Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:15

Interessant hierboven !
Bij ons ( BE ) is de belastingdruk 55,4%. We komen van 60,1% een paar jaar geleden :+
Gemiddeld inkomen kan ik niet zo meteen vinden.

Wij hebben wel meer IC bedden dan NL, maar nog altijd minder dan Denemarken denk ik.

fokfanaat

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:19

hoeveel niet urgente zorg komt in een IC bed te liggen?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:19

Het is dus een afweging om meer belasting te betalen voor iets wat je wellicht 90% van de tijd niet nodig hebt. Of je gaat voor een efficiënte zorg. Dus minder belasting, alleen in dit soort tijden niet zo heel gunstig.

Een vrouw werkt gemiddeld geen 32 uur in Nederland. Helaas niet, zouden veel meer vrouwen minstens 32 uur moeten gaan werken. Dat zou ook veel schelen.

Daarnaast hou ik wel van het sociale stelsel van de Scandinavische landen, alleen zie ik dat met het rechts populisme hier niet echt gebeuren. Nou ja, wel op dit moment omdat het hen dan goed uitkomt, alleen niet op het moment dat er meer belastingen betaald moeten gaan worden of er andere offers nodig zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:22

Denemarken is op sommige dingen heel links, maar bijvoorbeeld op immigratie extreem rechts.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:30

Relaxed schreef:
Daarbij is het in Denemarken ook vrij normaal dat ook vrouwen gewoon fulltime werken, kinderopvang is dan ook voor 40 uur of niet. En ja, veel werken betekent ook dat er meer betaald kan worden..

Werkweek is daar 4 dagen of 33 uur
Bedrijven sluiten om 17 uur

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:33

De scandinavische landen kennen al heel lang een compleet ander sociaal systeem, tijdens mijn studie heb ik daar wel vakken over gehad. Het is heel interessant, wie het echt boeiend vindt moet het boek van Esping-Andersen eens lezen over welfare states.
Kort gezegd komt het scandinavische systeem hier op neer:
Citaat:
Het sociaal-democratische regime is institutioneel sterk gericht op sociaal-economische en
seksegelijkheid, verkleint de verschillen tussen statusgroepen en klassen en vermindert de
marktafhankelijkheid van werknemers. Dit regime, dat sinds de jaren zestig bestaat, kenmerkt zich door
universalisme in de rechtsgrond (burgerschap), een zeer brede dekking van risico’s, genereuze
uitkeringsniveaus en het streven naar inkomensgelijkheid. Karakteristiek voor de sociaal-democratische
regimes, met Zweden als belangrijkste vertegenwoordiger, is bovendien niet zozeer lage werkloosheid,
zoals velen menen, maar vooral het streven naar maximale arbeidsmarktdeelname. De werkloosheid in
de Scandinavische landen moge in de jaren negentig in procenten vergelijkbaar zijn met de Franse en
Duitse cijfers, men moet dan wel de netto arbeidsgraad van 75 à 80 procent in Scandinavië afzetten
tegen de 50 à 60 procent in continentaal Europa.
Wat het sociaal-democratische regime in hoge mate onderscheidt van de andere regimes is de statelijke
preoccupatie met het bevorderen van de arbeidsmarktparticipatie, minutieus uitgewerkt in een
samenhangend stelsel van loononderhandelingen en actieve arbeidsmarktpolitiek
(reïntegratieprogramma’s, scholing- en trainingstrajecten, creatie van werkgelegenheid in de publieke
sector, flankerende voorzieningen als kinderopvang). Het is de staat die zich via dit stelsel verplicht
ervoor te zorgen dat mensen kunnen werken. Maximalisatie van arbeidsmarktparticipatie is de beste
garantie voor sociale zekerheid en tegen sociale uitsluiting.

Je kunt de zorg eigenlijk ook niet los zien van de hele werking van de welfare state. Het scandinavische systeem is absoluut heel succesvol, maar heeft ook een sterke overheid nodig. Bovendien staat de individuele keuzevrijheid daar minder hoog in het vaandel dan hier (past ook bij de cultuur...).

