 200 % voor en de ander is bij wijze van 19 en die doet maar wat en heeft een mentaliteit van lik me vestje.
Ik vind het wel altijd fijn om te zien dat de ouders die meisjes goed steunen en dat ze niet in een tehuios terecht komen of erger nog op straat.

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:03

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:09

ik kan ze allemaal niet zien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:17

Xantaatje schreef:
Ik ben zelf mama van tweee dochters de oudste is bijna 13 .

*knip*

Verder proberen we haar nu al zoveel mogelijk voor te lichten en hopen daarmee een stukje risico te verkleinen

Als ik om mee heen kijk en dingen lees denk ik dat je met voorlichting op 12/13- jarige leeftijd al wat aan de late kant bent. Absoluut niet aanvallend bedoeld hoor. Lachen

Mijn ouders hebben mij en mijn zusjes altijd heel goed, eerlijk en open voorgelicht. Wij wisten al heel jong hoe het allemaal zat en er werd ook normaal over gedaan (ook over dingen als homoseksualiteit etc.). Echt begrijpen deden we het niet altijd, maar nu besef ik me wel dat wij door die voorlichting wel heel anders met seksualiteit om zijn gegaan dan heel veel leeftijdsgenootjes in de puberteit. Mijn vader (met name) heeft het er zo ingehamerd allemaal. Respect voor jezelf en je grenzen (leren) kennen waren zijn 'hoofdonderwerpen' Haha!, naast de feitelijke voorlichting.

Toen ik 15-16 was hadden vriendinnen sex terwijl ze er niks aan vonden, alleen maar omdat ze bang waren dat hun vriendje de verkering uit zou maken. Deden het zonder condoom omdat de jongen dreigde het uit te maken als ze het met zouden doen. Ik neem aan dat zulke praktijken nog steeds voorkomen, dus voorlichting geven aan en het weerbaar maken van -met name- pubermeisjes is heel hard nodig.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:35

vikki schreef:
Wartertje schreef:
Ik ben zelf 15 jaar.
Tienermoeder worden, is je eigen schuld...

Hier wil ik toch even op reageren...

Daarin je geef ik je wel gelijk. Welke opvoeding geven sommige ouders hun kinderen nog? Ik kan met vriendinnen oid sonder probleem over seks praten. Maar als ik hierthuis het onderwerp 'de pil' aansnijdt krijg ik regelrecht NEE. Ze willen niet eens naar me luisteren of erover praten en dat vind ik doodzonde. Waarom moet het zo'n taboe zijn? Moest ik aan mijn moeder vragen: wat zou je doen als ik zwanger was? Ik denk dat ze me zou verplichten tot abortus. Ze zijn er niet redelijk in en daar kan ik af en toe héél boos om worden.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:46

"Wie sex heeft moet ook maar de gevolgen daarvan dragen"
Nogal een ouderwetse uitspraak imo.
Moeten we dan maar allemaal geen sex meer hebben?

Je kiest er niet altijd zelf voor hoor, om zwanger te worden.
Klappertje, verkrachting, etc

Ben dan wel geen tiener meer maar hoef dr niet over na te denken, ik laat het zeker weghalen. Voor mijn 30 hoef ik geen kinderen (als ik ze ooit al wil).

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:47

Anthea schreef:
Mocht ik zwanger zijn, laat ik het weghalen. Maar ik wil sowieso geen kids, dus voor mij is die keuze heel makkelijk. Lachen

DIT vind ik (niet per see naar de schrijver van dit zinnetje, maar je hoort dit zo vaak) ronduit belachelijk. Het is verdorie geen wrat!! Boos!

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:51

Nou ik vind het laten weghalen toch wel even wat makkelijker dan het laten zitten en je hele leven ermee rondlopen.
Ik vind juist dat er nogal luchtig over gedaan wordt van "ik wil nog geen kinderen maar als het gebeurd laat ik het zitten".

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:52

Hmm interessant...

Voorlopig ben ik 21 en begint het nu te kriebelen Knipoog ik zou er niet bewust voor kiezen (nog een half jaar mn hbo afmaken lukt dan wel), maar ik zou eerst willen trouwen, wat leuks opbouwen en een hoop doen voor ik aan kinderen wil beginnen. Mocht het nu een 'ongelukje' zijn, dan weet ik niet of ik het wil houden, daar moet ik nog goed over na denken. Ik ben iig al klaar met studie etc. dus ik kan het wel hebben (mijn vriend doet ook een hbo, bijna afgestudeerd, ik heb al een huis, dus alles is er op zich wel)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:57

Blondie_ schreef:
Nou ik vind het laten weghalen toch wel even wat makkelijker dan het laten zitten en je hele leven ermee rondlopen.
Ik vind juist dat er nogal luchtig over gedaan wordt van "ik wil nog geen kinderen maar als het gebeurd laat ik het zitten".

