10 jagers op 1 konijn....is dat nou jachtsport?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: 10 jagers op 1 konijn....is dat nou jachtsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:03

Zammie schreef:
pinuts schreef:
wat zegt die goede kennis ervan dan? Dat hij dieren dood voor zijn lol? Heb je het er welleens met hem over? dat je het niet vind kunnen?

Ja hoor, kan altijd goede discussie met hem voeren, maar hij is nou eenmaal iemand die daar het probleem niet van inziet en dan ben je heel snel uitgel*ld... Het is omdat (tenminste dat idee heb ik) gewoon voor hem ook het samenzijn met z'n vrienden en natuurlijk een lekker drankje en alles wat erbij hoort. Het is dus een mooi uitje. Of hij ook alles schiet wat hij tegenkomt, wil hij me niet zeggen, dus denk het haast wel. Er komt bij dit soort vragen altijd een grijns rondom zijn mond... Hij was het wel met me eens dat ik jaren terug de politie heb gebeld toen er gejaagd werd, terwijl er sneeuw lag...

Je denkt van alles....aannames noem ik dat. Hier vind je nog wat documentatie. En als je in Drenthe woont.... wild zat als je er maar oog voor hebt. http://www.nojg.nl/diersoorten%20en%20FF-wet.htm

En natuurlijk wordt er een leuk dagje van gemaakt. Bouwvakkers nemen ook wel eens een pilsje na het werk. Een begrafenisondernemer heeft ook wel eens feest.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:08

mmm, waar ik eerst stond waren ze ook elke zondag in de zomer en lente aan het jagen (ja weet het lente komt eerst Clown )

Het enige lichtpuntje is dat mijn paard niet bang is voor geweestschoten (handig voor buitenritten waar je hier ook veel schoten tegenkunt 'horen' komen.

Maar nee, bah, 5 mensen, 2 honden, het meest acherterlijke vond ik nog wel (hou ik altijd bij) dat de fazant werd geschoten, die vloog in de lucht, was nog niet dood, zag je spartelen en weg proberen rennen, en die mannen maar overgooien.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:15

overgooien van de fazant? Hoe kan dat nouw, terwijl die ook weg aan het rennen was?

Las net op teletekst dat ze drukjacht niet mogen doen dit jaar op de zwijnen.
Volgens teletekst:

Volgens het fonds is een groot deel van de zwijnen via andere methoden al afgeschoten. Verder is er veel miner voedsel dan vroig jaar.

Dus; laten we ze dit jaar maar verhongeren Ach gut Maar schieten is toch zooo zielig!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:28

Nikki__ schreef:
overgooien van de fazant? Hoe kan dat nouw, terwijl die ook weg aan het rennen was?

Las net op teletekst dat ze drukjacht niet mogen doen dit jaar op de zwijnen.
Volgens teletekst:

Volgens het fonds is een groot deel van de zwijnen via andere methoden al afgeschoten. Verder is er veel miner voedsel dan vroig jaar.

Dus; laten we ze dit jaar maar verhongeren Ach gut Maar schieten is toch zooo zielig!

ze hadden geschoten, was dus gewond, had die hond gevangen, braaf naar baasje, gepakt en overgegooit.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:34

Nou slimmerik, ik heb nooit gezegd dat in de (beschermde) natuurgebieden hier geen wild meer zit. Heb het over de dieren die hier veel in de weides voorkomen, zoals hazen, fazanten en ook parelhoenders. Ik heb het idee dat je zoals gewoonlijk weer eens zit te stiggelen en dat je daarom weer met van die onzin dingen aankomt...

