Het was overigens het nieuwe testament maar het heeft een enkeltje prullenbak gekregen. Ik was benieuwd wat er nu allemaal in zou staan, want wie weet zou ik er wel wat voor kunnen voelen.
Het begon al met een stel regeltjes ergens voorin, hoe je je moest gedragen "om een goed leven te leiden". Waarom zou ik regeltjes uit een boek gaan volgen? Ik doe liever wat mijn hart me ingeeft, en niet wat iets van bovenaf zogenaamd in een boek heeft gezet.
Achterin stond dan ook nog "God houdt van U!" met een paar citaten uit de Bijbel. Met pal daaronder "Alle mensen zijn zondaren" en nog meer citaten.
Ik kreeg meteen het idee dat je gewoon een soort minderwaardigheidscomplex krijgt aangepraat, zo van dit en dit en dit staat erin, en zeker wel dat jij daarom de regeltjes zo en zo en zo moet volgen.
Nee, ik vond het helemaal niks. Rest van het boekje nog even doorgekeken maar dat was ook al niet veel beter. Ik denk dat als ik al gelovig zou zijn, ik nooit de Bijbel er bij zou pakken.
Ik krijg er meteen het idee bij van een Middeleeuws iets om de mensen zoetjes onder de duim te houden. Oorspronkelijk vast niet zo bedoeld, maar wat er later allemaal bij is verzonnen...
Krijg het daar ook altijd benauwd van. Of van die kerken waar ze elke zondag preken: "gij zijt zondaren."
Ik snap echt heel goed wat je bedoelt, waarom je het zo opvat. Ik kan ook wel begrijpen dat het voor "niet-gelovigen" overkomt alsof je zelf niets kunt. Ik denk dat het meer een stukje van dankbaarheid is. God heeft je het leven gegeven, het enige wat je terug kunt doen is doen wat Hij van je vraagt. (En dat is absoluut niet "ga jezelf vervelen op zondag, want je mag niets")
Waarom zou ik als ik toch al niet in God zou geloven, wel geloven in een hel? Onzin. Ik snap echt niet dat die mensen denken op deze manier iets te bereiken. Maar blijkbaar heeft het bij sommigen toch succes, anders zouden ze het allang niet meer doen.