Zelfmoord....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Re: Zelfmoord....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:50

Ik vind de keuze 'zelfmoord plegen' niet egoïstisch, maar wel op de manier hoe het dan gedaan wordt. Jaren geleden reden wij in Frankrijk en kwamen we een spookrijder tegen. Deze is dus ook verongelukt. Bleek later een Nederlands gezin te zijn, het echtpaar wilde beiden zelfmoord plegen maar hadden nog 2 jonge kinderen. Ze zijn toen alle 4 omgekomen.

Mijn opa is ook machinist geweest en verteld er wel eens over. Meestal zo rond de herfst dan waren het soms wel 2 op een dag. Soms ging het heel snel, maar soms draaiden de mensen hun hoofd ook nog om dus keek mijn opa ze recht in de ogen. Ik zelf heb het ook wel eens meegemaakt, toen zaten we voorin de trein. Wij hadden uitzicht op een gedeelte van het hoofd, er zat toen een teen tegen het raam aangeplakt. Ik was toen net 9 en altijd nog een trauma van.
Afgelopen mei was stond ik op het perron en er was een man van 83 die worp zich voor de trein. Ik en nog wat andere studenten stonden erbij en keken ernaar.. Het ging zo snel.. Maar die trein reed niet eens zo hard meer want hij kwam aan op het station. Trein is helemaal over die man heengereden. (Het was wel zelfmoord van hem. Zijn vrouw was anderhalve week van te voren overleden aan kanker en ze hadden geen kinderen. Hij had altijd gezegd 'Als we gaan, dan gaan we samen'. En dit vond hij de beste manier waarschijnlijk).

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:54

Ik heb het 3 keer van dichtbij mee gemaakt. met de trein.

Ik woon in Ermelo en daar gebeurd het veel. (Gekkenhuizen).

Was alles behalve fijn om mee te maken, voelde mij ontzettend klote.
Je zag de lichaamsdelen gewoon op het spoor liggen, om misselijk van te worden.

Ik heb absoluut geen respect voor mensen die gebruik maken van een derde om tot hun eind te komen.

Die Machinist vergeet het zijn hele leven nooit meer, en omstanders ook niet.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:55

xxmichellexx schreef:
Mijn vader heeft 7 jaar terug zelfmoord gepleegt door zichtzelf op te hangen . Hij heeft eerdere pogingen gedaan die zijn mislukt. Een keer vond mijn oma hem en heeft hem losgesneden. Hij was al jaren depressief met manische periode's. Hij heeft nu rust en de familie ook.

Inderdaad Michelle. Ik was net weer een heel verhaal aan het typen, maar weer weggehaald. Ik had er ook ingezet dat mijn broer nu rust heeft, maar wij ook. Hoe hard dat misschien ook klinkt voor buitenstaanders, het was gewoon geen leven voor hem en voor ons ook niet. Dat wil niet zeggen dat we hem niet vreselijk missen en er alles voor over hebben als hij weer terug bij ons zou zijn. Alle zorgen en verdriet en ellende die je meemaakt... dat hou je gewoon niet eeuwig vol, ook niet als familie.

Ook heel veel sterkte voor jou Ach gut

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:57

Soms zijn er mensen die het op een wijze trachten te doen waarbij ze niemand schaden maar helaas worden gevonden, gedwongen in leven worden gehouden maar echt niet verder willen en worden gedwongen om het op een wijze te doen waar het helaas anders is.. Verdrietig
Sommige mensen willen gewoon echt niet meer, soms is het leven een enorm zware hel voor hen.
Maar wij als mensen beslissen dat een mens hoort te leven. Wie zijn wij dan?.. Bloos

Als mijn hondje niet meer wil, mag het rustig inslapen. Ach gut

Helaas ken ik vanuit mijn directe omgeving door werk iemand die het na drie keer eindelijk gelukt is. Hij was verlost maar heeft helaas de trein als uitweg gekozen. Ach gut

Wat niet wil zeggen dat ik het voor machinisten, getuigen en familie en vrienden heel afschuwelijk vind!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:00

Romytjuuh schreef:
Ik heb het 3 keer van dichtbij mee gemaakt. met de trein.

