Bidden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: Bidden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:39

Afgelopen week stonden er een stel fanatiekelingen Bijbels uit te delen voor mijn school... nu heb ik daar een bloedhekel aan, mensen die het geloof gaan opdringen (ga toch iets nuttigs doen) maar ik kreeg via via een Bijbeltje en heb er even ingekeken.
Het was overigens het nieuwe testament maar het heeft een enkeltje prullenbak gekregen. Ik was benieuwd wat er nu allemaal in zou staan, want wie weet zou ik er wel wat voor kunnen voelen.
Het begon al met een stel regeltjes ergens voorin, hoe je je moest gedragen "om een goed leven te leiden". Waarom zou ik regeltjes uit een boek gaan volgen? Ik doe liever wat mijn hart me ingeeft, en niet wat iets van bovenaf zogenaamd in een boek heeft gezet.
Achterin stond dan ook nog "God houdt van U!" met een paar citaten uit de Bijbel. Met pal daaronder "Alle mensen zijn zondaren" en nog meer citaten.
Ik kreeg meteen het idee dat je gewoon een soort minderwaardigheidscomplex krijgt aangepraat, zo van dit en dit en dit staat erin, en zeker wel dat jij daarom de regeltjes zo en zo en zo moet volgen.
Nee, ik vond het helemaal niks. Rest van het boekje nog even doorgekeken maar dat was ook al niet veel beter. Ik denk dat als ik al gelovig zou zijn, ik nooit de Bijbel er bij zou pakken. Nagelbijten / Gniffelen Ik krijg er meteen het idee bij van een Middeleeuws iets om de mensen zoetjes onder de duim te houden. Oorspronkelijk vast niet zo bedoeld, maar wat er later allemaal bij is verzonnen...

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:41

Zo'n boekje had ik liever ook niet gehad, Fiffill... Scheve mond Krijg het daar ook altijd benauwd van. Of van die kerken waar ze elke zondag preken: "gij zijt zondaren."
Ik dacht heus dat het om liefde ging...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:42

Veirl schreef:
Fiffill schreef:
Het blijft mij vreemd in de oren klinken. Ik zou bijv. (als ik in een God zou geloven) waarschijnlijk ook niet meteen denken dat hij mijn talenten en gaven kan afnemen... maar dat weet ik niet. Zoals jij het beschrijft klinkt het bijna alsof God voor jou echt de heerser van je leven is.
Nee, lijkt mij echt drie keer niks. Verschrikkelijk zou ik het vinden. Ik kan me er nog geen echt beeld van vormen, waarschijnlijk zijn we gewoon totaal verschillend in dit opzicht. Lachen

Je zou haast denken dat als je zo afhankelijk bent, dat je dan haast wel steun moét halen omdat je anders "niks" bent voor je gevoel.

Lastig. Haha! Ik snap echt heel goed wat je bedoelt, waarom je het zo opvat. Ik kan ook wel begrijpen dat het voor "niet-gelovigen" overkomt alsof je zelf niets kunt. Ik denk dat het meer een stukje van dankbaarheid is. God heeft je het leven gegeven, het enige wat je terug kunt doen is doen wat Hij van je vraagt. (En dat is absoluut niet "ga jezelf vervelen op zondag, want je mag niets")
Met bidden vraag je aan God of je goed doet, je vraagt of Hij iemand wil helpen. En ik geloof ook dat je met bidden Gods gedachten kunt veranderen.

Uiteindelijk word je het toch nooit eens, er is niet voor niets een "scheiding" tussen gelovigen en niet-gelovigen.

