hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Re: hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:28

Adil18 schreef:
@ BraveSpots: Dan heb je niet al mijn berichten gelezen, ik heb ook aangegeven dat ik heel goed besef dat ook mensen met een hoog opleidingsniveau niet slim hoeven te zijn, dat ze vakidioten maar voor de rest wereldvreemd zijn

En zeker kan iemand met een lager opleidingsniveau heel veel van de wereld snappen. Levenservaring en theoretische kennis zijn hele andere zaken. Toch prefereer ik iemand die beide bezit om een relatie mee aan te gaan...!

Maar ik zie mensen met een lagere opleiding zeker niet als mijn mindere! Echt niet! Mijn broertje heeft ook 'maar' een VMBO-diploma (en ook nog blijven zitten ook, terwijl hij vlot Havo zou kunnen doen, dat is best wel een beetje dom... Knipoog ) en toch hou ik van hem en kan ik heel goed met hem praten....over films, muziek, werk etc. Niet over politiek, de zin van het leven, religie etc. Misschien van tijd tot tijd heel erg oppervlakkig, afhankelijk van zijn 'mood' en concentratie op het thema, maar niet zoals ik er met mijn zus of vader over zou kunnen praten...

Maar een lager opgeleide kan toch wel over politiek, religie en de zin van het leven praten? Ik zeg niet allemaal, maar wel bepaalde hoor.

Om ook maar een voorbeeld te geven: als ik thuis over mijn studie praat (verpleegkunde) dan moet ik daarmee niet afkomen bij mijn broer. Dat intereseert hem niks, hij vind het saai, etc. Maar hij is wel hoger opgeleid. Terwijl mijn vriend (die lager is opgeleid) veel meer interesse zal tonen, en wil weten waar ik zowat mee bezig ben. De medische termen kunnen ze bijden toch niet, maar mijn vriend toont wel meer de bereidheid om te leren.

Dus omgekeerd kan ook, het moet niet altijd zijn zoals jij het voorstelt Knipoog .

(Ik geef wel toe dat het soms 'lastig' is, een lager opgeleidde vriend. Gewoon omdat hij sommige dingen eenvoudig weg niet heeft gezien in school, hij wil er zeker over bijleren, maar als je er nog nooit van hebt gehoord is dat idd lastig).

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:30

Nijn schreef:
Ik zou sowieso niet weten waarom dat zoveel zal uitmaken Lachen
Laat mij maar praktisch denken ipv theoretisch, en dat ik denk ik het verschil tussen ''laag'' en ''hoog'' onderwijs.
Mijn zusje die bijv. nu aan de uni studeert zegt dat ook, ik kom vaak met de meest simpele oplossingen maar net zo effectief als dat zij ze bedenkt Clown

Dat ken ik, me zusje zit nu op de havo, ik doe MBO, maar ze snapt niet waarom we de deur altijd open zetten als er gemopt is (droogt sneller) of hoe je een platgedrukte fles plat houd (dop erop draaien) ROFL dus wat dat betreft zeg een opleiding imo niets.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:30

@Adil: Ik vind toch dat jij oogkleppen op hebt. Wat dat betreft ga ik met bovenstaand bericht van BraveSpots mee.
En om nog maar een voorbeeld te nemen: Je vertelt over je broer die VMBO heeft gedaan maar makkelijk HAVO had gekund. Weer iets wat met interesse te maken heeft en niets met je niveau.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:31

BCS schreef:
Dan zou ik daar uberhaubt geen relatie mee hebben.

Nogmaals intelligentie heeft niks te maken met een opleiding.
Dat heb je in je, of niet. Evenals het gevoel voor paardrijden.

Noem me dom, maar deze zin is in mijn ogen zo tegenstrijdig als de pest Clown

Citaat:

Je kunt er ook pas later achter komen dat het echt niet werk, dat je te zeer verschilt...

Het kan ook gebeuren als je twee slimme mensen bij elkaar zet, dat snap ik wel... Knipoog

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:31

Zwerte schreef:
En interesses kunnen zeker wel met opleidingsniveau te maken hebben. Ik bedoel het absoluut niet denigrerend en zal er zeker geen waardeoordeel aanhangen maar de gesprekken die wij soms voeren zijn voor de gemiddelde vmbo'er gewoon niet te volgen. En daarmee wil ik dus zeker niet zeggen dat wij beter zijn o.i.d., elk persoon is uniek en goed op zn eigen manier. Enkel een constatering dat niet iedereen onze kennis en argumentaties kan volgen. Dus allebei evengoed snappen? nee dat denk ik niet.

