IK BEN BANG!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: IK BEN BANG!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:12

BraveSpots schreef:
@[***]: we denken er bijna hetzelfde over Knipoog . Ik vind juist dat de minimumleeftijd anders ligt . Een elfjarige heeft in mijn ogen nog niet het inzicht om een hond uit te laten (en dan vooral als er iets gebeurt). Een vijftienjarige vind ik dan weer wel acceptabel bijvoorveeld Lachen.

Maar vijftienjarigen hangen over het algmeeen liever bij vriendinnen, vriendjes, in de stad of op straat met leeftijdsgenootjes en zitten er nu niet echt op te wachten om alwéér die hond uit te laten ("regen", "huiswerk", "hond wil toch nooit", "ja maar ik had afgesproken met", "waarom hoeft zusje/broertje nooit")... Gevolg is dat ze überhaupt geen honden willen of kunnen uitlaten. Wat mij betreft mits de hond goed opgevoed is juist goed om die motivatie van jongere kids (10-12 oid) optimaal te benutten. Dan is hond uitlaten nog LEUK.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:13

ik vind het per kind zo verschillend.. de ene 8-jarige kan al veel meer dan een andere 12-jarige.. zoals met zoveel dingen vind ik dat er geen leeftijdsrichtlijn is, maar dat je moet kijken naar het individu en daar pas je je opvoeding (met oa dieren) op aan.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:15

LimaMambo schreef:
sorry... maar wie laat zijn/haar kinderen van 11 en 8 jaar een hond uitlaten?? dat vind ik vragen om problemen Cool

hoop voor jullie dat je zusje snel weer terug is Knipoog

De mijne. Vork

Mijn broertje van 9 moet ook gewoon de honden uit laten. Ja Alleen niet als het donker is, en 2 straten achter ons huis is een parkje(tussen de volkstuintjes) waar ze kunnen lopen, daar gebeurt niet zo snel iets. Lachen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:16

Vanaf 15 Bloos! Even licht geshokeerd hoor sorry daarvoor Nagelbijten / Gniffelen

Want vanaf 15 pas zelfstandig een hond uitlaten is echt oud hoor Nagelbijten / Gniffelen Kinderen gaan al zelfstandig naar de basisschool als ze in de buurt wonen, en al verder weg op de fiets, soms wel een uur fietsen, naar het voortgezetonderwijs. Daarbij gaan veel al vanaf een jaar of 13 uit Nagelbijten / Gniffelen

Dat mogen ze dan wel, maar een hond uitlaten in de buurt niet. Vind ik raar, maar goed ieder zijn mening Lachen

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:18

pfff bokt lag eruit hier Verdrietig

waar ik mijn grens trek qua leeftijd? 16 jaar.. dan mogen ze mijn honden zonder toezicht mee nemen ( nadat ik eerst zelf een aantal keer ben mee geweest) want dan mag je wel van iemand verwachten dat die een beetje inzicht heeft in bepaalde situaties

en jullie mogen me miepert vinden.. of erg overdreven reageren.. maar hoor helaas vaak genoeg dat het mis gaat..
kinderen zijn onvoorspelbaar, honden zijn onvoorspelbaar.. en 2 onvoorspelbare 'bommetjes' bij elkaar is vragen om problemen

en als het altijd wel allemaal goed gaat.. dan had TS hier niet een topic over geopend en was deze discussie ook niet ontstaan

TS is nog een voorbeels waarbij het wel goed is afgelopen.. maar helaas loopt het in vele gevallen wel fout af..

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:20

Pfff mensen mensen hebben jullie soms niets te doen? Wat een gezeur over niks, vind dit nogal kinderachtig allemaal deze discussie.
Kinderen kunnen op die leeftijd toch prima een hondje uitlaten? Ze mogen toch ook buiten spelen dus waar gaat dit over.
Er heeft er iemand het zelfs over 'inzicht' om een hond uit te laten. En dat je dat op je 11e nog zou missen. Op die leeftijd is het toch harstikke leuk om een hond uit te laten, en zo moeilijk is het niet om een rondje te lopen hoor.
Echt, wat een gezeur is dit. Waar gaat het heen met de wereld Vork

edit: Op je 16e pas een hond uitlaten? Snap jij wel waar je het over hebt? Want dit gaat wel heel erg ver.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:21

Ja, bokt lag er hier ook even uit Nagelbijten / Gniffelen

Ik vind je wel heel erg overbezorgt, want 16 pfff dan hebben al behoorlijk wat kids van alles gedaan wat eigenlijk volwassenen pas zouden doen Clown. Denk eens terug naar je eigen jeugd wat je toen allemaal deed Knipoog denk je dan nog steeds zo?

