Busvervoer connexxion... is dit normaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Re: Busvervoer connexxion... is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:34

Dat antwoord van de klantenservice daar was ik dus écht niet mee akkoord gegaan!
Wat denkt dat mens wel niet dat ze is!

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:12

alex66 schreef:
Dowski schreef:
ik was gewoon gaan zitten, ondanks dat hij zei dat je er NU uit moest, belachelijk wat die man presteert.
je betaalt namelijk niet voor het kaartje maar voor de service. Voor jou is het alleen vervelend als je op dat kaartje nog een keer over zou moeten stappen, want dat zou je in de andere bus niet kunnen laten zien.
Stel jij had wel een kaartje kunnen kopen en gelijk gooi je dat kaartje de deur uit, dan heb je ook geen kaartje meer, maar je hebt er wel 1 gekocht, dus mag je mee.
Het kaartje is in feite jou kwitantie, dus hij hoort jou gewoon mee te nemen als jij kunt betalen, klaar.
Dikke klacht indienen en al helemaal over die klantenservice. Ik hoop dat je de naam van die persoon hebt onthouden.

Fout!!
het kaartje is je plaatsbewijs/vervoersbewijs en dien je ten alletijden te kunnen tonen tijdens de rit maar ook bijvoorbeeld op het perron van de trein.
als de chauffeur je wel laat betalen en je geen kaartje geeft is dat fraude en wordt hij op staandevoet ontslagen.
ook als hij je op goed vertrouwen zonder plaatsbewijs mee neemt (ben mijn ov jaarkaart vergeten) kan hij in grote probleemen komen en noemt de werkgever heet fraude.

echt? Bloos! wat achterlijk zeg...

en dan nog zou ik het verdommen om uit te stappen Nagelbijten / Gniffelen
ik had echt die 2 euro neergelegd en was gaan zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:02

nou sorry ik ben best brutaal aangelegd en heb ook flink af staan geven op die vent maar ik ga echt niet zitten dan met allemaal wachtende achter me een een bus vol mensen.. oel ik me iets te goed voor Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:03

Liezel1 schreef:
Dat antwoord van de klantenservice daar was ik dus écht niet mee akkoord gegaan!
Wat denkt dat mens wel niet dat ze is!

wat wou je doen dan Vork leidinggevende krijg je toch niet aan de tel en mail hb ik al gestuurd.
brief ga ik ook nog, met papier van mn werk heheheh..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:06

Balou_k schreef:
ik heb een keer gehad, dat ik mijn abo liet zien, die man werd boos Clown

'doe normaal'
'heh' ?
'ja, je weet wel wat ik bedoel'
'nee, nee meneer ik snap het niet'
'Doe nou maar normaal de volgende keer mag je niet meer mee hoor'
'Meneer, kunt u mij aub uitleggen wat ik verkeerd heb gedaan' ?
'Dat weet je echt wel'!!
'...'
'!!ZIT'
'ok meneer'

Aan het einde van de o zo leuke busrit.
Wil ik uitstappen doet meneer de deur weer dicht waarbij ik klem bleef, deed de deur weer open en dicht en ben er toen letterlijk uitgesprongen.

'Doei'
'Snertkind'

Ik weet hoe ze kunnen zijn Clown

Voorderest zijn ze wel ok, ze moeten toch elke keer hetzelfde rondje rijden he.

Ook een keer dat er een prullebak in de fik stond op het busstation.
Stopt die bus, kijkt mij aan en zecht :
'Je staat op de camera'
Nou ik mocht niet mee hoor, was toch niet mijn bus Koe

zoiets heb ik trouwens ook weleens gehad....

met een strippenkaart ofzo, ik moest er nog meer laten afstempelen onderweg of iets dergeliojks, hij had verkeerd begrepen waar ik heen wilde en ik moest er dus meer laten afstempelen. roept ie mij, ik loop naar voren en hij begint mij gelijk een grote bek te geven?
snapte er niks van Clown
" ja en je groet niet eens als je de bus binnenkomt, wie denk je wel dat je bent..."
euh ik groettw el?? en ookal deed ik dat niet, nou en??

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:10

Dus omdat de buschauffeur zijn voorbereiding niet op orde had moest jij naar huis lopen. Belachelijk. De beste meneer schuift zijn fout mooi op jou af, lekker makkelijk. Iedere weldenkende buschauffeur zorgt toch dat hij dergelijke zaken voor elkaar heeft?

En die mevrouw van de klantenservice kan misschien beter een les klantvriendelijkheid nemen, want zo'n reactie kan naar mijn mening echt niet. Inderdaad dus klacht indienen...

