Vegetarier/Pescotarier: de discussie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MMIDV

Re: Vegetarier/Pescotarier: de discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:05

Leonie schreef:
Ik vraag toch niet dat mijn gastheer/vrouw speciaal een vegetarische maaltijd voorziet? Als ik naar een georganiseerd feest ga (restaurant/catering), dan verwacht ik wel een aparte maaltijd.

Dus als je bij iemand gaat eten die niet vegetarisch is en hij/zij maakt lasagne met gehakt klaar, dan eet je dat?
Ik vind het niet erg om wat anders voor iemand te maken, maar ik vraag me wel af of ik dan ook wat anders krijg als ik bij iemand eet die vegetarisch is. Ik vind een stukje vlees of vis bij mijn eten namelijk wel belangrijk.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:05

spicegirl schreef:
knuppel in het hoenderhok werpende;
stel;iedereen eet geen vlees/vis/kip meer.
c- komt er veel meer industrie(vervuiling!!,en minder natuur)om in chemische fabrieken al t kunststof te maken, om leer, wol,lijm, gelatine e.d. te vervangen...
brand maar los Knipoog

ROFL Dat is echt de omgekeerde wereld. Wereldwijd wordt er meer CO2 uitgestoten bij de productie van vlees dan bij transport. Als er één ding is wat relatief gemakkelijk uitgevoerd zou kunnen worden en wat een enorme milieuwinst oplevert dan is dit het wel! Haha!

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:06

Leonie schreef:
Ik vraag toch niet dat mijn gastheer/vrouw speciaal een vegetarische maaltijd voorziet? Als ik naar een georganiseerd feest ga (restaurant/catering), dan verwacht ik wel een aparte maaltijd.

Neen, maar je kan toch moeilijk je gasten een blaadje sla en een aardappel geven.
Je probeert dan als 'omnivoor' toch uit respect voor je gast hem/haar een volwaardige maaltijd te geven.

Mag je dan als 'omnivoor' niet verwachten, dat je gastvrouw/heer het respect voor jou opbrengt door je een in-jouw-ogen volwaardige maaltijd (met vlees dus) voor te schotelen.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:08

Dan heeft diegene pech en eet die maar thuis. Uit mijn principe maak ik geen dier klaar.

En eet diegene bij jou thuis dan ook geen groentes of aardappelen? Daar zit toch ook geen vlees in?

Neen, zoals ik al zei, ik vraag alleen of ze geen eenpansgerechten maken en de groenten/pasta/aardappelen enzo apart willen houden van het vlees. Mocht het toch voorvallen, dan eet ik liever niets of pak ik wel een boterham. Knipoog

Anoniem

Kuggur schreef:
Vraagje aan de vegetariers in dit topic die wél zuivelproducten eten: Beseffen jullie je dat melkproduktie zonder kalverslacht niet mogelijk is?
N.B.Uiteraard alleen relevant voor diegenen die vegetarier zijn omdat ze tegen het doden van dieren voor voedselproduktie zijn.

Jep. Daarom ook met mate; ik merk dat mijn lichaam er af en toe behoefte aan heeft. Overigens drink ik überhaupt geen melk, eet wel af en toe volle biologische yoghurt. Maar das af en toe...

goeroe

YWC schreef:
Alle begrip voor je overtuiging.
Maar wat als iemand geen maaltijd wil eten als er geen vlees in zit of als het met 'vleesvervangers' gemaakt is ?
(Ik heb er zo eentje thuis).

Uiteindelijk is het toch eten wat de pot schaft, die persoon zal zich vast niet laten verhongeren. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:09

YWC schreef:
Mag je dan als 'omnivoor' niet verwachten, dat je gastvrouw/heer het respect voor jou opbrengt door je een in-jouw-ogen volwaardige maaltijd (met vlees dus) voor te schotelen.

In het ogen van diegene, ja. En dan zou ik me dus uitgedaagd voelen om diegene een volwaardige, voedzame, smakelijke, vegetarische maaltijd voor te zetten. Zonder vlees, toch volwaardig.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:09

goeroe schreef:
YWC schreef:
Alle begrip voor je overtuiging.
Maar wat als iemand geen maaltijd wil eten als er geen vlees in zit of als het met 'vleesvervangers' gemaakt is ?
(Ik heb er zo eentje thuis).

Uiteindelijk is het toch eten wat de pot schaft, die persoon zal zich vast niet laten verhongeren. Vork

andersom dan toch ook?? Bloos

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:11

Kuggur schreef:
Vraagje aan de vegetariers in dit topic die wél zuivelproducten eten: Beseffen jullie je dat melkproduktie zonder kalverslacht niet mogelijk is?
N.B.Uiteraard alleen relevant voor diegenen die vegetarier zijn omdat ze tegen het doden van dieren voor voedselproduktie zijn.

Ja, dat klopt. Maar het zijn niet alle kalveren, hoofdzakelijk de stiertjes de koekalveren worden later vaak ook melkkoe...... dat maakt het niet goed trouwens, maar dus niet alle kalveren worden geslacht.

Wat ik ook al eerder aangaf.... Alle beetjes helpen, als je niet helemaal vegetarisch bent maar slechts 1x per week vlees eet dan help je ook al mee.
Ik eet geen vlees en drink dan misschien wel melk en eet yoghurt maar daar help ik de dieren al meer mee dan iemand die én vlees én zuivel eet...

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:11

Nee, zeker niet. Als je ervan overtuigd bent geen vlees te willen eten, ga je niet zo snel vlees eten hoor. Tenzij je een 'gelegenheidsvegetariër' bent.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:19

Ik ga echt geen vlees eten hoor als iemand mij vlees voorschoteld met de mededeling: Dit of anders niks. Nou, dan maar niks!!

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:20

Nouks schreef:
YWC schreef:

In het ogen van diegene, ja. En dan zou ik me dus uitgedaagd voelen om diegene een volwaardige, voedzame, smakelijke, vegetarische maaltijd voor te zetten. Zonder vlees, toch volwaardig.

Mij hoef je niet te overtuigen hoor. Zoals ik al in mijn eerste post in dit topic schreef, kan ik genieten van een vegetarische maaltijd.
Ik ben zelfs de eerste om toe te geven dat vegetarische maaltijden vaak veel beter/evenwichtiger samengesteld zijn dan een niet-vegetarische maaltijd. Gewoon omdat vegetariërs vaak mensen zijn die heel wat bewuster omgaan met voedsel dan niet-vegetariërs (ik wil hierbij niet veralgemenen hé, voordat ik alle niet-vegetariërs over me heen krijg).

Maar (en dit is niet aan Nouks persoonlijk bedoeld - maar een algemene opmerking)...
Ik vind het toch typerend voor onze hedendaagse maatschappij dat 'minderheden' respect vragen voor hun mening/overtuiging/eigenheid... maar dit blijkbaar niet kunnen opbrengen voor de mening/overtuiging/eigenheid van de gemiddelde Nederlander / Belg.

Elke mens is toch uniek en daardoor de moeite waard.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:26

Ik kan respect opbrengen voor sommige niet-vegetariërs, mits ze niet meer consumeren dan nodig is, al dan niet proberen bio-producten te kopen en ze ook respect hebben voor mij. Maar dat wilt nog altijd niet zeggen dat ik van mijn principes ga afwijken omdat zij per sé hun stukje vlees willen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:26

YWC schreef:
Maar (en dit is niet aan [***] persoonlijk bedoeld - maar een algemene opmerking)...
Ik vind het toch typerend voor onze hedendaagse maatschappij dat 'minderheden' respect vragen voor hun mening/overtuiging/eigenheid... maar dit blijkbaar niet kunnen opbrengen voor de mening/overtuiging/eigenheid van de gemiddelde Nederlander / Belg.

Elke mens is toch uniek en daardoor de moeite waard.

Ondanks dat het niet alleen voor mij bedoeld is wil ik er toch even op reageren..

