YWC schreef:Maar (en dit is niet aan [***] persoonlijk bedoeld - maar een algemene opmerking)...
Ik vind het toch typerend voor onze hedendaagse maatschappij dat 'minderheden' respect vragen voor hun mening/overtuiging/eigenheid... maar dit blijkbaar niet kunnen opbrengen voor de mening/overtuiging/eigenheid van de gemiddelde Nederlander / Belg.
Elke mens is toch uniek en daardoor de moeite waard.
Ondanks dat het niet alleen voor mij bedoeld is wil ik er toch even op reageren..
Die indruk heb ik ook wel een beetje. Maar ik denk niet dat ik daar persoonlijk onder val. Natuurlijk zou ik het op prijs stellen als mensen mijn overtuigingen gewoon respecteren en me daar verder om met rust laten, natuurlijk zou ik het op prijs stellen als niet-vegetariërs mij er niet constant van zouden willen overtuigen dat ik écht vlees nodig heb... Ik ben nogal van het leven en laten leven; ik ben vegetariër, ik vertel mensen dat als het aan de orde komt, so be it. Ga me niet lopen overtuigen van m'n ongelijk, ik ga ook geen niet-vegetariërs lopen vertellen hoe zielig en ongezond het is om vlees te eten.
Als het op eten/koken bij anderen/bij mij aan komt, is het dus ook heel simpel: ik geef aan dat ik vegetariër ben en zou het op prijs stellen als daarmee rekening wordt gehouden. Zo niet, jammer, maar ik ga geen vlees eten. Dan smeer ik wel een boterham of ga ik wel thuis eten. Niet-vegetariërs hoeven van mij niet te verwachten dat ze vlees voorgeschoteld krijgen, maar dat heeft meer met mijn eigen overtuiging te maken dan met dat ik vind dat ze geen vlees mogen eten.
Ik doe m'n best op een voedzame volwaardige vegetarische maaltijd. Wordt dat niet gewaardeerd/gegeten? Eet het gewoon, ga naar huis en eet thuis wat, smeer maar een boterham of ga maar langs de snackbar of Chinees.