Ouderbetrokkenheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ouderbetrokkenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:47

Dat beweer ik toch ook helemaal niet? Ik heb ook een zware baan, werk ook veel thuis. Maar ik ben niet elke schoolvakantie in de gelegenheid om mijn kind hele dagen bij mij te hebben. En dan is het wel erg makkelijk om te vinden dat ik dan maar voor de BSO moet kiezen. Ook dat is namelijk behoorlijk cliche Knipoog Hoe gaan de dames leerkrachten het straks doen als hun kinderen op school zitten? Vrij nemen om te helpen, of plannen op de dagen dat ze vrij zijn?

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:48

Ik zelf zit in het onderwijs en zie dus dezelfde dingen die jij ziet.
De ouderbetrokkenheid is soms ver te zoeken.
En sommige voelen zich betrokken en bemoeien zich dan weer met zaken waar ze niets vanaf weten.

Ouders corrigeren ook steeds minder hun kinderen. Sommige breken zowat de tent af. Klimmen op tafels noem maar op.
Ik weet in ieder geval hoe ik het niet wil Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:49

Pauline schreef:
Nah kom es een dag meelopen op het VMBO bij mij? Ik nodig je ( je in overdrachterlijke zin eh Knipoog ) van harte uit, kom het doen en beleven, dan weet je of het zwaar is en waarom. Oh, kom dan wel de avond ervoor als ik mijn lessen voorbereid en dingen nakijk....

Ik zou het niet willen Pauline............... echt ik ben een heel praktisch mens.......... en ik zou er helemaal niet tegen kunnen...........ik wordt vrees ik agressief Haha! Haha!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:49

MamaMiesje schreef:
Als er niemand meer zou helpen, zouden er nog maar zeer weinig extra activiteiten georganiseerd kunnen worden en dan wordt het alleen maar leren-leren-leren op school en niks geen andere (creatieve en leerzame) activiteiten meer.

Toch vreemd, ik ben zelf geboren begin jaren '60 en in mijn kindertijd was het helemaal niet nodig dat ouders op school kwamen helpen. En er werden best activiteiten georganiseerd hoor. Haha!

Mijn ouders waren zeer betrokken. Mijn moeder was (heerlijk!) altijd thuis en als ik van school kwam stond te thee klaar en had ik alle tijd om de verhalen van school te vertellen en tekeningen e.d. te laten zien. Ik hoefde niet te wachten tot 's avonds mijn ouders uit het werk waren gelukkig.
Kreeg begeleiding met huiswerk etc. etc.

Snap totaal niet wat betrokkenheid te maken heeft met het wel of niet helpen op school....

Ouders moeten tegewoordig werken om kinderen te kunnen onderhouden. De reden waarom ik zelf dus geen kinderen heb, ik zou namelijk ook gewoon graag met de kop thee klaar zitten.
Maar het is kiezen of delen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:51

Ik heb 2 kinderen op school, maar daar hoef je geen juf voor te zijn Haha!
Ik ga idd op mijn vrije tijd helpen, en niet elke week maar ik streef naar minstens 2 keer per jaar per kind. Moet je wel eerlijk verdelen vind ik. En dan ga ik 1 avond knutselen op de creche en dan vind ik het wel best.

Kiwiko ik ook....echt, ik soms ook Nagelbijten / Gniffelen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:51

Helemaal met je eens ThePast03!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:52

@kiwiko: sorry dat ik over je vraag heen gelezen heb.
Dat jij, en niet alleen jij, maar ook ik en bijna iedereen, het heel erg druk heeft, dat is duidelijk.