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:11

ik haat connexxion. vanochtend, ik kom aangefietst, zet me fiets weg, bus stopt, ik loop er naar toe,
rijdt de bus weg. dus, half uur gewacht [was er om 8 uur], bus niet komen opdagen. en ik moest dus
al om half 9 op school zijn, sta ik om 9 uur daar nog Bloos! toen heeft mijn buurvrouw mij maar gebracht.
ik was 10 minuten in de les toen de bel ging.. echt, asociale honden, er was geen dienstregeling-wijziging
of wat dan ook. en het geduld ook niet om 3 seconden te wachten

wat wel sociaal is in onze regio, dat wanneer ze hun kaartjes vergeten, dat je gratis mee mag reizen Knipoog

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:10

Bij Connexxion is er een hoop mis. Een vriendelijke chauffeur die ik toevallig ken heeft me de situatie voor de chauffeurs even duidelijk uitgelegd. Mischien dat dit wat begrip oplevert voor deze mensen die onder extreme druk moeten presteren.

Ze hebben precies 1 minuut om van halte naar halte te gaan, ongeacht hoever die haltes uit elkaar liggen. Mensen die aan komen rennen of slecht ter been zijn kost ze tijd. Als ze te laat bij het eindstation komen wordt dat ingehouden van het salaris (dat echt niet royaal is), 2 Euro per minuut te laat wordt er afgetrokken. Chauffeurs zorgen er dus wel voor dat mensen die nog aan komen rennen of slecht ter been zijn vaak niet mee kunnen/ mogen, dat kost ze immers tijd die ze niet altijd weer goed kunnen maken, dus ook geld. Boetes voor te hard rijden zijn natuurlijk voor eigen rekening. Als ze dus flink verlaat zijn slaan ze haltes over, ook als daar mensen staan te wachten (heb zelf ook wel heel veel meer dan eens meer dan een uur op een bus staan wachten). Verder is er per klacht over een chauffeur weer een salarisaftrek, hoogte afhankelijk van de klacht maar kan oplopen tot 100 Euro per keer/ klacht (gelukkig voor de chauffeurs dient niet iedereen een klacht in, anders reden ze helemaal voor niets)! In de praktijk rijden veel chauffeurs dus voor minder dan het minimumloon en vaak zelfs minder dan bijstandsnivo omdat niet elke vertraging in te calculeren is en bushaltes niet altijd netjes op 1 minuut rijden liggen. Er wordt geen extra tijd gegeven voor bekende drukke bushaltes (bij stations of scholen of zo) dus dat levert zowiezo salarisaftrek op. Daarnaast hebben ze wel de volledige verantwoordelijkheid voor de passagiers, dus ongelukken worden ze (natuurlijk) ook financieel voor gestraft. Daarnaast draaien ze vaak gebroken diensten, waarbij de rusttijden dus opgesplitst zijn, en dat gaat ten koste van de alertheid van de chauffeurs. 4 uur rijden, 4 uur rust, 4 uur rijden en ga zo maar door is niets vreemds. Probeer maar eens in 4 uur uit te rusten als je net een zware dienst gehad hebt!

Dit is NIET om het gedrag van veel chauffeurs goed te praten, maar wel om een klein beetje begrip te hebben voor hun situatie. En om mischien als er weer extra bezuinigingen voor chauffeurs worden aangekondigd ook als passagier eens je stem te laten horen, dat het nu al een onhaalbare situatie is en dat er echt geen ruimte meer is om meer te beknibbelen. Een klein beetje steun voor de chauffeurs als ze eens gaan staken, hoe lastig het ook is, zou ook geen kwaad kunnen. Veel slechter kan het niet meer worden zonder dat er serieuze ongelukken gaan plaatsvinden! Je eigen veiligheid als passagier komt dan namelijk nog meer in het geding! Maar daar geven de directies van o.a. Connexxion niet zoveel om.

Ik ben zelf een regelmatige busgebruiker (en woon bij een "kleine" halte die nogal eens overgeslagen wordt om tijd te winnen), en zal de chauffeurs steunen zodra ze een serieuze actie op touw zetten om de veiligheid te vergroten. Is immers ook mijn veiligheid, net zoals die van jullie!