Hm ik denk dat ik het snap. Lachen Ik zou het alleen nooit zo voelen. Alleen al omdat ik niet voel "dat God mij het leven heeft gegeven". Dat is al een heel verschil. Ik snap je wel, maar ik zou het nog steeds echt drie keer niks vinden. Lachen

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:43

Vrije wil he. Haha!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:45

Ik begrijp ook wel wat Veirl bedoeld, ik denk dat het voor haar ook heel normaal is en vanzelfsprekend dat God haar het leven heeft gegeven. Net zoals dat het voor mij heel vanzelfsprekend is dat mijn ouders mij mijn leven hebben gegeven, daar zit nogal een verschil in en daarom is het soms zo lastig voor gelovigen en niet gelovigen om elkaar te begrijpen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 13:46

Maar kan je dan alleen maar een gelovig persoon zijn als je de bijbel gelezen hebt?
Neemt God alleen dan die mensen aan?
De bijbel heb ik ooit verplicht stukjes uit moeten aan horen, maar in de bijbel geloof ik zeer zeker niet.
Dat is gewoon ooit door iemand geschrven is mijn idee en eigenlijk denk ik dat dat ook weinig met God dan te maken kan hebben als je dan zo hoort wat daar in staat.
Als God liefde is,kan hij toch nooit zeggen dat wij mensen allemaal zondaars zijn????

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:46

Veirl schreef:
Zo'n boekje had ik liever ook niet gehad, Fiffill... Scheve mond Krijg het daar ook altijd benauwd van. Of van die kerken waar ze elke zondag preken: "gij zijt zondaren."
Ik dacht heus dat het om liefde ging...

Net als een Jehova die mij een boekje gaf waarin stond dat ik als ik geen Jehova zou worden, naar de hel zou gaan. ROFL Waarom zou ik als ik toch al niet in God zou geloven, wel geloven in een hel? Onzin. Ik snap echt niet dat die mensen denken op deze manier iets te bereiken. Maar blijkbaar heeft het bij sommigen toch succes, anders zouden ze het allang niet meer doen. Knipoog
Overigens associeer ik de kerk (misschien nu niet meer, maar het beeld zit toch in mijn hoofd) meteen met oplichterij. Hoe die hun geld hebben gekregen voor al die mooie glas-in-lood-raampjes... dat is niet dankzij bidden tot God.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:48

Mas schreef:
Ik begrijp ook wel wat Veirl bedoeld, ik denk dat het voor haar ook heel normaal is en vanzelfsprekend dat God haar het leven heeft gegeven. Net zoals dat het voor mij heel vanzelfsprekend is dat mijn ouders mij mijn leven hebben gegeven, daar zit nogal een verschil in en daarom is het soms zo lastig voor gelovigen en niet gelovigen om elkaar te begrijpen.

Precies. Helemaal mee eens. Het is gewoon totaal verschillend, maar beiden kunnen goed leven met hun geloof of niet-geloof en daar gaat het uiteindelijk om. Lachen
Helaas zijn er daardoor vroeger duizenden mensen afgeslacht, maar dat is weer een ander verhaal. Dat heeft imo niet zozeer met het geloof te maken, maar met de kerk.

Onassa schreef:
Maar kan je dan alleen maar een gelovig persoon zijn als je de bijbel gelezen hebt?
De bijbel heb ik ooit verplicht stukjes uit moeten aan horen, maar in de bijbel geloof ik zeer zeker niet.
Dat is gewoon ooit door iemand geschrven is mijn idee en eigenlijk denk ik dat dat ook weinig met God dan te maken kan hebben als je dan zo hoort wat daar in staat.
Als God liefde is,kan hij toch nooit zeggen dat wij mensen allemaal zondaars zijn????

Ik zie zelf het geloof los van de Bijbel. Want ik krijg vaak het idee dat wat er in staat fout geïnterpreteerd wordt. Ik denk dat je als gelovige die losstaat van de Bijbel toch nog wat meer vrijheid hebt.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 13:49

Mijn eerste vriend waar ik mee ging samen wonen was Jehova.
Ik heb hem toen wel voor de keus gezet....of het geloof, of ik.
Hij koos voor mij maar niet lang daarna ging hij werkelijk alles doen wat god verboden heeft en heb ik 6 vreselijke jaren met hem mee gemaakt.
Ik leek wel gehersenspoeld.
Durfde al die jaren dus ook geen einde aan die relatie te maken.
Gelukkig uiteindelijk wel, maar er was niets meer van me over.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:49

