hypotheek afsluiten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Only_Hellen

Re: hypotheek afsluiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:42

Tegenwoordig wel, want door de WFD is juist het provisiejagen de das omgedaan. En terecht. Eerlijk zaken doen, duurt het langst. En een tevreden klant is goud waard.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 09:54

Nou, we hebben een gesprek gehad!
We zijn er nog niet helemaal uit, hubby wil geen aflossingsvrij deel, ik wel aangezien ik verwacht dat het bedrag waar je nu krom voor moet liggen straks een lachertje is aangezien een brood over 30 jaar vast een euro of 8 kost Clown

Verder hele goede uitleg gekregen en heb eigenlijk het idee dat het rondshoppen een beetje zinloos is aangezien de hypotheker toch alles kan aanbieden.(als ik het fout heb hoor ik het graag) Ja, behalve dan bij de rabobank, als je daar een offerte aan vraagt krijg je een WII, dus dat is het overwegen waard Clown

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:04

Ja, aanbieden kunnen ze alles, maar mijn ervaring is dat de hypotheker je wel meer informeert over datgene wat hij/zij het beste vindt. Uiteindelijk was de kant die hij ons op wilde sturen, helemaal geen goede keuze voor ons.

Denk daar dus goed aan! Je kunt het best bij de hypotheker afnemen, maar laat je qua hypotheekvormen ook door anderen informeren!

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:12

odetteke schreef:
Nou, we hebben een gesprek gehad!
We zijn er nog niet helemaal uit, hubby wil geen aflossingsvrij deel, ik wel aangezien ik verwacht dat het bedrag waar je nu krom voor moet liggen straks een lachertje is aangezien een brood over 30 jaar vast een euro of 8 kost Clown

Verder hele goede uitleg gekregen en heb eigenlijk het idee dat het rondshoppen een beetje zinloos is aangezien de hypotheker toch alles kan aanbieden.(als ik het fout heb hoor ik het graag) Ja, behalve dan bij de rabobank, als je daar een offerte aan vraagt krijg je een WII, dus dat is het overwegen waard Clown

geen aflossingsvrij deel? Ben benieuwd wat jullie maandelijkse inkomen dan is, als jullie het volledige hypotheek bedrag kunnen aflossen incl rente Clown Clown Ik denk er net zo over als jij...en nu je hubbie nog even overtuigen Knipoog

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 13:02

Nouja, binnen de nhg normen moet het eigenlijk officieel gewoon kunnen. Hypotheker raadde ons ook aan om wel een groot deel af te lossen en geen volledige aflossingsvrije hypo te nemen, maar dat waren we zelf ook al van plan.

Ik vind het verschil tussen bijna 700 euro aan maandlasten en net 600 wel erg groot, hubby ziet het als investering in de toekomst.

Kan je trouwens als je bv over 15 jaar opnieuw je rente moet vastleggen ook besluiten om je aflossingsvrije deel te verkleinen? Of is dat niet handig ivm spaartermijn?

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:51

Als je kiest voor een rentevastperiode van 15 jaar kun je dat boetevrij doen.
Als je de rente langer vastzet betaal je een boeterente, dwz het verschil in rente wat zij dan zullen missen.

Je zou dan adhv de gegevens dan kunnen kijken.

Aflossingsvrij is altijd een goede optie als je van plan bent om een waardevergrotende verbouwing te doen bijvoorbeeld. Het loont zichzelf dan wel terug.
Heel veel mensen kiezen voor een aflossingsvrije hypo omdat het gewoon weg de goedkoopste versie is.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:11

uffie schreef:
Als je de rente langer vastzet betaal je een boeterente, dwz het verschil in rente wat zij dan zullen missen.

Ze schrijft dat ze dat aan het einde van haar rentevast periode wil doen, dus klopt jouw verhaal niet Knipoog . Aan het einde van je rentevastperiode kun je meestal boetevrij aflossen, m.u.v. bv budgethypotheken.

Odetteke. Je moet je eerst afvragen of het wel lucratief is om extra af te lossen, want:
A: je bouwt een eigen woningreserve op die later ficaal nadelig kan zijn
B: misschien kun je het geld dat je eventueel wilt aflossen op een spaarrekening zetten, en dan kijken wie een hoge rente vergoedt? Wie weet valt het wel tegen elkaar weg, even los van een eventuele vermogensrendementheffing e.d.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 17:14

Ja ik had al wel begrepen dat het niet handig was om alles af te lossen, maar helemaal aflossingsvrij lijkt me trouwens ook niets.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:17

Wanneer je een woning volledig wil/moet financieren, is het al bijna niet mogelijk om geheel aflosvrij te financieren. Enkele uitzonderingen daargelaten. Persoonlijk vind ik dat ook een beetje Russische Roulette op de waardestijging van je woning. Met NHG en een volledig financiering is het helemaal niet mogelijk volledig aflosvrij te lenen. Moet altijd een deel op welke wijze dan ook, afgelost worden. Maar als je extra wilt aflossen, zou ik het dus wel op het aflosvrije deel doen.

