Jong volwassen zijn.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: Jong volwassen zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:25

Mareska schreef:
Gewoon het nummer scoren voordat je over leeftijd begint, zorgen dat hij je beter leert kennen en daarna pas je leeftijd zeggen, dan is dat getal een stuk minder belangrijk.. Knipoog

Ik bedoel ook meer stoer ten opzichte van je eigen leeftijdsgenoten. Wanneer jij als 18 jarige een kroeg binnenkomt voor 21 jaar en ouder, heb je een streepje voor op jouw leeftijdsgenoten die nog niet binnenkomen omdat ze jonger geschat worden.

Meestal vallen meiden ook op oudere jongens en hoe ouder jij geschat wordt, hoe eerder je zo'n oudere jongen aan de haak kan slaan. En met die ouderen jongen kun jij weer laten zien hoe volwassen jij al bent.

Het gaat natuurlijk niet voor iedereen op, maar ik zie het hier in de omgeving nogal veel.. Haha!

voor mij gaat dat niet op gelukkig Clown
toen ik een tijdje geleden aan het daten was met iemand die 8 jaar ouder was heb ik in eerste instantie gezegt dat ik niet precies wist hoe oud ie was Bloos!

zydeco schreef:
volwassen zijn is leuk maar als het kon dan kroop ik op mijn knietjes terug bij mama op schoot

dat heb ik ook hoor! ik verlang soms echt zo naar het onbezorgde leven Ach gut nu heb je vaste lasten en zorgen over geld en een hele hoop andere zaken. en vroegah werd alles je zomaar aangereikt en hoefde je alleen maar te leven lijkt wel Bloos

voor mij kwam op mijn 11de de echte omslag. mijn vader overleed na jaren ziekte Ach gut mijn moeder was er echt kapot van en ze had echt gen grip meer op me... op mijn 17de van school gegaan en gaan werken en dat doe ik nu nog steeds. liefst werk ik ook met ouderen aangezien hun tenminste meer te vertellen hebben als hoe gaaf het stappen dat weekend was enzo...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:30

ik zie hier zoveel mensen steeds zeggen dat ze al oh zo volwassen zijn, omdat ze niet uitgaan, en wel samenwonen, en denken aan kinderen. Knipoog Heeft voor mij niets met volwassenheid te maken. Ik kan ook gaan samenwonen en kinderen op de wereld zetten, is niet zo moeilijk hoor. Maar ik weet dat ik er niet klaar voor ben. Volwassen zijn is voor mij dat je weet dat jij verantwoordelijk bent voor jouwn leven. En dan een partner, kindereren en alles daaromheen, jouwn leven alleen (hopenlijk positief) aanvult. Maar dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen geluk. En dat je weet hoe hard het leven is.. en dat je daarvoor knokt, en dat je daar respect voor hebt.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:33

Ben ik met je eens pinuts Lachen In dat opzicht heb ik dat wel moeten doen en het ook bij mijn ex gezien, maar die was dus niet echt wat je noemt volwassen ondanks alles wat hij heeft meegemaakt, hij begint het nu wel te worden(ik zie dat op de een of andere manier aan hem, manier van doen/praten). Ik was echt de doorzetter van ons tweeen en moest hem overal doorheen sleuren, maar dat lukte niet omdat hij het zelf niet kon(/wou). Hij kan in feite niet accepteren dat het leven zo is en hij vind bijv. weer wel dat hij zijn jeugd in stappen terugvind, met als gevolg dat ie zich een tijdje elke week of bijna elke dag ladderzat zuipte...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:43

pinuts schreef:
omdat ze niet uitgaan, en wel samenwonen, en denken aan kinderen.

