Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:14

pien_2010 schreef:
zijn knieën op de nek zat. Ik heb slecht geslapen van het filmpje, dat mogen jullie best
Als ik in Amsterdam had gewoond was ik daar ook geweest (en waarschijnlijk bij zo'n grote opkomst weer vertrokken). Want het moet maar eens afgelopen zijn dit soort arrestaties in de VS en dat hele nare gedoe rondom de zwarte gemeenschap daar als het gaat om politie en justitieel systeem.

Hier Amsterdammer , en ik heb overwogen om te gaan en vanwege Corona niet gegaan en toen ik de drukte zag heel blij dat we die keuze hadden gemaakt.
Ik kan me heel goed vinden in je verhaal. Heb een half surinaamse collega, en we werken vrij internationaal, zij wordt bij de douane er bijna bijna altijd , voor een "random" controle uitgepikt, daar waar ik altijd gewoon door mag lopen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:14

Citaat:
Als blanke wordt je door Amerikanen ook geadviseerd om bij eventuele aanhouding stil te blijven zitten met je handen aan 't stuur. Da's niet omdat je als blanke automatisch gevrijwaard wordt van buitenproportioneel politieoptreden natuurlijk. Vanuit uniformberoepen (ook customs) straalt daar 'n enorme machtsgeilheid uit.

Maar wat heeft het nu voor zin om in andere landen te gaan demonstreren over een interne kwestie in een ander land? 's Lands wijs, 's lands eer, ook al ben je het er niet mee eens.

Waar ik in Nederland nog wel een grapje durf te maken tegen de agent als ik aan de kant gezet wordt voor een lichte overtreding, zou ik wel ink uitkijken als me dat in Amerika zou overkomen. Dan hou ik me strak aan de aanbevelingen die daar gelden over omgang met het gezag.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:15

Destination schreef:
Italië begint nu met haar Corona-app genaamd Immuni. Deze app waarschuwt burgers wanneer ze in de buurt van een besmet persoon zijn geweest. Het is ontwikkeld in Milaan en kan nu gedownload werden. Vanaf komende maandag worden de functies geactiveerd, alleen slechts in 4 van de 20 regio's van Italië.

In Duitsland wordt ondertussen nog hard gewerkt aan de app, maar wordt er al wel steeds meer gedeeld.
https://www.coronawarn.app/de/
https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/ ... 93021.html

Dankjewel voor het delen, interessant. Ben erg benieuwd wat er in Nederland op dat gebied gaat gebeuren en of we ook gebruik gaan maken van de kennis en ervaring en technologie die in het buitenland wordt opgedaan

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:21

Eleeke schreef:
Destination schreef:
Italië begint nu met haar Corona-app genaamd Immuni. Deze app waarschuwt burgers wanneer ze in de buurt van een besmet persoon zijn geweest. Het is ontwikkeld in Milaan en kan nu gedownload werden. Vanaf komende maandag worden de functies geactiveerd, alleen slechts in 4 van de 20 regio's van Italië.

In Duitsland wordt ondertussen nog hard gewerkt aan de app, maar wordt er al wel steeds meer gedeeld.
https://www.coronawarn.app/de/
https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/ ... 93021.html

Dankjewel voor het delen, interessant. Ben erg benieuwd wat er in Nederland op dat gebied gaat gebeuren en of we ook gebruik gaan maken van de kennis en ervaring en technologie die in het buitenland wordt opgedaan

In Duitsland is de app die ontwikkeld word op wens van politici open source, waardoor iedereen in principe de code kan bekijken. Dat maakt het 'afkijken' bij andere landen wel een stukje makkelijker natuurlijk. Ik vraag me alleen wel af hoe populair de app hier gaat worden, Duitsers zijn nogal gevoelig als het gaat over dataprotectie en privacy.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:22

elnienjo schreef:
Maar wat heeft het nu voor zin om in andere landen te gaan demonstreren over een interne kwestie in een ander land? 's Lands wijs, 's lands eer, ook al ben je het er niet mee eens.
Daar denk ik totaal anders over. Ik ben heel bewust al mijn hele leven lid van Amnesty International juist omdat ik ervoor pleit dat overal de mensenrechten worden gerespecteerd.
Want als alleen maar in paar landen in Europa e.a dit zal zijn, dan ziet de wereld er wel heel slecht uit en zal het alleen maar slechter worden.

