'Bang' om te rijlessen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Re: 'Bang' om te rijlessen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 20:05

@Katleentje: ja die verhalen hoor ik ook heel erg vaak Ja De ene keer is het niet goed, en de andere keer verbeter je het, en dan is het nog niet goed.
En nog zo iets raars, een vriendin van mijn kapsters is geslaagd terwijl ze door rood heeft gereden. Scheve mond
De instructeur zag haar wel zitten, dat bleek ook wel weer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:21

Een vroegere schoolvriendin van me kwam aan bij een kruising. Er kwam een auto van rechts aan dus ze stopt netjes. Die auto stopt ook en wil haar voorrang verlenen (verm. omdat ze in een lesauto zat ofzo?). Dus zij maakt een gebaar van 'Nee, gaat u maar.' De mensen in de auto schudden nee en gebaren dat zij voor mag. Omdat ze inmiddels al even op dat kruispunt stonden (hoe stom kan het gaan) trekt ze toch maar op. *pats* examinator trapt op de rem. 'Rijdt u maar terug naar het examencentrum, u bent gezakt.' Ja, in priveomstandigheden had hij hetzelfde gedaan, maar ja, regels zijn regels... Rolleyes

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:27

Precies, dat zijn echt situaties waarvan ik denk: Rolleyes
Iemand die levensgevaarlijk rijdt, niet oplet op kruispunten, niet in de spiegels kijkt bij het manouvreren, het verkeer ophoudt...de dingen waarbij je 's avonds zegt 'grrr er zat weer zo'n idioot op de rijweg!', die mensen mogen hun papiertje niet hebben. Maar iemand die wordt voorgelaten op een kruispunt(werd ik vandaag ook trouwens, heb hem vriendelijk bedankt), iemand die met fileparkeren een halve meter te ver of te dicht op de voorganger staat, dat zijn toch geen gevaren op de weg.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:27

Ik heb ook even een tijdje gewacht met mijn rijlessen en er nu net 2 gehad..
En de eerste keer vond ik het enorm eng maar mijn rij-instructeur bleef heel rustig en stelde me gerust en ik zal wel 100 lessen ofzo moeten maar ik doe het lekker in mijn eigen tempo..
ik denk dat het heel belangrijk is dat je een instructeur heb waar je je goed bij voelt en ik heb wel het idee dat mocht ik iets zo ontzettend verkeerd doen dat hij wel de auto "opvangt" Hij geeft 26 jaar les en heeft pas 1x schade gehad zegt hij, ook een hele geruststelling

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 00:30

Suuszels schreef:
Ik heb ook even een tijdje gewacht met mijn rijlessen en er nu net 2 gehad..
En de eerste keer vond ik het enorm eng maar mijn rij-instructeur bleef heel rustig en stelde me gerust en ik zal wel 100 lessen ofzo moeten maar ik doe het lekker in mijn eigen tempo..
ik denk dat het heel belangrijk is dat je een instructeur heb waar je je goed bij voelt en ik heb wel het idee dat mocht ik iets zo ontzettend verkeerd doen dat hij wel de auto "opvangt" Hij geeft 26 jaar les en heeft pas 1x schade gehad zegt hij, ook een hele geruststelling

Dat is inderdaad wel geruststellend.. maar hoe vind je nou een goeie instructeur.. Knipoog

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:33

Ik zit bij een best grote rijschool en had het ook van te voren door de telefoon verteld, maarja het is altijd nog een beetje afwachten of het klikt..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:39

Ylana schreef:
Weet je, volgens mij kom je al heel ver met met alleen al de juiste instructeur.
Op mijn 18e heb ik 10 rijlessen voor mijn verjaardag gehad.
Mijn eerste les is mij zó tegengevallen! Ik had echt een bagger instructeur. Stuurde me met mijn eerste les door hartje Den-Haag, schreeuwde en was gewoon een ongelooflijke l*l.
En dat terwijl ik redelijk onzeker was en dat aangegeven had.
Het is dan ook bij de ene les gebleven. Bloos
Zelfs toen ik een dochter had, in het buitengebied woonde en elke dag met weer of wind op de fiets 20 minuten naar school moest fietsen met haar.
En toen was ik in verwachting van de tweede. Tja, hoe moest ik dat straks gaan doen op de fiets?!?
Na overleg hier thuis ben ik rond gaan bellen. Ik heb een afspraak gemaakt met een rijschool en aangegeven dat ik eigenlijk niet wilde maar wel moest. Toen ik begon was ik 20 weken zwanger.
Ik kreeg een súper instructeur! Echt een geweldige man die mij helemaal op me gemak stelde. Mijn eerste les bestond de eerste 20 minuten uit alleen maar achter het stuur zitten Haha!
Daarna mocht ik op mijn eigen tempo beginnen. De eerste 3 lessen heb ik alleen maar in het buitengebied hier gereden en ben welgeteld 3 auto´s tegen gekomen.
Ik heb binnen 19 lessen mijn rijbewijs gehaald en in één keer geslaagd. Ruim 9 jaar na mijn eerste les.
Geloof me, het is héérlijk!