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:39

ik ben het er ook mee eens, het is sneu. maar in frankrijk is het zelfs een traditie. ik weet niet wie er hier fretten heeft, maar die worden vroeger vaak gebruikt om konijnen uit hun hol te jagen om afgeschoten te worden, en soms word dit nog gedaan (met vergunning)

we kunnen hier helaas niets tegen doen

P.S. gister werdt mij wijsgemaakt dat we konijn met aardappels zouden eten(al bleek het gewoon spagettie te zijn), ik maar slierten eronderuit vissen. zeg ik ineens: maar wacht eens, we eten helemaal geen aardappels. grijnzend werd mij toen vertelt dat het gewoon ham en gehakt was Boos!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:40

_Tara_ schreef:
Maar zijn jullie dan ook allemaal vegetariër? Ik wil de jachtsport echt niet goed praten ofzo, maar zo'n koe/varken/kip heeft het echt niet veel beter dan zo'n konijn Knipoog En ik snap echt wel dat jullie de jachtsport zielig vinden, heb ik ook respect voor. Maar als je dan wel iedere avond lekker een biefstukje eet vind ik het een beetje hypocriet.

Niemand hier zegt dat ze dat niet zielig vinden, dit is een hele andere kant van de discussie en heeft met dit onderwerp even niets te maken.

Ik vind die drijfjacht ook zielig, bah.
wat is er nou leuk om het leven uit een dier te knallen.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:42

Wij hadden 2 jaar geleden. sprong er ineens over het hek een aageschoten hert. bloeden als een gek. rende van voor naar achterkant van de tuin (2ha) en werd beneden pas neergeschoten. wil me niet voorstellen hoe lang dat dier al met zoveel pijn en angst rond rende.
dan denk ik, als je schiet doe het dan ook meteen goed.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:44

Zammie schreef:
Nou slimmerik, ik heb nooit gezegd dat in de (beschermde) natuurgebieden hier geen wild meer zit. Heb het over de dieren die hier veel in de weides voorkomen, zoals hazen, fazanten en ook parelhoenders. Ik heb het idee dat je zoals gewoonlijk weer eens zit te stiggelen en dat je daarom weer met van die onzin dingen aankomt...

Ik stiggelen? Wat het ook betekent, het zal vast niet positief zijn.... Nee, meis keiharde feiten plaats ik hier in tegenstelling jij die een gesprek houdt met een plagende jagende buurman.

http://www.oppadinderegio.nl/op-pad-in- ... ijnen/2669

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:55

keiharde feit is ook dat de mens de natuur verruineerd waardoor die lieve diertjes geen leefruimte meer over houden. Er zouden eens dieren moeten komen die het aantal mensen zo pieterpeuterig bij gaan houden en nadat ze ons afgeknalt hebben te gaan onderzoeken waarom wij niet aan alles dood gaan..waarna onze populatie in toom gaan houden door hun eigen maatregelen

Citaat:
Uit het onderzoek van de VZZ zou blijken dat konijnen in Nederland minder kwetsbaar zijn geworden voor RHD. Bij gezonde, geschoten dieren werden antilichamen gevonden die wijzen op een overleefd contact met het virus. ,,Het lijkt er daarmee op dat er een natuurlijke resistentie tegen RHD ontstaan is'', aldus de VZZ.
Misselijk

@ slimme

Beetje raar verhaaltje zet ik weer neer..maar probeer duidelijk te maken hoe krom sommigen van jullie denken..verander het verhaaltje eens in een situatie waarbij dat met mensen gebeurt en het wordt als onacceptabel gevonden. Maar dieren hebben ook recht om te leven.

Door ons toedoen is er geen evenwicht meer in de natuur waardoor er nu dit soort geuwelijke praktijken gaan plaatsvinden. Ben je ook zo'n 'vent' om dat te erkennen?
Nogmaals we moeten ons SCHAMEN dat dit moet gebeuren. En het niet goedpraten.
Laatst bijgewerkt door o0marije0o op 22-10-08 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:57

slimmerik schreef:
Zammie schreef:

Ik stiggelen? Wat het ook betekent, het zal vast niet positief zijn.... Nee, meis keiharde feiten plaats ik hier in tegenstelling jij die een gesprek houdt met een plagende jagende buurman.

http://www.oppadinderegio.nl/op-pad-in- ... ijnen/2669

Kijk, jij maakt nu aannames. Het is niet mijn buurman. Ga je nu alle regio's erbij halen? Ik heb het nog steeds over mijn eigen mooie drenthe.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:02

o0marije0o schreef:
keiharde feit is ook dat de mens de natuur verruineerd waardoor die lieve diertjes geen leefruimte meer over houden. Er zouden eens dieren moeten komen die het aantal mensen zo pieterpeuterig bij gaan houden en nadat ze ons afgeknalt hebben te gaan onderzoeken waarom wij niet aan alles dood gaan..waarna onze populatie in toom gaan houden door hun eigen maatregelen

Beetje raar verhaaltje zet ik weer neer..maar probeer duidelijk te maken hoe krom sommigen van jullie denken..verander het verhaaltje eens in een situatie waarbij dat met mensen gebeurt en het wordt als onacceptabel gevonden. Maar dieren hebben ook recht om te leven.

