zou jij orgaan donor worden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xDramaQueen

Re: zou jij orgaan donor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:03

Lisa91 schreef:
Als ik 18 word (volgend jaar) en ik krijg het formulier binnen, word ik donor Lachen

waarom wachten? je mag het al vanaf je 12de worden zelfs Lachen

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:06

xDramaQueen schreef:
Lisa91 schreef:
Als ik 18 word (volgend jaar) en ik krijg het formulier binnen, word ik donor Lachen

waarom wachten? je mag het al vanaf je 12de worden zelfs Lachen

Oh, dat wist ik geeneens Bloos

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:08

xDramaQueen schreef:
Overigens als er ingesteld zou kunnen worden dat mensen die hun eigen leven verpest hebben
http://www.sportwereld.nl/darts/2432244 ... nodig.html
dat je daar niet aan kan doneren dan zou ik absoluut 2x denken maar nu NEE, geen haar op me hoofd die er aan denkt dat deze knuppel oid mijn lever zou krijgen bijvoorbeeld. en dat vind ik jammer voor de andere die er niets aan kunnen doen en het zo hard nodig hebben maar nu voel ik me er heel naar bij als ik donor zou willen worden.

Eigenlijk ben ik het helemaal met je eens. Maar... hoe en wie maakt het onderscheid of je wel of niet het orgaan krijgt ondanks of dankzij je verleden. Dat is heel moeilijk en bijna niet te bepalen. En zelfs bijna te vergelijken met het krijgen van longkanker ondanks dat je nooit rookt.
Zoiets is té moeilijk om te bepalen door wie dan ook. Iemand kan na een donatie zijn leven beteren, maar iemand kan na een donatie ook in een depressie raken en alsnog zijn organen verdrinken bijv. Natuurlijk is die kans minder, maar hij bestaat wel.

Ik roep al van heel kleins af aan donor te zijn. Voor mij is het altijd vanzelfsprekend geweest en mogen ze alles gebruiken. Mijn moeder is al jaren bloeddonor en eigenlijk wil ik dat ook worden. Helaas is het voor mij planmatig nog niet mogelijk maar zodra de kans er is zal ik het zeker gaan doen.

Het allerjammerste vind ik dat een arts nog altijd toestemming van familie nodig heeft om jou als donor te gebruiken. Het komt te regelmatig voor dat familieleden alsnog het doneren tegen gaan. Als ze al op tijd komen om nog jouw organen nog tte kunnen gebruiken.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:11

Ik ben ook orgaandonor. Zodra ik overleden ben, mogen ze alles van me hebben. Ik heb er dan toch niets meer aan. Mijn vriend was lang twijfelende, maar meldde me laatst dat hij dat ook wil.

Een nier afstaan zolang ik nog leef (bijvoorbeeld een nier), zou ik niet snel doen. Dan moet het voor iemand zijn van wie ik heel veel hou. Dit, omdat het zomaar zou kunnen voorkomen als ik ouder wordt, dat een van mijn nieren er mee ophoudt. Als ik er dan nog maar 1 heb, tja, dan ben ik wel de pisang...

Wel ben ik beenmerg donor. Het afstaan van beenmerg benadeelt mijzelf niet (je krijgt er slechts wat plaatselijk ongemak van, en das van tijdelijke aard, schijnt). Dus ja, als ik daarvoor opgeroepen wordt, dan is daar geen twijfel mogelijk. Doen! Alleen is die kans heel klein, omdat beenmerg zo uniek is.

Met andere woorden: dingen die ik zelf weer aanmaak, zoals bloed en beenmerg, wil ik graag doneren tijdens mijn leven. Dingen die ik mogelijkerwijs nog nodig zou kunnen hebben, liever niet. Tenzij ik dus overlijdt, dan mag het hele zaakje naar een nieuwe eigenaar.

(ps. ik lees hierboven dat er aan familie leden wordt gevraagd voor wat betreft de definitieve donatie (Wat ze graag willen veranderen, geloof ik), maar mijn familie en partner weten hoe ik er over denk. Mochten zij anders besluiten, dan ga ik ervan uit dat zij daar een goede reden voor hebben. Hoe het ook zij: ik kan me er dan niet meer druk over maken Knipoog )

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:24

Ik ben ook orgaandonor, geen twijfel over mogelijk.Toen ik 18 werd heb ik meteen alles ingeschreven en opgestuurd.Waarom? Omdat ik een oma heb die nierdialyse patient is en ik zie wat voor invloed dit op iemands leven heeft.Mijn oma komt door haar leeftijd niet in aanmerking voor een donornier, maar iemand anders zou ik er wel gelukkig mee kunnen maken, dus waarom niet?
Ik geef alles weg behalve mijn hoornvliezen, omdat dit toch je "echte " ogen zijn en dat vind ik een naar idee.
De rest mogen ze hebben, wat heb ik er nog aan als ik overleden ben?
Verder geef ik bloed/plasma in het dagelijks leven en zal ik niet snel een nier weggeven aan iemand zolang ik nog leef, of het moet voor iemand zijn van wie ik veel hou en het mogelijk is.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:20

Citaat:
dat heet andermans keuze respecteren! wij respecteren jou keuze voor donor dus zou jij het zelfde moeten doen, JIJ bepaald niet wat mensen ZELF willen. heel erg naar dat je een nare ervaring hebt, maar ook ik ben geen donor en heb daar ook een pasje van in mijn portomonee, daar heb ik genoeg redenen voor.