In Nederland hebben we de laatste 20 jaar juist een tegengestelde beweging gemaakt (ook al probeerden ze wel deeltjes van het scandinavische systeem te kopiëren, die vervolgens faliekant mislukten zoals de Wmo).
De marktwerking zoals die in Nederland in de zorg is geïntroduceerd bijvoorbeeld, is meteen al een heel ander systeem. Dat zit veel meer richting het systeem zoals ze dat in Engeland en de VS kennen, met de enorme kosten die ze daar ook kennen.

Het heeft dan ook weinig zin om te focussen op een onderdeel van de welfare state, je moet het in zijn geheel en in de context zien...
Zowel sociaal, als cultureel, als politiek.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:33

Is je kind ziek blijf je gewoon thuis en mag je niet komen werken en je blijft betaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:34

besita schreef:
Relaxed schreef:
Daarbij is het in Denemarken ook vrij normaal dat ook vrouwen gewoon fulltime werken, kinderopvang is dan ook voor 40 uur of niet. En ja, veel werken betekent ook dat er meer betaald kan worden..

Werkweek is daar 4 dagen of 33 uur
Bedrijven sluiten om 17 uur

Dat zei ik ook in een post erna ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:36

Sakura789 schreef:
Het is dus een afweging om meer belasting te betalen voor iets wat je wellicht 90% van de tijd niet nodig hebt. Of je gaat voor een efficiënte zorg. Dus minder belasting, alleen in dit soort tijden niet zo heel gunstig.

Grapjas, de zorg in Nederland is helemaal niet efficiënt. Dat is wel wat de voorstanders van marktwerking ons voorhouden, maar is in de basis juist helemaal niet zo.
De zorg zit qua financiering vol perverse prikkels en wordt vooral gestuurd op geld, dat wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:44

Gratis kinderopvang en een jaar verlof na bevalling, doorbetaald en met terugkom garantie in je baan, in Zweden. Moet je hier eens mee aankomen. Weet nog wel van begin jaren 80, veel Zweedse verpleegkundigen gingen een jaar of langer in Arabische landen werken omdat daar heel veel te verdienen was.In Zweden was de verdienste een stuk minder.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:50

bigone schreef:
Gratis kinderopvang en een jaar verlof na bevalling, doorbetaald en met terugkom garantie in je baan, in Zweden. Moet je hier eens mee aankomen. Weet nog wel van begin jaren 80, veel Zweedse verpleegkundigen gingen een jaar of langer in Arabische landen werken omdat daar heel veel te verdienen was.In Zweden was de verdienste een stuk minder.

Tja, maar je wordt dan wel geacht om fulltime te blijven werken, moet je hier in Nederland eens mee aankomen :') }:0

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:58

Achterom schreef:
Sakura789 schreef:

Grapjas, de zorg in Nederland is helemaal niet efficiënt. Dat is wel wat de voorstanders van marktwerking ons voorhouden, maar is in de basis juist helemaal niet zo.
De zorg zit qua financiering vol perverse prikkels en wordt vooral gestuurd op geld, dat wel.

Waar lees je dat ik dat van Nederland vind?

Het is natuurlijk het één of het ander. Je kunt niet heel veel IC bedden (en laten we vooral personeel niet vergeten) voor 'niets' hebben staan en vervolgens lage kosten hebben. En dan nog eens maal drie omdat er in Nederland nogal wat meer mensen leven dan in Denemarken.

Helaas werkt cherry picking niet echt op dit soort vlakken. Net als in een post hierboven heel mooi is beschreven.

Wellicht is het netjes om in discussies woorden als grapjas niet te gebruiken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:01

Als het hier beter geregeld zou zijn qua opvang zouden vrouwen echt wel meer willen werken maar kijk eens naar de zorg waar veel vrouwen werken. Ik kon nergens flexibele opvang krijgen toen ik net moeder was geworden. We moesten gebruik maken van een gastouder, want kinderopvang start pas om 7.30, en sluit al om 18.00 a 18.30. Ook flexibele dagen en ophaaltijden kennen ze niet. Dan wordt het je als werkende vrouw in de zorg wel heel moeilijk gemaakt om 36 uur te blijven werken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:01

maal 3, je zou ook zeggen dat er dan maal 3 betaald word. Dus in die zin zou dat dan toch gelijk zijn?
Of zijn er dan zoveel meer gezonde mensen die een uitkering hebben in Nederland in vergelijk met Denemarken?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:03