Maar kun je er dan vanuit gaan dat altijd een ander de werkzaamheden doet die nodig zijn omdat o.a. ook jouw kind aan aktiviteiten mee doet? Dat denk ik niet.
Zelf heb ik het altijd zo gezien dat mijn kinderen mee mochten doen met aktiviteiten van clubs, verenigingen etc. als ik zelf daar af en toe een bijdrage aan kon leveren. Lukte dat niet omdat ik daar niet de tijd, de centen of de oppas voor had, dan was het jammer voor de kinderen, dan ging het niet door. Maar dat is een keus die ik zelf maak.
De extra activiteiten van school ligt iets anders. Een kind is verplicht om naar school te gaan, en alle extra activiteiten binnen de school daar hebben we niet om gevraagd. De leerkrachten vaak ook niet, hier schiet de overheid gewoon grandioos tekort. Te weinig personeel en te weinig geld, en een te groot verwachtingspatroon wat er met te weinig mensen en te weinig geld gerealiseerd kan worden.

Het is geen persoonlijke aanval Kiwiko, absoluut niet, maar aktiviteiten kunnen alleen doorgaan met hulp van ouders. Als iedere ouder het op een gegeven moment te druk heeft, zijn er dus geen activiteiten meer.....

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:52

Tot nu toe heb ik nog geen een schoolreisje overgeslagen, ik heb het altijd met mijn werk zo kunnen regelen dat ik mee kan gaan. De data dat het schoolreisje gepland is krijgen we al aan het begin van het schooljaar, dus heb ik bijna 11 maanden de tijd om het te regelen....

Wat me wel opvalt bij ons op school is dat vrijwel altijd de werkende moeders aanwezig zijn bij schoolreisjes, kerstspel, knutselfrutsel middagen en bij "educatieve" ochtenden / middagen.

De meeste dagen worden in het begin van het schooljaar al bekend gemaakt dus is het vrij makkelijk in te plannen.
mijn man pakt ook een paar keer per jaar vrij om me te gaan, mijn Zoontje kan zich hier dan echt op verheugen..

Maar ik heb geen tijd om:
Bieb moeder te zijn
leesgroepjes te begeleiden
overblijfmoeder te zijn
luizenmoeder
klaar over
en wat er allemaal nog meer kan zijn..

Het kost me ongeveer 4 dagen per jaar, het kan een dagdeel zijn of een hele dag. Zelf vindt ik het erg leuk om mee te gaan, ikzelf heb dan ook een leuke dag met al die kinderen en kan er echt van genieten om al die blije hoofdjes te zien...

Ik kan me ook voorstellen dat het als ouder niet in je programma past, en het echt niet lukt om vrij te krijgen en of te weinig vrije dagen hier voor hebt.

Mij kost het meestal geen extra vrije dag, of ik gooi mijn rooster om en werk de week van te voren een paar uurtjes meer. Of ik werk de gemiste uren in de rest van de maand erbij.

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen die vrijheid krijgt van zijn werkgever!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:53

texelse schreef:
Dat jij, en niet alleen jij, maar ook ik en bijna iedereen, het heel erg druk heeft, dat is duidelijk.

Maar kun je er dan vanuit gaan dat altijd een ander de werkzaamheden doet die nodig zijn omdat o.a. ook jouw kind aan aktiviteiten mee doet? Dat denk ik niet.
Zelf heb ik het altijd zo gezien dat mijn kinderen mee mochten doen met aktiviteiten van clubs, verenigingen etc. als ik zelf daar af en toe een bijdrage aan kon leveren. Lukte dat niet omdat ik daar niet de tijd, de centen of de oppas voor had, dan was het jammer voor de kinderen, dan ging het niet door. Maar dat is een keus die ik zelf maak.
De extra activiteiten van school ligt iets anders. Een kind is verplicht om naar school te gaan, en alle extra activiteiten binnen de school daar hebben we niet om gevraagd. De leerkrachten vaak ook niet, hier schiet de overheid gewoon grandioos tekort. Te weinig personeel en te weinig geld, en een te groot verwachtingspatroon wat er met te weinig mensen en te weinig geld gerealiseerd kan worden.

Het is geen persoonlijke aanval Kiwiko, absoluut niet, maar aktiviteiten kunnen alleen doorgaan met hulp van ouders. Als iedere ouder het op een gegeven moment te druk heeft, zijn er dus geen activiteiten meer.....