Je hebt wel een deel gelijk, maar das lang niet altijd toch? Je kan toch niet iedereen over dezelfde kam scheren? Er bestaan vast lager opgeleiden die je gesprekken wel snappen, en vast hoger opgeleiden die ze niet snappen.

ok, de opleiding heeft een indicatie, maar meer niet, toch?
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 17-10-08 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:32

Het feit dat iemand niet kan aannemen, dat een minder opgeleide even intelligent kan zijn als een meerdere opgeleide, zegt voor mij meer over de hoger opgeleide, dan over de lager opgeleide.

Bekrompen gedachte, is een teken van status willen hebben, en zwakte. Die bereik je niet met een hoge opleiding...

Mijn oom verdient 3 Miljoen per jaar... en die heeft de Mavo nieteens afgemaakt... Dat zie ik maar weinig hoog opgeleide hem nadoen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:33

Adil18 schreef:
Noem me dom, maar deze zin is in mijn ogen zo tegenstrijdig als de pest

En jij bent hoog opgeleid?

Dat bedoel ik dus.... als jij deze zin tegenstrijdig vind, moet je nog veel leren.
Intelligentie haal je niet uit een boekje. Dat heb je in je.

Adil

dingetje schreef:
@Adil: Ik vind toch dat jij oogkleppen op hebt. Wat dat betreft ga ik met bovenstaand bericht van BraveSpots mee.
En om nog maar een voorbeeld te nemen: Je vertelt over je broer die VMBO heeft gedaan maar makkelijk HAVO had gekund. Weer iets wat met interesse te maken heeft en niets met je niveau.

Dat zie jij zo, in mijn ogen heeft dat met luiheid te maken...! Had hij wat gedaan, had hij meer gekund, nu hij werkt merkt hij dat zelf ook...!

Ik vind niet dat ik oogkleppen op heb, maar ik kom uit een ander milieu dan jij. mijn ouders (met name mijn vader) zijn van de oude stempel, zo ben ik opgevoed... Knipoog Ik heb dus een andere visie, maar daarom nog niet per se oogkleppen op Knipoog

dingetje

BCS schreef:
Het feit dat iemand niet kan aannemen, dat een minder opgeleide even intelligent kan zijn als een meerdere opgeleide, zegt voor mij meer over de hoger opgeleide, dan over de lager opgeleide.

Bekrompen gedachte, is een teken van status willen hebben, en zwakte. Die bereik je niet met een hoge opleiding...

Mijn oom verdient 3 Miljoen per jaar... en die heeft de Mavo nieteens afgemaakt... Dat zie ik maar weinig hoog opgeleide hem nadoen Knipoog

@BCS: Jij zegt precies wat ik ook denk. Ja

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:34

BCS schreef:

Dat heb je in je, of niet. Evenals het gevoel voor paardrijden.

zeker wel! Niet beledigend bedoeld (moet het er steeds maar bijzetten denk ik, voordat ik hier word beschuldigd van veroordelen) maar ik zie iemand met een IQ van 100 niet een universitaire opleiding afmaken... Een vriendin van mij wilde supergraag dierenarts worden maar kon de opleiding echt niet aan, paraveterinair kostte haar al superveel moeite maar het is haar gelukt! Dus IQ niks te maken met opleiding? Zeker wel!! Slim = hoog IQ? Nee absoluut niet, slim zijn is meer dan alleen IQ.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:34

Adil18 schreef:
BCS schreef:
Het beste voor je kinderen willen heeft niks te maken met hoogbeschaafd of slim zijn.

Maar om het feit dat de partner van je kinderen het vermogen heeft om de kinderen gelukkig te maken.

En zou jij gelukkig zijn als je met iemand in een relatie zit waar je niet mee zou kunnen praten omdat jullie in twee verschillende werelden leven...?

Ik persoonlijk niet neen. Maar dat mag je toch voor jezelf uitmaken, dat hoeven je ouders toch niet te beslissen? Trouwens als je in twee verschillende werelden leeft, dan is de kans groot dat het gewoon niet klikt en er dus geen duurzame relatie uit voortkomt.