Susan, sowieso raar in onze 24 uurs economie dat kinderopvang dat amper heeft.
Niet alleen in de zorg, maar zoveel werk wat steeds ruimere openingstijden heeft. Of in 2 ploegen draait enz.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:08

Bij ons is dit jaar ook nog geen groot tekort geweest gelukkig, meestal nog zo‘n 200 bedden vrij van de standaard gecertificeerde bedden. Alleen vorig jaar is het even hoger geweest en moesten ook de ad-hoc ic bedden erbij.
Nederland heeft niet perse te weinig bedden, maar het aantal infecties is gewoon echt vreselijk hoog om een onbekende reden. En nee er wordt niet te veel getest, eerder minder dan bij de buren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:10

Achterom schreef:
In Nederland hebben we de laatste 20 jaar juist een tegengestelde beweging gemaakt (ook al probeerden ze wel deeltjes van het scandinavische systeem te kopiëren, die vervolgens faliekant mislukten zoals de Wmo).

Die ook redelijk openlijk richting falen gestuurd zijn - er is geprotesteerd, mensen uit het veld hebben op hun knieen gesmeekt om alsjeblieft waarborgen in te bouwen en waarschuwingen serieus te nemen, maar dat wilde men pertinent niet. Het moest en zou doorgaan, en er is eigenlijk niet eens interesse geweest in hoe het vervolgens ging.
Het leek erop alsof men niet bezig was met het scandinavische systeem te kopieren, maar het vooral te gebruiken als een excuus om de verantwoordelijkheid af te stoten. Interesse om het goed in te voeren is er eigenlijk vrijwel niet geweest.

Citaat:
De marktwerking zoals die in Nederland in de zorg is geïntroduceerd bijvoorbeeld, is meteen al een heel ander systeem. Dat zit veel meer richting het systeem zoals ze dat in Engeland en de VS kennen, met de enorme kosten die ze daar ook kennen.

Ik kan daar maar niet over uit. We hebben de voorbeelden, we weten hoe groot de extremen zijn maar ook hoe verspillend het VS-systeem is, hoe enorm duur, hoe slecht voor de gezondheid en hoe ongelijk.
En dus gaan mensen daarheen op werkbezoek en voeren wij het ook beetje bij beetje in.

Je ziet het niet altijd, maar er wordt nu al enorme druk gezet op de randen, waarbij de overweging van de zorgverzekeraars niet meer lijkt te zijn dat ze goede zorg betaalbaar houden, maar kijken hoeveel mensen ze dwars kunnen zitten in het declareren van de rekening. Dat begint aan de randen, bij situaties die buiten de standaard vallen en ook veel eerder bij mensen die zich niet goed kunnen verdedigen... maar het gebeurt echt veel.

(En dan af en toe komen er nitwits terug - hoge nitwits, economisch docent-nitwit-niveau, die dan een onderzoek uit de VS aanhalen waar blijkt dat als je zorg gaat bieden aan een groep die voorheen helemaal geen toegang hadden tot zorg, zoals op regelmatige basis eenvoudige controlechecks bij arme, zwarte alleenstaande zwangere vrouwen in achterstandswijken, dat de situatie dan verbetert. En vervolgens denken ze 'oh, kijk, een praatje maken kan echt supertof werken, dan kunnen we ook wel wat verloskundigen eruit gooien.' En ik heb serieus nog steeds niet duidelijk kunnen maken hoe onzinnig die redenatie is.)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:18

DuoPenotti schreef:
Susan, sowieso raar in onze 24 uurs economie dat kinderopvang dat amper heeft.
Niet alleen in de zorg, maar zoveel werk wat steeds ruimere openingstijden heeft. Of in 2 ploegen draait enz.