Hoewel ik het moeilijk vind om jou keuze te respecteren, vind ik het makkelijker omdat jij er wél over na hebt gedacht. Er zijn ook zooooveel mensen die er niet eens over nadenken, die het op zich prima vinden maar zich gewoon niet laten registreren. Wat dat betreft vind ik het systeem in Belgie super! Maar, dramaqueen, waarom ben jij geen donor? Niet aanvallend, gewoon nieuwsgierig!

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:01

Ik ga ook donor worden. Stel dat jouw moeder een nieuw orgaan nodig heeft, dan hoop je toch ook van harte dat iemand anders donor is?

En de reden van dadelijk krijgt een alcoholist m'n lever of iets dergelijks, vind ik echt bullshit. (Sorry Bloos) Die mensen verdienen ook een nieuwe kans en om daar nou onderscheid in te gaan maken. Daar schieten de mensen die wel echt wat nodig hebben en geen alcoholist of iets dergelijks zijn niks meer op hoor.. Scheve mond

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:18

Ik ben sinds 13 oktober officieel donor, woehoe Clown Ik heb niet tot m'n 18e gewacht. Ik heb m'n opa helemaal op zien bloeien van een wrak tot weer een stralende man nadat hij een niertransplantatie had ondergaan en toen dacht ik, waarom niet nu al?
Als ik morgen doodga, ben ik in ieder geval niet helemaal voor niks doodgegaan en die gedachte vind ik erg fijn. Lachen

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:32

ooit een x had ik het daar ook al over op school ofzo maar ik wee thet niet aan de ene kant zeg ik ja en aan de andere kant nee
majah ik heb nog genoeg tijd om te belissen dus zie dan wel verder

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:40

Mloes schreef:
Citaat:
dat heet andermans keuze respecteren! wij respecteren jou keuze voor donor dus zou jij het zelfde moeten doen, JIJ bepaald niet wat mensen ZELF willen. heel erg naar dat je een nare ervaring hebt, maar ook ik ben geen donor en heb daar ook een pasje van in mijn portomonee, daar heb ik genoeg redenen voor.

Hoewel ik het moeilijk vind om jou keuze te respecteren, vind ik het makkelijker omdat jij er wél over na hebt gedacht. Er zijn ook zooooveel mensen die er niet eens over nadenken, die het op zich prima vinden maar zich gewoon niet laten registreren. Wat dat betreft vind ik het systeem in Belgie super! Maar, dramaqueen, waarom ben jij geen donor? Niet aanvallend, gewoon nieuwsgierig!

Om even een voorbeeld te noemen, ik wéét dat dat heus niet zo zal gebeuren maar gewoon even om het makkelijker uit te leggen.

Ik rij morgen op mijn scooter, ik word aangereden en ik heb een pasje in mijn portomonee dat ik donor zou zijn, een uur daarvoor kwam er een 50 jarige alcoholist binnen die trots was dat hij 60 glazen bier op zijn huwelijksdag kon opdrinken en die NU een lever nodig heeft, 10 minuten later word er een mooi kindje geboren, helaas er is iets mis en het kindje heeft een lever nodig, maar de alcoholist was eerder dus die krijgt mijn lever, het kindje sterft.

(nu zal mijn lever er niet inpassen Knipoog ) maar het gaat om het idee, het is mij TE oneerlijk verdeeld ik gun mensen die hun leven zelf verpest hebben geen 2de kans, want net zoals die darter zei: ik ben al zo vaak gewaarschuwd, en dat is ook zo, ik wil NIET opdraaien voor andermans fouten, ik gun ze geen harde dood, maar ik gun ze ook mijn lijf niet het idee alleen al bezorgd me kippenvel en een naar gevoel, dat er een jong kindje of een net volwassen meid onder een alcoholist/roker staat waardoor de gene die zijn eigen leven heeft verziekt een nieuwe kans krijgt.

en idd, dat is bijna niet bij te houden wie wel en wie niet, en daarom heb ik besloten om maar geen donor te worden.

het gebeurt mij te vaak dat mensen met een nieuwe donor stug doorgaan met hoe ze bijna eindigde.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:46

Ik blijf graag compleet Haha! Misschien niet heel aardig, maar ik hoef niet alles af te geven. Al zou ik wel heel dankbaar zijn als iemand mij wat schonk als ik het nodig had. Misschien zou ik er dan ook anders over gaan denken, maar ik zou het niet willen als ik dood ging.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:50

Black_White schreef:
Ik blijf graag compleet Haha! Misschien niet heel aardig, maar ik hoef niet alles af te geven. Al zou ik wel heel dankbaar zijn als iemand mij wat schonk als ik het nodig had. Misschien zou ik er dan ook anders over gaan denken, maar ik zou het niet willen als ik dood ging.