Die indruk heb ik ook wel een beetje. Maar ik denk niet dat ik daar persoonlijk onder val. Natuurlijk zou ik het op prijs stellen als mensen mijn overtuigingen gewoon respecteren en me daar verder om met rust laten, natuurlijk zou ik het op prijs stellen als niet-vegetariërs mij er niet constant van zouden willen overtuigen dat ik écht vlees nodig heb... Ik ben nogal van het leven en laten leven; ik ben vegetariër, ik vertel mensen dat als het aan de orde komt, so be it. Ga me niet lopen overtuigen van m'n ongelijk, ik ga ook geen niet-vegetariërs lopen vertellen hoe zielig en ongezond het is om vlees te eten.

Als het op eten/koken bij anderen/bij mij aan komt, is het dus ook heel simpel: ik geef aan dat ik vegetariër ben en zou het op prijs stellen als daarmee rekening wordt gehouden. Zo niet, jammer, maar ik ga geen vlees eten. Dan smeer ik wel een boterham of ga ik wel thuis eten. Niet-vegetariërs hoeven van mij niet te verwachten dat ze vlees voorgeschoteld krijgen, maar dat heeft meer met mijn eigen overtuiging te maken dan met dat ik vind dat ze geen vlees mogen eten.

Ik doe m'n best op een voedzame volwaardige vegetarische maaltijd. Wordt dat niet gewaardeerd/gegeten? Eet het gewoon, ga naar huis en eet thuis wat, smeer maar een boterham of ga maar langs de snackbar of Chinees.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:31

Marley schreef:
goeroe schreef:

andersom dan toch ook?? Bloos

Ja, natuurlijk. Ik vermoed dat het gaat om een kind en die zullen toch moeten leren om te eten wat ze voorgeschoteld wordt. Willen ze het echt niet dan slaan ze maar een keertje over. Vork Een volwassene kan er natuurlijk veel gemakkelijker voor kiezen om dan maar niet meer bij die volhardende vleeseter aan te schuiven. Knipoog

Als een volwassene er op staat om vlees te eten vind ik dat die persoon dat ook zelf wel even klaar kan maken. Je kunt van iemand die walgt bij de gedachte aan vlees niet verwachten dat hij/zij het gaat bereiden. Zelf doe ik het af en toe wel, met verstand op 0. Clown Ik verwacht dan ook geen gezeur als de maaltijd een andere keer geen vlees bevat. Knipoog Het moet toch mogelijk zijn om (zeker binnen het gezin!) een compromis te sluiten, het lijkt me eerlijk gezegd allemaal niet zo moeilijk hoor. Bloos

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:33

Ik heb het topic slechts deels doorgelezen, maar even voor de begrippen:

vegetarier = geen vlees
pescotarier = geen vis
veganist = geen dierlijke producten

?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:33

spicegirl schreef:
knuppel in het hoenderhok werpende;
stel;iedereen eet geen vlees/vis/kip meer.
a-zijn heleboel mensen werkeloos
b-dan worden de resterende koeien/schapen/varkens/kippen vernietigd, want het houden ervan dient geen enkele nut meer.en dan?
c- komt er veel meer industrie(vervuiling!!,en minder natuur)om in chemische fabrieken al t kunststof te maken, om leer, wol,lijm, gelatine e.d. te vervangen...
brand maar los Knipoog

Blijft er meer eten over voor mensen in ontwikkelingslanden (google maar eens hoeveel graan je nodig hebt om een kilo vlees te produceren)
Is de milieuvervuiling minder groot, denk aan alle mest die koeien produceren
Worden de resterende beesten niet geruimd, maar zal er gewoon veel minder gefokt worden.... beesten zijn er dan omdat het mooie beesten zijn en niet als potentiel consumptieproduct, dus zal er beter mee omgegaan worden.
De mensen die in de vleesindustrie werken kunnen in de andere takken van voedselbereiding gaan werken die dan groeien.
Leer en gelatine kan er nogsteeds gebruikt worden. Koeien blijven er immers voor de melk en gaan toch ooit dood en voor wol hoeven schapen niet dood te gaan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:35

Sheran schreef:

vegetarier = geen vlees
pescotarier = geen vis

?