ik ga ook niet meer uit. en dat heeft wel deels te maken met het ouder worden vind ik. toen ik 17 was ging me hele salaris bijv naar uitgaan en paarden Bloos nu vind ik uitgaan echt zonde van mijn geld en bovendien ben ik dagen van slag als ik zo laat naar bed ga Ach gut
verder vind ik jou verhaal wel kloppen!
ik heb ook altijd het idee dat je pas een relatie kunt beginnen als jij gelukkig met je leven bent Haha!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:45

njah ik geloof dat de term ''volwassen'' voor iedereen anders is. Ik vind het bijv onvolwassen om je ladderzat te zuipen omdat je problemen hebt. Mjah sommige mensen praten niet graag, en die zijn nou eenmaal zo. Ieder mens is anders, en ieder ziet volwassenheid ook anders. Ik merk aan mezelf dat ik volwassen ben, maar daarom gedraag ik me niet super serieus altijd. Wel probeer ik serieuse beslissingen te maken, en weet dat ik fouten mag maken. Als ik ergens mee zit zoek ik hulp, en ik weet dus dat ik verantwoordelijk ben voor mijn eigen geluk. Andere mensen vinden zichzelf volwassen omdat ze 3 kids hebben, op zichzelf wonen, maar wel elke avond lamzuipen omdat ze met bijv geldproblemen hebben. zuipen omdat ze er niet over kunnen praten. Ik vind daarom de term ''volwassen zijn'' erg persoonlijk..

edit: ff wat verduidelijken

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:47

Pinuts, ik ben het hier echt met je eens, ik zeg al, mijn ex vind ik nog steeds niet volwassen. Hij wil het niet en dat merk je aan alles. Ondanks dat het langzaamaan wel begint te komen. En wat jij zegt, zelf verantwoordelijk voor je eigen geluk, dat klopt helemaal...

Wat ik trouwens bij mijn vorige posts was vergeten, mijn ma heeft me vaak zat gedreigd eruit te trappen zonder aantoonbare reden, maar ik denk dat haar vriend erachter zat, anders dan had ze me ook niet terug in huis genomen toen ik even geen kant op kon.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:17

pinuts vind jou verwoordingen erg goed Pling
weglopen voor problemen is ook niet echt volwassen. iedereen maakt fouten en een volwassen persoon zet zijn schouders er onder en probeert het op te lossen!

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:47

Inderdaad, precies wat het grootste verschil tussen mijn ex en mij was Knipoog

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:06

Tja... En dan heb je mij Huilen van het lachen Clown Ik ben 21, word vaak op 18 ofzo geschat.. Heb geen vooruitzicht op een vaste relatie. Heb bindingsangst, lach nog om flauwe sex grappen en als ik jullie verhalen zo lees over alles samen delen met je vriend krijg ik érnstig de bibbers!
Ik werk momenteel 6 dagen in de week en zou niet eens tijd hebben voor een stabiel leven... Geen zin in ook Tong uitsteken
Ik heb weer dingen meegemaakt in mijn leven die mij juist tegen hielden om volwassen te worden, dus ik loop een beetje achter. Niet qua school of denken, maar gewoon waar ik in het leven sta.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:11

Ach, wat is volwassen... eigenlijk maar een beetje een vreemd begrip. Natuurlijk zijn er dingen die als "kinderachtig" gezien worden, of als "volwassen" maar het verschilt gewoon per persoon denk ik.

Overigens word ik altijd ouder geschat n.a.v mijn berichten op Bokt bijv. (men denkt hier meestal dat ik zo'n > 19/20 ben) en ook in real life word ik altijd 18 of ouder geschat. Heeft gewoon te maken met mijn manier van praten (woordkeuze, taalgebruik, ideeën, manier van overbrengen enz. en hoe ik in het leven sta). Overigens vind ik het altijd wel grappig om te horen als ik weer eens ouder geschat word, maar verder denk ik er nooit over na, of je nu wel volwassen bent of niet. Want nee, ik vind mijzelf niet volwassen. Nog lang niet. Teveel te leren nog, en of ik ooit volwassen word? Worden we allemaal wel ooit volwassen? Het ligt er gewoon helemaal aan hoe je dat begrip opvat. Lachen
Overigens ben ik zestien.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:19

Volwassen zijn vind ik niet iets wat leeftijdsgebonden is, natuurlijk wordt er op bepaalde leeftijden wel wat van je verwacht. Maar iedereen is hier ook weer anders in.