En nogmaals mijn vriend is niet dommer dan ik omdat hij minder gestudeerd heeft! Als ik zie wat hij met elektriciteit kan (waar hij dus niet eens voor naar school is geweest), dan voel ik mij echt achterlijk. Dat hem geen cijfertjes intresseert, is wel het minste van mijn problemen. Als wij een IQ test zouden laten doen, het zou mij niet verbazen dat ik lager dan hem scoor (dat gaan we dus niet doen, want dat moet ik heel mijn leven nog horen Haha! ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:35

Maar Zwerte, WAT IS intelligentie voor jou?

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:36

Adil18 schreef:
Ik vind niet dat ik oogkleppen op heb, maar ik kom uit een ander milieu dan jij.

Ik wist niet dat jij mij kende???

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:37

BCS schreef:
Adil18 schreef:
Noem me dom, maar deze zin is in mijn ogen zo tegenstrijdig als de pest

En jij bent hoog opgeleid?

Dat bedoel ik dus.... als jij deze zin tegenstrijdig vind, moet je nog veel leren.
Intelligentie haal je niet uit een boekje. Dat heb je in je.

intelligentie moet je vorderen! Tis leuk dat je een talent hebt in basketbal spelen, maar als je het nooit doet ontwikkel je het niet verder.

Voor de rest ben je niet precies genoeg:

Citaat:

Ik heb het als volgt geinterpreteerd: Het niveau van de opleiding zegt niks over je intelligentie

En dat klopt natuurlijk niet, want dat doet het wel.

Dan had je moeten zeggen, dat intelligentie niet verkregen wordt door een opleiding. Daar heb je in principe gelijk in hebt: Het wordt niet verkregen maar wel bevorderd!
Laatst bijgewerkt door Adil op 17-10-08 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:38

nou Adil, het klink mss zoetsappig maar ik sta met beide benen achter je uitleg over de werking van ouderliefde

Grappig is dat ook mijn broertje (een lange tijd) een potje van zijn school heeft gemaakt. Mijn zus en ik zijn beiden cum laude universitair geschoold (zij inmiddels promovendi) en ook hij heeft zeker brains meegkregen. Maaaar hij had nergens zin in behalve gamen.. wat ik ook dom vond, maar nu respect voor heb gekregen. Het was zijn weg en het heeft hem zeker geholpen te zoeken naar wat hij leuk vindt.
Hij is met hakken over de sloot ieder jaar weer overgegegaan maar doet nu toch HBO op zijn sokken. ik vind het super dat hij zichzelf ook steeds uitdaagd theoretische verdieping te krijgen: leest vrijwillig boeken over het heelal, Einstein, het communisme, etc, ipv de dingen die hij voor school moet lezen Haha!. Inmiddels is hij 21 en begint ineens over 'zware' kewsties te filosoferen en te vragen naar mijn mening over levenskwesties; vind ik helemaal leuk!

Mijn vriend doet dat echter heel weinig, jammer, maar hij is ook heel nuchter in dat soort dingen: wat komt dat komt. Maar als ik op mijn werk een aanvaring heb, bel ik hem voor advies. Dus wat is wijsheid?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:39

BCS schreef:

Wel daar gaat de hele discussie over want wat de ene intellegent vindt, vindt de andere oliedom. Ik denk dat bepaalde personen hier mij ook heel dom gaan vinden ondanks m'n diploma (zelf nooit tweede zit gehad Tong uitsteken ) en met andere zou ik heel goed kunnen praten over onze dinges des levens.

Ohja, ik ben zeker niet slimmer geworden door m'n opleiding hoor. Ik heb alleen het gevoel dommer: ik begon ergens te werken en ik wist helemaal van niks. Alles dat ik nu ken, heb ik door ervaring geleerd. Daar sta je met je diploma!!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:39

BraveSpots schreef:
Zwerte schreef:
En interesses kunnen zeker wel met opleidingsniveau te maken hebben. Ik bedoel het absoluut niet denigrerend en zal er zeker geen waardeoordeel aanhangen maar de gesprekken die wij soms voeren zijn voor de gemiddelde vmbo'er gewoon niet te volgen. En daarmee wil ik dus zeker niet zeggen dat wij beter zijn o.i.d., elk persoon is uniek en goed op zn eigen manier. Enkel een constatering dat niet iedereen onze kennis en argumentaties kan volgen. Dus allebei evengoed snappen? nee dat denk ik niet.