Het gaat niet over 'laten zitten' of 'weghalen'
Ik vind dat dat een keus is die wij niet moeten of mogen maken! Het babytje leeft al vanaf het moment dat je het doorhebt dat je zwanger bent.
Het is alleen makkelijker omdat je het nog niet gezien hebt om het dan maar dood te maken? Zou jij een pasgeboren baby kunnen dood(laten) maken?

En misschien kun je er zelf nog niet voor zorgen (wat in 99% van de gevallen tussen je oren zit, waar een wil is is een weg). Dan zijn er zat mensen die dat wel kunnen! En anders zelfs mensen en instanties die je er bij helpen!
Als tienermoeder krijg je toeslagen, uitkeringen en kinderbijslagen tot en met, dus voor de financien hoef je het ook niet te laten.

Ik vind het zwak als iemand zwanger raakt en vervolgens het kind 'weg laat halen' alsof het een tumor, wrat of puist is.

Adoptie is ook een optie hoor!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:03

Ik zou niet een kind op de wereld willen zetten om het vervolgens af te staan. Waarom niet? omdat ik een kind het niet wil aandoen om te blijven zitten met de vraag: waarom heeft mama mij afgestaan?
Dan haal ik het liever van te voren weg.
Geld zou mij een grote zorg zijn, dat loopt wel los. Dat zit niet eens in mijn overweging qua houden of niet! Ik wil eerst alles voor mijzelf op orde hebben voordat er een kleine bij kan.
Mijn ouders zijn al ouder en ik ga hun nu ook niet extra belasten met een baby in huis. Daarnaast ben ik zelf nog niet gezond en pak ik na een jaar lang ziekte mijn leven weer langzaam op.
Dus ik denk nu eerst even aan mijzelf Knipoog (en ja ook mijn ouders want voorlopig kan ik nog niet uit huis).

Noem het zwak, ik noem het een bewuste keuze wat voor mij het beste is. Lachen

En als mensen écht geen kinderen willen, waarom zouden ze het dan niet mogen weghalen? Kan mij niet echt voorstellen dat het een gezonde situatie is als je absoluut geen kind wil, maar je houd het toch maar omdat het maar 'moet'...
Ik vind het eerder zwak als je maar het kind houd omdat het maar 'moet' en daar diep ongelukkig van word... Want niet iedereen veranderd opeens na het horen van een hartje of de eerste aanblik van het kind.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-12-08 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:06

Klijntjuh schreef:
Ik vind dat dat een keus is die wij niet moeten of mogen maken!

Ik ben juist ontzettend blij dat we in Nederland wel die keuze mogen maken. Adoptie is ook niet alles en er worden genoeg 'ongewenste' kinderen geboren omdat abortus niet 'mag'. Of die kinderen levend beter af zijn is dan nog maar de vraag.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:07

Nou zon niet geboren babytje heeft echt nog geen emoties hoor!
Das pas lekker... gewoon het kind geboren laten worden ook al weet je dat je hem niks te bieden hebt.

Voor mij is het meer een tumor dat ik laat weghalen dan dat ik een kind dood maak.
Huppaa weg drmee!!!

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:07

Ik ben momenteel 17 bijna 18 jaar.
Ik het het uitvoerig met mijn vriend besproken dat ik op dit moment géén kind wil . In geen geval. Later zal er altijd een plaatsje zijn voor een lief kindje maar zeg nu zelf . Zou een jonge volwassens die nog beseft dat ze hélemaal kinds is een kind kunnen opvoeden ?

IK heb geen werk , geen diploma , geen eigen huisje. Ik begin nog gineens aan een kind.
Het verpest zijn leven omdat die niet de aandacht , liefde , alles ... kan krijgen wat die moet krijgen.
IK kan niet verder want ik heb geen diploma, en kan dus ook niet goed gaan werken om genoeg centjes te verdienen voor men kindje.

Nee laat dat maar hoor , de keuze op abortus staat vast voor dit moment. Het is hard , ik zal huilen , ik zal misschien depri worden . Maar het moet ...

Een kind kan geen kind krijgen !