Ik woon in Ermelo en daar gebeurd het veel. (Gekkenhuizen).

Was alles behalve fijn om mee te maken, voelde mij ontzettend stinkmodder.
Je zag de lichaamsdelen gewoon op het spoor liggen, om misselijk van te worden.

Ik heb absoluut geen respect voor mensen die gebruik maken van een derde om tot hun eind te komen.

Die Machinist vergeet het zijn hele leven nooit meer, en omstanders ook niet.

Hoi, daar werk ik ook. Knipoog

Ze maken geen gebruik van derden, zo zien zij het niet. Mensen die constant onder controle staan, opgesloten zitten, in hongerstaking gaan en gedwongen sondevoeding krijgen, die geestelijk zo ziek zijn dat ze het gewoonweg niet trekken, wat moeten ze anders in paniek?.. Denk je dat ze ff doodleuk voor die trein jumpen? Clown

Wel sterkte want het lijkt me een rotgezicht. Bloos

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:01

Zijn het dan weglopers? Want als ik jou verhaal hoor lijkt het me een gesloten instelling.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:04

Onder andere, die dus- als ze op een open afdeling komen wegens goed gedrag- als de duvel richting trein gaan.

Een collega die is gevonden met een overdosis, vind dat ook heftig hoor.

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:53

Mijn vader werkt in een psygiatrisch ziekenhuis en komt ook vaak dit soort dingen tegen. Zoals detour al zegt, zij zien het niet zo. en die dit wel doen zien geen uitweg meer.
Mijn vader heeft al vaker iemand los moeten maken.. zij verzinnen met de minste spullen nog een manier om zichzelf wat aan te doen.
Ik zelf zou dit werk echt niet kunnen doen, want je komt er (bijna) dagelijks mee in aanraking.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:55

Een vriend van mijn broer heeft ook zelfmoord gepleegd..
Dit deed hij door middel van een overdosis.
Ik vind dit alsnog niet kunnen maar beter dan een derde persoon erbij betrekken zoals bij een trein.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:58

Ik weet niet of ik zelfmoord wel egoïstisch kan vinden.
De mensen zijn zo zeker van hun zaak, ze willen zo graag dood dat het ze niet meer uitmaakt hoe het gebeurd, als het maar gebeurd.

Ik denk dat de mensen die voor de trein springen in een roes zitten, ze denken maar 1 ding; doodgaan. Ze denken niet aan de machinist, de mensen die het kunnen zien of hun familieleden, ze focussen zich maar op 1 ding. Daarom weet ik niet of je het wel egoïstisch kan noemen.

Maar dat neemt niet weg dat het afschuwelijk is voor de omstanders die het gezien hebben of de mensen die het van dichtbij meemaken.

Dit blijft altijd nog een interessante discussie met veel visies zo te zien!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:00

detour schreef:
Onder andere, die dus- als ze op een open afdeling komen wegens goed gedrag- als de duvel richting trein gaan.

Een collega die is gevonden met een overdosis, vind dat ook heftig hoor.

Wat triest toch Verdrietig

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:06

zelf heb ik een suicide poging gedaan , door middel van een overdosis insuline. daarnaast werkt mijn moeder bij de ns als conductrice.
Als iemand voor de trein springt is het niet alleen de machinist die daarmee in aanraking komt. hij ziet diegene voor zn treinfront verdwijnen. de Conductrice (of conducteur) is degene die verplicht is om onder het treinstel te kijken of het nog leeft en eerste hulp nodig heeft.

om eerlijk te zijn. ik weet niet veel meer van de week waarin ik mijn poging heb gedaan. ik heb een jaar daarvoor om hulp gevraagd en niet gekregen, een jaar lang op bed gelegen depressief waarbij ik enkel verder zakte.

Ik vind het heel erg voor "derde personen" die zoiets meemaken. maar ik kan niet zeggen dat ik geen respect heb voor diegene die de poging doet. uit mijn ervaring en doordat ik veel met anderen heb gepraat die hetzelfde hebben meegemaakt weet ik dat iemand die een suicide poging doet niet toerekeningsvatbaar is (uitzonderingen daargelaten)
dat is moelijk te begrijpen voor veel mensen die zeggen dat je altijd een keuze hebt. maar iemand die zo vreselijk diep in een dal zit heeft voor zijn gevoel geen keuze meer en er is maar 1 uitweg.
Heb ik er spijt van ? Ja, ik heb er spijt van dat ik veel mensen pijn heb gedaan. Het spijt me ook dat de nederlandse zorg op dit gebied veel steken laat vallen.

Als iemand nog vragen heeft naar aanleiding van dit , stuur mij een pb, ik beantwoord ze gerust.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:10

Een kennis van mij heeft ook zelfmoord gepleegd. Niemand heeft het zien aankomen. Niemand had ook maar enig idee dat hij problemen had of depressief was. Ik kan dan ook nog steeds niet geloven dat hij het zelf heeft gedaan maar er is geen andere verklaring...

Ik vind dat als iemand geen uitweg meer ziet je dat dan moet respecteren maar ik kan heel boos worden op mensen die door een einde aan hun eigen leven te maken en ander voor de rest van zijn leven beschadigen (trauma). Springen voor de trein kan ik dus heel boos om worden, hoewel het natuurlijk altijd vervelend is voor degene die het lichaam vindt... of je nou voor de trein springt, jezelf ophangt of een overdosis neemt...

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:44

Ik vind geen enkele vorm van zelfmoord egoïstisch. Als iemand zó erg de kluts kwijt is dat hij in staat is om er een einde aan te maken dan is die echt heel ver heen, op dat moment is er ook geen andere gedachte meer dan het zelfmoord plegen: er wordt niet doordacht bij stilgestaan of anderen er last van hebben, ze willen er enkel zo snel mogelijk vanaf zijn. In principe gaat er een soort van zelfbeschermingsknopje om in het lichaam, welke dingen als geweten e.d. uitzet. Nee ik neem het niemand kwalijk. Mijn broer heeft een aantal zelfmoordpogingen gedaan (ook voor de trein) en als hij ooit weer zó diep in de put zit als toen dan mag hij het van mij best weer doen, als hij denkt dat dat het beste is: prima. NOOIT zal ik hem een egoïst noemen, nooit.. Want hij houdt teveel van ons om ons dat expres aan te doen zonder goede reden en zal ook nooit het doel hebben om anderen verdriet te doen. Op zo'n moment mag hij best voor zichzelf kiezen. Natuurlijk heb ik liever dat hij er geen andere mensen - behalve ons als nabestaanden - bij betrekt, maar als het de enige manier is en het makkelijkst (als je écht zelfmoord wil plegen en daartoe in staat bent dan kies je de makkelijkste manier, dat is nou eenmaal zo: daar denkt diegene helemaal niet bij na op een manier van ''zou ik er iemand anders verdriet mee doen'') dan zou ik hem dat niet kwalijk nemen. Sowieso houd ik daarvoor teveel van hem en zou alleen maar gek worden van verdriet omdat ik hem dan ontzettend mis, voor verwijten zou dan geen plaats zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:49

Heb het nu een keer meegemaakt en ondanks dat heb ik respect voor de mensen die het doen. Het is egoistischer om iemand die het echt niet meer ziet zitten in het leven ellendig te laten zijn enkel omdat je niet kan loslaten, dan om uit je éigen leven te stappen.

Je mag kiezen wat je eet, wat voor werk je gaat doen, met wie je trouwd enz. Wat zeg ik? Je MOET dat kiezen. In alles laat men je alleen staan. Het is immers jóuw leven. Waarom zou je dan in godsnaam niet mogen kiezen hoe en wanneer je leven eindigt?

Iemand die de stap naar zelfmoord zet voelt zich niet "een beetje k*t"... Je moet erg wanhopig zijn om jezelf het leven te ontnemen. Zo wanhopig dat je niet meer wil leven... in veel gevallen baat hulp dan niet meer... Misschien voor een jaar, misschien voor tien, maar een terugval krijgen ze toch telkens weer opnieuw... Als het leven geen zin meer heeft in hun ogen...Wie ben ik dan om ze te verplichtten te leven? Mij hoeven ze ook niet te verplichtten om emmers met water te vullen en die in de zee te kappen, dat is volkomen nutteloos, dat doe ik niet. Dat zou wel iedereen accepteren. Maar stel je nu eens voor dat het levne voor mensen die zelfmoord plegen even nutteloos is als water naar de zee dragen...

Ik las overlaatst een verhaal van iemand die een paard had laten inslapen omdat het dier zo beschadigt was.... Op een enkeling na had iedereen respect voor dat meisje (ik ook overigens. Knipoog ) maar toch zie ik hier dat diezelfde bokkers die respect hadden voor de keuze van dat meisje, niet het respect hebben voor de mensen die een keuze maken om hun leven te beëindigen, terwijl die minstens zo beschadigt zijn...

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:08

pfoe, ik heb het nog nooit van écht dichtbij meegemaakt, wel is het hier een paar keer gebeurt(nog niet zo lang geleden)
Maar er was hier ook iemand die hing zichzelf op, Maar toen brak de balk waar het touw aan hing, hij is naar beneden gevallen en heeft twee enkels gebroken,
Maar heeft het later nog eens geprobeert, toen lukt ht wel..

echt triest als je iemand er bij betrekt..

_angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:18

Ik vind het niet laf als mensen uit het leven stappen.. Ik vind het alleen triest dat mensen die meest idiote manieren moeten zoeken om hun zo graag gewilde rust te vinden....

Ik bedoel te zeggen dat het ik het triest vind dat mensen zich voor de trein moeten gooien of van een flat moeten springen. Een dier wat pijn heeft of psychisch niet meer kan laten we inslapen, bij mensen is dit amper mogelijk. Ik zou niet weten hoe je zo iets zou moeten regelen voor mensen, maar ergens vind ik dat mensen die echt niet meer willen, waarbij hulp geen enkel effect meer heeft, dat daar toch echt iets menswaardigers voor moet gevonden dan jezelf op zo'n brute wijze van kant te moeten maken.

Ik heb zelf een keer vooraan in de trein gezeten toen er iemand sprong. Deze sprong te laat en kwam tegen het raam aan de zijkant aan, juist waar ik zat... vreselijk.. Deze persoon heeft het overleefd.
Mijn opa en oma wonen in een hoge flat, een geliefde plek in de omgeving bijkbaar, want ze zien maandelijks wel iemand naar de beneden suizen als ze op hun balkonnetje zitten..

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:23

mensen die zelfmoord plegen zijn zo ver heen dat ze geen uitgweg meer zien. Ik kan niet zeggen dat ik respect heb voor de manier waarop maar respect voor hun keuze kan ik wel opbrengen...ook al is het soms moeilijk te begrijpen.
collega van me is van de flat gesprongen het was bekend dat hij 'wat depresief' was maar dat het zo erg is geweest wist eigenlijk niemand...was zo'n gezellig leuk persoon.
ook bij ons in de buurt is een psychiatrische inrichting..dicht langs het spoor..regelmatig springen daar mensen voor de trein. Ik kan me geen voorstelling maken van hoe dat voor een machinist (of andere betrokkenen)moet zijn, vreselijk lijkt me! Maar er is nogal wat moed voor nodig om de stap te nemen...mischien een stomme hersenkronkel maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat je denkt 'nu spring ik' of met vertengewoordigheid van geest een strop om je nek knoopt en van je krukje stapt...maar goed ik snap wel dat je vaak echt geen uitweg meer ziet. wat mij betreft mag een zelfmoordpil best bestaan..klinkt hard maar ik ben het eens met het feit dat je je leven moet kunnen laten eindigen wanneer je wilt..en als je al zolang in een zware depressie zit en het niet ziet zitten meer dan zou er een mogelijkheid moeten zijn om er uit te stappen.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:45

een "vriend" van me dreide zelfmoord te plegen als ik geen verkering met hem wilde. Hij had het al moeilijk met scheiding en bezoekrecht van zijn zoontje van toen 2.
Maar ik was gewoon niet verliefd en kon dat met de beste wil van de wereld nog niet worden.
Op een zondag ochtend krijg ik een smsje, als je echt niet wilt stop ik met mijn leven.
Ik was dat gedoe een beetje zat, had het zelf ook heel moeilijk, en stuurde terug dat ie dat dan maar moest doen.
Word ik later gebeld door een andere vriend, "Maikel ligt in het ziekenhuis, hij heeft slaappillen en ibuprofen geslikt en ziet het niet meer zitten"
Oh man wat heb ik me schuldig gevoeld, niet normaal meer.
Nu geloof ik ook dat het een schreeuw om aandacht was, maar toen niet.
Hij heeft het later nog een keer op dezelfde manier gedaan, en weer niet gelukt, was allebij de keren te weinig om echt dood te willen hoorde ik later.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:03

Dat is echt verrot als zoiets gebeurd, maar zelfs zo'n vreselijke manier van manipuleren is eigenlijk heel treurig. dat je zo met jezelf in de knoop zit dat je op zo'n manier aandacht moet vragen is heel verdrietig vind ik. Die jongen kan nooit gelukkig zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:04

Mijn middelbare school was een vrij grote school 80 % van die school vond het gewoon weg egoistisch toen mijn klasgenootje er zelf een einde van maakte. Dat vond ik nog wel het aller ergste.

Meisje zat erg in de knop met zichzelf en was lang depresief geweest. Op de vrijdag vond ik dat ze er beter uit zag en wenste haar een fijn weekend. Op zondagavond werd ik gebelt dat ze er niet meer was.
Alles was geplant, ze leende geld om met de trein naar de stad te gaan waar haar vader woonde. Ze ging naar een flat en vertelde de portier dat ze een pakketje moest afleveren. Op de camera was te zien hoe ze boven op het dak haar tas af deed, haar jas uit deed, haar mp3 uit zette en er bij legde.... En sprong.

Als zij op deze manier eindelijk haar rust vind ben ik blij voor haar. Maar al die mensen die zeggen dat er altijd wel een uit weg is als de mensen maar willen, als ze maar hulp zochte en zich niet zo aanstellede.. Blijkbaar is het zo simpel niet.

Dat heb ik helaas van nog dichterbij mee mogen maken, een poging was het geweest van de liefste persoon in mijn leven. Gelukkig bleef het bij een mislukte poging en is die gene er goed uit gekomen.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:09

Ik heb het een keer van vrij dichtbij meegemaakt.. De toenmalige buurman van mijn ouders heeft zich opgehangen.. Verdrietig
Hij zag het allemaal niet meer zitten.. Hij was homo en ongeveer 40 jaar, woonde samen met een vriend (niet zijn vriendje, gewoon een vriend, wel ook homo), had geen familie meer en hij was het blijkbaar helemaal zat. Niemand had het echt verwacht, al had hij het soms een periode wat moeilijker met zichzelf.. Zijn vriend/huisgenoot heeft hem opgehangen moeten vinden. Echt verschrikkelijk... Verdrietig
Mijn zusje (die veel met hem om ging) is echt nog maanden van slag geweest, de huisgenoot is er nu (3 jaar later) nog niet helemaal bovenop al probeert hij zijn leven zo goed mogelijk op te pakken (verhuisd, andere baan, noem het maar op).

En ik heb een keer in de trein gezeten toen er "een aanrijding met een persoon" was. Ik zat in de tweede wagon en heb geprobeerd er zo min mogelijk van mee te krijgen. Er werd ons wel netjes slachtofferhulp aangeboden enzo. Ik heb alleen maar wat gevoeld en heel bewust niet naar buiten gekeken, stukje zelfbescherming, veel mensen uit de wagon waren goed overstuur.

Meisje bij wie ik op de middelbare school gezeten heb (en waar ik redelijk wat mee om ging), heeft een tweetal jaar geleden ook zelfmoord gepleegd. Op de middelbare school had ze al last van anorexia en ze sneed zichzelf, het was absoluut geen stabiele persoonlijkheid, onzeker en vaak ongelukkig. Ze heeft er dus toch zelf een eind aan gemaakt. Zo ontzettend zielig als je je bedenkt hoe zij zich altijd gevoeld moet zullen hebben... Verdrietig

Ik denk dat mensen die zelfmoord plegen niet meer beseffen wat ze doen en wat voor effect het heeft op familie, vrienden en omstanders.. Mensen die zelfmoord plegen zijn ziek, psychisch ziek. Als ze het zich terdege zouden beseffen zou ik de manier waarop ze zelfmoord plegen wel egoistisch kunnen vinden..
Laatst bijgewerkt door BibicheB op 05-11-08 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:10

Smystique schreef:
Citaat:
Hij heeft nu rust en de familie ook.

inderdaad, beiden, hoe vreselijk dat ook is

maar jullie dan? Ben je niet vreseljk boos. Ik voelde me erg in de steek gelaten en nu nog, en ben al 13 jaar verder

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:23

Judith_ schreef:
Maar al die mensen die zeggen dat er altijd wel een uit weg is als de mensen maar willen, als ze maar hulp zochte en zich niet zo aanstellede.. Blijkbaar is het zo simpel niet.

het is inderdaad niet zo simpel. Zoals eerder gezegt, ik ben depressief geweest, heb om hulp gevraagd, maar werd met wat pillen naar huis gestuurd en heb 2 gesprekken met een psycholoog gehad die vroeg hoe het met me was die dag en dat was het wel zo'n beetje.

Veel mensen vragen om hulp. Dit word vaak niet opgemerkt. Daarbij is het voor veel mensen ook moeilijk hulp te vragen. om toe te geven dat je het zelf niet meer afkan. Die kreten die uitgestoten worden om hulp worden dan ook vaak afgedaan als aanstellerij. en dat is nou net het punt. Men word niet serieus genomen. gaat uitendelijk denken dat ze zich idd aanstellen en kroppen het weg, tot de bom barst en mensen hun uitweg zoeken in een terminale suicide poging

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:38

Het probleem is een beetje dat er inderdaad mensen zijn die het als chantage/ machtsmiddel gebruiken zoals Zonnebloem ook al vertelde... zodra iemand dan daadwerkelijk ernstig in een dal zit en het lef heeft om om hulp te vragen gaan mensen er éérst van uit dat het aandachttrekkerij is... een beetje 'eerst zien dan geloven'. Alleen bij iemand die werkelijk suicidaal is valt er na het zien niets meer te geloven want dan is de hulp al te laat en is er een avondwake...
Die kennis van mij heeft nooit verteld dat hij is de problemen zat. Als hij het verteld zou hebben en hij zou aangeven dat hij suicidale gedachten had zou ik hem denk ik niet geloofd hebben... (ik geloof het ook eigenlijk nog steeds niet maar ja... hij is er al niet meer)