Je hebt wel een deel gelijk, maar das lang niet altijd toch? Je kan toch niet iedereen over dezelfde kam scheren? Er bestaan vast lager opgeleiden die je gesprekken wel snappen, en vast hoger opgeleiden die ze niet snappen.

ok, de opleiding heeft een indicatie, maar meer niet, toch?

ik scheer niet iedereen over 1 kam, er staat duidelijk de GEMIDDELDE vmbo'er. Daarmee geef ik al aan dat ze echt niet allemaal zo zijn. En natuurlijk heb je gelijk maar over het algemeen zal een hoger opgeleide het toch echt beter kunnen volgen. Dit zeg ik uit ervaring trouwens!

BCS schreef:

hangt sterk van je definitie van intelligentie af denk ik! Praat je over IQ dan is er een groot verschil. Praat je over EQ dan heb jij weer gelijk! Dus we moeten we even duidelijk hebben waar we nou precies over praten! Wat is nou slim? daar zijn de meningen over verdeeld en dit maakt een goede discussie hierover een stuk moeilijker.
Dat je verschil ziet tussen beide groepen maakt toch nog niet dat je zwak en bekrompen bent? of status wil hebben? Daar hecht ik persoonlijk geen waarde aan...
En dan nog iets, er zijn hier meerderen die praten over geld, dat is dus zeker niet opleidings of niveau afhankelijk! Het kan ermee te maken hebben maar hoeft zeker niet. Wat iemand verdiend zegt mij echt totaal niks... niks over capaciteiten of opleidingsniveau in ieder geval!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:40

dingetje schreef:
Adil18 schreef:
Ik vind niet dat ik oogkleppen op heb, maar ik kom uit een ander milieu dan jij.

Ik wist niet dat jij mij kende???

Ik doelde met die opmerking op onze verschillende meningen, van opvoeding tot niveauverschil binnen een relatie Knipoog

Nee, kennen doe ik je verder niet goed genoeg. Misschien kom je in principe uit hetzelfde milieu maar heb jij je anders ontwikkelt. Die uitspraak van mij was dus niet geheel correct, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel...?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:43

BraveSpots schreef:
Maar een lager opgeleide kan toch wel over politiek, religie en de zin van het leven praten? Ik zeg niet allemaal, maar wel bepaalde hoor.

Om ook maar een voorbeeld te geven: als ik thuis over mijn studie praat (verpleegkunde) dan moet ik daarmee niet afkomen bij mijn broer. Dat intereseert hem niks, hij vind het saai, etc. Maar hij is wel hoger opgeleid. Terwijl mijn vriend (die lager is opgeleid) veel meer interesse zal tonen, en wil weten waar ik zowat mee bezig ben. De medische termen kunnen ze bijden toch niet, maar mijn vriend toont wel meer de bereidheid om te leren.

Dus omgekeerd kan ook, het moet niet altijd zijn zoals jij het voorstelt Knipoog .

(Ik geef wel toe dat het soms 'lastig' is, een lager opgeleidde vriend. Gewoon omdat hij sommige dingen eenvoudig weg niet heeft gezien in school, hij wil er zeker over bijleren, maar als je er nog nooit van hebt gehoord is dat idd lastig).

Citaat:
Misschien van tijd tot tijd heel erg oppervlakkig, afhankelijk van zijn 'mood' en concentratie op het thema, maar niet zoals ik er met mijn zus of vader over zou kunnen praten...
Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:45

Ik denk eerder dat de achterliggende gedachte van een benoeming van "mijn ouders zijn van de oude stempel" meer van het idee afkomt dat de man voor de vrouw moet zorgen, en alleen een hoog opgeleide man, is daar toe in staat, omdat hij -hoogstwaarschijnlijk- goed zal verdienen...

Ik zeg : Meet emancipatie!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

BCS schreef:

moeilijke vraag! Ik zie het persoonlijk als een combinatie van IQ en EQ en het vermogen om te analyseren en verder te kijken dan je neus lang is. Maar ik denk dat de definitie hiervan gewoon erg moeilijk is, iedereen ziet het anders. Zoals ik al eerder probeerde te zeggen, het HOEFT niet met opleidingsniveau te maken te hebben maar het staat wel met elkaar in verbinding. Iemand met een IQ van 100 kan over het algemeen geen universitaire opleiding afmaken en iemand met een IQ van 140 kan soms helemaal niks met een mbo-opleiding, mist toch vaak de geestelijke stimulatie (bij bijv een voornamelijk praktische opleiding)

Adil

Ing schreef:
nou Adil, het klink mss zoetsappig maar ik sta met beide benen achter je uitleg over de werking van ouderliefde

Grappig is dat ook mijn broertje (een lange tijd) een potje van zijn school heeft gemaakt. Mijn zus en ik zijn beiden cum laude universitair geschoold (zij inmiddels promovendi) en ook hij heeft zeker brains meegkregen. Maaaar hij had nergens zin in behalve gamen.. wat ik ook dom vond, maar nu respect voor heb gekregen. Het was zijn weg en het heeft hem zeker geholpen te zoeken naar wat hij leuk vindt.
Hij is met hakken over de sloot ieder jaar weer overgegegaan maar doet nu toch HBO op zijn sokken. ik vind het super dat hij zichzelf ook steeds uitdaagd theoretische verdieping te krijgen: leest vrijwillig boeken over het heelal, Einstein, het communisme, etc, ipv de dingen die hij voor school moet lezen Haha!. Inmiddels is hij 21 en begint ineens over 'zware' kewsties te filosoferen en te vragen naar mijn mening over levenskwesties; vind ik helemaal leuk!

Mijn vriend doet dat echter heel weinig, jammer, maar hij is ook heel nuchter in dat soort dingen: wat komt dat komt. Maar als ik op mijn werk een aanvaring heb, bel ik hem voor advies. Dus wat is wijsheid?

Jouw situatie van toen lijkt helemaal op die van mij nu! Exact hetzelfde, ook met het broertje wat het kan maar niet wil...! Inmiddels, nu hij echt aan het werk moet, merkt hij hoe fijn studeren eigenlijk wel niet was en hij probeert zich nu langzaam binnen zijn vak op hoog te werken...Respect! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:46

Ik heb nog nooit mijn IQ getest, moet je nagaan, misschien scoor ik wel heel laag. Ondertussen weet ik wel alles van de beurzen over de hele wereld Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:47

BCS schreef:
Ik denk eerder dat de achterliggende gedachte van een benoeming van "mijn ouders zijn van de oude stempel" meer van het idee afkomt dat de man voor de vrouw moet zorgen, en alleen een hoog opgeleide man, is daar toe in staat, omdat hij -hoogstwaarschijnlijk- goed zal verdienen...

Ik zeg : Meet emancipatie!

Ja

Had het eerst niet goed gelezen, maar je verwoord inderdaad ook mijn gedachtes...
Alleen vind ik het niet erg. Mijn ouders weten ook wel dat ik ook wil werken later omdat ik mijn hele leven al voor een zaak bang ben geweest: Afhankelijkheid...

Maar je redenatie erachter is volgens mij bij mijn ouders inderdaad van toepassing
Laatst bijgewerkt door Adil op 17-10-08 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:47

Citaat:
Dan had je moeten zeggen, dat intelligentie niet verkregen wordt door een opleiding. Daar heb je in principe gelijk in hebt: Het wordt niet verkregen maar wel bevorderd!

Hierover is binnen de sociale wetenschap een mooie theorie (voor de bekenden hierbinnen: in het verlengde van het Nature/Nurture debat en socialisatietheorieen).

"mensen krijgen bij de geboorte een aantal karakteristieken mee: kleur haar, huid, lengte, aanleg voor bepaalde kwalen, etc. evenals aanleg voor sport, muzikaal talent en intellect. het is echter aan de omgeving deze laatsten te stimuleren - waarmee zij kunnen worden ontwikkelt om tot een bovengemiddelde uiting te kunnen komen"

Imo is intelligentie dus deels gekoppelt aan opleiding (een traject waarin intellect kan worden uitgebouwd dmv training). Maar anderzijds zijn zij die de brains hebben meegkregen, maar laks of ongemotiveerd zijn/worden op school, wel in staat om dmv ervaring sneller wijs te worden dan zij met een lager iQ; iets wat veel mensen hebben die breed georrienteerd zijn door het lezen van kranten en informatieve bladen etc zonder een hoge opleiing te hebben. snappen jullie me nog? Vork