Waar betaal je dan ziektenkostenverzekering voor :( ??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spekkiejnfu

Re: Waar betaal je dan ziektenkostenverzekering voor :( ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:39

Ik kan me er niet in vinden, ik ben verzekert bij de OHRA, en zelfs mijn haartransplantaties worden vergoed (en zelf hoef ik niks te betalen, behalve mijn maandelijkse rekening). En dat terwijl ik al 7 jaar lang ontzettend veel operaties onderga, en dus bij wijze van spreken écht niet goedkoop ben. Nee, ik blijf bij de ohra, topverzekeraar!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:40

Anoeska schreef:
Nederlanders hebben altijd te klagen. We hebben (in vergelijking met heeeeeel veel landen) een fantastisch zorgstelsel. Mensen worden hier hardstikke oud, en zijn over het algemeen goed gezond. Moet je eens in grote delen van Afrika of Azie gaan kijken. Maar nee, NL-ers willen weer voor een dubbeltje op de eerst rang zitten. Vroeger was het toch ook allemaal veel goedkoper... Ja, en een brood kostte in de jaren 50 ook een kwartje. Maar sommige dingen worden nou eenmaal duurder.

Iedereen heeft garantie op medische zorg in NL, ook als je het niet kan betalen. Dus dat mensen niet naar de dokter gaan, omdat ze bang zijn dat ze het geld niet hebben is gewoon onzin.

Ik vind het ook veel geld, elke maand weer. En ik ben dolgelukkig dat ik het al jaren voor niets betaal, want ik hoef eigenlijk bijna nooit naar de dokter. Maar als er ooit wel iets ernstigs met me aan de hand is, dan ben ik blij dat ik een goede verzekering heb, want de echte kosten zijn door niemand te betalen (van bv chemokuren, operaties enz. enz.)

We zouden in NL eens wat minder moeten klagen, en wat meer beseffen hoe goed we het hebben in ons landje.

loop jij maar eens een weekje met mij mee in het bedrijf........... dan praat je snel anders hoor Lachen

Ik heb een suicidale mevrouw in zorg, heeft 7 persoonlijkheden en constant 52 stemmen in haar hoofd, dit vanweg een heel traumatisch verleden. zij krijgt een pak medicijnen per dag waar je een paard mee plat krijgt, wij hebben die medicijnen in beheer, en dit krijgt ze per dag uitgereikt precies de goede pillen op de goede tijden in een dagdoos.......

Wij krijgen dit werk straks niet meer vergoed, dus moet ze het zelf gaan doen........... lachen, een suicidaal iemand een zak pillen mee geven waar je half Den Haag mee kan omleggen......... ??? Super hoor, die vrouw krijgt echt de zorg die ze nodig heeft Lachen Lachen

Ik blijf die pillen wel uitzetten hoor, dan kost dit mij ook wel weer geld als ondernemer........ maar die pillen in eigen beheer, gaat dit meiske niet doen, want IK voel me wel verantwoordelijk!
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 01-10-08 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:42

luuntje schreef:
Naar mijn weten valt de huisarts niet onder eigen risico.

Ziekenhuizen wel.

Klopt Ja alleen de medicijnen die hij voorschrijft weer niet.

Anoeska schreef:
We zouden in NL eens wat minder moeten klagen, en wat meer beseffen hoe goed we het hebben in ons landje.

