Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 07:48

Saskia9 schreef:
Morgen D-day... Voelt het voor nog meer mensen als een spannend iets?
Ik ben gewoon heel erg benieuwd naar wat ze te zeggen hebben... :=

Ik denk dat ze de huidige maatregelen voortzetten.
En persoonlijk hoop ik dat in alle provincies van Nederland toerisme verboden wordt.
Nu lopen de Veluwe, Zeeland en de Rotterdamse eilanden voorop met dat besluit. Juist voor het paasweekend moet je zulke maatregelen nemen, anders heb je nog steeds massa's domme mensen die hun sleurhut uit de winterberging halen en zich door het hele land gaan verplaatsen met alle verspreidingsrisico's van dien.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:08

elnienjo schreef:
Saskia9 schreef:
Morgen D-day... Voelt het voor nog meer mensen als een spannend iets?
Ik ben gewoon heel erg benieuwd naar wat ze te zeggen hebben... :=

Ik denk dat ze de huidige maatregelen voortzetten.
En persoonlijk hoop ik dat in alle provincies van Nederland toerisme verboden wordt.
Nu lopen de Veluwe, Zeeland en de Rotterdamse eilanden voorop met dat besluit. Juist voor het paasweekend moet je zulke maatregelen nemen, anders heb je nog steeds massa's domme mensen die hun sleurhut uit de winterberging halen en zich door het hele land gaan verplaatsen met alle verspreidingsrisico's van dien.

Provincie Groningen zijn alle toiletgebouwen op campings gesloten. Dus campings kunnen niet open. Al zaten wij wel met Brabantse toeristen (met camper) in de provincie die gevlucht waren voor. -O- Die snapte er niks van dat buurtbewoners boos waren.

corine1981

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:17

De meeste campings zijn dicht toch?
In ieder geval voor caravans en tenten ivm gedeeld sanitair.

Zwembaden moesten al dicht en die wil je sowieso niet openen voor maar 3 mensen natuurlijk.

De vakantieparken zouden ze wellicht nog kunnen sluiten. Of minstens een week tussen elke boeking ivm het virus wat nog aardig wat uren overleefd op oppervlakten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:38

Nee ik vind het niet spannend. Voorlopig blijft toch alles zoals het is. En ik denk zelfs voor een langere tijd, ik gok tot na de meivakantie.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:43

Ik sprak gisteren de juf van mijn dochter, ze nemen momenteel telefonisch contact op met alle kinderen, en die verwacht zelf ook tot na de meivakantie sowieso.

Ik verwacht dat zelf ook. Dat zou betekenen tot 4 mei, maar het zou me ook niet verbazen als ze daar 6 mei van maken. Dan heb je bevrijdingsdag meteen mee gepakt, want dan wil je Nederland niet al 'open' hebben, lijkt me.

Maar ik ben wel benieuwd. Het thuisonderwijs loopt inmiddels prima hier, maar ik moet nog wel wennen aan de 24/7 opvang op mijn werk.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:45

corine1981 schreef:
De meeste campings zijn dicht toch?
In ieder geval voor caravans en tenten ivm gedeeld sanitair.

Zwembaden moesten al dicht en die wil je sowieso niet openen voor maar 3 mensen natuurlijk.

De vakantieparken zouden ze wellicht nog kunnen sluiten. Of minstens een week tussen elke boeking ivm het virus wat nog aardig wat uren overleefd op oppervlakten.

De camping die ik geboekt heb, geeft aan nog steeds "gewoon" open te zijn, ook het toeristische gedeelte met de sanitair gebouwen.

Wel zijn alle faciliteiten dicht.

Daar gaan waarschijnlijk best veel mensen heen met de Pasen als ze door de regering niet verplicht worden te sluiten....

Is ook geen goedkope camping trouwens...

Ik hoop eigenlijk dat ze wat coulanter worden in hun annuleren, ze zijn nu vooral erg stug: wij zijn open dus je komt maar of anders geld kwijt...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:46

lenaa_tje schreef:
Provincie Groningen zijn alle toiletgebouwen op campings gesloten. Dus campings kunnen niet open. Al zaten wij wel met Brabantse toeristen (met camper) in de provincie die gevlucht waren voor. -O- Die snapte er niks van dat buurtbewoners boos waren.

Maar dat waren een soort van nomaden zonder vaste woon- en verblijfsplaats… Kan je ze toch niet kwalijk nemen lijkt me?

En als ik dan de reacties op RTV Noord fb lees, dan schaam ik me bijna dat ik in Groningen woon. Wat een intolerantie en hoog tokkie-gehalte. :r Ook met betrekking tot het overbrengen van patiënten uit het zuiden naar het UMCG...

Hebben jullie trouwens die brief van Italië/Italiaanse politici gelezen? Mijn Duits is rampzalig en ik ga nu aan mijn werk beginnen… Maar ik vind het een lastige kwestie. Zeker omdat het via een Duitse krant moet gaan…

Over werk gesproken, ik heb al wel weer gelezen dat hier een aantal beleidsmakers zitten… :')

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:47

@mvdende,
Ik verwacht dat er een verbod op toerisme komt vanavond en de campings wel moeten sluiten daardoor.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:49

lenaa_tje schreef:

Dat ze dat niet begrijpen. Waar zit het verstand bij sommige mensen vraag ik mij af.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:49

Oké, nou ik weet van de gemeente zeewolde dat de campings met gedeeld sanitair dicht moeten, het is niet toegestaan je toiletje te legen...
Kortom, de trekkers hebben pech.

