Moeders hebben vaak minder goede band met oudste kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_

Re: Moeders hebben vaak minder goede band met oudste kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:41

wij zijn thuis met 3. 2meisjes en1jongen
ik ben zelf het middelste kind, en mijn broer is de oudste
hij is wel de favoriet thuis ook omdat hij meer dezelfde interesse's heeft als mijn ouders Knipoog

edit: maar ze ziet al haar kinderen wel even graag

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:47

Ik ben ook de oudste thuis, maar ben er nooit de dupe van geworden hoor.. denk ik.. Knipoog
ik denk dat iedere ouder tóch stiekem een voorkeur heeft voor een bepaald kind.. ik vind het ene paard van mij ook nét iets liever/leuker dan het andere.. Lachen

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:56

ik heb zelf een dochter van 7, ergens wil ik geen tweede kind (mijn vriend wel) omdat ik bang ben dat ik met een volgende kind nooit de band zou hebben die ik nu met mn dochter heb ,mijn dochter is ernstig ziek en zij en ik hebben al heel wat meegemaakt..,
dus ik ben bang dat ik met de jongste dan niks zou hebben ....

zelf kom ik uit een groot gezin (6) en tis idd waar, mijn moeder zegt ook dat ze met mij een hele andere band heeft dan met de rest (ik ben de 1 na jongste)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:56

wat eerlijk van jou lique.........

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:59

Hier is dat eigenlijk niet zo. Ik ben het oudste kind en heb nog een broertje van 14, dat overigens nogal moeilijk is, maar de band tussen mij en m'n ouders is even goed als tussen mijn broertje en mijn ouders Lachen

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:24

Ik ben ook de oudste, mijn broertje krijgt soms veel meer aandacht etc. En mijn moeder wordt sneller boos op mij, als we dan een keer geen ruzie hebt gaat het prima hoor Knipoog Maar heb af en toe inderdaad wel het gevoel dat mijn moeder meer om mijn broertje geeft Tong uitsteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:37

Ik heb absoluut een mindere band met mijn beide ouders dan mijn zusje. Mijn ouders hebben ook zeker weten een betere band met mijn zusje dan met mij. Het is dus niet dat ik dat als oudste wellicht zo ervaar, dat is gewoon zo in ons geval.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:53

ja dat is hier ook gewoon het geval.
al ontkent mijn moeder het wel,want het is natuurlijk taboe

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:57

ik heb ook 2 kids
en ik kan echt niet zeggen dat ik meer van de 1 hou dan van de ander
ze zijn allebei net zo ondeugend vervelend aandacht vragend en lief

de oudste is een meid die met plezier het bloed onder je nagels haalt
en de jongste is een knul die stiekum vervelend is

en ze zijn allebei erg lief als het hun uit komt hahaha

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:58

Nee, zo voel ik het niet.. Ik ben de oudste, heb nog een jonger broertje. Geen van beide wordt 'voorgetrokken' Lachen

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:05

Ik ben moeder van 2 dochters. Mn oudste is 7 jaar en mn jongste 2,5 jaar.
Ik denk dat ik stiekum juist meer om mn oudste geef. ik heb met haar veel mee gemaakt. Ik heb bij haar vader weg gegaan toen zij 1,5 was.
Mn dochter wilde toen ook niks meer met haar vader te maken hebben. We hebben echt een hele moeilijke tijd gehad.
Toen ik beviel van m,n jongste dochter kreeg ik meteen een postnatale depressie.......
Ik zorgde voor haar maar gaf helemaal niks om haar. Ik wilde alleen zijn met mn oudste.

Gelukkig si dat na 10 maanden weg getrokken maar pas toen ze een jaar of 2 was kon ik pas echt van haar genieten. Nu voel ik me wel eens heel erg schuldig tegen over haar.