En hier ben ik het volkomen mee eens!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:43

Weet je waar ik altijd moe van word, dat iemand dan zegt: ja kijk eens naar de 3de wereldlanden. Ja die hebben mijn kleren en mijn dvdverzameling niet. Ik leef in Nederland en ik baal van het zorgstelsel, waarom worden er dan altijd maar weer die arme landen bijgehaald. Daar kan ik niks aan veranderen en hun ook niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:45

IndianLady schreef:
Weet je waar ik altijd moe van word, dat iemand dan zegt: ja kijk eens naar de 3de wereldlanden. Ja die hebben mijn kleren en mijn dvdverzameling niet. Ik leef in Nederland en ik baal van het zorgstelsel, waarom worden er dan altijd maar weer die arme landen bijgehaald. Daar kan ik niks aan veranderen en hun ook niet.

daar betalen ze ook geen zorgpremie Lachen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:47

Hmm, het ligt soms idd wel ver uit elkaar wat wel/niet vergoed wordt.. Maar wanneer er echt nood aan de man is denk ik dat 90% van de gevallen ruimschoots wordt opgevangen door de zorgverzekeraar!

Als ik mijn operatie van afgelopen jaar bekijk heb ik mijn maandpremietjes voor de komende 10 jaar nuttig besteed trouwens, haha Huilen van het lachen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:49

Nee, in 3e wereldlanden gaan ze gewoon dood aan een onschuldig griepje, omdat er geen zorg is.

Kiwiko, ik geloof meteen als jij zegt dat je individuele gevallen tegen komt die schrijnend zijn. Natuurlijk, ieder systeem heeft z'n missers. Maar ik vind gewoon niet dat we het over het algemeen zoooooo slecht hebben in NL.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:51

het is jammer dat die individuele gevallen steeds meer voorkomen.......... EN steeds schrijnender zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:53

KiWiKo schreef:
het is jammer dat die individuele gevallen steeds meer voorkomen.......... EN steeds schrijnender zijn!

Dan ben ik één van die indiciduele gevallen, maar mij hoor je niet klagen ik vind dat je dan echt verkeerd bezig bent.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:55

Chiqa zolang er geen klachten komen omdat niemand durft, zal het langer duren voordat er een oplossing komt (als die er al gaat komen)

KiWiKo

Chiqa schreef:
KiWiKo schreef:

Dan ben ik één van die indiciduele gevallen, maar mij hoor je niet klagen ik vind dat je dan echt verkeerd bezig bent.

Hoezo?

nickyu

Elaine schreef:
Nou ja, dan ga je lekker ergens in Afrika wonen. Daar heb je pas een lekker zorgstelsel! Weet je zeker dat je Aids krijgt en geen hond je helpt.

Je kan klagen wat je wilt, maar je krijgt hier wel goede medische zorg. Je mag best wat overhebben voor je gezondheid.

JA HOOR helemaal eens ./..
als ik in afrika was geboren was ik allang dood
echter had ik dan ook niet al me god weet hoe oud ik ben lang zoveel belasting betaald
om maar een insteek te nemen ..

maar nu mijn bril eigenlijk gewoon kompleet op is na 5 jaar
ook geheel niet meer bij mijn oogafwijking past
ik zonder minder dan 50% zie
en ik mag kiezen tussen 1 nieuwe bril of 3 maanden eten
is de keuze toch wel heeel erg makkelijk gemaakt

als ik kijk naar mijn man
die kan zonder bril 10 CENTIMETER !!! zien (heeft min 10 en min 11 daarbij een cilinder )
volgens de ziektekosten verzekering kan hij makkelijk zonder bril ROFL

nu werkt hij op de vrachtwagen en moet hij wettelijk gezien 2! brillen hebben
denk je nu echt dat hij 2 brillen heeft ?

en kom nu niet afzetten met een hans anders want ook daar heeft hij geen
goedkope bril , ja bril wel glazen niet .. daar buiten kunnen die gasten niet meten
(met minder zicht en hoofdpijn als gevolg) en accepteren ze niet een
meting van elders ... been there thone that

LEUK !

nu heb ik K , en ben daardoor nu erg duur voor de staat
mijn medicatie per maand = eigen risico
... ben nu al aan het sparen voor januarie ...