Onassa schreef:

In mijn ogen ben je niet alleen een gelovig persoon als je de bijbel hebt gelezen. Daarnaast vind ik dat kerken waarin gezegd wordt "gij zijt zondaars" nog teveel in het Oude Testament hangen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:51

Jehovas heb ik ook niets mee: laatst waren er twee aan de deur, ze vroegen me wat ik wist over God. Toen ik vertelde dat ik niet geloofde dat er uberhaupt een God is gaf er één een keiharde gil en sprong letterlijk een meter achteruit alsof ik zojuist paarse schubben had gekregen ofzo.
Ze heeft me even met grote ogen aangekeken en ik had het gevoel alsof ze ineens intens veel medelijden met me had, terwijl ik dat absoluut niet wou, ik ben gelukkig zoals ik ben, niet-gelovig dus.

Ik vind dit soort dingen jammer: ik respecteer dat zij geloven, waarom respecteren zij dan niet dat ik niet geloof?
Laatst bijgewerkt door Mars op 29-11-08 13:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 13:51

Dis eigenlijk hoeven we het geloof niet zo zwart/wit te zien??
Kunnen we er zelf uit halen waar wij ons goed bij voelen en dat word dan ook door God geaccepteerd?

Veirl

Ik ga zo weg, maar wil nog even dit zeggen.

Ik kan niet zo goed op jullie posts reageren, omdat jullie het voornamelijk over de kerk hebben en ik ben niet zo'n kerkenaanhanger. Haha! Want net zoals jullie, ben ik niet zo weg van kerken. Daar komt meestal alleen maar ellende van. Knipoog

Fenrir

Veirl schreef:
Onassa schreef:

In mijn ogen ben je niet alleen een gelovig persoon als je de bijbel hebt gelezen. Daarnaast vind ik dat kerken waarin gezegd wordt "gij zijt zondaars" nog teveel in het Oude Testament hangen.

Kan je mij vertellen wat nu precies het verschil is tussen het Oude en het Nieuwe Testament? Want dat boekje dat ik kreeg, dat was het Nieuwe Testament én er stond in dat de mensen zondaars zijn.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 13:53

Veirl schreef:

Ik kan niet zo goed op jullie posts reageren, omdat jullie het voornamelijk over de kerk hebben en ik ben niet zo'n kerkenaanhanger. Haha! Want net zoals jullie, ben ik niet zo weg van kerken. Daar komt meestal alleen maar ellende van. Knipoog

Voor mij gaat het juist niet zozeer om de kerk ansich.
Meer juist over of je gelovig kan zijn zonder kerken en bijbels bijvoorbeeld, snap je wat ik bedoel?
Maar ik waardeer je uitleg en deelname wel heel erg hoor.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:53

Mas schreef:
Jehovas heb ik ook niets mee: laatst waren er twee aan de deur, ze vroegen me wat ik wist over God. Toen ik vertelde dat ik niet geloofde dat er uberhaupt een God is gaf er een een keiharde gil en sprong letterlijk een meter achteruit alsof ik zojuist paarse schubben had gekregen ofzo.
Ze heeft me even met grote ogen aangekeken en ik had het gevoel alsof ze ineens intens veel medelijden met me had, terwijl ik dat absoluut niet wou, ik ben gelukkig zoals ik ben, niet-gelovig dus.

Ik vind dit soort dingen jammer: ik respecteer dat zij geloven, waarom respecteren zij dan niet dat ik niet geloof?

Is ook een verkeerde manier van aanpakken, hou er niet zo van.

Werd zelf laatst in Amersfoort ook opgehouden door iemand "die ons het mooiste van de wereld wilde geven." Prima, dat hij dat denkt. Maar zo bereik je niets.