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:45

Only_Hellen schreef:
uffie schreef:

Ze schrijft dat ze dat aan het einde van haar rentevast periode wil doen, dus klopt jouw verhaal niet Knipoog . Aan het einde van je rentevastperiode kun je meestal boetevrij aflossen, m.u.v. bv budgethypotheken.

Mijn verhaal klopt wel hoor Knipoog Kijk maar wat er staat, als je kiest voor een 15 jaar vast periode= veelal boetevrij, langer bv als ze nu kiezen voor 20 of 30 jaar, dan zit er een boete aan vast.
Dat staat er echt hoor Haha!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:09

Uffie schreef:

Zij missen geen rente, want je zit aan het einde van je rentevastperiode. Je krijgt dan een aanbieding van de geldverstrekker waar je al dan niet gebruik van kunt maken. Op die aanbieding staat ook het percentage vermeld bij de bijbehorende rentevastperiode. Het kan gebeuren dat er administratiekosten van ca. 250 euro in rekening worden gebracht.

Boete betaal je wanneer je tussentijds je rente opnieuw voor een andere periode wilt vastzetten. Of in geval je een budget of bandbreedtehypotheek hebt.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:15

ik heb ook een rente vaste periode van 20 jaar en heb geen boete hoeven te betalen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:28

Only_Hellen schreef:
Wanneer je een woning volledig wil/moet financieren, is het al bijna niet mogelijk om geheel aflosvrij te financieren. Enkele uitzonderingen daargelaten. Persoonlijk vind ik dat ook een beetje Russische Roulette op de waardestijging van je woning. Met NHG en een volledig financiering is het helemaal niet mogelijk volledig aflosvrij te lenen. Moet altijd een deel op welke wijze dan ook, afgelost worden. Maar als je extra wilt aflossen, zou ik het dus wel op het aflosvrije deel doen.

En daar ben je MIJ dus kwijt , wat een abracadabra is dat hypotheek-gebeuren toch...er zitten zoveel kanten e, hoekjes en doordenkertjes met uitzondering-op-uizondering aan....pffft.

Nu direct veel aflossen is voordelig omdat je dan steeds meer ècht eigenaar wordt en later niet met een schuld blijft zitten , stel dat je salaris later achteruit gaat door welk probleem dan ook , dan heb je iig. al een goede slag geslagen in deze jaren dat je het wel goed op kunt brengen.

Maar stel dat je later meer gaat verdienen , en inflatie...dan is juist zolang mogelijk uitstellen van de grote bups aan kosten natuurlijk weer voordeliger , en dan zou je ook langer en vollediger profiteren van wat de balastingdienst "meebetaald".

Maar wat moet je dan als je helemaal niet in met die NHG te maken hebt , zoveel mogelijk aflossingsvrij soms Verward

Omdat je dan de laagste lasten hebt , en later waarschijnlijk een in verhouding minder zwaarwegend bedrag hoeft te betalen ?
Net zoals veel ouders vroeger krom lagen voor hun huisje van 50.000 gulden , terwijl dat nu een lachertje is ? Je kunt dat geld beter nu af moeten lossen dan vroeger toen je nog maar 500 gulden per maand verdiende Tong uitsteken

Maarja als je niet aflost , dan wordt de rente die je betaald ook niet minder. En dus aan het eind van het ritje heb je bvb. 350.000 euro terugbetaald voor je huisje ipv. 330.000 , omdat je rente constant over het hele leenbedrag is berekend want je hebt niks afgelost. Of streep je dat dan weer weg tegen de meebetaling van de belastingdienst en de inflatie ? Maar die inflatie dat is ook maar afwachten hoe dat er over 30 jaar uitziet....

En waarom zou je eigenlijk af willen lossen ? Dan is het huis over 30 jaar wel helemaal je eigendom en dat is een fijn gevoel natuurlijk !
Maar dan zul je wel weer belasting over dat bezit moeten betalen , en je kunt je huis toch niet meenemen het bejaardentehuis in Tong uitsteken
Dan heb je 30 jaar krom gelegen en dan moet je er toch uit....maargoed dan heb je er wel een vermogen mee opgebouwt natuurlijk.

Om het aan te kopen om na te laten aan de kinderen is ook weer zowat. Misschien willen ze het wel niet omdat ze al elders een leven hebben opgebouwd , of kunnen het niet betalen. En dan nog die successierechten (of hoe dat ook heet) die ze erover moeten betalen , dat is ook zonde geld !