Gelukkig denken de meeste anders Penotti want anders spraken wij nu allemaal keurig Duits en waren we Duitsers geweest in plaats van Nederlanders. Gelukkig dat de Americanen, Canadezen en vele anderen het genoeg vonden geweest en de bezette landen bevrijd hebben met laten van teveel jonge levens ;(

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:27

elnienjo schreef:
Citaat:
Als blanke wordt je door Amerikanen ook geadviseerd om bij eventuele aanhouding stil te blijven zitten met je handen aan 't stuur. Da's niet omdat je als blanke automatisch gevrijwaard wordt van buitenproportioneel politieoptreden natuurlijk. Vanuit uniformberoepen (ook customs) straalt daar 'n enorme machtsgeilheid uit.

Waar ik in Nederland nog wel een grapje durf te maken tegen de agent als ik aan de kant gezet wordt voor een lichte overtreding, zou ik wel ink uitkijken als me dat in Amerika zou overkomen. Dan hou ik me strak aan de aanbevelingen die daar gelden over omgang met het gezag.

Omdat het niet alleen gaat over die man die nu is overleden. Het gaat over systematisch racisme, over wit privilege. Dat is overal, niet alleen in Amerika. Dit was slechts de katalysator.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:28

pien_2010 schreef:
elnienjo schreef:
Daar denk ik totaal anders over. Ik ben heel bewust al mijn hele leven lid van Amnesty International juist omdat ik ervoor pleit dat overal de mensenrechten worden gerespecteerd.
Want als alleen maar in paar landen in Europa e.a dit zal zijn, dan ziet de wereld er wel heel slecht uit en zal het alleen maar slechter worden.

Gelukkig denken de meeste anders Penotti want anders spraken wij nu allemaal keurig Duits en waren we Duitsers geweest in plaats van Nederlanders. Gelukkig dat de Americanen, Canadezen en vele anderen het genoeg vonden geweest en de bezette landen bevrijd hebben met laten van teveel jonge levens ;(

Maar hoe zou jij het vinden als ze in het Midden Oosten een demonstratie zouden houden tegen bijv. homoseksualiteit die hier geaccepteerd en toegestaan wordt? Zou jouw mening over homo's daardoor veranderen? Zou je sympathie krijgen voor mensen uit het Midden Oosten? Ik denk zomaar dat jij net als ik op beide vragen 'nee' zou antwoorden. Dus het is volstrekt zinloos, wekt hooguit ergernis op en het belangrijkste op dit moment: ze gaan tegen de coronaregels in die er voor onze veiligheid zijn. Het zou je kapper of fysio maar zijn die daar tussen stond...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:33

pien_2010 schreef:

Ik mis even op welk bericht van mij je nu refereert :)

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:42

Leef en laat leven.
Misschien kunnen we niks tegen het rasiscme doen. Wat wel kunnen doen is de groepen de ruimte geven of via demonstratie hun gevoelens hier over te uiten.

Gezien we zelf geen ervaring hebben met gediscrimineerd worden is het idd moeilijk voor ons om in te beelden waarom demonteren zo belangrijk voor hun is.
Maar zolang niemand kwaad mee doen en alleen maar goede bedoelingen hebben vind ik het helemaal prima. De wereld wordt er alleen maar mooier van wanneer we elkaar wat gunnen.

_Penotti

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:43

Maar wie zegt dat er nu niemand kwaad mee doen Blussum?
Dat is voor nu toch maar even de grote vraag.

Hadden ze dit vorig jaar gedaan had ik het prima gevonden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:49

_Penotti schreef:
Maar wie zegt dat er nu niemand kwaad mee doen Blussum?
Dat is voor nu toch maar even de grote vraag.

Hadden ze dit vorig jaar gedaan had ik het prima gevonden.

Dat “kwaad doen” is inderdaad een kwestie van afwachten. Dat weten we (nog) niet.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:52

Nog maar kort geleden kregen mensen boetes (en een strafblad!) omdat ze met iets teveel mensen samen waren ergens in dezelfde stad. Hoe kun je dan als burgemeester deze uit de hand gelopen demonstratie goed blijven praten? Er wordt in mijn ogen gewoon met 2 maten gemeten als dit geen consequenties gaat hebben.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:54

Ann schreef:
Nog maar kort geleden kregen mensen boetes (en een strafblad!) omdat ze met iets teveel mensen samen waren ergens in dezelfde stad. Hoe kun je dan als burgemeester deze uit de hand gelopen demonstratie goed blijven praten? Er wordt in mijn ogen gewoon met 2 maten gemeten als dit geen consequenties gaat hebben.