Ik denk dat we ons als mens en als christen moeten bezighouden met onze naasten, in de vorm van: er voor elkaar zijn, voor elkaar zorgen etc.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:54

Veirl schreef:

Wat ik dus ook al zei, maar jij bent wel gelovig en ik niet. Iets wat ik al dacht; niet alle gelovigen hoeven zo kerkerig te zijn. Ik zie zelf het geloof ook los van de kerk namelijk.
De kerk vind ik gewoon pure afzetterij, daar heb ik nog minder mee.

Onassa schreef:
Dis eigenlijk hoeven we het geloof niet zo zwart/wit te zien??
Kunnen we er zelf uit halen waar wij ons goed bij voelen en dat word dan ook door God geaccepteerd?

Ik heb het nooit zwart-wit gevonden. Ik ben van mening dat iedereen kracht uit haalt waar hij/zij dat uit wil halen en zich goed bij voelt; dat is volgens mij de essentie van het geloof (het geloof, niet de kerk). De een haalt dat uit God, de ander uit andere mensen of zichzelf, dingen of daden. Lachen

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:55

Fiffill schreef:
Kan je mij vertellen wat nu precies het verschil is tussen het Oude en het Nieuwe Testament? Want dat boekje dat ik kreeg, dat was het Nieuwe Testament én er stond in dat de mensen zondaars zijn.

Ik denk dat jij dat boekje hebt gekregen van nog vrij 'zware kerk'. Ze willen je wel de verlossing laten zien, maar nog wel even d'r instampen dat je zondig bent.

Er zitten natuurlijk veel verschillen in het OT en NT, grootste dat ik even kan noemen is dat we in het NT verlost zijn van onze zonden.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 13:56

Geloven jullie ook dat wanneer je in het huidige leven slechte dingen gedaan hebt je dan ook in een hel ofzo komt??

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:56

Oh ja. Kerk en de bijbel staan voor mij los van wel of niet geloven.

En nu ga ik weg. Haha!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 13:57

Dag Veirl, fijne dag nog!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:58

Veirl schreef:
Fiffill schreef:

Ik denk dat jij dat boekje hebt gekregen van nog vrij 'zware kerk'. Ze willen je wel de verlossing laten zien, maar nog wel even d'r instampen dat je zondig bent.

Er zitten natuurlijk veel verschillen in het OT en NT, grootste dat ik even kan noemen is dat we in het NT verlost zijn van onze zonden.

Het boekje was afkomstig van The Gideons International, weet niet of je het kent. Maar er is dus wel een verschil tussen "zware" en "lichte" kerken merk ik uit je verhaal op. Lachen
Verlost zijn van de zonden... nu ben ik ook wel benieuwd waarom dan zo plotseling, maar dat zal wel een lang verhaal zijn. Knipoog

Dag Veirl! Bedankt voor je uitleg. Lachen

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 13:59

Ik leer hier in ieder geval meer dan dat ik in de 4 jaar op de christelijke mavo geleerd heb Clown

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:01

Fiffill schreef:

Wat ik heb begrepen zit het zo:

Het Oude Testament gaat over de profeten etc. vóór de komst van Jesus, geloof dat hier ook oa het scheppingsverhaal in staat.
Het Nieuwe Testament gaat vooral over Jesus, zijn leven en daden. Het leven van Jesus wordt (als ik het goed zeg hoor) beschreven in de vier evangelien: Mattheus, Johannes, Lucas en Marcus.

[edit] dag Veirl, bedankt dat je de moeite hebt genomen om jouw kant toe te lichten Ja

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 14:14

wat ik toch nog wel even wil zeggen, ik kom ook wel eens op een ander klein forum waar sommige ook echt gelovig zijn.
Het zijn dan niet de opdringerige gelovigen maar ik ervaar toch steeds weer dat deze mensen altijd de moeite willen nemen hun kant te beschrijven en respect hebben ook voor de niet gelovige.
Soms ging het best wel eens hard tegen hard en wat me dan opviel dat de gelovige dan toch met meer geduld konden omgaan met de andere niet gelovige.
Mag ook best even gezegt worden vind ik. Clown