Hoe gaan de dames leerkrachten het straks doen als hun kinderen op school zitten? Vrij nemen om te helpen, of plannen op de dagen dat ze vrij zijn? Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Hoe gaan de dames leerkrachten het straks doen als hun kinderen op school zitten? Vrij nemen om te helpen, of plannen op de dagen dat ze vrij zijn?
Pauline schreef:Nah kom es een dag meelopen op het VMBO bij mij? Ik nodig je ( je in overdrachterlijke zin eh) van harte uit, kom het doen en beleven, dan weet je of het zwaar is en waarom. Oh, kom dan wel de avond ervoor als ik mijn lessen voorbereid en dingen nakijk....
MamaMiesje schreef:Als er niemand meer zou helpen, zouden er nog maar zeer weinig extra activiteiten georganiseerd kunnen worden en dan wordt het alleen maar leren-leren-leren op school en niks geen andere (creatieve en leerzame) activiteiten meer.

texelse schreef:@kiwiko: sorry dat ik over je vraag heen gelezen heb.
Dat jij, en niet alleen jij, maar ook ik en bijna iedereen, het heel erg druk heeft, dat is duidelijk.
Maar kun je er dan vanuit gaan dat altijd een ander de werkzaamheden doet die nodig zijn omdat o.a. ook jouw kind aan aktiviteiten mee doet? Dat denk ik niet.
Zelf heb ik het altijd zo gezien dat mijn kinderen mee mochten doen met aktiviteiten van clubs, verenigingen etc. als ik zelf daar af en toe een bijdrage aan kon leveren. Lukte dat niet omdat ik daar niet de tijd, de centen of de oppas voor had, dan was het jammer voor de kinderen, dan ging het niet door. Maar dat is een keus die ik zelf maak.
De extra activiteiten van school ligt iets anders. Een kind is verplicht om naar school te gaan, en alle extra activiteiten binnen de school daar hebben we niet om gevraagd. De leerkrachten vaak ook niet, hier schiet de overheid gewoon grandioos tekort. Te weinig personeel en te weinig geld, en een te groot verwachtingspatroon wat er met te weinig mensen en te weinig geld gerealiseerd kan worden.
Het is geen persoonlijke aanval Kiwiko, absoluut niet, maar aktiviteiten kunnen alleen doorgaan met hulp van ouders. Als iedere ouder het op een gegeven moment te druk heeft, zijn er dus geen activiteiten meer.....
ThePast03 schreef:Toch vreemd, ik ben zelf geboren begin jaren '60 en in mijn kindertijd was het helemaal niet nodig dat ouders op school kwamen helpen. En er werden best activiteiten georganiseerd hoor.

Het onderwijs was in die tijd heel anders, de werkdruk ook, om nog maar niet te spreken over de schoolbevolking. 
MamaMiesje schreef:ThePast03 schreef:Toch vreemd, ik ben zelf geboren begin jaren '60 en in mijn kindertijd was het helemaal niet nodig dat ouders op school kwamen helpen. En er werden best activiteiten georganiseerd hoor.
Maar dan praat je over 40+ jaar geleden
Dat waren toch echt nog hele andere tijden, bij wijze van spreken nog "slimme kinderen voorin de klas, domme kinderen achterin de klas en de hoek in als je stout was"Het onderwijs was in die tijd heel anders, de werkdruk ook, om nog maar niet te spreken over de schoolbevolking.
MISTRAL94 schreef:texelse schreef:@kiwiko: sorry dat ik over je vraag heen gelezen heb.
Dat jij, en niet alleen jij, maar ook ik en bijna iedereen, het heel erg druk heeft, dat is duidelijk.
Maar kun je er dan vanuit gaan dat altijd een ander de werkzaamheden doet die nodig zijn omdat o.a. ook jouw kind aan aktiviteiten mee doet? Dat denk ik niet.
Zelf heb ik het altijd zo gezien dat mijn kinderen mee mochten doen met aktiviteiten van clubs, verenigingen etc. als ik zelf daar af en toe een bijdrage aan kon leveren. Lukte dat niet omdat ik daar niet de tijd, de centen of de oppas voor had, dan was het jammer voor de kinderen, dan ging het niet door. Maar dat is een keus die ik zelf maak.
De extra activiteiten van school ligt iets anders. Een kind is verplicht om naar school te gaan, en alle extra activiteiten binnen de school daar hebben we niet om gevraagd. De leerkrachten vaak ook niet, hier schiet de overheid gewoon grandioos tekort. Te weinig personeel en te weinig geld, en een te groot verwachtingspatroon wat er met te weinig mensen en te weinig geld gerealiseerd kan worden.
Het is geen persoonlijke aanval Kiwiko, absoluut niet, maar aktiviteiten kunnen alleen doorgaan met hulp van ouders. Als iedere ouder het op een gegeven moment te druk heeft, zijn er dus geen activiteiten meer.....
Omdat ma thuis bij de kids zat en pa werkte.
Maar waarom kon dit vroeger dan wel?
MamaMiesje schreef:Maar dan praat je over 40+ jaar geleden
Dat waren toch echt nog hele andere tijden, bij wijze van spreken nog "slimme kinderen voorin de klas, domme kinderen achterin de klas en de hoek in als je stout was"Het onderwijs was in die tijd heel anders, de werkdruk ook, om nog maar niet te spreken over de schoolbevolking.
Citaat:Betrokkenheid bij een kind is heel wat anders dan vrijwilligertje spelen op de school van je kind.
Genoeg ouders die altijd vooraan staan bij zulk soort activiteiten maar die weinig tot niet betrokken zijn bij hun kinderen en wat hun echt bezig houdt.
De echte betrokkenheid zie je niet op scholen, dat is grote bs, die betrokkenheid hoort thuis plaats te vinden.
KiWiKo schreef:en we zijn er dus met al die rechten enorm op vooruit gegaan???????????
faye schreef:Tja MIes, dan had je maar een vak moeten leren!
sorry, flauw maar kon het ff niet laten.
ThePast03 schreef:Betrokkenheid bij een kind is heel wat anders dan vrijwilligertje spelen op de school van je kind.
Genoeg ouders die altijd vooraan staan bij zulk soort activiteiten maar die weinig tot niet betrokken zijn bij hun kinderen en wat hun echt bezig houdt.
De echte betrokkenheid zie je niet op scholen, dat is grote bs, die betrokkenheid hoort thuis plaats te vinden.