Dat wanneer je vaak ouder word geschat vind ik ook niet iets wat volwassener is. Zo had ik bv. een vriendin die altijd veel ouder als mij werd geschat terwijl ze nog niet eens een jaar jonger is. Uiterlijk ziet zij er inderdaad ook ouder uit, maar haar manier van praten en problemen oplossen kon je toch wel duidelijk merken dat ze 'jonger' was. Met problemen kwam ze vaak naar mij toe enzo, ze vroeg mij altijd om advies. Knipoog

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:39

Samenwonen of trouwen heeft voor mij ook weinig met volwassenheid te maken. Om mij heen zie ik zat jonge meiden die maar bij een vent gaan inwonen en een kind krijgen, gewoon omdat ze niks beters te doen hebben en dat wel veiligheid biedt.. ook omdat ze dan zelf weinig hoeven te werken.

Totdat de vent een ander heeft en opstapt...dan zitten ze met kind op een flatje en moeten het ineens zelf opknappen. En dan zie je vaak dat ze na een maand weer een ander hebben om bij in trekken. Nee, dat vind ik niet volwassen...

Overigens doel ik hiermee niet bewust op 1 bepaald persoon. Ik vind dat je volwassen bent, als je kan nadenken over de consequenties die beslissingen met zich meebrengen. Dat neemt tijd.

Toen ik 17 was, dacht ik ook dat ik wel volwassen was en alles wist, en wilde ik ook wel over 2 jaar trouwen met toenmalig vriendje, want we bleven toch wel samen, dacht ik Koe Nu ben ik 25 en sta ik heel anders in mijn leven, 8 jaar samen met mijn vriend van nu, en ik begin nu in de buurt van volwassenheid te komen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:46

Sja inderdaad, wat is volwassen precies?

Ik kan nog steeds erg maf doen (bv gevecht houden met waterballonnen, rare dansjes in de woonkamer of gekke stemmetjes tegen de kat), maar ik moest wel op m'n 19e voor mezelf zorgen.

Vanaf die tijd heb ik altijd geweten welke consequenties aan welke daden kleefden, wat ik wel of niet kon maken en hoe ik alles moest regelen, maar toch was het soms lekker om even onbezorgd gekke dingen te doen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:14

MarcoBorsato schreef:
Ik ben op mijn 19e gaan samenwonen, maar ik vind mezelf niet vroeg volwassen. Wel wat rijper dan leeftijdsgenootjes, als kind al, gewoon vroeg wijs maar meer ook niet. Vroeg volwassen word je m.i. als je een vervelende gebeurtenis hebt meegemaakt, en al op hele jonge leeftijd alleen komt te staan.

Niwla schreef:
Ik ben 18, en ben met mijn vriend naar een huisje op zoek. We willen dan ook meteen trouwen.

Ik denk dat dit wel met jong volwassen zijn te maken heeft. Ik heb ook geen behoefte aan de bezigheden van mijn vriendinnen, zoals stappen enzo. Ik heb een vaste baan, en wil gewoon huisje-boompje-beestje. We willen nog wel even wachten met kinderen, want ik studeer nog 1 dag in de week.

Ik word het wel zat om steeds uit te moeten leggen dat we er goed over nagedacht hebben, en dat we dit écht willen. We zijn er gewoon aan toe. Mn vriend is wel een paar jaar ouder trouwens.

Wel of niet samenwonen, en wel of niet stappen vind ik dus niets met jong volwassen te maken hebben.

Ik vind van wel Ja Als je niet volwassen genoeg bent, dan ben je er ook niet klaar voor om op jezelf te wonen. Zeker als je een huisje koopt dan moet je toch redelijk volwassen zijn om die kosten en verantwoordelijkheden op je te nemen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:18

Ik was ook al vroeg "volwassen" iets dat meestal noodgedwongen is, als een soor van overlevingsstrategie (ik doel hier dus ook niet op samenwonen bijvoorbeeld Knipoog ). Is niet altijd leuk, maar merk nu dat ik, na mijn dertigste, een stukje minder "volwassen" durf te zijn en dat doet heel goed...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:34

Niwla schreef:
Ik vind van wel Als je niet volwassen genoeg bent, dan ben je er ook niet klaar voor om op jezelf te wonen. Zeker als je een huisje koopt dan moet je toch redelijk volwassen zijn om die kosten en verantwoordelijkheden op je te nemen.