Maar ik geloof er niet in dat je met de oudste kind geen goede band kan hebben omdat het traumatisch is. Ik vond het juist geweldig om moeder te worden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:08

Snoevie schreef:
ja dat is hier ook gewoon het geval.
al ontkent mijn moeder het wel,want het is natuurlijk taboe

Mijn moeder ontkent het inmiddels niet meer

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:11

nou dat is iig een stap vooruit,want het is voor mij nu wel erg frustrerend.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:12

Hier is dat niet zo. Ik ben de oudste en heb echt een supergoede band met mijn moeder Lachen

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:25

Ik ben zelf de jongste van 3 meiden, de benjamin mijn zus boven me is 8 jaar ouder, ik zat niet in de planning Tong uitsteken maar tada daar was ik.
Ik moet zeggen dat ik altijd een goede band met mijn moeder heb gehad, van kleins af aan al, mijn zus boven me heeft een mindere band, over mijn oudste zus kan ik geen oordeel meer over doen is helaas overleden.

Als ik naar mijn eigen 2 kinderen kijk, heb ik geen mindere band met de oudste, ze zijn me allebei even lief.
Oudste is een zoon en wat meer rustiger van aard en meegaand, terwijl de jongste een meisje pittiger is (rode haren Vork ) en we zijn het vaker niet eens met elkaar.
Met mijn dochter deel ik onze paardenliefde, hier heeft mijn zoon helemaal niks mee.
Maar ik heb met allebei een goede band.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:31

Ik ben de oudste, heb nog één jonger zusje.
Voor mijn gevoel heeft mijn moeder inderdaad een betere band met mijn zusje dan met mij. Volgens mij komt dat echter omdat ik me heel erg kan irriteren aan mijn moeder, iets waar mijn zusje geen last van (lijkt) te hebben.
Ik ben meer een vaderskindje Vork.

Is er ook bekend waarom moeders een mindere band hebben met hun oudste kind? -niet hele topic doorgelezen-

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:58

Ik ken het wel, ik ben de oudste van de 3 en ik heb zo het idee dat mijn broertje en zusje zo'n beetje heilig zijn en dat ik alles fout doe, maar dat kan ook komen omdat ik zeg wat ik wil/ vind en alles doe zonder het te verzwijgen en hun hun mond houden en alles achter haar rug om doen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:01

He? Neeeeeeeeeeee, mensen: de MIDDELSTE is altijd in alles de pineut! Haha! Tong uitsteken

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:03

Bij ons thuis was het ook altijd zo.
Mijn moeder heeft een hele sterkte band met mijn jongere zusje, en die is er tussen mij en me moeder nooit geweest.
Ik ben zelfs uit huis gegaan omdat ik er aan onder door ging.
Nu woon ik op mezelf, en is onze band ietsie beter. Maar helemaal geweldig zou het nooit worden, daarvoor is er veel te veel gebeurd.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:09

ik denk dat jij gelijk hebt adil18! Ik heb 3 kinderen, de oudste is 11 en een meisje, de andere 9 en 7 en zijn jongens.

Mijn dochter is net als ik helemaal paardengek, de jongens helemaal niet, dat geeft automatisch een hele goede band met de oudste. En eerlijk is eerlijk de middelste is vaak de lastigste, misschien omdat hij denkt/voelt meer moeite te moeten doen om aandacht?? De jongste 'hangt' nog erg aan mij...............

Ik hou van alledrie evenveel, maar wel van elk op een andere manier!!!! Lovers

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:17

Ik was vroeger heel makkelijk, mijn broer was een struk moeilijker, maar volgens mij is de band tussen ons allen even goed.

Ik kan me niet voorstellen hoe het is, ik ben net bijna een half jaar moeder, dat als ik een tweede zou hebben dat de band met de eerste anders wordt...

Maar goed, Sem is nog maar een babietje, een heel makkelijk babietje ook nog.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:25

Ik ben ook de oudste.

Ik heb vaak wel het idee omdat ik de oudste was en degene waar ze het eerst "ervaringen als uitgaan" mee hadden ze voornamelijk het strengst waren. Voor hun is het dan ook aftasten want het is wel nieuw.