die medicatie die ik in een eerder ziekenhuis niet eens kreeg omdat ze te duur
waren .. mijn ENIGE ! kans op overleving
gelukkig nu bij DdH kliniek krijg ik deze wel

dus ja sorrie jongens ik ben duur .. voorlopig nog wel althans

heb 2 gaatjes .. nouwwwwww ... gezien de laatste rekening voor de zelfde 2 gaatjes
en de ellende achteraf .. en dus duidelijk niet goede schoonmaak / reparatie
(heb sindsdien tot dat er weer een stuk kies uitviel pijn gehad) denk ik wel 1000x na voordat
ik weer naar de tandarts ga !
wacht echt tot het zo'n zeer doet dat ik wel wil
dan mag die de kiezen er uit trekken ... dat is immers WEL verzekerd
tot die tijd zitten die gaatjes daar heel erg goed Haha!

na operaties nemen wij GEEN thuis zorg meer
is simpel weg niet te betalen ..

mijn PGB hebben we ook vorig jaar afgezegd
zwart iemand in huren is stukken goedkoper ..
de eigenbijdrage is NIET op te brengen

daarom was 2 jaar terug mijn ook niet zo gezonde moeder bij mij thuis

daarbij als je bestraling krijgt niet moe genoeg schijnt te zijn
(mag je 10 minuten hulp per dag ... ja vlak na een operatie en met
dagelijkse bestraling red je het daar echt mee , met een man die gewoon werkt
en een kind en huishouden .. )

oja , het vervoer naar de bestraling is wel geregeld
maar als je voor foto moet om af te meten weer niet
KASSA .. 125 euro enkele rit taxi
of man onbetaald verlof (de verlof dagen zaten er echt wel doorheen tegen die tjid)
betekend dag geen inkomsten .. met zijn ENORME loon
(ivm minder lang werken andere job om het huishouden en evt extra dingen te kunnen doen net boven minimum) is dat dan toch nog goedkoper ..

wil graag een soort scootmobiel
maar de grote logge scoots zijn voor mijn lijf niet geschikt
(met name het gas en rem systeem )
voor een aanpassing op zo'n grote (me god weet waar ik die overigens kwijt moet maar okee)
worden NIET vergoed .. kan immers op een goede dag nog lopen / fietsen
nu zijn er kleinere welke wel geschikt zijn deze VEEL goedkopere
worden NIET vergoed

neh ... is echt een ENORME verbetering hoor het nieuwe stelsel ,,

kiek ja natuurlijk wij hebben het luxe
door een foute beslissing zijn wij ruim een ton kwijt en daardoor
financieel enorm in de problemen geraakt
die zijn nu na jaaaaaaaaren knokken en onder minimum leven
bijna opgelost ..

maar wij hebben tenminste dak boven ons hoofd en een boterham

maar als ik dan de 95 jarige buurvrouw hoor met pijn hier en daar
maar niet naar de huisarts gaat omdat ze bang is dat dat meer kost
dan wat ze met haar AOWtje over heeft ....

sorrie maar zij is geen uitzondering !
zo zijn er heeeeel erg veel mensen !
Laatst bijgewerkt door nickyu op 01-10-08 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:56

En ik denk dat Kiwiko in haar werk ook meer dan gemiddeld tegen schrijnende gevallen aanloopt. Als zelf in de zorg werkt, kom je nou eenmaal meer mensen tegen die zorg nodig hebben, en heb je dus ook meer kans om schrijnende gevallen tegen te komen. Blijven natuurlijk vreselijke situaties waar iets aan gedaan moet worden, maar is niet de gemiddelde situatie.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:00

luuntje schreef:
Naar mijn weten valt de huisarts niet onder eigen risico.
Ziekenhuizen wel.

Nee, huisarts, farmaceutische zorg, ziekenhuis wordt allemaal vanuit de basisverzekering vergoed en daar geldt dus ook ER voor. Uitzonderingen daargelaten zoals de gynaecoloog.