Maar waarom kon dit vroeger dan wel?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:54

ik doe mijn bijdrage in geld, anderen in tijd............

wat is het verschil...... ik heb geld, geen tijd....... anderen hebbn tijd geen geld.... evenzogoed toch.......

het gaat pas een issue worden als ouders EN tijd EN geld hebben en dat niet willen investeren

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:55

ThePast03 schreef:
Toch vreemd, ik ben zelf geboren begin jaren '60 en in mijn kindertijd was het helemaal niet nodig dat ouders op school kwamen helpen. En er werden best activiteiten georganiseerd hoor. Haha!

Maar dan praat je over 40+ jaar geleden Knipoog
Dat waren toch echt nog hele andere tijden, bij wijze van spreken nog "slimme kinderen voorin de klas, domme kinderen achterin de klas en de hoek in als je stout was" Knipoog Het onderwijs was in die tijd heel anders, de werkdruk ook, om nog maar niet te spreken over de schoolbevolking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:56

Tja MIes, dan had je maar een vak moeten leren! Haha!

sorry, flauw maar kon het ff niet laten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:57

MamaMiesje schreef:
ThePast03 schreef:

Dat waren toch echt nog hele andere tijden, bij wijze van spreken nog "slimme kinderen voorin de klas, domme kinderen achterin de klas en de hoek in als je stout was" Knipoog Het onderwijs was in die tijd heel anders, de werkdruk ook, om nog maar niet te spreken over de schoolbevolking.

en we zijn er dus met al die rechten enorm op vooruit gegaan???????????

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:57

MISTRAL94 schreef:
texelse schreef:

Omdat ma thuis bij de kids zat en pa werkte.
Maar waarom kon dit vroeger dan wel?

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:58

Ik blijf het een moeilijk onderwerp vinden, ouderbetrokkenheid... Ik ben zo iemand die je echt niet moet vragen voor een commissie, werkgroepje of voorleesmoeder (ik kan dat gewoon niet.....) Ik word op voorhand al doodellendig van het idee.
Maar ik ben wel altijd van de partij als er een uitstapje is (mits de jongste van 3 ook meemag want ik heb geen oppas) is naar het bos/kinderboerderij/noem maar iets. Ook lever ik met liefde wat beesten voor Dierendag en ben bereid mijn bruine paard een witte deken om te hangen zodat hij lijkt op Amerigo van de Sint. Komend jaar krijgen we ons derde kind, geadopteerd uit China en als deze er is, staat helpen op school echt niet op een hoge plek op mijn prio-lijst, het eerste half jaar zeker is exclusief voor onze derde!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:59

MamaMiesje schreef:

Dan moet je dat veranderen en de echte schuldige aanwijzen, namelijk de overheid.
Niet op gevoelens van ouders gaan inspelen onder het mom van "niet betrokken" zijn bij een kind.

Betrokkenheid bij een kind is heel wat anders dan vrijwilligertje spelen op de school van je kind.
Genoeg ouders die altijd vooraan staan bij zulk soort activiteiten maar die weinig tot niet betrokken zijn bij hun kinderen en wat hun echt bezig houdt.
De echte betrokkenheid zie je niet op scholen, dat is grote bs, die betrokkenheid hoort thuis plaats te vinden.

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:01

Citaat:
Betrokkenheid bij een kind is heel wat anders dan vrijwilligertje spelen op de school van je kind.
Genoeg ouders die altijd vooraan staan bij zulk soort activiteiten maar die weinig tot niet betrokken zijn bij hun kinderen en wat hun echt bezig houdt.
De echte betrokkenheid zie je niet op scholen, dat is grote bs, die betrokkenheid hoort thuis plaats te vinden.

Helemaal mee eens!!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:03

KiWiKo schreef:
en we zijn er dus met al die rechten enorm op vooruit gegaan???????????

Waar hoor/zie je mij dat zeggen?
De kwaliteit van ons onderwijs is weer een héle andere discussie.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:03

faye schreef:
Tja MIes, dan had je maar een vak moeten leren! Haha!

sorry, flauw maar kon het ff niet laten.

Ik zie het verband niet met mijn tekst die daarboven staat...

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:05

ThePast03 schreef:

Mee eens als je puur kijkt naar de definitie van 'betrokkenheid' Ja
Maar in dit geval bedoelen we dan het al dan niet meehelpen bij activiteiten.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:07

Vroeger........ in een "grijs verleden", fietste ik op 5-jarige leeftijd, alleen naar de kleuterschool. Het was in het jaar 1962 (ja, ja, heeeeel lang geleden). Twee kilometer, en onderweg naar het dorp kwam ik langs 1 huis. Wel lag bijna de helft van de afstand de weg langs het kanaal. Dat was heel gewoon, niemand keek daar raar van op. Mijn moeder zwaaide me uit, en stond 's middags op de uitkijk of ik de dijk al over kwam fietsen.
Toen mijn kinderen 5 waren, woonden we in het dorp. Hetzelfde dorp waar ze ook naar school gingen.
Daar gingen ze lopend of op de fiets heen, net wat ze zelf wilden. Als het regende belde mijn moeder op: "je haalt ze toch wel even met de auto op he?".
Daarmee wil ik zeggen dat tijden veranderen. Waar ik op 5-jarige leeftijd in weer en wind alleen op de fiets naar school ging die 2 km verderop was, was dat een generatie later uit den boze. Niemand zou daar meer over prakkizeren.
En zo is het op school ook. Extra activiteiten hadden wij, behalve het schoolreisje, niet. En met dat schoolreisje gingen alle leerkrachten mee, want de hele school ging in de bus op pad. Een enkele ouder was er bij, en daar bleef het bij.
Maar tegenwoordig is er zoveel veranderd dat je dat niet meer kunt vergelijken.
(maar ja, wie ben ik..... een ouwe doos, die zich wel eens verbaasd over alles wat er wel en niet meer kan)

@kiwiko: idd, de een draagt bij in arbeid, en de ander financieel. Als dat zo geregeld is, is dat prima. Door een financiële bijdrage kunnen anderen eventueel een vrijwilligersbijdrage ontvangen.

Niet alle betrokkenheid uit zich in de hoeveelheid tijd die iemand aan hulp bij extra aktiviteiten besteedt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:07

ThePast03 schreef:
MamaMiesje schreef:

Dan moet je dat veranderen en de echte schuldige aanwijzen, namelijk de overheid.
Niet op gevoelens van ouders gaan inspelen onder het mom van "niet betrokken" zijn bij een kind.

Daar heb je helemaal gelijk in! Daarom is het ook zo kinderachtig om te roepen dat als je niet voor de BSO kiest je ook niet moet zeuren dat het zo moeilijk te regelen is om op school te gaan helpen. Het is al lastig genoeg om als werkende ouders het zo te regelen dat ze daar niet heen hoeven. Dus als je je prioriteiten juist bij je kind zet deugt dat niet omdat je geacht wordt op school bij te springen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:13

faye schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in! Daarom is het ook zo kinderachtig om te roepen dat als je niet voor de BSO kiest je ook niet moet zeuren dat het zo moeilijk te regelen is om op school te gaan helpen. Het is al lastig genoeg om als werkende ouders het zo te regelen dat ze daar niet heen hoeven. Dus als je je prioriteiten juist bij je kind zet deugt dat niet omdat je geacht wordt op school bij te springen.

Wederom verdraai je weer mijn woorden Faye;
Ik heb niet gezegd dat niet kiezen voor BSO gelijk staat aan niet kunnen helpen op school...