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:46

nou ik ben toevallig ook buschauffeur, wel bij een ander bedrijf maar hier heb ik dus nog nooit van gehoord.
geld in houden als je te laat op je eind halte verschijnd?? belachelijk?? en ik denk ook niet dat de bond dat zomaar goed vind.

volgens de cao openbaar vervoer kan de werkgever wel de bekeuringen door berekenen aan de werknemer als die voor meer dan 8km te hard zijn en rood licht ezv.
maar 2km te hard betaald de baas Knipoog

schade`s zijn altijd voor de baas ook al is het de schuld van de chauffeur.

haltes overslaan is not done punt!
wel zet ik de passagiers over op een andere bus die de zelfde kant op gaat als ik daar tijd mee kan winnen.
ik draai dan om en zit weer op tijd en daar zijn de passagiers van de volgende rit weer mee geholpen

en dan de rust, in een dienst zit voldoende rust ingebouwd maar kom je telaat dan is die rust weg.
je pauze heb je dan gewoon op de bus gezeten in de file
daarom krijgen wij de pauze ook doorbetaald!!!

de wet schrijft voor dat een chauffeur na 4,5 uur rijden drie kwartier rust moet hebben.
het openbaar vervoer heeft een uitzondering van 30min aan een gesloten rust.
na 4,5 uur rijden moet je dus rust nemen en dat doen we dus ook!!

een gebrokendienst is er om de spits op te vangen en komt bij alle ov bedrijven voor en de chauffeur wordt er gewoon extra voor betaald.
ik rij niet anders en betaal er lekker mijn paard van Haha!

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:04

Het lijkt me vreemd dat wanneer een buschauffeur een minuut te laat komt, dat er dan 2 euro van zijn loon ingehouden wordt. Wat nou als er file is? Of een ongeluk? Of het is gewoon druk. Dat zijn van die dingen waar een chauffeur niets aan kan doen, is dan toch gek als er loon ingehouden wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:13

Zo zie je maar, altijd wat extra geld meenemen. Knipoog

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:24

mick75, dat van 1 minuut tussen de halte klopt niet hoor.. kijk maar in de dienstregeling zijn zat haltes waar meer dan 1 minuut tussen zit. Het is denk ik eerder zo dat ze 1 minuut rekenen voor de stop bij de halte Knipoog

Overigens vind ik het rond uit belachelijk dat die chauffeur jou niet meenam En sjonnie; als jij in de supermarkt staat en je betaalt iets van 2 euro, alleen de kassa print die dag om een of andere reden Clown alleen maar bonnetjes van 3 euro, ga je dan ook 1 euro extra betalen omdat het bedrag in de kassa anders niet klopt aan het eind van de dag? En zou je ook terug naar huis gaan om een euro extra te halen als je geen 3 euro bij je hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:33

Het staat toch op de site dat sommige provincies alleen kaartjes van 1 en 3 euro hebben kwam in het topic naar voren? Daarom is het slim om altijd extra geld mee te hebben, of beter de site te lezen..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:34

Dan hoef ik de bon niet.
Maar zoals al eerder in het topic is aangekaart; Als ik de kaas van 2 euro wil, maar die is uitverkocht. Kan ik ook echt niet de kaas van 3 euro meekrijgen voor een prijsje van 2 euro.
(Dit voorbeeld werd al als krom omgeschreven en niet relevant, maar die van jou is helemaal bijzonder)

Maar als ik in de plaats van TS had gestaan had ik die 3 euro betaald of gewacht op een volgende bus als ik niet meer dan 2 euro had. Gelukkig ben ik altijd voorbereid op dit soort dingen en neem ik altijd meer geld mee dan dat ik nodig zou hebben.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:47

Die van mij is niet bijzonder, want het kaartje in een bus is niets meer dan het bewijs dat je betaalt hebt, net als een bonnetje Knipoog Jij kan wel zeggen dat je geen bon wil, maar de cassiere moet wel een bonnetje uitdraaien (invoeren in de kassa) voor haar administratie. Dus zij kan dan een paar dingen doen, jou 3 euro laten betalen, jou 2 euro laten betalen en een 3 euro bonnetje uitdraaien, jou 2 euro laten betalen en niets uitdraaien/zelf een bonnetje schrijven, of het gratis meegeven. Precies dezelfde keuzes als die buschauffeur had Lachen

Ik vind het voorbeeld van de duurdere kaas ook geen goed voorbeeld. Als je een duurdere kaas koopt (ook al wil je liever een goedkope) héb je ook echt een duurdere kaas. De TS kan voor het 3 euro kaartje wel verder met de bus, maar dat doet ze niet, dus ze heeft eigenlijk gewoon de goedkope kaas waar ze de prijs voor betaalt van de duurdere kaas.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:50

Maar dan beloof ik de cassiere plechtig dat ik maar 2/3 van de kaas opeet en de rest aan de buurvrouw zal geven.
Nee ik geloof niet dat wij het eens worden. Maar vergeet niet dat een buschauffeur ook gewoon een mens is. Nog steeds doet iedereen alsof het een soort computer (kassa?) is. Ik geloof nooit dat die man 's morgens express te weinig kaartjes bij zich had.