Ik was 27 toen ik pas aan bijn rijlessen durfde te beginnen...
Heb ook mijn rijlessen in Brabant gehad terwijl ik een Randstadse ben maar ik kon het toen goed combineren omdat ik een paar jaar in Brabant heb gewoond.

De instructeur scheelt echt Ja ik heb ook nu nog steeds profijt van haar, ze heeft me veel geleerd, ok dingen die misschien niet nodig waren voor je examen.

En ik was geen supertalent, heb de eerste les idd alleen maar gestuurd Haha!

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:42

Ik dacht ook dat ik het eng zou vinden, maar ik vind het echt superleuk Lachen het ligt idd aan de instructeur die je hebt. Die van mij stelt me op me gemak, maakt grapjes en is heel geduldig. Heb vandaag m'n 3e rijles gehad, kan al schakelen, ben de provinciale weg op geweest en heb een keer achteruit geparkeerd. Cool Kijk nu al uit naar volgende week Haha! Haha!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:42

Het is misschien ook een idee om van te voren te informeren of je altijd met dezelfde instructeur mag rijden Lachen. Dat geeft natuurlijk wel veel meer vertrouwen dan vaak wisselende mensen Ja. En geloof me, dat gebeurt ook regelmatig.

Mijn instructeur had volgens mij ook nooit schade... totdat wij gingen lessen Tong uitsteken. Hij kwam me ophalen, stapte uit en overbuurman rijd achteruit zijn pad af en knalt zo tegen de lesauto (die vervolgens 10 meter verderop stond Tong uitsteken). 'alleen' schade aan de deur (sloot niet helemaal meer goed) gelukkig. Overigens heeft mijn instructeur bijna een aanrijding gehad met een lesklantje die voor het eerst op de autosnelweg reed, een idioot lette niet op en knalde eerst links tegen de vangrail en schoot voor hen langs en knalde rechts in de vangrail. Dankzij de instructeur was de lesauto niet geraakt (trapte op de rem en trok de auto snel opzij de vluchtstrook op).

Daarmee wil ik zeggen dat instructeurs echt wel goed opgeleid zijn Ja. Ze zien veel meer dan jij denkt en hebben meestal zoveel ervaring dat ze super kunnen anticiperen in het verkeer Ja.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:51

Ik ben nu ook 'bang' om (weer) te gaan lessen ik ben al een tijdje 18 en heb een aantal rijlessen gehad. Maar ben er toen mee gestopt omdat mijn instructeur echt vreselijk was..... al deed ik zo'n klein beetje iets niet goed dan werd hij al boos of reageerd ontzettend boos. En als ik érgens niet goed tegen kan (als ik perongeluk fouten maken omdat ik 't gewoon nog niet goed kán) dan is het als mensen boos worden op me. Uiteindelijk zo erg dat ik er huilend bij in de auto gezeten heb. Uiteindelijk ben ik er dus gestopt en nu (zo'n 4 maanden verder denk ik) nog steeds niet opnieuw begonnen. Ik vond 't helemaal niet meer leuk om te gaan lessen en ik was echt 1 bonk zenuwen (bang om maar iets fout te doen en zijn boze reactie daar dan weer op) Blij dat ik daar weg ben!

Ik heb nu wel een nummer van iemand gekregen van een rijschool waar 't wel heel aardige mensen zouden zijn. En dan zal ik dit ook gaan aangeven. Je moet je gewoon prettig voelen bij je instructeur Ja en dan komt het vast wel goed Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 08:50

Hoe zat bij jullie de verdeling grote rijschool-kleine rijschool? Mijn goede instructeur was van een kleine rijschool, mijn eerste instructeur van een grote rijschool (is hier ook later ontslagen).
Voor mijn BE heb ik aangegeven dat ik slechte ervaringen heb met rijlessen, erg onzeker ben nu en faalangst heb maar vond mijn instructeur daar nou niet echt op geënt. Ik ben stiekem ook een beetje bang dat ik vooe BE en C alleen van die 'boeren' (niet de beroepsgroep, maar het gedragstype) kan vinden. En ik wil graag mijn C ook nog, maar als ik al niet durf voor BE....

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:00

Maartje1990 schreef:
...al deed ik zo'n klein beetje iets niet goed dan werd hij al boos of reageerd ontzettend boos. En als ik érgens niet goed tegen kan (als ik perongeluk fouten maken omdat ik 't gewoon nog niet goed kán) dan is het als mensen boos worden op me. Uiteindelijk zo erg dat ik er huilend bij in de auto gezeten heb. Uiteindelijk ben ik er dus gestopt en nu (zo'n 4 maanden verder denk ik) nog steeds niet opnieuw begonnen. Ik vond 't helemaal niet meer leuk om te gaan lessen en ik was echt 1 bonk zenuwen (bang om maar iets fout te doen en zijn boze reactie daar dan weer op) Blij dat ik daar weg ben!