Trouwens in de meeste gevallen loopt het goed af Knipoog in enkele gevallen loopt het fout af, meestal in de vorm van bijtincidenten. Al komen die ook voor bij volwassenen vaak uit onwetendheid en verkeerde voorlichting Nagelbijten / Gniffelen

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:23

Noppes schreef:
Pfff mensen mensen hebben jullie soms niets te doen? Wat een gezeur over niks, vind dit nogal kinderachtig allemaal deze discussie.
Kinderen kunnen op die leeftijd toch prima een hondje uitlaten? Ze mogen toch ook buiten spelen dus waar gaat dit over.
Er heeft er iemand het zelfs over 'inzicht' om een hond uit te laten. En dat je dat op je 11e nog zou missen. Op die leeftijd is het toch harstikke leuk om een hond uit te laten, en zo moeilijk is het niet om een rondje te lopen hoor.

edit: Op je 16e pas een hond uitlaten? Snap jij wel waar je het over hebt? Want dit gaat wel heel erg ver.

ja is heel leuk om een hond uit te laten op je 11e.. maar MET begeleiding erbij!
nogmaals: er kan zoveel verkeerd gaan! in geval van TS kan de hond weg lopen.. en als kind van 11 heb jij echt geen overwicht op je hond
je hond kan ik gevecht raken met een andere hond.. leuk als de wandelaar van de tegenpartij ook een kind is..
hond kan een ander kind aanvallen.. sta je dan als kind, niet wetende wat te doen
hond kan een kind omver trekken.. met alle gevolgen van dien..

en ja dat kan ook allemaal met een volwassene erbij.. maar die weten doorgaans hoe te handelen in zulke situaties.. iig ze zouden moeten weten wat te doen! en die zijn dan ook verantwoordelijk voor de hond
een kind weet dat niet.. en zeker een kind van 11 niet

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:25

Volwassenen, vergissen zich nogal eens in de ontwikkeling van kinderen merk ik vaak. Als ik nu mijn eerste hond uit zou laten was er wel iets goed mis Clown
11 jaar is groep 7 van de basisschool, dan kan dat prima hoor Clown
8 jaar is wel te jong om alleen te gaan, alleen ze waren met zn tweeën én het was een honden uitlaatplek.
Daarnaast ging dit topic niet over een hond maar een klein zusje en vind ik dat we met zn allen behoorlijk off topic gaan..

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:25

kind van 11 is zeker niet te jong om een hond te kunnen uitlaten vind ik.
ik was zelf 6 toen ik mn eerste uitlaat hondje kreeg. altijd goed gegaan!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:26

LimaMambo schreef:
pfff bokt lag eruit hier Verdrietig

waar ik mijn grens trek qua leeftijd? 16 jaar.. dan mogen ze mijn honden zonder toezicht mee nemen ( nadat ik eerst zelf een aantal keer ben mee geweest) want dan mag je wel van iemand verwachten dat die een beetje inzicht heeft in bepaalde situaties

en jullie mogen me miepert vinden.. of erg overdreven reageren.. maar hoor helaas vaak genoeg dat het mis gaat..
kinderen zijn onvoorspelbaar, honden zijn onvoorspelbaar.. en 2 onvoorspelbare 'bommetjes' bij elkaar is vragen om problemen

en als het altijd wel allemaal goed gaat.. dan had TS hier niet een topic over geopend en was deze discussie ook niet ontstaan

TS is nog een voorbeels waarbij het wel goed is afgelopen.. maar helaas loopt het in vele gevallen wel fout af..

sorry maar ik kan me hier niet in vinden.. wij hebben zelf een leonberger (62 kilo Bloos) die laat ik vanaf pup zijnde uit, ik ben nu 15 en toen 9. is altijd goed gegaan en de hond luisterd nu beter naar mij dan naar mijn ouders. dat is ook bijna altijd zo geweest. het is erg afhankelijk per persoon. mijn zusje (nu bijna 10 ) mag haar ook even uitlaten terwijl mijn broertje (14 jaar) het pas een jaar mag, alleen omdat hij de gevaren niet ziet en wij wel.

over laatste bericht. een kind van elf kan prima overwicht hebben. en een hond kan altijd weglopen als je het maar consequent aanpakt. weet iedereen waar die aan toe is.
overigens zijn er heel veel zelfstandige kinderen die prima weten wat ze moeten doen in bovenstaande gevallen

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:27

Ik heb nog nooit gehoord dat het mis ging met uitlaten met een hond. Er kan zó weinig misgaan, weglopen kan vrijwel niet wanneer de hond vast zit, en wanneer een hond goed opgevoed is zal het beestje verder niks doen. De meeste honden zijn geen vechtersbaasjes.
Ik heb ontzettend veel plezier gehad met mijn buurmeisje toen zij op haar 10e een hondje kreeg, lekker wandelen met haar jackrussel door de wijk.