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:54

Verdorie, wat een belacgelijk verhaal zeg! Het openbaar vervoer schijnt geweldig te zijn, maar ik kom ook dagelijks in aanraking met dit soort dingen. Is het niet bij mijzelf dan is het wel bij mmijn medereizigers.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:57

dat geloof ik ook niet. Ik vergelijk de buschauffeur ook niet met de kassa maar met de cassiere. Maar ik vind het behoorlijk onredelijk hoe hij deze situatie heeft opgelost.

Kijk, als jij belooft om 1/3 van de kaas aan de buurvrouw te geven, daar heeft de supermarkt niets aan, want zij zijn die kaas gewoon kwijt.

Als jij daarentegen in de bus een korter stuk meerijd, dan scheelt het ze wel in kosten (benzine, slijtage van de bus ed.) ik geloof niet dat 1 persoon op 1 ritje veel verschil maakt, maar dat is wel waar de kosten van de rit o.a. op gebaseerd zijn.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:33

Sjonniej schreef:
Dan hoef ik de bon niet.Maar zoals al eerder in het topic is aangekaart; Als ik de kaas van 2 euro wil, maar die is uitverkocht. Kan ik ook echt niet de kaas van 3 euro meekrijgen voor een prijsje van 2 euro.
(Dit voorbeeld werd al als krom omgeschreven en niet relevant, maar die van jou is helemaal bijzonder)

Maar als ik in de plaats van TS had gestaan had ik die 3 euro betaald of gewacht op een volgende bus als ik niet meer dan 2 euro had. Gelukkig ben ik altijd voorbereid op dit soort dingen en neem ik altijd meer geld mee dan dat ik nodig zou hebben.

Dan hoef ik het kaartje in de bus niet, want dat komt op hetzelfde neer!

kaas is een product, met de bus mee is een service. Zonder kaartje kun je nog steeds prima mee met de bus, als de bus op is, is het een ander verhaal Knipoog

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:35

Marley schreef:
Sjonniej schreef:

kaas is een product, met de bus mee is een service. Zonder kaartje kun je nog steeds prima mee met de bus, als de bus op is, is het een ander verhaal Knipoog

dat meende ik dus ook, maar iemand kwam inderdaad met dat je ten alle tijde een geldig vervoersbewijs moet kunnen tonen, dat is ook weer waar...

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:36

Sjonniej schreef:
Maar dan beloof ik de cassiere plechtig dat ik maar 2/3 van de kaas opeet en de rest aan de buurvrouw zal geven.
Nee ik geloof niet dat wij het eens worden. Maar vergeet niet dat een buschauffeur ook gewoon een mens is. Nog steeds doet iedereen alsof het een soort computer (kassa?) is. Ik geloof nooit dat die man 's morgens express te weinig kaartjes bij zich had.

jouw vergelijkingen zijn wel heel bijzonder, wat is de supermarkt er mee geholpen als je de rest van de kaas aan de buurvrouw geeft? Het slaat kant noch wal Verward

Natuurlijk is de buschauffeur maar een mens, maar zonder kaartjes is ie nog steeds prima in staat om iemand mee te nemen de bus in. Ze betaalt ook gewoon, de 2euro, voor de rit die zij wil afleggen, de chauffeur kan alleen geen betalingsbewijs mee geven.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:38

Dowski schreef:
[***] schreef:

dat meende ik dus ook, maar iemand kwam inderdaad met dat je ten alle tijde een geldig vervoersbewijs moet kunnen tonen, dat is ook weer waar...

Dan schrijft ie een briefje, zet ie zijn handtekening en zet ie er zijn busnr. ofzo er op. TS zou teruggaan met de auto dus in een andere bus heeft ze het vervoersbewijs niet nodig. Alleen in die bus..... dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Ik heb ook weleens gehad in de tram dat de bestuurder niet genoeg wisselgeld had, ik hoefde niet te betalen en moest maar dicht bij hem gaan zitten. Mocht er controle komen dan kon hij het uitleggen en kreeg ik geen boete.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:39

Nee maar Marley. Dat is ook weer het probleem.
Want als reiziger moet je dus kunnen aantonen dat je betaald heb met een vervoersbewijs.
Zag regelmatig dat mensen hun eemkaartje niet mee wilde nemen. En dat moest dan van de chauffeur omdt je anders een boete kunt krijgen

*Edit: Dat typte marley zelf ook al Clown Las dat te laat;)

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:42

Wordt er ooit gecontroleerd in de bus dan? (buiten het instappen) nog nooit meegemaakt Lachen

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:43

steeffie schreef:
Wordt er ooit gecontroleerd in de bus dan? (buiten het instappen) nog nooit meegemaakt Lachen

in rotterdam wel Ja
wij hebben hier de RET, die staat dan met een busje bij een halte te wachten, komt er 3 man ofzo de bus in om snel te controleren en zo pakken ze een aantal bussen bij verschillende haltes Ja