Ik zou bijna jouw stukje geschreven kunnen hebben, mijn instructeur was ook een ramp. Als ik iets niet goed deed begon hij te zuchten en geergerd te doen, dit werkte ontzettend op mijn zenuwen, vooral als ik echt probeerde om het allemaal goed te doen en het gewoon niet lukte.
Ik heb een pakket gehad van 20 lessen en na die lessen heb ik examen gedaan en ben ik in één keer geslaagd. Wat was ik blij dat ik slaagde zeg, niet alleen omdat ik mijn rijbewijs had, maar vooral omdat ik van die vervelende man verlost was Tong uitsteken

Overigens had ik al mijn motorrijbewijs toen ik met de auto begon dus ik had al zat verkeersinzicht en deed echt geen gekke dingen. Maar die man had gewoon erg weinig geduld, jammer want auto leren rijden hoort toch ook een beetje leuk te zijn...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:41

Als ik lekker relaxed begon te rijden, trapte mijn instructeur in een keer keihard op de rem, dat we van 50 abrubt stilstonden. Ik dacht minstens dat ik iemand had overreden de eerste keer Bloos Zegt ie op zo'n heel kinderachtig belerend toontje: 'En wat zijn we nu vergeeeeeten?' Had ik een straatje rechts niet duidelijk genoeg ingekeken ofzo Rolleyes

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:23

Voor mn B had ik gelukkig een hele fijne instructeur, bij mn intakeles voor BE totaal niet, wilde eigenlijk helemaal niet meer, maar toch maar wel gedaan met een andere instructeur, wat een verademing was dat zeg.
Je moet altijd maar wachten wie je toegewezen krijgt, maar switchen doen ze volgens mij niet moeilijk over.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:22

Urielle schreef:
Als ik lekker relaxed begon te rijden, trapte mijn instructeur in een keer keihard op de rem, dat we van 50 abrubt stilstonden. Ik dacht minstens dat ik iemand had overreden de eerste keer Bloos Zegt ie op zo'n heel kinderachtig belerend toontje: 'En wat zijn we nu vergeeeeeten?' Had ik een straatje rechts niet duidelijk genoeg ingekeken ofzo Rolleyes

Omg, als ik zo'n instructeur had was ik meteen genezen Nagelbijten / Gniffelen

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 12:07

xMendy schreef:
Urielle schreef:

Haha inderdaad Clown
Ik zou me dood schrikken.. Nagelbijten / Gniffelen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:24

xMendy schreef:
Urielle schreef:

Haha inderdaad Clown
Ik zou me dood schrikken.. Nagelbijten / Gniffelen[/quote]

volgens mij durf je dalijk helemaal niet meer te lessen.. je hoort hier allemaal van die enge verhalen Nagelbijten / Gniffelen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:28

Tweede instructeur was gelukkig een schat van een man, dus ik zou zeggen: mocht je er zo een treffen als ik de eerste keer, wacht geen dertig lessen af (zoals ik) omdat je het niet durft te zeggen, maar vraag gewoon gelijk een ander Knipoog

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:41

Ik heb mijn lessen gehad bij een grote rijschool, waar ze je in proncipe 1 instructeur geven. De eerste les had ik van iemand anders en toen kreeg ik een vaste instructeur. Maar die werd ziek, dus weer een paar anderen en toen weer een vaste. Maar deze ging maar ongeveer 2 maanden werken want die was eigenlijk al met pensioen en hadden ze gevragd of hij alsjeblieft nog les kon geven. Dus daarna weer een hoop anderen gehad. Het leuke was wel dat toen het klikte met een ik zelf gevraagd heb of hij tijd had om mij les te gaan geven en toen werd dat mijn vaste instructeur. Ik had er ondertussen al 8 gehad...

Met alle instructeurs ging het wel goed, alleen een vond ik een beetje raar. Er stond een meisje 20 meter van het zebrapad af volgens mij op iemand te wachten ofzo. Dus ik rij door. Zegt ie: Waarom rij je door bij een zebrapad? Ik zeg: Volgens mij wilde ze niet oversteken en als ze dat wel wilde hoef ik haar geen voorrang te geven als ze oversteekt binnen 30 meter van het zebrapad. O ja, zegt ie.

Daarna reden we op een 80-km weg en het stoplicht ging op oranje. Ik dacht dat ik niet meer kon remmen dus wil doorrijden. Gaat ie eerst 3 seconden wachten en dan keihard op de rem staan. De auto achter ons zat bijna in mijn nek. Ik schrok en zei echt zo: WAT DOE JE?! Hij zegt: Je moest remmen. Ik zeg: Ik dacht dat ik dat niet meer haalde en nu zat die auto bijna boven op me. Maar dat was niet zo en hij wist het want hij was de instructeur.
Ik vond het wel prima dat ik hem maar een keer had want het klikte niet zo...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:49

ach, je ouders als begeleiding is ook niet altijd alles Haha!

Ik heb wel veel geluk gehad met mijn instructeur. Een ontzettend geduldige man en ik voelde me al heel snel op mijn gemak op de weg(voor mijn termen Haha! ).
Maar als je je eenmaal beter voelt in het verkeer, zou ik toch aanraden om ook eens iemand anders te nemen, op voorwaarde dat die ook geduldig is. Ik heb nu ook een aantal keren een andere man genomen, en hij heeft mij op een heel aantal punten gewezen waarop mijn vorige instructeur het niet heeft gedaan. Maar zo'n man die me met alles wat ik doe afkraak terwijl ik zo mijn best probeer te doen, die moet ik écht niet hebben. Dan begin ik juist de koken vanbinnen en dan wil ik al helemaal niet meer mijn best doen .

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:25

Kan ik me voorstellen Katleentje. Ik ben echt blij met mijn instructeur als ik dit allemaal zo lees. Bloos! Maar hij is ook nog jong en snapt tenminste hoe ik denk en waarom ik bepaalde dingen eng vind. Erg fijn. Ik hoef ook niet bang te zijn voor een andere instructeur omdat hij die rijschool heeft met z'n ouders en een goede vriendin, en het zijn allemaal super aardige mensen. Ze staan er ook om bekend om hun geduldige/rustige manier van lesgeven. Lachen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:57

Herkenbaar!!! Ik ben nu een tijdje bezig met lessen, en voel mij iets rustiger, maar echt, ik scheit bagger... Vind het maar niets. Vooral de eerste paar keren, en ben zelfs een keertje in janken uitgebarsten, gewoon van de spanning Bloos (nu had ik ook veel stress in de rest van mijn leventjes, dus dat kon ik er even niet bij hebben). Rechttoerechtuit rijden zonder verkeer gaat wel, maar zodra ze achterop komen of er gaat een klein dingetje fout, schiet ik mega in de stress en loopt alles in de soep... Ik heb daarbij ook wat last van soort van 'hyperventilatie', oko niet echt bevoordelijk... Maar inmiddels gaat het iets beter... Al ben ik nog steeds wel flink angstig. Het stomme is dat ik mijzelf helemaal gek maak met doemsenariosl.... Rijd ik 100 als het niet zo druk is op een autoweg, maar in mijn hoofd vliegen stiekem beelden rond van macht verliezen, over de kop slaan en dat soort nare rot dingen .... Kan er niets aan doen, heeft waarschijnlijk gewoon met mijn angst en mega onzekerheid te maken? Anyway is dat niet al te bevoordelijk...

Wist niet eens dat je simulaties had!! Ik heb wel overwogen automaat te gaan lessen, maar hou het nog even vol, blijf het nog even proberen, als ik echt het vertruowen niet ga krijgen ga ik misschien alsnog overstappen...

Heb verder wel een erg leuke instructrice waar ik mij op het gemak bij voel, maar toch... Auto rijden ga ik waarschijnlijk nooit leuki vinden. Het is dat ik wel graag een rijbewijs wil (nu denk ik; waarom eigenlijk, fietsen is leuker en fijner Clown), maar mede ook vanwege mijn paard. Ben ik iig niet meer vader afhankelijk Tong uitsteken Maar of ik later voor de gein voor elk wissewasje de auto ga pakken, betwijfel ik ten zeerste ...

Na elke les stap ik als een lappe pop uit de auto, helemaal na 'trillend' van de mega inspanningen Nagelbijten / Gniffelen

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:59

Hier nog zo een. Weet ook absoluut niet wat het is. Ik word in januari alweer 23 Bloos
En iedereen blijft maar vragen wanneer ik ga beginnen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:01

Maartje1990 schreef:
volgens mij durf je dalijk helemaal niet meer te lessen.. je hoort hier allemaal van die enge verhalen Nagelbijten / Gniffelen

Haha inderdaad Huilen van het lachen
Maar er zitten ook wel positieve verhalen tussen gelukkig.. Ja

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:44

Urielle schreef:
Hoe zat bij jullie de verdeling grote rijschool-kleine rijschool? Mijn goede instructeur was van een kleine rijschool, mijn eerste instructeur van een grote rijschool (is hier ook later ontslagen).

Mijn rijschool was een kleine rijschool, een man en zijn en eega. Van Strien in Oosterhout om precies te zijn. Doen ook angsttrainingen.