Denk dat je toch niet helemaal een goed inzicht hebt in wat een kind van 11 jaar allemaal kan en weet.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:27

Een kind van 11 heeft vaak meer verstand van dieren dan een gemiddelde volwassene Haha! Aangezien op die leeftijd de interesse naar informatie erg groot is en ze dan opzoek gaan naar allemaal weetjes over hun lievelingsdingen.
Ik verbaas me er nog steeds over hoeveel die kinderen eigenlijk weten en hun eigen ouders verbaasd doen laten staan Haha!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:28

Noppes schreef:

Sorry hoor?? Ik denk wel dat ik het snap waar over ik het heb ja. En als dat niet ik jouw straatje past kan ik daar niks aan doen. En ja, ik vind dat men pas een hond mag uitlaten vanaf 14/15 jaar.
Valt er dan niemand over het voorbeeld dat ik genoemd heb? Want dat vond ik pas erg...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:29

Noppes schreef:
Ik heb nog nooit gehoord dat het mis ging met uitlaten met een hond. Er kan zó weinig misgaan, weglopen kan vrijwel niet wanneer de hond vast zit, en wanneer een hond goed opgevoed is zal het beestje verder niks doen. De meeste honden zijn geen vechtersbaasjes.
Ik heb ontzettend veel plezier gehad met mijn buurmeisje toen zij op haar 10e een hondje kreeg, lekker wandelen met haar jackrussel door de wijk.

Denk dat je toch niet helemaal een goed inzicht hebt in wat een kind van 11 jaar allemaal kan en weet.

ow dat heb ik zeker wel hoor Knipoog
ik denk juist dat jullie de gevaren niet zien.. die er duidelijk wel zijn

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:29

welk voorbeeld ?? dat heb ik even gemist :S

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:30

Dan is het niet de schuld van het kind, maar gewoon van een hond die niet goed opgevoed is. Wij hebben hier 3 honden en in de jaren dat ik(en mijn 9 jarige broertje Knipoog) ze uitlaten is er nooit iets gebeurt. Ze lopen heus niet zomaar weg. En een kind van 11 kan verstandiger zijn dan sommige kinderen van 15.

Vanaf 16 jaar? Dan zou ik NU voor het eerst een hond mogen uitlaten? Lekker logisch, ik mag wél in het donker fietsen, halfuur fietsen naar de pony's, paardrijden, naar feesten, noem maar op, alles wat ik voor mijn 16de mocht, maar een hond uit laten kan je dan niet? Sorry hoor, laat me niet lachen. Huilen van het lachen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:31

Hier een "ontaarde" moeder Clown .

Mijn kinderen (5, 6 en 9) nemen regelmatig onze hond (jack frutsel) mee naar buiten. Zowel om uit te laten als om mee te spelen.

@LimaMambo, het ligt ook aan de soort hond. Jij doet alsof honden niet te vertrouwen zijn.
Heb je zelf honden, en zoja welk soort. Ik heb zelf voor een Jack gekozen ivm mijn kinderen, het liefst heb ik een grotere, maar dan kunnen mijn kinderen er weinig mee, en ik vind dit juist heel belangrijk en als zij er niet meer is en de kinderen zijn ouder komt er een andere hond voor terug. Onze Jack Frutsel is nu 9 en gaat graag met mijn kinderen mee naar buiten.

Ik had zelf een hond toen ik 8 was, en daar liep ik hele middagen mee door het dorp te struinen.

Limanade

Mango_ schreef:
Dan is het niet de schuld van het kind, maar gewoon van een hond die niet goed opgevoed is. Wij hebben hier 3 honden en in de jaren dat ik(en mijn 9 jarige broertje Knipoog) ze uitlaten is er nooit iets gebeurt. Ze lopen heus niet zomaar weg. En een kind van 11 kan verstandiger zijn dan sommige kinderen van 15.