Door ons toedoen is er geen evenwicht meer in de natuur waardoor er nu dit soort geuwelijke praktijken gaan plaatsvinden. Ben je ook zo'n 'vent' om dat te erkennen?
Nogmaals we moeten ons SCHAMEN dat dit moet gebeuren. En het niet goedpraten.

Kijk, hier ben ik het dus helemaal mee eens!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:17

Iedere jager moet een jagersakte hebben. Om die te halen moet men examen doen. Hier de eisen van dat examen:

Citaat:
Startpagina Inhoud cursus
Inhoud cursus Jacht & Faunabeheer

De cursus Jacht & Faunabeheer bestaat uit een theoretisch en een praktisch gedeelte. Beide delen sluiten nauw op elkaar aan. In het theoretische gedeelte gaat het op de eerste plaats om de basiskennis die noodzakelijk is om op een verantwoorde manier deel te kunnen nernen aan de jacht. In het praktijkgedeelte wordt ruim aandacht besteed aan het vaardig, maar bovenal veilig omgaan met een vuurwapen.
Een in heldere taal geschreven cursusboek met duidelijke illustraties, waarvan vele in kleur, vormt de basis van de cursus. Het cursusmateriaal ontvangt u in een fraai uitgevoerde opbergmap.

Hierna volgt een overzicht van de belangrijkste aspecten die in het cursusboek aan de orde komen.

Watervogels
Haarwild en andere kleine zoogdieren
Veerwild en andere vogels
Grote hoefdieren
Dierziekten
Ecologie
Landbouw
Faunaschade
Jachtveldkennis en -beheer
Wildbeheereenheden
Wet- en regelgeving
Gedragsregels
Jachtmethoden en verzorging geschoten dieren
Wapens en munitie
Jachthonden

Theorie
De onderwerpen uit het cursusboek worden op twaalf theorie-avonden behandeld. Hierbij wordt gebruik gemaakt van dia’s. De bijeenkomsten worden vanaf begin november gemiddeld één keer per twee weken gehouden. In vrijwel elke provincie is er ten minste één cursusplaats. U hoeft dus niet ver te reizen. Naast het bijwonen van de cursusavonden dient u rekening te houden met enkele uren thuisstudie per week.

Praktijk
Het praktijkgedeelte bestaat uit de volgende drie onderdelen:

Vaardigheid met het hagelgeweer
Op de daarvoor aangewezen schietbanen leren gediplomeerde en zeer ervaren instructeurs u op kleiduiven te schieten met een hagelgeweer. Daarbij wordt u natuurlijk ook geleerd hoe u het geweer veilig moet hanteren.
De instructies vinden voornamelijk plaats op zaterdag. Op de meeste schietbanen zijn echter ook instructies door de week mogelijk.

Vaardigheid met de kogelbuks
Op de daarvoor aangewezen schietbanen leren gediplomeerde en ervaren instructeurs u schieten met een groot kaliberbuks. Vanzelfsprekend wordt ruim aandacht besteed aan het veilig omgaan met de buks.
De lessen vinden voornamelijk op zaterdag plaats. Op de meeste schietbanen zijn echter ook instructies door de week mogelijk.

Omgang met het hagelgeweer
Veilig en weidelijk gedrag op jacht is zéér belangrijk! Om u dit duidelijk te maken, worden op speciale oefendagen onder andere een voor-de-voetjacht en een drijfjacht nagebootst. Ook moet u uit oogpunt van veiligheid en weidelijkheid kunnen beoordelen of er al dan niet met een hagelgeweer kan en mag worden geschoten.