Het feit dat je die kosten en verantwoordelijk op je neemt, betekend niet dat je ook in staat bent die kosten en verantwoordelijkheden te dragen!! En ik denk dat juist dat is wat lieveli bedoelt. Je ziet juist zo vaak dat mensen vinden dat ze zo volwassen zijn, en dan keuzes maken omdat ze vinden dat ze er aan toe zijn en dan gebeurt er iets en dan blijkt dat ze er helemaal niet aan toe waren. Het feit dat je die kosten en verantwoordelijkheid op je neemt zegt niet dat je er aan toe bent, wat er gebeurt als het fout gaat laat zien of je er aan toe was. En natuurlijk hoe snel/makkelijk het fout gaat, maar dat hangt ook voor een deel van je partner af.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:36

Quellian schreef:
Ik kan nog steeds erg maf doen (bv gevecht houden met waterballonnen, rare dansjes in de woonkamer of gekke stemmetjes tegen de kat)

hehe ik kan ook goed maf doen Clown maar ik (en jij vast ook) weet wel wanneer ik maf kan doen... en dat is dan wel weer volwassen Pling

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:42

Ik ben 28 jaar en woon sinds mijn 19e samen met mijn man, inmiddels getrouwd.
Ben ook al zo vroeg gaan samenwonen omdat de thuissituatie niet zo geweldig was.
Ik ben er wel behoorlijk door gevormd.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:37

Wat is inderdaad volwassen..
Ik weet niet eens of ik dat wel wilt zijn, als je dan naar de meeste 'volwassenen' kijkt..
Ik weet wel dat ik al vanaf een hele jonge leeftijd een enorm verantwoordelijkheidsgevoel had. Toen ik 14 was had ik een vriendje van 19 en ja ik was daar toen echt al aan toe. Wat dat betreft kon ik met leeftijdsgenoten weinig en nu nog steeds soms. Op mijn 16e begon ik na mijn stage vakantiewerk te doen in een instelling met gehandicapten. In mijn eentje met 6 bewoners, nooit een probleem gehad ik kon en ws. kan er geweldig mee om gaan. Op mijn 17/18e had ik een vast contract en werkte ik op 1 van de zwaardere gesloten afdelingen. Nu is mijn vriend 16 jaar ouder en zijn vriendgroep vaak ook. Nooit problemen mee gehad, levenservaring een issue? Ehm nee eigenlijk nooit.. Zelfs dingen uit zijn en mijn jeugd waren hip, heb een oudere broer en zus wat 7 en 8 jaar scheelt.. Ook heb ik enorm veel mee gemaakt toen ik jong was dat moet ik toegeven. Maar het heeft me gemaakt tot wie ik ben en ik weet niet eens of ik die dingen zou willen missen hoe vreselijk ze ook waren. Zo weinig mensen die zichzelf kunnen of durven te zijn..Ik was vroeg rijp hoe ze dat noemen, ontwikkelde mezelf snel. Iets gemist? Nee absoluut niet, ik heb van mijn 14e t/m 19e elke week gestapt en gedaan. Nu vind ik daar niets meer aan, af en toe een rockcafé vind ik leuk. Toen ik 22/23 was zijn we samen een bedrijf gestart en ook dat gaat geweldig goed.

Oftewel wat is volwassen? Ik kan uren spelletjes spelen op de wii of de xbox, het journaal kijk ik nooit en zal ik ook niet graag bekijken. Ik kan huppelen en lachen als een klein kind, maar ook de rol van een wijze aannemen en andere advies geven.

Als je jezelf prettig voelt, dan is het toch okay?
Wees gewoon jezelf zonder dat je jezelf in een hokje steekt.
Dat doen anderen veel liever dan jijzelf Knipoog

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 07:55

@Hanneke: Afgod Afgod
Wauw mooi gezegd!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:38

Er zijn gewoon dingen die je sneller als volwassenen vormen of je dat bent is een tweede.
Je leert iedere dag nog van ervaringen en/ of fouten dit alles maakt je wie je bent.
De keuzes die je moet maken horen daar ook bij soms maak je goede en soms ook de foute, hier word je wijzer van.
Hoe meer verantwoordelijke keuzes je moet maken hoe sneller je ''volwassen'' wordt.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:42

Ik was voor mijn leeftijd al volwassener als andere mede doordat ik met mijn 8 jaar oudere broer mee ging (ik was 12 hij 20) mensen dachten kwa uiterlijk ook op mijn 12e al dat ik een jaar of 17/18 was.

Toen ik mijn paard kocht op mijn 17e of 18e vond ik mezelf heel volwassen. In alles.
Ik ben nu 23 en denk nu wat een onzin heb ik toen uitgekraamt. Denken dat je alles weet maar in feite wist ik nog helemaal niks.

Op mijn 20e kreeg ik een eigen zaak met daarbij een hele grote verantwoordelijkheid.
Ik heb een hoop geleerd van die zaak voornamelijk door naar mezelf te kijken.
En sinds die tijd voel ik mezelf volwassen worden, klinkt heel raar.
Mijn ouders zeggen het nu ook.

Maarja wie weet als ik straks 30 ben dat ik weer zeg ik was helemaal niet volwassen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:44

Onze vakantie kinderen uit Berlijn waren ook erg jong volwassen.Vond ik wel eens jammer ik dacht dan kon je nog maar gewoon kind zijn.Hun moeten namelijk wel jong volwassen zijn om te overleven.

oester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:37

pinuts schreef:
ik zie hier zoveel mensen steeds zeggen dat ze al oh zo volwassen zijn, omdat ze niet uitgaan, en wel samenwonen, en denken aan kinderen. Knipoog Heeft voor mij niets met volwassenheid te maken. Ik kan ook gaan samenwonen en kinderen op de wereld zetten, is niet zo moeilijk hoor. Maar ik weet dat ik er niet klaar voor ben. Volwassen zijn is voor mij dat je weet dat jij verantwoordelijk bent voor jouwn leven. En dan een partner, kindereren en alles daaromheen, jouwn leven alleen (hopenlijk positief) aanvult. Maar dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen geluk. En dat je weet hoe hard het leven is.. en dat je daarvoor knokt, en dat je daar respect voor hebt.

Hier ben ik het ZO mee eens! Ken er genoeg die zo denken. Nou moeilijk is het niet voor mij om op mezelf te wonen hoor, ik kook geregeld, ik doe de was en ik kan zelfs poetsen! ROFL Wat een kunst!

Ik vind dat je volwassen bent als je veel kennis over het leven hebt. En ik denk dat bijna niemand dat heeft als je 18 jaar bent.
Zelfs niet als je al een kind hebt. Kennis krijg je pas naarmate je ouder wordt, je dingen ziet en steeds meer leert. Kennis over het leven, culturen, mensen en andere interesses.

Ik daarintegen geniet ontzettend van mijn jeugd. Ik kies er bewust nog niet voor om samen te wonen. Eerst maar een lekker op mezelf! Niet dat ik niet van mijn vriend houd, maar ik vind dat ik het eerst maar eens op eigen houtje moet doen. Mijn ouders zeggen ook steeds, zo lang mogelijk studeren en geniet potverdorie van je jeugd! Haha! En dat doe ik ook zeker.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:53

Pfff, ik zou soms wel willen dat ik nog minder verantwoordelijkheid had. Ik ben nu 21, maar zie er niet echt oud uit verder (niet dat dat er iets mee te maken heeft, al wordt je 12 geschat, kan je alsnog de verantwoordelijkheden van een 30-jarige dragen). Ik doe een studie en bekostig daarnaast mijn paard die ik helemaal alleen verzorg, mijn ouders weten er ook verder niks van dus daar ontvang ik ook geen geestelijke steun van. Ik woon op mezelf en werk ook best regelmatig. Verder heb ik een vriendin die het momenteel best zwaar heeft door omstandigheden met haar familie en die vang ik ook op (helpen met haar nieuwe huis, was doen voor haar, koken enz enz). Momenteel probeer ik mijn bachelor af te ronden waar een hoop geregel bij komt kijken en ik doe een intensieve studie dus ben bijna net zo vaak op de universiteit te vinden als iemand met een 40-u werkweek. Kortom, een hoop zorgen en lasten en ik zou er best wat voor willen geven om gewoon lekker onbezonnen te feesten als andere studenten. Maar ach, het schijnt dat je de lasten krijgt die je dragen kan dus ik leg me er bij neer. Neemt niet weg dat ik heel gelukkig ben trouwens Lachen