Dan kun je misschien beter maar een lager maandbedrag kwijt zijn waardoor je meer ruimte hebt voor andere dingen om van te genieten in het leven.
Terwijl je toch lekker in je huisje woont Lachen

Kun jij hier wat zinnigs over zeggen Only_Hellen ? Want ik denk dat dit dus een soort gedachtegang is die de meeste mensen wel hebben die het 1 en ander horen maar er niet genoeg van weten om alles echt op de juiste waarde tegen elkaar af te wegen Lachen

Zucht hoe meer je na gaat denken hoe meer je jezelf vastdraait en niet meer ziet wat nu uiteindelijk het voordeligst is Tong uitsteken

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:28

Wij hebben een spaarhypotheekafgesloten met 30 jaar een rente van 5% bij de hypotheekshop.
Wij mogen elk jaar boetevrij aflossen. Dat kun je meenemen in je onderhandelingen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:36

Ik ben recent bij hypotheker geweest, daar heel goed voorgelicht.
Tóch vond ik dat er hier en daar wat haken en ogen waren, waardoor ik zeker bij andere hypotheekverstrekkers wil langsgaan. Vrijblijvend.
Goed, eerst moet mijn contract veranderen voordat ik iets kan ondernemen, maar zou zeker goed rondvragen, oriënteren etc..
Hypotheek is niet een pakje koekjes wat je koopt in de supermarkt.. Toch best iets serieus Nagelbijten / Gniffelen

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:40

Het is ook vaak een kwestie van je eigen gevoel. Wanneer je nog vrij jong bent, en je voldoende ruimte hebt om (extra) maandlasten te kunnen dragen, zou ik zeker wel (een groot) deel aflossen. Alleen zou ik het niet rechtstreeks op een hypotheek doen, maar middels bv banksparen. Want op die manier hou je wel je maximale fiscale voordeel, zolang die regel er nog is. Banksparen is nog vrij nieuw en nog redelijk onbekend. (is geen reklame voor wie dan ook. Ik ben er gewoon voorstander van).

Helemaal aflossen kan ook een voordeel zijn als bv oudedagvoorziening.

Echter, mensen die ouder zijn, laten we zeggen 50+ zou ik niet meer aanraden af te lossen en juist zoveel mogelijk aflosvrij te lenen. Ze zouden dik 80 zijn bij gehele aflossing en wat voor voordeel kunnen zij er dan nog van hebben in verhouding tot een 25-jarige?

Dat je vermogen hebt bij een woning vrij van hypotheek, is een regel die maar kort van kracht is geweest. Je betaalt gewoon je OZB, zoals iedere woningbezitter, maar hij valt niet in box 3 en je hoeft niet de eigen woning forfait (meer) te betalen. Dat is een stukje beloning die je krijgt omdat je zo goed je best hebt gedaan de hypotheek af te lossen Haha!

@Nanda: boetevrij aflossen kan bij iedere maatschappij hoor. Hoef je niet mee te nemen in de onderhandelingen. Verschilt van maatschappij tot maatschappij hoeveel dat mag, maar sit is minimaal 10% van de oorspronkelijke hoofdsom, en in sommige gevallen zelfs 20%.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:42

Wij hebben ook in onze hypotheek opgenomen dat we ons 'aflossingsvrije gedeelte' van de hypotheek mogen verlagen en verhogen zonder dat hier kosten voor in rekening gebracht worden Lachen

edit: Dit omdat we beide 'starters' waren. Ik kwam net uit de schoolbanken en mijn vriend werkte net 3 jaar. Zo zouden we de lasten aan kunnen passen naarmate ons salaris hoger werd Lachen

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:45

Met hoeveel procent dan Rebeltje?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:46

odetteke schreef:
Ja ik had al wel begrepen dat het niet handig was om alles af te lossen, maar helemaal aflossingsvrij lijkt me trouwens ook niets.

Het is verstandig om de executie waarde van je woning aflossingvrij te nemen en alles wat je daar bovenop leent in een spaar- of beleggingsvorm. Speculeer op de variabele rente; er wordt verwacht dat deze in de loop van 2009 omlaag gaat. Banken als de Postbank bieden nu al variabel voor 4,7% aan! Op een gunstig moment prik je dan de rente voor langere tijd vast.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:51

Schimmeltje schreef:
Op een gunstig moment prik je dan de rente voor langere tijd vast.

Tegen raamtarieven......

Ik vind 100% executiewaarde aflosvrij al veel hoor. Blijft er 25% over waarover je wel aflost. Ja, het drukt je maandlasten, maar voor mensen die willen opbouwen en ook zekerheid willen is dat niet echt ideaal. En zoveel maatschappijen zijn er niet die 100% executie aflosvrij vertrekken. Tenzij je hele hypotheek niet hoger is dan 100% executiewaarde.

Schimmeltje schreef:
er wordt verwacht dat deze in de loop van 2009 omlaag gaat

En er hoeft maar een keer een aanslag te komen zoals die van 11 september en alle voorspellingen worden teniet gedaan.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:03

Only_Hellen schreef:
Schimmeltje schreef:
Op een gunstig moment prik je dan de rente voor langere tijd vast.

Tegen raamtarieven......

Ik vind 100% executiewaarde aflosvrij al veel hoor. Blijft er 25% over waarover je wel aflost. Ja, het drukt je maandlasten, maar voor mensen die willen opbouwen en ook zekerheid willen is dat niet echt ideaal. En zoveel maatschappijen zijn er niet die 100% executie aflosvrij vertrekken. Tenzij je hele hypotheek niet hoger is dan 100% executiewaarde.

Schimmeltje schreef:
er wordt verwacht dat deze in de loop van 2009 omlaag gaat

En er hoeft maar een keer een aanslag te komen zoals die van 11 september en alle voorspellingen worden teniet gedaan.

Het is inderdaad speculeren en aflossingvrij moet een bewuste keuze zijn. Als je jong bent en je eerste woning aanschaft is dit prettig voor de maandlasten en waarschijnlijk woon je er niet langer dan een aantal jaar, dus om dan te gaan voor een compleet niet aflossingvrije vorm is dan i.m.o. niet zo handig. Je raakt dan je belastingvoordeel kwijt (waar je "maar" 30 jaar van mag profiteren).

Als je kijkt naar de afgelopen jaren is de hypotheek rente niet enorm naar boven doorgeschoten, maar heeft deze altijd tussen de 5%/7% gelegen (correct me if i'm wrong). De Euribor heeft afgelopen maand de rente verlaagd en de verwachting is dat de banken volgen om de economie te stimuleren. Een variabele rente heeft geloof ik niks met "raamtarieven" te maken, deze hangt samen met de rente die de banken geboden wordt door de centrale bank.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:14

Nee, maar wanneer je je je rente vast wil zetten wanneer je gebruik maakt van een variabele rente, dan heb je wel met raamtarieven te maken. En dat is gewoon geld.

Rente wordt overigens vastgesteld aan veel feiten. Euribor en de centrale bank zijn er een paar van.
N.a.v. de verlaging van de euribor zijn al enkele maatschappijen die hun korte rentes hebben verlaagd. Mooi zo.

Maar het is ook zo, dat de hypotheekrentestijging van nu nog een beetje een storm in een glas water is, want ik heb in zo'n beetje 2001 ook wel rentes gehad die richting de 7% gingen voor zo'n 10/15 jaar vast. We hadden toen aanbiedingen voor 5 jaar vast net iets onder de 6%, dus zo slecht is het nu helemaal nog niet.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:52

- iedereen mag een deel boetevrij per jaar aflossen, het precentage hiervan verschilt per instelling

- aflossingsvrij is NU wel het goedkoopst, maar je bouwt geen enkel vermogen op, het kan best zijn dat dit over 20 jaar alsnog de duurste oplossing is.

vergis je niet dat als je nu een huis koopt, je wellicht niet meer hetzelfde bedrag terugkrijgt over een paar jaar, als je het nu helemal aflossingsvrij doet, kan het zijn dat je bij verkoop geld bij moet leggen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:09

Only_Hellen schreef:
Nee, maar wanneer je je je rente vast wil zetten wanneer je gebruik maakt van een variabele rente, dan heb je wel met raamtarieven te maken. En dat is gewoon geld.

Ik kan het niet helpen, maar blijf dit een loze term vinden. Er zijn degelijke financiële instellingen met aantrekkelijke (betrouwbare) aanbiedingen. En sjah, elk tarief waarmee geadverteerd wordt anywhere is al een "raamtarief" Lachen

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:32

Schimmelig schreef:
Only_Hellen schreef:

Ik kan het niet helpen, maar blijf dit een loze term vinden. Er zijn degelijke financiële instellingen met aantrekkelijke (betrouwbare) aanbiedingen. En sjah, elk tarief waarmee geadverteerd wordt anywhere is al een "raamtarief" Lachen

Loze term of niet: heel veel (dus niet alle) geldverstrekkers kennen een arrangementstarief en een raamtarief (aka venstertarief). Het arrangementstarief is voor nieuwe klanten, het raamtarief voor bestaande klanten die hun rente willen verlengen en voor bestaande klanten die hun variabele rente willen vastzetten. Het verschil kan oplopen tot 0,4%.
Dat kan ik niet helpen Haha!