Bij alle drie praktijkonderdelen zijn geweren op de schietbaan aanwezig.

Cursuspaspoort
Bij aanvang van de cursus ontvangt u een cursuspaspoort. Dit paspoort geldt als toegangsbewijs voor de cursusactiviteiten.

Laatste aanpassing ( Vrijdag 13 Juni 2008 11:06 )

En dan willen nog sommige mensen hier beweren dat ze het beter weten wat de natuur nodig heeft en dat deze mensen zomaar wat in het rond knallen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:21

Citaat:
Wildhygiëne
Algemene informatie cursus Wildhygiëne

Europa schrijft ons tegenwoordig voor hoe we moeten omgaan met de hygiënevoorschriften voor levensmiddelen van dierlijke oorsprong. Ook jachtwild valt hieronder. In Nederland ziet de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) toe op de keuring van vlees en dus ook van wild. Een gekwalificeerd persoon moet het eerste onderzoek verrichten.

Naar aanleiding van de nieuwe Europese Levensmiddelenwetgeving hebben de KNJV en de SJN in samenwerking met de overheid, de Nederlandse Bond van Poeliers en Wildhandelaren (NBPW) en de Vereniging van Groothandelaren in Wild de cursus tot gekwalificeerd persoon ontwikkeld.

Cursisten dienen in het bezit te zijn van een geldig jachtdiploma en/of jachtakte.

Grofwild
Het onderzoek bestaat in feite uit twee stappen. Allereerst beoordeelt de jager het levende dier voor het schot. Ook moet de jager tijdens het ontweiden letten op afwijkingen. De jager vult de voorkant van de ‘Verklaring Eerste Onderzoek’ in. Ten tweede onderzoekt de gekwalificeerde persoon de organen en vult de achterkant van de Verklaring in. Als in beide gevallen geen abnormaliteiten zijn waargenomen die van invloed kunnen zijn op de volksgezondheid, kan het dier geleverd worden aan zowel de horeca en de poelier als aan EG-erkende wildbewerkingsbedrijven zonder dat de organen meegeleverd hoeven te worden. De uniek genummerde Verklaring moet aan het dier worden bevestigd. In verband met de traceerbaarheid zal de jager bij moeten houden wanneer en aan wie hij het wild heeft verkocht. De poelier, de detailhandel en het restaurant houden ook bij van wie zij het wild hebben gekocht. Als de jager en/of de gekwalificeerde persoon abnormaliteiten hebben vastgesteld en de jager het wild wil verkopen, dan moet het officieel worden gekeurd door de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA). De jager kan er natuurlijk ook voor kiezen om het dier in het veld achter te laten of ter destructie aan te bieden.

Wilde zwijnen
Vanaf 1 januari 2008 moet ieder wild zwijn dat wordt verkocht of wordt weggegeven op Trichinella worden onderzocht. Alleen een gekwalificeerd persoon mag het monster nemen. Voor het gehele trichinemonstername-traject is een aparte instructie opgesteld.

Kleinwild
Ook hier beoordeelt de jager het dier voor het schot en vult hij zijn bevindingen in op de ‘Verklaring’. Daarna moet de gekwalificeerde persoon het wild op normaal/abnormaal beoordelen. Dit onderzoek kan per partij kleinwild plaatsvinden, mits afkomstig uit hetzelfde gebied en op dezelfde dag geschoten. Ook hier geldt dat wanneer de jager een abnormaliteit waarneemt (bijv. een mager dier) en het wild toch wil verkopen, dit eerst moet worden overgedragen aan de VWA voor nadere keuring.

Gekwalificeerd persoon
Niet iedere jager hoeft te worden opgeleid tot gekwalificeerd persoon. Maar het wild moet, wil men het in de handel brengen, wel door een gekwalificeerd persoon onderzocht worden. Dit kan ook een gekwalificeerde jager binnen het jachtgezelschap zijn of een gekwalificeerde jager die in de buurt woont en bereid is om het onderzoek te doen. Indien een poelier tevens jager is, kan ook hij gekwalificeerd persoon worden en het onderzoek uitvoeren.