Is ook zo. Dat mag echt veel beter geregeld worden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:30

SusanH schreef:
Als het hier beter geregeld zou zijn qua opvang zouden vrouwen echt wel meer willen werken maar kijk eens naar de zorg waar veel vrouwen werken. Ik kon nergens flexibele opvang krijgen toen ik net moeder was geworden. We moesten gebruik maken van een gastouder, want kinderopvang start pas om 7.30, en sluit al om 18.00 a 18.30. Ook flexibele dagen en ophaaltijden kennen ze niet. Dan wordt het je als werkende vrouw in de zorg wel heel moeilijk gemaakt om 36 uur te blijven werken.

Nu ga ik een heel vervelende opmerking maken: de kinderopvang is een marktsector. De enige reden waarom er zo weinig van deze opvang is heel simpel, namelijk omdat men er niet voor wil betalen. Hoe vaak hoor je vrouwen dan wel niet zeggen: oh, maar dan ga ik wel minder werken.
Hier in Nederland zijn we én minder geëmancipeerd (hoezo is de opvang alleen een zaak van de vrouw?) en is de keuzevrijheid een groot goed. Je kunt er voor kiezen om meer te werken en meer te betalen voor de opvang, of om het te regelen met je partner, netwerk etc, of om minder te gaan werken. Als de vraag er echt zou zijn, dan zou de kinderopvangsector er echt wel op inspelen. Maar dan moet je ook betalen.

In Scandinavie zien ze dat anders: vrouwen en mannen worden beide geacht om fulltime te werken, dús creëert de overheid flexibele opvang. Dat is nu een van die dingen waarvoor die belasting betaald wordt, door iedereen.

@sakura: grapjas is idd niet zo handig, excuses daarvoor. Ik vind het alleen vreemd dat je impliceert dat de Nederlandse zorg goedkoper zou zijn door het beperkte aantal IC-plekken. Dat is in mijn ogen een verband dat je niet zomaar kunt leggen.

@shadow: ik ben het zowaar helemaal met je eens. De gemeenten hebben hier trouwens ook een dubieuze rol in gespeeld, die zouden het wel ff beter doen. Nou niet dus, die zijn bezig met een leercurve ten koste van heel veel kwetsbare mensen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:34

Wij wilden best betalen, maar het is er niet. Of je moet gebruik maken van gastouderopvang. Maar dat is kwetsbaar, want als de gastouder ziek of met vakantie is heb je geen opvang.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:39

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:43

Lekker off topic. :D Ik las laatst een artikel dat een kinderdagverblijf ook 's nachts kinderen toe ging laten.

Ik vind het juist heel erg goed dat je in Nederland niet verplicht bent je kinderen 5 dagen in de week door een ander te laten opvoeden. Dat heeft niets met emancipatie te maken, als ik 40 uur wil werken dan kan dat. Maar ík wil graag bij de kinderen zijn, ik heb ze niet op de wereld gezet om de zorg aan anderen over te laten. Dat is juist hartstikke geëmancipeerd. Min 3 dagen in de week dan, die vind ik heerlijk om te werken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:51

SusanH schreef:
Wij wilden best betalen, maar het is er niet. Of je moet gebruik maken van gastouderopvang. Maar dat is kwetsbaar, want als de gastouder ziek of met vakantie is heb je geen opvang.

En omdat veel mensen zo redeneren, komt het er dus nooit. Dat is marktwerking...

@niwla: daar denk ik dus anders over, hoezo wil jij ze opvoeden en je man/vriend niet? Of werken jullie beide drie dagen? Je illustreert wel mooi dat in de Nederlandse cultuur de keuzevrijheid als een groot goed wordt gezien :D ;)

@echwel: dat dacht ik ook toen ik het hoorde, best een goede tendens nu!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:55

1 van de redenen waarom wij geen kinderen hebben is onregelmatig werken van beide. Wel een 24 uurs opvang, maar in dit leven kunnen wij niet aan de 3 keer r voldoen. Voor een kind is het ook niets om 's nachts om 1 uur uit de opvang gehaald te worden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:03

Echwel schreef:
7336 nieuwe besmettingen, nu al twee weken daling - https://nos.nl/l/2379504

Gematigd positief

Het is ook al zo'n 2 weken meivakantie in het onderwijs :)