Dit is precies zoals ik er ook over denk! Knipoog

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:52

Ik ben op dit moment nog maar 14,
maar zoals ik er nu over denk, word ik later géen donor.
& dit omdat ik er nu ik nog leef,
niet overna kan denken dat als ik overleden ben mensen vanalles uit mijn lichaam halen.
De gedachte dat mijn nier en weet ik veel wat dan eruit zijn, en dat ik daarna nog begraven oid moet worden, nee.
Ik heb echt respect voor de mensen die het wel doen, vind het knap, en weet zelf ook dat er echt mensen donor moeten zijn, omdat er andere mensen gered moeten worden, maar voor nu, nee, word ik geen donor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:28

Ik ben orgaan donor bij overlijden.
Bij mij mogen ze alles hebben behalve mn ogen en hart.. Dat zijn voor mij de 2 dingen waarmee ik leef en dat vind ik te bizar om af te staan. Ieder zn keuze denk ik zo Ja Maargoed verder mogen ze dus alles van mij hebben Ja

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:30

Ik twijfel, weet het echt nog niet..

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:34

Ik ben ook donor bij overlijden.
Ik heb alleen aangegeven dat ik niet mijn ogen(hoornvlies dacht ik) en huis wil afstaan.
Dat vind ik gewoon een te raar idee, noem me gek, maar als ze je huid gaan gebruiken, nee vind ik geen prettig idee.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:35

Mij mogen ze helemaal kaalplukken als ik overleden ben!

Het lijkt me een geweldig idee dat ik die manier een beetje voort blijf leven, nu ik nog leef voor mezelf, en als ik dood ben voor mijn nabestaanden.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:36

ik dacht altijd dat ik tot mijn 18e moest wachten, maar ik hoorde laatste het al van af je 13e schijnt te kunnen, dus maar gelijk aan gevraagd vorig jaar. (toen was ik 15) en ben dus inmiddels een donor Haha!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:38

Antoontje schreef:
Ik ben ook donor bij overlijden.
Ik heb alleen aangegeven dat ik niet mijn ogen(hoornvlies dacht ik) en huid wil afstaan.
Dat vind ik gewoon een te raar idee, noem me gek, maar als ze je huid gaan gebruiken, nee vind ik geen prettig idee.

Dat had ik eerst ook, maar juist die 2 dingen zijn erg gewild!
Wat dacht je dan slachoffers met zeer ernstige brandwonden, die kunnen ze weer een mooie huis geven van jouw oude huid, en die plekken zie je echt niet als je in je kist ligt.
En je hoornvlies, met dat vlies kan iemand anders weer helder kijken die zelf staar heeft.
Nu ik dat eens gelezen heb, heb ik mijn codicil veranderd, nu mogen ze echt alles van me hebben.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:43

Tja, zoals jij het zegt. Maar ik blijf het een eng idee vinden, vooral mijn ogen.
Misschien dat ik het ooit nog verander, maar voorlopig hou ik hem zo.

Hebben jullie eigenlijk jullie kaartje/papiertje altijd bij je?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:45

Jeps, donorcodicil zit netjes in mijn portomonnee.

En van je ogen, dat snap ik best hoor, maar mij lijkt het een geweldig idee dat iemand anders de wereld weer helder kan zien door mijn hoornvliesjes Lachen

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:47

ik heb hem ook in mijn portomonee. Stond bij in de brief dat het niet hoefde, maar heb hem wel altijd bij me Ja

Héle domme vraag misschien.. Maar als je zelf geen goede ogen hebt, ik heb lenzen, kan iemand anders dan wel goed zien daarmee?

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:48

Ik ben orgaandonor...
Tijdens mijn leven zou ik aan vrienden of familie absoluut een nier afstaan als dat nodig zou zijn...

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:49

Ik heb ook een donorcodicil

Nav de reactie van Dramaqueen:
Om voor een donororgaan in aanmerking te komen (de ontvanger dus) gaat een hele screening aan vooraf. Ik heb het volste vertrouwen dat de medici deze screening deskundig uitvoeren.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:50

Antoontje schreef:
ik heb hem ook in mijn portomonee. Stond bij in de brief dat het niet hoefde, maar heb hem wel altijd bij me Ja

Héle domme vraag misschien.. Maar als je zelf geen goede ogen hebt, ik heb lenzen, kan iemand anders dan wel goed zien daarmee?

Ja hoor, ik ben zelfs blind aan 1 oog, maar mijn hoornvlies is prima.
Dat je niet goed kan zien, hoeft helemaal niet aan je hoornvlies te liggen, dat kan ook dieper in je oog liggen.