Buitenland
Het Hygiënepakket is een Europese aangelegenheid. In ieder EG-land gelden nu regels met betrekking tot het uitvoeren van onderzoek door een gekwalificeerd persoon. Ieder land heeft ook zijn eigen opleiding. Deze opleidingen worden (nog) niet door de andere landen erkend. Het wild moet in het land zelf door een aldaar tot gekwalificeerd persoon opgeleide jager worden beoordeeld.

Jagers primaire levensmiddelenproducenten
Waarom al dit gedoe, zult u zich wellicht afvragen. Welnu, jagers staan aan het begin van de keten van een product dat uiteindelijk wordt gegeten. De jager is dus een primaire levensmiddelenproducent. De voedselveiligheid naar de eindconsument wordt nu beter gewaarborgd. Evenals bij andere levensmiddelen kan worden nagegaan waar het wild vandaan komt.

Cursus
De cursus werd in het voorjaar van 2008 op zo'n twintig locaties gegeven. Ook in het najaar van 2008 zal de SJN deze cursus weer organiseren. Aanmelding hiervoor is niet meer mogelijk. U kunt wel alvast uw naam en huisadres doorgeven aan de SJN voor de volgende cursussen. Zodra de inschrijving daarvoor is geopend, zenden wij u bericht.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:29

Goed gedaan slimmerik, wat kun jij goed googelen. Maar jij weet net zo goed als ik dat er wel meer niet mag hier in nederland en dat er dus toch dingen gebeuren die dus voor de wet verboden zijn. Knipoog
En over je opmerking over de natuur: De natuur heeft zich altijd prima gered, totdat de mens in opmars kwam en alles vernielde. Want laten we eerlijk zijn, de natuur is prachtig en juist op z'n mooist als de mens en nog niets heeft gedaan om het voor ons mensen mooi te maken.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:33

liever jacht dan bioindustrie.

Wild heeft nog een dierwaardig leven gehad.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:34

Zammie schreef:
Goed gedaan slimmerik, wat kun jij goed googelen. Maar jij weet net zo goed als ik dat er wel meer niet mag hier in nederland en dat er dus toch dingen gebeuren die dus voor de wet verboden zijn. Knipoog
En over je opmerking over de natuur: De natuur heeft zich altijd prima gered, totdat de mens in opmars kwam en alles vernielde. Want laten we eerlijk zijn, de natuur is prachtig en juist op z'n mooist als de mens en nog niets heeft gedaan om het voor ons mensen mooi te maken.

Kwatsch...als jij een groep jagers ziet, die geen jachtakte hebben dan kun je dat gewoon aangeven (zeker weten dat de groep jagers die jij bedoelt dat wèl hebben Knipoog ). En als je het allemaal natuurlijk wilt.... stap dan ook niet op je paard.
Feit blijft: er is meer dan voldoende wild in Nederland en dat wordt prima in stand gehouden. En ja, ook wild hoort in onze voedselketen thuis. En teveel wild brengt schade toe.

Ennuh: je kunt beter verantwoord googlen dan zo maar een eind weg kletsen en dingen van horen zeggen en denken als waarheid verkopen Knipoog Haha!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:37

Alexx schreef:

Afgod

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:39

Heb nooit gezegd dat ik tegen jagen ben en wie ben jij om mij hier nu zo af te schilderen. Dat bedoel ik dus met jouw manier van antwoorden. ff een lekkere natrap geven.... Ik zeg dat hier in de buurt alle wild wat er in het begin op het land/weide liep er haast niet meer is. In vergelijking met 10 jaar terug en de jagers (een paar, want er zijn "meelopers") kijken dus niet meer of het een volwassen of halfwassen dier is. Heb dit volgens mij al een paar keer gezegd, maar jij maakt er steeds een heel ander verhaal van. Gestoord

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:41

Alexx schreef:

Misschien wel dierwaardig, maar dit vlees zul je echt niet vinden in je supermarkt. Wordt onderling verdeeld door de jagers. Heb al vaak genoeg wat aangeboden gekregen, maar heb geen zin om bij iedere hap eerst te moeten kijken of er nog hagel inzit. Maar ben het absoluut eens met je stelling!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:43

Punt is: op dit moment kun je de natuur niet zijn gang laten gaan. Het duurt nog wel een tijd voordat de vossenpopulatie weer op peil en er zijn al steeds meer beschermde natuurgebieden. Maar daar hebben de dieren van volgend jaar niets aan!
Dus, zolang de natuur nog niet in staat is zichzelf goed te reguleren zal de mens toch moeten ingrijpen om de dieren niet te laten sterven door honger en ziekte.

