Mensen die altijd te dicht bij komen staan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

Re: Mensen die altijd te dicht bij komen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:30

Phoe mijn persoonlijke ruimte kan varieren van minimaal een halve meter tot liefst 5 meter. Kan ook heel slecht tegen propvolle ruimtes als b.v. een bus. Heb op vakantie in zwitserland me regelmatig in moeten houden in gondels die volgepropt worden en iedereen tegen elkaar gepropt staat. Ik kan n.l. behoorlijk agressief worden van binnen als mensen telkens tegen me aan stoten. In de rij voor de kassa vind ik het ook hoogst irritant als mensen dicht achter me gaan staan, meestal doe ik dan een stap naar voren als dat kan (en de persoon voor me dan niet in mijn minimale ruimte komt, maar de meeste mensen doen dan heel iri ook een stap naar voren (jaja sta je weer stapje dichter bij de kassa) volle trein blijf ik meestal bij de deur hangen omdat daar de meeste ruimte is, vriendinnen hebben zich serieus wel eens zorgen gemaakt toen we echt proppie zaten in de trein omdat ik steeds bozer uit mijn ogen ging kijken.

punt is dat ik donders goed weet waarom ik zelden iemand in mijn ruimte tollereer (zelfs mijn ouders worden maar soms gedoogd, neefje en nichtje is geen probleem) zijn 2 hele harde redenen voor mijn grote eigen ruimte en dat is 1. seksueel misbruik als kind (door neef) en 2. handtastelijke (aanranding) collega.

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:37

Oja, persoonlijke ruimte heet het, ik kwam er toch niet op in mijn pb aan de TS

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:49

brrr... ik word ook altijd een beetje zenuwachtig van die territorium autisten!
ik doe demonstratief en stap opzij.

Mrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:23

Casca schreef:
edit: wat ook goed helpt is druk gaan bewegen, veel handgebaren enzo Tong uitsteken voelt misschien dom maar je jaagt ze wel 10 cm achteruit Tong uitsteken

Bij mij vloog de computermuis toen tegen de muur Haha! M'n baas begreep er niets van en ik had heel wat uit te leggen. Clown (het voelde ontzettend dom!)

Maar goed, ik heb er dus ook een hekel aan als mensen te dicht bij gaan staan of mij vasthouden. Ik had in de supermarkt ook een bazin, die heeft een keer een hele tijd mijn pols vastgehouden om tegen mij te praten. Het was wel losjes, meer in de zin van 'dan loopt ze niet weg'. Ondertussen was ik totaal niet met het gesprek bezig, maar alleen maar met de gedachten 'laat me los'.

Ik heb ook zo'n hekel aan mensen die ineens je trui naar beneden trekken als die omhoog gekropen is. Nu let ik daar zelf altijd op, maar ja, soms kruipt ie te snel. Maar dan gaan mensen die je kent, maar niet zo goed, aan je zitten plukken. Dan krijg ik de neiging om die persoon een ferme tik op de vingers te geven. Ik ben nu eenmaal geen aankleedpop.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 07:19

Er stond gister een stukje over in de *weet niet meer, krant of quest* , dat je persoonlijke ruimte minimaal een halve meter is en dat mensen zich bij minder ruimte ook minder prettig voelen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 07:42

Bij mij is het afhankelijk van m'n humeur hoe groot m'n persoonlijke ruimte is en hoeveel ik er binnen accepteer.
Als ik moe ben of me niet goed voel kan ik heel weinig hebben.

Het is veel erger geweest (van m'n 14e tot 17e aangerand), maar ik heb nog wel eens een terugval en dan kan ik echt zwaar geïrriteerd reageren.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 07:48

ik heb weleens geleerd dat je dan gewoon in de "gesloten" houding moet gaan staan, dat wil zeggen armen over elkaar doen, dan gaan mensen meestal vanzelf wat naar achter

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 07:52

Persoonlijke ruimte is anders bij ieder mens, jij hebt liever dat ze wat meer afstand houden, een ander vind het niet erg als je bij ze op schoot gaat zitten bij wijze van. Het beste inderdaad gewoon een stapje achteruit of even flink hoesten dan gaan of zij opzij of jij kan fijn een stapje opzij doen Haha!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 08:45

Hoe groot mijn persoonlijke ruimte is hangt af van hoe goed ik degene ken die erin komt staan en in hoeverre ik hem of haar mag.
Waar ik werkelijk een bloedhekel aan heb is als ik ergens sta waar het erg druk is en iemand wil zich door zo'n menigte heen werken en pakt dan iedereen een soort van vast bij de schouder.
Als ze dat bij mij proberen draai ik altijd meteen om en kijk ze recht aan, ik vind het zo irritant...