Wat betreft het klagen en kijken naar 3e wereldlanden etc.. Ik zie het nu allemaal van dicht bij door mijn werk, zie alle soorten zorg voorbij komen, krijg er vragen over en probeer ze allemaal goed te beantwoorden.
Sommige dingen zijn super geregeld, denk aan vergoedingen voor ziekenhuizen, na je ER heb je er geen!!! kosten meer aan, wat wil je nog meer? Wil je dan ter plekke iedere keer gaan dokken? Juist dan! gaan de prijzen gigantisch omhoog, want wie garandeert het ziekenhuis dat ze daadwerkelijk het geld krijgen voor de gemaakte kosten?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:03

KiWiKo schreef:
OB Somatisch en OB Palliatief wordt nog steeds in ZIN gegeven, maar gaat volgend jaar over naar de WMO.

Ik lever nu beide een aantal klanten via ZIN en een aantal via PGB....... de zin klanten moeten volgend jaar over naar een PGB om nog OB te kunnen ontvangen.

Apart; voor mijn hoogbejaarde chronisch zieke schoonouders (ze komen de deur niet meer uit) heb ik een paar maand geleden geprobeerd een indicatie OB te regelen maar dat ging niet door. Het CIZ zei dat dat alleen voor PG wordt afgegeven. banketstaaf want ze kunnen zelf nog geen brief posten, laat staan een boodschapje doen.
En dat terwijl er wel een VP-indicatie afgegeven is...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:08

beantsje schreef:
KiWiKo schreef:
OB Somatisch en OB Palliatief wordt nog steeds in ZIN gegeven, maar gaat volgend jaar over naar de WMO.

Ik lever nu beide een aantal klanten via ZIN en een aantal via PGB....... de zin klanten moeten volgend jaar over naar een PGB om nog OB te kunnen ontvangen.

Apart; voor mijn hoogbejaarde chronisch zieke schoonouders (ze komen de deur niet meer uit) heb ik een paar maand geleden geprobeerd een indicatie OB te regelen maar dat ging niet door. Het CIZ zei dat dat alleen voor PG wordt afgegeven. banketstaaf want ze kunnen zelf nog geen brief posten, laat staan een boodschapje doen.
En dat terwijl er wel een VP-indicatie afgegeven is...

Dabedoelik Haha! triest want ik lever OB beide soorten en zowel via ZIN als PGB.......... dit is wel de gebruikelijke kluitje/riet verhaal.

Beter laat je de indicatieaanvragen over aan huisartsen of zorginstellingen, die kennen EN beter de regels (die zelfs voor mij soms al ingewikkeld zijn) en de wegen. Bij mij hadden ze er met die verklaring niet gekomen Lachen........ Mensen laten zich hier makkelijk mee afschepen, omdat ze het gewoon niet weten.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:11

Niet gek dat mensen zich er mee laten afschepen Kiwiko
Ik werk nota bene voor een zorgverzekeraar en snap er zelf weinig van, en ja daar ben ik ook eerlijk over tegen de klanten Knipoog
Het is een ellende al die regeltjes/wetten als het gaat om hulp, tig uitzonderingen zus tig uitzonderingen zo, zit je daar niet tussen heb je pech.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:12

KiWiKo schreef:
Elaine schreef:
Mensen, dat is gewoon je eigen risico.

Kan je je lang of kort over opwinden, het is gewoon zo.

Wees blij dat Nederland zo'n goed zorgstelsel heeft en dat al ontzettend veel voor je betaald wordt, maar daar denkt niemand bij na zeker?

PARDON!!!!!!!!!! Haha! Haha! Clown

waanzinnig goed zorgstelsel joh! helemaal TOP..........

nou, ik ben er toch best een beetje tevreden over... als je opgenomen wordt in t ziekenhuis ben je toch blij dat je verzekering t grootste deel betaald hoor Knipoog

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:12

Wij krijgen dit werk straks niet meer vergoed, dus moet ze het zelf gaan doen........... lachen, een suicidaal iemand een zak pillen mee geven waar je half Den Haag mee kan omleggen......... ??? Super hoor, die vrouw krijgt echt de zorg die ze nodig heeft
------
Hier heb je juist toch een apotheek voor?
Wij hebben ook 3 mensen waarvan wij de medicijnen uitzetten in een tray

en 1 tray gaat zelfs naar een ziekenhuis en zij krijgt per dag ook haar medicatie van het ziekenhuis..