Enne in elke sporttak heb je idioten rondlopen die niet netjes omgaan met de dieren Knipoog Een goede jager schiet doeltreffend en laat een dier absoluut niet extra lijden. En het is mij om het even of het een jong dier is of niet... sorry, maar een dood dier heeft daar geen weet van Nagelbijten / Gniffelen

En wat betreft die hobbyjager die een konijn dood schiet voor de gezelligheid met zijn vrienden? nee daar heb ik geen goed woord voor over Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:48

Zammie schreef:
De opmerking van dat jagers mensen zijn die dicht bij de natuur staan, vind ik ook kolder. Hier zijn het gewoon boeren die door hun mooie melkrobots en rond deze tijd de mais en grasbulten al vol hebben en niets nuttigs meer te doen hebben, die op zaterdag met elkaar gaan jagen.

Jij hebt dus niets tegen jagen.... dat leg je dan vreemd uit.....
Jagen is dus wel heel nuttig probeer ik je uit te leggen.
Dat er minder wild zit dan 10 jaar geleden klopt. Daarvan wordt niet het jagen als oorzaak gegeven maar de ziektes die uitgebroken zijn door overpopulatie en nu dus met een nóg beter beheersplan in toom gehouden wordt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:51

Welshcobfan schreef:
En wat betreft die hobbyjager die een konijn dood schiet voor de gezelligheid met zijn vrienden? nee daar heb ik geen goed woord voor over Knipoog

Hobbyjagers zijn er niet..... dat heten stropers en dat is dus ècht verboden. Mensen die in groepen op de zaterdag in het najaar/winter jagen doen het voor hun plezier omdat ze er idd een leuke en gezellige dag van maken maar ook omdat ze met iets goeds bezig zijn.

Mensen die op het slachthuis werken hebben het ook wel gezellig hoor Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:52

Kijk welshcobfan, mijn man heeft in zijn jeugd ook altijd meegelopen met jagen. Zijn oom deed dit in deze buurt waar we nu wonen en hij schoot alleen zieke en de volwassen dieren en alleen zoveel als ze zelf nuttigden. Tegenwoordig (nogmaals hier, in deze omtrek!) wordt er dus (zoals TS begon met dit topic) door 10 of meer man door een stukje land gelopen, het liefst op stukken waar bewust door de boer (en tevens jager) een stuk mais of graan is blijven staan en daar dan met z'n allen omheen gaan staan en dan een hond erin jagen. Nou, dan komen alle wilde dieren er wel uit en die worden dus allemaal neergeknald. Heeft niets meer met de jachtsport te maken en is gewoonweg moorden. Ik krijg met regelmaat hazen en fazanten aangeboden, dus ze schieten meer als wat ze nuttigen. Ik heb nog nooit iemand hier van welk natuurgedoe hier in de buurt een telling zien doen van hoeveel wild er nog rondhuppelt en wie bepaald dan hoeveel er geschoten mag worden? De jager dus. Dat er nu door toedoen van de mens inderdaad een overschote op bepaalde plaatsen van diersoorten zijn, dat weet ik donders goed en daar hoor je me ook niet over, maar wel als alle dieren in deze omgeving worden uitgemoord. En ja, slimmerik, ik heb hier (zoals al eerder gepost) weleens melding van gemaakt, maar er wordt niets aan gedaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:54

Zammie: daar heb ik dus ook totaal niets mee. Zie ik net zoals vissen...
Maar de mensen die door natuurmonumenten worden ingehuurd om alles goed in stand te houden vind ik juist weer goed.
Niet die particulieren die even lekker gaan jagen op een land van een boer omdat dat wel mag...
Of zoals onze koningin dat doet...