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:42

Ow ik vind het zooooo irritant.. Inderdaad leraren die bijna op je neus zitten.. Nagelbijten / Gniffelen Wij hebben in de klas ook zo'n jongen en die is niet bepaald aantrekkelijk om te zien. En hij is soms echt kwaadaardig.. En dan voel ik me niet om mijn gemak als die zo dicht bij staat.. En hij stinkt.. Bloos Bloos Sorry

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:19

ik herken dit ook!

die docenten die er dan zo vies en vreselijk uitzien, niet alleen die trouwens, maar bij die probeer ik wel sneller uit de buurt te blijven..
verder ook van die oma en opaatjes, die altijd even wat aan je komen vragen maar ondertussen ook aan je moeten zitten..

iiel nee ik hou dr niet van!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:23

Persoonlijke ruimte heeft ook te maken met dominantie. Hoe dominanter je bent, hoe sneller je in andermans ruimte komt of je mensen sneller kan afstoten.

Ik heb wel eens iemand een klap in gezicht gegeven omdat ze mijn pols vasthield en ik 10 x had gevraagd of ze mij alsjeblieft los kon laten (de eerste 3x zei ik nog alsjeblieft en daarna niet meer).
Omdat ik doof ben, kan ik daar echt PISSED om worden. Mijn handen zijn mijn manier om te praten zeg maar. Maar die vrouw en ik konden al niet zo goed samen door 1 deur, oh god ik weet nog heel goed hoe boos ik was (ook al is het al 8 jaar geleden en was ik 10..)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:26

Oeh, of mannen die in dronken gemoedelijkheid een arm om je heen slaan in de kroeg Boos!

Die mep ik dan altijd van me af (tenzij ie heel leuk is natuurlijk Tong uitsteken). En dan zijn ze nog beledigd ook. Hallo, ik ben geen openbaar bezit!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:34

vergat nog een handige tip te melden aan mensen met langer haar hahaha.
als ze in de rij bij de kassa erg dicht op me gaan staan dan maak ik vaak even een zwieper met mijn haar... oh oeps kwam dat zo in je gezicht? Nou dan sta je ook wel iets te dichtbij he Haha!

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:17

Meestal draai ik de boel dan gewoon om. Maak je groot, kijk iemand recht aan en ga zélf een stapje dichterbij staan. Als je dat een beetje met beleid doet is de boodschap helder en niemand op z'n teentjes getrapt Haha!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:19

mijn persoonlijke ruimte is volgends mij 20 cm ofzo, niet groot iniedergeval.

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 17:54

Wow ik had niet verwacht dat er zoveel reacties zouden komen Tong uitsteken, bedankt!
Ik ga denk ik maar eens proberen wat er gebeurt als je zelf nog een stap naar voren doet. Tip van grootmaken is ook handig.

Ik had trouwens ook tijdens mijn dramales op school ,een tijdje geleden, een uitdaagopdracht. Je moest zo dominant mogenlijk naar de leraar (of je andere tegenspeler) toelopen en zo dicht mogenlijk bij gaan staan. Op een gegeven moment sta je dan echt gewoon oog in oog met de leraar, en moest je vertellen wat je precies voelde. Toen bleek dat iedereen gewoon een soort kriebel kreeg overal. Dat kwam door de spanning tussen de personen. Vond ik wel een aparte ervaring, want je weet allebei dat dit niet prettig is, maar wie het eerst wegstapt is ook gelijk het minst dominant en heeft dus eigenlijk verloren. Na een tijdje was de spanning gewoon niet meer te houden, en als je dan allebei een stap achteruit doet is alles echt in 1keer weg, echt heel apart Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:55

ik heb er ook zoooo een broertje dood aan Lachen ik wil graag dat mensen mijn persoonlijke ruimte respecteren Haha!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:45

niet heel het topic doorgelezen, maar...als mij dat gebeurt ga ik altijd nog een stapje dichter bij die persoon staan, die reageren meestal geschocked, alsof ze beledigd worden. Hou er helemaal niet van, maar naar achteren stappen never-nooit-niet !

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:49

een mens heeft zo'n eigen cirkel laatmaar zeggen, bij de 1 is hij groter dan bij de ander.
bij mij moet je ook niet dichtbij komen staan hoor, dan zet ik altijd een paar passen naar achter.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:56

Haha dit doet mijn vriend (bijna) altijd, en dan niet alleen bij mij omdat hij zo graag dichtbij me wil zijn Knipoog Bij hem kan ik er om lachen, maar soms vind ik het wanneer andere mensen het doen érg vervelend!

Over dat groot maken, dat is precies hetzelfde wat ik geleerd heb bij een paard te doen wanneer het te dicht in mijn ruimte komt Knipoog

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:58

Dan zet ik meteen een stap opzij/achteruit..

o0jamie0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:11

ik lees mee want heb 1 leraar op school die zulke dingen doet

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:16

ik had het ook vanmiddag bij de praxis, die verkoper stond zo dicht op me dat hij me gewoon aanraakte en bij een stapje
opzij deed hij hetzelfde....
ben maar weg gegaan zonder wat te kopen Clown

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:38

Ik kan daar ook absoluut niet tegen.
Van die mensen die even met je mee kijken, ik schuif wel even fijn opzij!