Wel heb ik toch vaak dat ze met mijn jongste broertje beter mee zijn als bij mij.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:35

Ik kan niet zeggen dat mijn moeder minder voor mij doet of minder van mij houdt dan mijn zusje, dat geloof ik echt niet.
Wel hebben we een andere band met elkaar. Er zit 8 jaar verschil tussen mijn zusje en mij, en mijn zusje heeft vroeger ook kantje boord gelegen ivm een verkeerde inschatting van de dokter ivm blinde darm ontsteking. Dat zijn toch dingen die invloed hebben en dat kan ik best begrijpen.

Mijn zusje vind het heerlijk om vertroeteld te worden. Die bleef ook rustig thuis van school als ze hoofdpijn had, dan werd ze thuis vertroeteld door mijn moeder.
Maar mijn moeder zou dat ook voor mij doen, alleen ik was daarintegen veel meer een type van asprientje erin een naar school/werk etc. En nog steeds blijf ik alleen thuis als ik echt een dikke koorts te pakken heb, want na twee dagen binnen zitten vlieg ik echt tegen de muren op Haha! .

Wel merk ik dat mijn zusje veel meer en veel makkelijker dingen krijgt van mijn ouders. Ik heb altijd zelf de kosten voor mijn pony moeten opbrengen, terwijl mijn zusje praktisch nooit wat hoefde te betalen.
Mijn veulen heb ik door mijn moeder laten overnemen gezien ik geen 3 paarden kon betalen, zij wou hem graag in de familie houden en dat mijn zusje later kon rijden/verzorgen gezien haar pony nu met pensioen is ivm artrose.
M'n zusje werkt nu maar ik heb nog niets gehoord over het betalen etc. Dus het zal mij benieuwen.

Verder ook de dingen van later naar bed mogen etc komen erg bekend voor.
Mijn nichtje heeft precies hetzelfde probleem ook met haar broertje. We hebben het inmiddels 'second child' syndrome genoemd (tweede kind syndroom, mijn nichtje is engelse vandaar de engelse benaming).

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:52

Sani schreef:
Ik ben ook de oudste.

Ik heb vaak wel het idee omdat ik de oudste was en degene waar ze het eerst "ervaringen als uitgaan" mee hadden ze voornamelijk het strengst waren. Voor hun is het dan ook aftasten want het is wel nieuw.

Wel heb ik toch vaak dat ze met mijn jongste broertje beter mee zijn als bij mij.

Klopt, dit merk ik zelf ook heel erg.
Mijn broertje (14) mocht laatst om uiterlijk 12 uur thuis zijn.
Hij moest ergens achteraf vandaan komen.
Op die leeftijd moest ik toch echt wel om 11 uur thuis zijn. Moest persé die ene weg nemen, want de andere was te verlaten.

Het zal er ook wel mee te maken hebben dat ik een meisje ben en dat mijn ouders (onbewust) mij niet alleen durven te laten fietsen.
Gelukkig merk ik ook dat nu ik zelf ouder word en mijn broertje ouder word dat mijn tijden wel steeds later worden.
Waarop mijn broertje dan weer boos word Tong uitsteken

edit: wat ik dus probeer te zeggen is dat ze met het eerste kind meestal wel voorzichtiger zijn, en dat de 2e wat vrijer is.
Maar als de kinderen ouder worden word dit meestal wel rechtgetrokken

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:30

ik ben ook de oudste van 3 kinderen.
ik heb 2 jongere broertjes (van nu 17 en 18) en vroeger merkte ik het wel,
mn moeder trok meer naar mn jongste broertje toe, mn vader naar mn oudste broertje, en vaak had ik t idee dat
mn broertjes voorgetrokken werden omdat ze van een van mn ouders het lievelingetje waren.
sinds dat mn broertjes in de pubertijd kwamen is t weer een beetje recht getrokken.
mn broertjes waren nogal eeeh....lastige pubers (nu soms nog steeds) en mn ouders hebben er een hoop problemen mee gehad.
ik was veel makkelijker dus ik mocht ook een stuk meer (vooral ook omdat mijn verantwoordelijkheids gevoel vele malen groter is/was dan dat van mn broertjes:P).

nu maakt het volgens mij niet echt meer uit , voorkeuren zijn niet echt duidelijk meer (naar mijn gevoel)..