Nee:

Vegetariër = geen vlees, geen vis, eventueel nog meer beperkt/alleen biologisch/niet (naar eigen inzicht)
Pescotariër = geen vlees, wel vis
Veganist = überhaupt niks dat van dieren afkomstig is dus zelfs geen honing of wol.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-08 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:40

Marley schreef:
Leonie schreef:

Dus als je bij iemand gaat eten die niet vegetarisch is en hij/zij maakt lasagne met gehakt klaar, dan eet je dat?
Ik vind het niet erg om wat anders voor iemand te maken, maar ik vraag me wel af of ik dan ook wat anders krijg als ik bij iemand eet die vegetarisch is. Ik vind een stukje vlees of vis bij mijn eten namelijk wel belangrijk.

Als ik alleen moet koken hier niet.... ik ga niet in lijken zitten roeren Bloos

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:43

Nouks schreef:
Sheran schreef:

vegetarier = geen vlees
pescotarier = geen vis

?

Nee:

Vegetariër = geen vlees, geen vis, eventueel nog meer beperkt/alleen biologisch/niet (naar eigen inzicht)
Vegetariër = überhaupt niks dat van dieren afkomstig is dus zelfs geen honing of wol.

Veganist bedoel je = überhaupt niks dat van dieren afkomstig is dus zelfs geen honing of wol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:45

Oeps, inderdaad Linda Knipoog

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:46

Ik ben vegetariër. En waarschijnlijk om een heel andere reden dan de meesten hier, dus misschien ook leuk om mijn verhaal even te horen. Lachen

Mijn ouders zijn allebei vegetariër (mijn moeder eigenlijk pescotariër) en we eten thuis dus nooit vlees. Niet omdat het zielig is voor de dieren of dat soort redenen, maar mijn vader vind er niks aan, eet geen vlees en geen vis en mijn moeder heeft ook geen behoefte aan vlees.
Nu heb ik het nooit gevoeld als een gemis, simpelweg omdat ik veel vlees nooit geproefd heb.
Ik ben vrij in de keuze of ik wel vlees/vis wil eten of niet; ik walg van vis en ik ben allergisch voor vlees (misschien omdat ik vanaf mijn geboorte al geen vlees eet, en als ik het nu plotseling zou proberen reageert mijn lichaam daar heftiger op). Dus ik eet ook geen vlees. Ik heb het wel eens geprobeerd natuurlijk (knakworstjes, gehaktbal, frikandel en biefstuk) en ik vind het ook gewoon niet te eten.

Als ik bij anderen eet weten ze vaak dat ik vegetariër ben. Mocht er toch vlees in het eten zitten, dan zeg ik gewoon dat ik geen vlees eet en eet het voedsel zonder vlees, of ik eet er gewoon omheen. Daar doe ik verder niet moeilijk over. Lachen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:49

Linda_E schreef:
Nouks schreef:

Nee:

Vegetariër = überhaupt niks dat van dieren afkomstig is dus zelfs geen honing of wol.

Veganist bedoel je = überhaupt niks dat van dieren afkomstig is dus zelfs geen honing of wol

En wel vlees, geen vis?

Ik ben het woord voor vlees kwijt Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:50

Euhm.... niet-vegetariër-die-geen-vis-lust? Clown

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:50

mest = geen milieuvervuiling, maar een natuurproduct.door de bio-industrie worden er teveel beesten op 1 plaats gehouden, waardoor je een mestoverschot krijgt. vroeger deden de boeren de mest van hun paar koeien op t land wat ze weer verbouwden. totaal geen milieuprobleem! als er geen beesten meer zijn voor natuurlijke meststoffen, moeten er fabrieken voor kunstmest gebouwd worden, een van de grootste vervuilers. als je koeiepoep aan je vingers hebt, zijn ze vies.als je kunstmest vasthoud, krijg je blaren.....