Maar waar ik inderdaad van staat te kijken dat ik regelmatig boze patienten in de apotheek heb staan met een nota van de zorgverzekeraar
En dan gaat het ook de 150 euro eigen risico, dan denk ik ook, volgens mij leven die onder een steen.
Tuurlijk is het allemaal veels te duur en worden er dingen dan nog steeds niet vergoed..
Ben benieuwd wat ze voor volgend jaar bedacht hebben..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:13

ik zie zelf als ondernemer soms de bomen door het bos niet meer........... het is zo ingewikkeld allemaal, nodeloos ingewikkeld ook nog

beantsje

Anoeska schreef:
En ik denk dat Kiwiko in haar werk ook meer dan gemiddeld tegen schrijnende gevallen aanloopt. Als zelf in de zorg werkt, kom je nou eenmaal meer mensen tegen die zorg nodig hebben, en heb je dus ook meer kans om schrijnende gevallen tegen te komen. Blijven natuurlijk vreselijke situaties waar iets aan gedaan moet worden, maar is niet de gemiddelde situatie.

De beschaving van een land herken je aan hoe het met de zwakken omgaat.
Inderdaad, aan de schrijnende gevallen. En niet de gemiddelde nederlander.

Nijn

Het is grotendeels ook wel goed geregeld, tot je specifieke hulp nodig hebt zoals thuiszorg, waar Kiwiko het nu over heeft, dan ga je met een beetje pech problemen krijgen Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:14

KiWiKo schreef:
ik zie zelf als ondernemer soms de bomen door het bos niet meer........... het is zo ingewikkeld allemaal, nodeloos ingewikkeld ook nog

ik snap wat je bedoelt! (werk zelf in een vph, deels administratie, deels kwaliteit) De bureaucratie is in 1 woord absurd; en wordt alleen nog maar erger, nu met de ZZP-financiering.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:15

Invisible schreef:
Wij krijgen dit werk straks niet meer vergoed, dus moet ze het zelf gaan doen........... lachen, een suicidaal iemand een zak pillen mee geven waar je half Den Haag mee kan omleggen......... ??? Super hoor, die vrouw krijgt echt de zorg die ze nodig heeft
------
Hier heb je juist toch een apotheek voor?
Wij hebben ook 3 mensen waarvan wij de medicijnen uitzetten in een tray

en 1 tray gaat zelfs naar een ziekenhuis en zij krijgt per dag ook haar medicatie van het ziekenhuis..

..

nou......... de apotheek had er ook weinig behoefte aan, zij is psygiatrisch patient MET veiligheidsprotocol........ dus enigsinds risico kan je lopen als je bij haar aan de deur staat met je doosje medicijnen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:16

beantsje schreef:
KiWiKo schreef:

ik snap wat je bedoelt! (werk zelf in een vph, deels administratie, deels kwaliteit) De bureaucratie is in 1 woord absurd; en wordt alleen nog maar erger, nu met de ZZP-financiering.

Is........... als ze nou gewoon de boel gingen vereenvoudigen dat zou ze al heel, heel veel geld schelen

iemand krijgt ook 1,9 uur Haha! VP iod......... niet 2 uur........... nee 1,9 Haha! Haha!

dat betekend dat iemand per week dus 1 uur en 50 minuten binnen mag zijn en ook geen minuut langer hoor!!! belachelijk........ Zal je zien dat de client om 1 uur en 45 minuten even een hartaanvalletje krijgt........ "vrouwtje, ik kan nog 5 minuten blijven hoor, u redt zich wel tot de ambu komt toch???"
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 01-10-08 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt