Wij worden uit onze huurwoning gezet!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exit13

Re: Wij worden uit onze huurwoning gezet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:01

@Patos: huurde jij soms bij de slechtste huisbaas van Utrecht Clown ? Mevrouw Wong ofzo?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:10

inderdaad en dan een huurbaas die zomaar je huis binnenkomt...ik deed in zo'n geval accuut aangifte van huisvredebreuk en ik zou heeel snel nieuwe sloten plaatsen!!!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:40

Misser schreef:
@Patos: huurde jij soms bij de slechtste huisbaas van Utrecht Clown ? Mevrouw Wong ofzo?

Yep, Miss Chang Knipoog

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 09:37

Ik heb net de huurcommissie gebeld en om advies gevraagd.
Onze huurbaas kan ons niet uit de woning zetten, maarrrr, omdat we al langer dan een half jaar 650 euro kale huur hebben betaald, is het huurcontract automatisch na een half jaar geliberaliseerd en bij een geliberaliseerd huurcontract kunnen we geen beroep meer doen op de huurcommissie voor huurverlaging. Dan zouden we het via de kantonrechter moeten spelen en daar heb ik geen zin in. Ze schrokken bij de huurcomissie overigens wel van het bedrag dat wij teveel betalen en ze vonden het dan ook heel erg voor ons dat we pas zo laat uitvonden dat er zoiets bestond als een huurcommissie.

De onderburen zitten er nog geen half jaar, dus die kunnen nog mooi hun geld terug vragen en huurverlaging in laten gaan. Erg jammer voor ons, maar we gaan onze onderburen natuurlijk geestelijk ondersteunen Knipoog

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:48

Ja zeker erg jammer maar vind je zelf niet dat je toch iets moet proberen te regelen nu je zoveel te veel betaald? Ik begrijp dat je er niet weg wilt maar t is toch wel geld over de balk smijten. Balen hoor wat zonde dat je er nu pas achter komt!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:17

Maar, zodra je huisbaas dus volgend jaar ofzo een keer huurverhoging door wil voeren, kan je daar dus wel bezwaar tegen maken? Dus bij wijze van spreke kan jij daar 5 jaar blijven wonen zonder dat de huur omhoog gaat.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:25

Niet 'bang' zijn voor de kantonrechter!! Veel van dat soort procedures zijn papieren procedures en vrij standaardmatig. Je laat toch niet zoveel geld liggen!! Ga anders eens praten bij de woonbond.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:32

Ik zou het raar vinden van de huurcommisie als ze je niet bij (kunnen) staan bij de weg naar de kantonrechter.
Het gaat niet enkel om wat je tot nu toe teveel heb betaald, maar ook om wat je in de toekomst teveel gaat betalen.
Ik zou zeker geen schrik hebben voor de kantonrechter.
Gewoon proberen Ja

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:34

ik zou er ook gewoon achter aan gaan
moet je kijken hoeveel geld je te veel betaald elke maand
heb je geen rechtsbijstand verzekering die ja kan ondersteunen

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:03

femke27 schreef:
Natuurlijk mag hij je eruit gooien!!! Als jij een contract hebt tot 1 maart mag hij die verbreken. En hij geeft het ruim vantevoren aan. Waar denk je dat contracten voor zijn? Hoe moet een verhuurder anders van de huurder afkomen als het niet bevalt? En andersom in sommige gevallen....

Misschien even goed lezen voor je onzin uitkraamt??
Het is wettelijk geregeld dat een verhuurder aannemelijk moet maken dat hij de woning zelf gaat bewonen en pas dan mag hij de huurovereenkomst opzeggen. Kan hij dat niet...dan heeft hij geen poot om op te staan. Dit weet de TS ook al...dus je reactie slaat nergens op.

Hoe moet je van een huurder afkomen die je niet bevalt?? Dan moet je je huis niet verhuren. Je weet dat er in NL huurbescherming geldt en dat een huurder heel sterk staat.

Als je geen goed advies kan geven, dan kan je beter niks zeggen Lips are sealed

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:51

Sammie schreef:
Ik zou het raar vinden van de huurcommisie als ze je niet bij (kunnen) staan bij de weg naar de kantonrechter.
Het gaat niet enkel om wat je tot nu toe teveel heb betaald, maar ook om wat je in de toekomst teveel gaat betalen.
Ik zou zeker geen schrik hebben voor de kantonrechter.
Gewoon proberen Ja

De huurcommissie verleent geen (rechts)bijstand. Je zult ofwel gebruik moeten maken van je rechtsbijstandverzekering (als je die hebt) ofwel naar een bureau voor rechtshulp moeten gaan. Misschien dat instanties zoals de Woonbond ook wat voor je kunnen betekenen. Nogmaals: ik denk dat zo'n procedure echt erg simpel is en dat je het zlefs zelf zou kunnen doen. Er geldt geen verplichte procesvertegenwoordiging bij de kantonrechter.

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:53

joyce2 schreef:
Ik heb net de huurcommissie gebeld en om advies gevraagd.
Onze huurbaas kan ons niet uit de woning zetten, maarrrr, omdat we al langer dan een half jaar 650 euro kale huur hebben betaald, is het huurcontract automatisch na een half jaar geliberaliseerd en bij een geliberaliseerd huurcontract kunnen we geen beroep meer doen op de huurcommissie voor huurverlaging. Dan zouden we het via de kantonrechter moeten spelen en daar heb ik geen zin in. Ze schrokken bij de huurcomissie overigens wel van het bedrag dat wij teveel betalen en ze vonden het dan ook heel erg voor ons dat we pas zo laat uitvonden dat er zoiets bestond als een huurcommissie.

De onderburen zitten er nog geen half jaar, dus die kunnen nog mooi hun geld terug vragen en huurverlaging in laten gaan. Erg jammer voor ons, maar we gaan onze onderburen natuurlijk geestelijk ondersteunen Knipoog

Dit is raar, onze huur was 1100 kaal en wij woonden er 6 of 7 maanden toen we begonnen. Een uitspraak door de huurcommissie bij een door hen vastgestelde huur van meer dan 648 oid is inderdaad niet bindend, want dat is boven de liberaliseringsgrens. Dan moet je met de uitspraak van de huurcommissie naar de kantonrechter en het dan daar uitvechten.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 18:25

Wij hebben (nog) geen rechtsbijstand. Zou ik dat nu af kunnen sluiten en het dan volgende maand aan kunnen vechten? Ik baal namelijk als een stekker, maar de huurcommissie heeft gezegd dat ze verder echt niets voor ons kunnen doen.
Hij vertelde dus dat ik naar de kantonrechter kan gaan, maar dat de kans groot is, dat die ons zegt, dat als we al een half jaar teveel betalen en wij dat teveel geld vinden voor die woning, wij er dan maar uit moeten gaan om een goedkopere woning te vinden (ivm dat we dus pas na 8 maanden in actie zijn gekomen).

@ Martinique, hoe is bij jullie dat proces dan zeg maar verlopen? Misschien dat wij wel wat aan die info hebben!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:37

VWB het afsluiten van een rb-verzekering: een brandend huis kan je niet verzekeren, dus neen. En verder vind ik de voorspelling van de HC vreemd en denk ik dat een kantonrechter dat niet zal meewegen. Al kom je er een jaar later achter: regels zijn regels!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 18:40

maar de regel is ook: Als je een half jaar lang een bedrag betaald dat boven de liberalisatiegrens ligt (ookal blijkt het achteraf teveel geld te zijn voor die woning), word je contract automatisch een geliberaliseerd contract en de HC denkt dat de Kantonrechter dat aan gaat houden...

Jammer dat we nu geen rb-verzekering af kunnen sluiten, maar mn vriend gaat uitzoeken of we via het FNV rechtsbijstand kunnen krijgen.

Edit:
Even een stukje opgezocht op de site met info over geliberaliseerde woningen

Om te achterhalen of een woning terecht geliberaliseerd is, moet de huurder de huurcommissie vragen om de afgesproken huurprijs te beoordelen. Let wel, dat moet gebeuren binnen zes maanden na de ingangsdatum van de huurovereenkomst. Als de termijn van zes maanden verstreken is kan de huurder niet meer bij de huurcommissie terecht en is de liberalisatie onverkort van toepassing, ook al is deze liberalisatie niet terecht.
Bij secretariaten van huurcommissies zijn standaardformulieren voor deze procedure verkrijgbaar. De huurcommissie neemt een verzoek pas in behandeling als de huurder 11 euro legeskosten heeft betaald.

Als er na het ingaan van de huurovereenkomst meer dan zes maanden zijn verstreken kunt u niet meer bij de huurcommissie terecht om te laten vaststellen of uw woning misschien ten onrechte is geliberaliseerd. De huurprijsliberalisatie is nu onverkort van toepassing. Dat betekent dat u niet meer op grond van het puntensysteem de hoogte van de huurprijs kunt toetsen. Voor uw woning geldt geen maximum huurprijs. Voorheen kon u met behulp van het puntensysteem de kwaliteit van uw woning uitdrukken in een aantal punten. Het verkregen puntentotaal correspondeerde vervolgens met een wettelijke maximumhuur. Voor geliberaliseerde woningen is dit stelsel losgelaten en is de huurprijs vrij.
Dat betekent dat de marktwaarde van uw woning richtinggevend zal zijn voor de huurprijs.

Bestaat de mogelijkheid de geliberaliseerde huurprijste verlagen?

Huurverlaging kunt u alleen afdwingen als in de huurovereenkomst is geregeld dat de huurcommissie om advies kan worden gevraagd over een voorstel tot huurverlaging. Als de huurovereenkomst niets regelt heeft u geen mogelijkheden om huurprijsverlaging af te dwingen.

Wanneer kunt u toch de huurcommissie inschakelen bij geliberaliseerde woningen?

Bindende uitspraken kan de huurcommissie alleen nog doen over de redelijkheid van een overeengekomen huurprijs. Dit om vast te stellen of de huurprijs van uw woning terecht is geliberaliseerd.
Verder komt de huurcommissie bij geliberaliseerde huurprijzen alleen in beeld als in uw huurovereenkomst is afgesproken dat de huurcommissie in geschillen bevoegd is om een advies uit te brengen. Als de verhuurder en u het na een advies nog niet eens worden moet de kantonrechter om een uitspraak worden gevraagd.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:04

Wat ik even niet snap is het volgende (is mijn ontwetendheid hoor) Is een verhuurder te allen tijde verplicht om zich aan het puntensysteem te houden en daar zijn huur op te baseren? Ik bedoel, je kiest er toch zelf voor om op zijn aanbod in te gaan? Ik kies toch ook zelf voor hoge stalling omdat ik perse daar wil, maar ergens met praktisch dezelfde faciliteiten minder kan betalen? Snap dat het niet helemaal te vergelijken is, woonruimte is een eerste levensbehoefte en paard niet (ok zij wil natuurlijk wel woonruimte Clown ) maar je kiest toch zelf voor die locatie?

succes in ieder geval met alles

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 19:12

Je kiest er idd zelf voor, maar als je om je heen kijkt, kun je bijna niet anders dan een hoge huur betalen! Kopen is voor ons nog niet mogelijk, maar we willen niet in een krot zitten, dus dan moet je wel zoveel geld betalen, ookal is het niet terecht. Daar is dus de huurcommissie voor, die bepaalt aan de hand van het puntensysteem of hetgeen wat je betaald wel terecht is. In principe moet een verhuurder zijn prijzen daar op aanpassen, maar aangezien de huurcommissie redelijk onbekend is (tot vorige week was de HC ook nog onbekend bij ons), doet bijna niemand er (nog) wat mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:16

wuswa schreef:
Kan niet! Huurovereenkomsten kunnen niet voor bepaalde tijd gesloten worden tenzij het gaat om een te slopen woning. Gewoon de procedure bij de HC afwachten en je niet gek laten maken!!

Bij particuliere woningen mag dat niet tenzij hetom een te slopen/renoveren woning gaat. Staat in de wet. Veel verhiuurders zetten een bepaalde tijd in de overeenkomst omdat ze denken dat ze er dan gebruik vankunnen maken. Veel huurders denken dathet geldt en kiezen eieren voor hun geld maar het is niet rechtsgeldig!

Dus dat betekend dat als ik mijn woning wil verhuren, die dus te koop staat en bv voor een jaar een huurcontract aan ga met huurders ik ze na een jaar er niet uit krijg??

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:19

Dan zou je als ik het allemaal goed gelezen heb de woning eerst zelf weer gebruiken ofzo.
Weet dat mijn ouders (ahum, 35 jaar geleden) iets van 5 jaar bezig zijn geweest om de toemalige huurders uit het toekomstige huis te krijgen toen ze het gekocht hadden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:23

Nee het staat te koop en wij dachten het voor een jaar te verhuren. Maar ik begrijp dus dat als ik het heb verkocht die huurders er dus niet uit ga krijgen als het huurcontract afloopt??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:29

Uiteindelijk altijd wel, als de nieuwe verhuurder aantoont de woning voor eigen gebruik te willen gebruiken.

Of bekenden je woning te laten huren.

Ik zou gewoon even bij de (huur)makelaar informeren. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:36

Huurmakelaar, bestaat die ook??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:37

russel schreef:
Nee het staat te koop en wij dachten het voor een jaar te verhuren. Maar ik begrijp dus dat als ik het heb verkocht die huurders er dus niet uit ga krijgen als het huurcontract afloopt??

je kan antikraak verhuren Lachen krijg je niet de hoofdprijs, maar is het bewoond, en die krijg je er altijd weer uit Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:39

Anti kraak is niet nodig, is huis veel te mooi voor..., maar bijdrage in de dubbele lasten zou wel fijn zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:44

ook hele nette mensen wonen antikraak!!! Haha! Haha! Haha!