ThePast03 schreef:MamaMiesje schreef:Maar dan praat je over 40+ jaar geleden
Dan moet je dat veranderen en de echte schuldige aanwijzen, namelijk de overheid.
Niet op gevoelens van ouders gaan inspelen onder het mom van "niet betrokken" zijn bij een kind.
Betrokkenheid bij een kind is heel wat anders dan vrijwilligertje spelen op de school van je kind.
faye schreef:Daar heb je helemaal gelijk in! Daarom is het ook zo kinderachtig om te roepen dat als je niet voor de BSO kiest je ook niet moet zeuren dat het zo moeilijk te regelen is om op school te gaan helpen. Het is al lastig genoeg om als werkende ouders het zo te regelen dat ze daar niet heen hoeven. Dus als je je prioriteiten juist bij je kind zet deugt dat niet omdat je geacht wordt op school bij te springen.
texelse schreef:Vroeger........ in een "grijs verleden", fietste ik op 5-jarige leeftijd, alleen naar de kleuterschool. Het was in het jaar 1962 (ja, ja, heeeeel lang geleden). Twee kilometer, en onderweg naar het dorp kwam ik langs 1 huis. Wel lag bijna de helft van de afstand de weg langs het kanaal. Dat was heel gewoon, niemand keek daar raar van op. Mijn moeder zwaaide me uit, en stond 's middags op de uitkijk of ik de dijk al over kwam fietsen.
Toen mijn kinderen 5 waren, woonden we in het dorp. Hetzelfde dorp waar ze ook naar school gingen.
Daar gingen ze lopend of op de fiets heen, net wat ze zelf wilden. Als het regende belde mijn moeder op: "je haalt ze toch wel even met de auto op he?".
Daarmee wil ik zeggen dat tijden veranderen. Waar ik op 5-jarige leeftijd in weer en wind alleen op de fiets naar school ging die 2 km verderop was, was dat een generatie later uit den boze. Niemand zou daar meer over prakkizeren.
En zo is het op school ook. Extra activiteiten hadden wij, behalve het schoolreisje, niet. En met dat schoolreisje gingen alle leerkrachten mee, want de hele school ging in de bus op pad. Een enkele ouder was er bij, en daar bleef het bij.
Maar tegenwoordig is er zoveel veranderd dat je dat niet meer kunt vergelijken.
(maar ja, wie ben ik..... een ouwe doos, die zich wel eens verbaasd over alles wat er wel en niet meer kan)
@kiwiko: idd, de een draagt bij in arbeid, en de ander financieel. Als dat zo geregeld is, is dat prima. Door een financiële bijdrage kunnen anderen eventueel een vrijwilligersbijdrage ontvangen.
Niet alle betrokkenheid uit zich in de hoeveelheid tijd die iemand aan hulp bij extra aktiviteiten besteedt.
).