Vanaf 16 jaar? Dan zou ik NU voor het eerst een hond mogen uitlaten? Lekker logisch, ik mag wél in het donker fietsen, halfuur fietsen naar de pony's, paardrijden, naar feesten, noem maar op, alles wat ik voor mijn 16de mocht, maar een hond uit laten kan je dan niet? Sorry hoor, laat me niet lachen. Huilen van het lachen

ja ga de hond maar de schuld geven.. alsof die er wat aan kan doen dat ie geen opvoeding heeft gehad Huilen van het lachen
een eigenaar is ten allertijde verantwoordelijk voor zijn/haar hond

Anoniem

LimaMambo schreef:

Maar dan heb je het over JOUW honden en ANDERMANS kinderen. Das logisch, dat jij je honden niet zomaar mee geeft aan ieder willekeurig kind uit de buurt dat denkt je honden wel de baas te zijn. Maar jouw eigen honden die je KENT met je EIGEN kinderen is toch wat anders lijkt me.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:32

LimaMambo schreef:
Noppes schreef:

ow dat heb ik zeker wel hoor Knipoog
ik denk juist dat jullie de gevaren niet zien.. die er duidelijk wel zijn

Zeker wel! maar kinderen zijn niet van suiker en ook niet dom. Je moet ze juist de vrijheid geven om dingen te leren en zelfstandig te leren zijn! Dat kun je niet door de touwtjes strak te houden Lachen

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:33

LimaMambo schreef:
Mango_ schreef:

ja ga de hond maar de schuld geven.. alsof die er wat aan kan doen dat ie geen opvoeding heeft gehad Huilen van het lachen
een eigenaar is ten allertijde verantwoordelijk voor zijn/haar hond

Ik zeg niet dat de hond dan de schuldige is, maar ook het KIND!! is dan iig niet de schuldige. Want een 8 jarig kind hoeft geen hond op te voeden. Wanneer de hond goed opgevoed is, kan een kind écht wel met de hond lopen hoor.
Laatst bijgewerkt door Mango_ op 22-10-08 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Noppes

Mits je een goed opgevoede hond hebt kan er weinig mis gaan.
Een hond mag niet agressief zijn omdat dit hele gevaarlijke situaties kan opleveren, zowel tijdens het uitlaten als thuis.
Wanneer een hond te gevaarlijk is om door een kind uitgelaten te worden (wat weinig zal voorkomen met honden die al in een gezin leven omdat ouders hun kind natuurlijk niet aan een onvoorspelbaar dier willen blootstellen) zullen de ouders hun kind heus niet het dier aan hun kind mee geven. Zelfde wanneer een hond te sterk is voor een kind.
Maar in de meeste gevallen is een hond prima uit te laten door een kind!

Limanade

Brainless schreef:
Hier een "ontaarde" moeder Clown .

Mijn kinderen (5, 6 en 9) nemen regelmatig onze hond (jack frutsel) mee naar buiten. Zowel om uit te laten als om mee te spelen.

@LimaMambo, het ligt ook aan de soort hond. Jij doet alsof honden niet te vertrouwen zijn.
Heb je zelf honden, en zoja welk soort. Ik heb zelf voor een Jack gekozen ivm mijn kinderen, het liefst heb ik een grotere, maar dan kunnen mijn kinderen er weinig mee, en ik vind dit juist heel belangrijk en als zij er niet meer is en de kinderen zijn ouder komt er een andere hond voor terug. Onze Jack Frutsel is nu 9 en gaat graag met mijn kinderen mee naar buiten.

Ik had zelf een hond toen ik 8 was, en daar liep ik hele middagen mee door het dorp te struinen.

ik heb zelf 2 honden.. een staff en een bullterrier..
maar ik zou never nooit mijn honden voor 100% vertrouwen want dan ben je imo gevaarlijk bezig Knipoog
en al vertrouw jij je hond nog zo goed dat je je kinderen ermee weg stuurt.. er hoeft maar 1 hond aan te komen die het niet zo heeft op je snack russel.. en dan heb je de poppen al aan het dansen Knipoog

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:36

Nouja, ik vind dit maar een zinloze discussie. Pas op je 16de een hond uitlaten, kom op. Een kind is niet één of ander iets zonder verstand en ontwikkeling.

Maar als jij pas je kind op 16 jaar een hond laat uitlaten, mag dat kind dan op zijn 18de alleen naar school gaan fietsen? Dan kan je namelijk ook gevaarlijke honden tegenkomen én enge mensen. Noem maar op.