Dat.
En de ondernemers die zo lang dicht zijn, nu minder tafels hebben staan, knap als ze dat blijven doen.
Ik kan me voorstellen dat ze zeggen, als dat mag, mag ik ook een vol terras.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:56

Ann schreef:

Tja de man van de veiligheidsregio zei het goed op de radio. Wat ze ook had gekozen op het moment toen bleek dat het te veel was, was fout geweest. De boel afbreken met misschien onrust te gevolg die ook nog politiek gevoelig ligt of te veel mensen. Een duivels dilemma.
Dat ze hier dan misschien voor moeten boeten zij zo .. dat is het risico als burgemeester waar je verantwoordelijk bent voor je stad.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:58

_Penotti schreef:
pien_2010 schreef:

Ik mis even op welk bericht van mij je nu refereert :)

Klopt ik quote het bericht van elnienjo en ik noem jouw naam er bij. Sorry, vergissing!

elnienjo schreef:
Maar hoe zou jij het vinden als ze in het Midden Oosten een demonstratie zouden houden tegen bijv. homoseksualiteit die hier geaccepteerd en toegestaan wordt? Zou jouw mening over homo's daardoor veranderen? Zou je sympathie krijgen voor mensen uit het Midden Oosten? Ik denk zomaar dat jij net als ik op beide vragen 'nee' zou antwoorden. Dus het is volstrekt zinloos, wekt hooguit ergernis op en het belangrijkste op dit moment: ze gaan tegen de coronaregels in die er voor onze veiligheid zijn. Het zou je kapper of fysio maar zijn die daar tussen stond...

Die demonstraties in het Midden Oosten worden er gehouden en ik ben voor het recht van demonstreren en inderdaad ik vind die mening verfoeilijk en tegen de rechten van de mens ingaan. Dus via Amnesty international cq demonstratie hier, doe ik een tegenactie.

En ach als niets zou helpen en al bij voorbaat zinloos is, dan ga ik nu in de kist liggen want dan is mijn leven ook niets meer waard. Dat vind ik altijd van die drog argumenten, dan hoef je in het leven eigenlijk niets meer te doen.
En hoe onbelangrijk we ook zijn, iets waar ik me heel erg van bewust ben, als ik ergens kan opkomen voor een betere wereld doe ik het.

Ooit met een klein groepje hier in het dorp gelopen als protest op de aanslag van Charlie Hebdo en de zijne. := Dat zal zeker de wereld niet veranderd hebben _O- , maar ik deed mee met de landelijke demonstratie dag overal, ook al kwamen wij met zijn 50 tigen zeker niet op TV of anderszins. Nog nooit heb ik in zo'n kleine demonstratie gelopen en zeker 15 mensen waren er (uit de vriendenclub), mensen die nog nooit hadden gedemonstreerd, vanwege mijn actie en oproep om mee te doen _O- , dus kun je nagaan hoe kleinschalig dat was.

Ik ben voor de corona regels en ik begrijp Halsema haar afwegingen. Het is moeilijk om daarin goed te opereren.

lenaa_tje schreef:
Een duivels dilemma.
Dit dus is het waar we over praten en als "men" daarvoor zo'n goede bestuurder naar huis stuurt, dan zijn die personen in mijn ogen, geen knip voor de neus waard. We zullen het zien.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:01

Citaat:

Ik geef het niet graag toe, maar in deze volkomen met je eens Elnienjo.
:D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:01

Of het nu mag of niet, Aboutaleb heeft de demonstratie waar ze zogezecht volgend de organisatie met 150 man zouden komen in Rotterdam verboden. Wijze man.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:02

Het had op voorhand beter gecoördineerd moeten worden in mijn ogen. Het is naïef om te denken dat er waarschijnlijk niet zoveel mensen zouden komen met de beelden van de demonstraties in het buitenland. Wat mij betreft gaat dit dan ook consequenties hebben voor de betrokken personen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:21

Ann schreef:
Het had op voorhand beter gecoördineerd moeten worden in mijn ogen. Het is naïef om te denken dat er waarschijnlijk niet zoveel mensen zouden komen met de beelden van de demonstraties in het buitenland. Wat mij betreft gaat dit dan ook consequenties hebben voor de betrokken personen.

En dan lees je het commentaar van de organisator op Twitter : Dank aan mijn vriendin Femke Halsema, iedereen die commentaar op haar heeft is een racist.

Ik zeg nu wat ik denk toen ik dat las: Jerry Martin Luther Afryre , jij bent een grote banketstaaf en opruier. Los van je kleur verdien jij het niet om door vier stichtingen die op jouw naam staan gesubsidieerd te worden om dit soort statements te maken, ga werken verdomme .

Echt , woest toen ik het las.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:23

Mmm ok, dus als je vindt dat daar met 5000 man staan echt niet kan ben je een racist? Ik trek hem voor het gemak maar even door. Bijzondere kijk op de wereld heeft deze man. Maar als ik dat vind ben ik vast een racist. Ik heb nog nooit commentaar op Femke gehad. Heb ook op haar gestemd diverse keren. Maar dit was gewoon niet zo'n strakke actie van haar. En dat mag, iedereen kan fouten maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:29

Ik heb de tweet van Airfryer ook gelezen... ik was een beetje flabbergasted maar daarna over tot de orde van de dag... ik geloof niet dat hij dingen doet in de geest van MLK... ik vind het schokkend dat zo iemand niet in de spotlight getrokken wordt en ontmaskerd wordt als superreller... maar dit terzijde.. hij maakt in ieder geval niet dat ik sympathie krijg voor zijn doel..

Als er blijkt dat er van de bijeenkomst op de dam geen extra corona verspreiding komt, dan zijn een hoop vragen opgelost, en kunnen best veel dingen weer doorgang gaan vinden.. mondkapjes op en buiten lekker je ding doen.. :j

Wanneer heeft de burgemeester van rotterdam zn statement eigenlijk ingenomen? Voor of na De Dam? Want als het erna is, dan is het wel 'makkelijk' om het anders te doen, met zo'n voorbeeld...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:34

Regeren is vooruit zien, wachten tot er een probleem is en dan tot de ontdekking komen dat je er niks meer aan kan doen, heeft weinig met goed bestuur te maken. Van mij hoeft Halsema niet weg, sterker nog ik zou er behoorlijk van balen als die alt rechtse Calimero's, die altijd over Halsema lopen te klagen, hierdoor gelijk krijgen. Maar tegelijkertijd accepteer ik ook dat zij politiek verantwoordelijk is.

Wat mij opvalt in deze en vergelijkbare discussies, is hoe de polarisatie de discussie verstikt. In dit geval het idee dat er voor een goede zaak gedemonstreerd wordt en er dus geen kritiek meer mag zijn op de uitvoering. Want dat wordt gezien als kritiek op de goede zaak. Terwijl het volgens mij prima moet kunnen dat je de zaak waarvoor gedemonstreerd wordt goed vindt en tegelijkertijd de uitvoering van de demonstratie slecht vindt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:37

Jij slaat de spijker op zijn kop Karl66 dat is precies waar het wringt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:53

Karl66 schreef:
Regeren is vooruit zien, wachten tot er een probleem is en dan tot de ontdekking komen dat je er niks meer aan kan doen, heeft weinig met goed bestuur te maken. Van mij hoeft Halsema niet weg, sterker nog ik zou er behoorlijk van balen als die alt rechtse Calimero's, die altijd over Halsema lopen te klagen, hierdoor gelijk krijgen. Maar tegelijkertijd accepteer ik ook dat zij politiek verantwoordelijk is.

Wat mij opvalt in deze en vergelijkbare discussies, is hoe de polarisatie de discussie verstikt. In dit geval het idee dat er voor een goede zaak gedemonstreerd wordt en er dus geen kritiek meer mag zijn op de uitvoering. Want dat wordt gezien als kritiek op de goede zaak. Terwijl het volgens mij prima moet kunnen dat je de zaak waarvoor gedemonstreerd wordt goed vindt en tegelijkertijd de uitvoering van de demonstratie slecht vindt.

hear hear. Vooral dat laatste stuk. Zeggen dat je de uitvoering bekritiseert betekent niet dat je de boodschap ook bekritiseert.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:58

Even als meelezer, zullen we het weer bij corona houden en de discussie over de Dam in dat topic houden?