Ja; kinderen behoren je prioriteit te zijn, maar die prioriteit kun je ook geven tijdens lesuren.
En ik snap niet dat je iedere keer zo gepikeerd reageert, want ondanks je beperkte vakantiedagen heb jij toch geholpen/help jij toch op school? Wat wil je nou horen? Dat we de Here op onze blote knietjes danken dat jij tijd vrij maakt?
Worden ouders bij jullie op school niet 1x per jaar bedankt voor hun actieve bijdrage? Bij ons namelijk wel en ik zorgde er altijd ook nog voor dat ze namens onze klas iets persoonlijks kregen in de vorm van een kaartje en een roos ofzo.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:15

texelse schreef:
Vroeger........ in een "grijs verleden", fietste ik op 5-jarige leeftijd, alleen naar de kleuterschool. Het was in het jaar 1962 (ja, ja, heeeeel lang geleden). Twee kilometer, en onderweg naar het dorp kwam ik langs 1 huis. Wel lag bijna de helft van de afstand de weg langs het kanaal. Dat was heel gewoon, niemand keek daar raar van op. Mijn moeder zwaaide me uit, en stond 's middags op de uitkijk of ik de dijk al over kwam fietsen.
Toen mijn kinderen 5 waren, woonden we in het dorp. Hetzelfde dorp waar ze ook naar school gingen.
Daar gingen ze lopend of op de fiets heen, net wat ze zelf wilden. Als het regende belde mijn moeder op: "je haalt ze toch wel even met de auto op he?".
Daarmee wil ik zeggen dat tijden veranderen. Waar ik op 5-jarige leeftijd in weer en wind alleen op de fiets naar school ging die 2 km verderop was, was dat een generatie later uit den boze. Niemand zou daar meer over prakkizeren.
En zo is het op school ook. Extra activiteiten hadden wij, behalve het schoolreisje, niet. En met dat schoolreisje gingen alle leerkrachten mee, want de hele school ging in de bus op pad. Een enkele ouder was er bij, en daar bleef het bij.
Maar tegenwoordig is er zoveel veranderd dat je dat niet meer kunt vergelijken.
(maar ja, wie ben ik..... een ouwe doos, die zich wel eens verbaasd over alles wat er wel en niet meer kan)

@kiwiko: idd, de een draagt bij in arbeid, en de ander financieel. Als dat zo geregeld is, is dat prima. Door een financiële bijdrage kunnen anderen eventueel een vrijwilligersbijdrage ontvangen.

Niet alle betrokkenheid uit zich in de hoeveelheid tijd die iemand aan hulp bij extra aktiviteiten besteedt.

Nou ik werd echt (en dat was dus ook begin jaren 60) wel naar de kleuterschool gebracht hoor en de eerste jaren ook naar de lagere school. Later mocht mijn 5 jaar oudere broer meelopen.

Bij ons werden wel activiteiten georganiseerd en op schoolreisjes gingen geen ouders mee (gelukkig niet zou ik bijna zeggen Haha!).
En wij zaten met meer dan 30 man in de klas.

Natuurlijk is er een en ander veranderd, maar als het eens gekund heeft zonder ouders in te zetten moet dat nu ook kunnen.
Het kan op de middelbare scholen toch ook?

En laat de ouders die wel zin hebben in zulke activiteiten gewoon helpen en mensen die dat niet kunnen en/of willen lekker met rust.
En spreek vooral niet over niet betrokken zijn met hun kind omdat ze geen zin/tijd hebben om op school te helpen. Dat is mensen op het gevoel spelen om het te "moeten" doen en dat is zeker geen betrokkenheid hebben bij je kind.

Vraag me toch af hoeveel mensen dit soort werkzaamheden echt doen uit betrokkenheid bij hun kind, denk dat de meeste het doen omdat ze vinden dat het hoort. Uiterlijke schijn dus.

En ipv veel acitiviteiten organiseren zouden de scholen misschien wat meer lessen kunnen gaan geven? Als ik zie hoe slecht het is gesteld met de kennis van de Nederlandse taal lijkt me dat geen overbodige luxe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:16

Nope, hier is het een gunst. Meer niet, Je wordt er niet voor beloond en ook vaak niet bedankt. Het is vanzelfsprekend en daar gaat het volgens mij goed mis. Het IS namelijk niet vanzelfsprekend.