De vereniging van campings waar wij lid van zijn heeft ook alle terreinen gesloten.

Ik dacht daardoor dat dit voor alle campings met gedeeld sanitair zou gelden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:51

Ann schreef:
@mvdende,
Ik verwacht dat er een verbod op toerisme komt vanavond en de campings wel moeten sluiten daardoor.

Best jammer eigenlijk. Dan hoop ik maar dat het tot 1 mei is.

Of tot 10 augustus....

Want waar ik echt geen zin in heb is moeten betalen voor faciliteiten die er niet zijn....

Maar hopelijk begin mei dat alles weer normaal open kan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:52

Ann schreef:
@mvdende,

Ik hoop dat zeer!

Vooralsnog is de gemeente Woensdrecht niet van plan om campings te sluiten. Ze willen het aankijken.
Maar alles om ons heen is al pro-actief aan 't sluiten. Straks komt heel besmettelijk Oost Brabant met z'n sleurhut naar West Brabant. Ik kan dat niet begrijpen...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:53

Loretta schreef:
lenaa_tje schreef:

Dat ze dat niet begrijpen. Waar zit het verstand bij sommige mensen vraag ik mij af.

Er zijn ook heel veel watersporters die gewoon weggaan met hun boot. Ik begrijp dat niet, onze motorboot gaat dit jaar niet te water.
Jammer dat de vakanties en lange vaarweekenden niet doorgaan, maar dat komt volgend jaar wel weer.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:53

Zo!! Nu eerst een Bavaria.

Citaat:
Bij Bavaria stroomt nu de handgel uit de kranen: ‘Iedereen werkt mee, een actie uit het hart’
De Nederlandse bierdrinker neemt het ervan: nu hij thuiszit, schakelt hij over naar speciaalbiertjes. De brouwerijen schakelen echter ook over. Met Bavaria voorop produceren ze nu hand-alcohol en vloerontsmetter.

De eerste proef was spannend, bekent Wietse van den Bogaard, hoofdbrouwer van Bavaria. ,,Dit spul heeft een alcoholpercentage van tachtig procent. Dat is heel wat anders dan de twintig waar brouwers aan gewend zijn. Dit is nogal ontvlambaar.” Het ging goed en in Lieshout wordt inmiddels voor de derde keer hoger opgeschaald. ,,Iedereen wil het hebben, van huisartsenpost tot verpleegtehuis en uitvaartcentrum.”

Pure alcohol
Begin vorige week werden brouwers benaderd door een ziekenhuiscoördinator, of ze de pure alcohol of vergelijkbare restproducten kon krijgen voor ontsmetting. Dat kon. En het zette Van den Bogaard aan het denken. ,,Als ziekenhuizen het nodig hebben, dan moeten anderen ook die behoefte hebben. Maar die kunnen niet echt overweg met pure alcohol. Zij zoeken handontsmetter.”

Na wat rondbellen bleek dat Bavaria dat best zelf kon maken. ,,Er zijn strenge voorschriften, maar dat geldt ook voor bier, wij kunnen voorzichtig werken”. Zodra het recept duidelijk was, werden de andere ingrediënten in huis gehaald: glycerine voor het smeren, en waterstof-peroxide.

Productielijn niet omgebouwd
De productielijn hoefde niet te worden omgebouwd; het wordt gemengd in een softdrinkketel, gaat dan in een tank en daarmee worden de flacons afgevuld. Een bofje: Bavaria had precies de goeie (bijvul-)flacons op voorraad.

De eerste partij was voor intern gebruik. ,,Want wij hebben het zelf natuurlijk ook nodig.” Nu komt de moeilijkste klus: het verdelen tussen de aanvragers. ,,Er is vreselijk veel behoefte.”

De brouwer werkt momenteel met eigen voorraden alcohol. Het komt vrij bij de productie van 0,0 procent-dranken en ze halen het uit het restbier dat bij de kroegen wordt opgehaald. Als dat op is, wordt de volgende stap bekeken. ,,Al is de verwachting dat de vraag er voorlopig wel zal zijn.”

Kan ik ziek worden van het nieuwe coronavirus als ik ergens spullen of oppervlakken aanraak of vastpak?

‘Iedereen werkt mee’
Voorlopig is alles ook kosteloos. Bavaria levert het spul zelf uit en als dat niet meer gaat, hebben ‘andere grote partijen’ zich al aangeboden. ,,Mooi hè”, glundert Van den Bogaard. ,,Iedereen werkt mee, alle schouders gaan eronder, een actie uit het hart. Dat is het voordeel van een (relatief) kleine brouwerij zijn, dan zijn de lijntjes kort en kun je snel doorpakken.”

Goed werk geeft navolging; inmiddels heeft AB InBev, een van de hoofdspelers op de biermarkt, het voorbeeld overgenomen. Dommelsch is ook gestart en in België zetten Jupiler, Hoegaarden en Leffe hun alcohol van de 0,0-varianten om in ontsmettingsmiddel waarmee kan worden ‘gekuist’. Een flinke hoeveelheid van het spul staat klaar om naar Nederland te worden vervoerd, het wachten is even op goedkeuring van de betreffende instanties.

Extra verkoop speciaalbiertjes
Voor de brouwerijen zelf is er ook goed nieuws. Tegenvallende omzetten door de gesloten cafés worden grotendeels opgevangen door extra verkoop van speciaalbiertjes. De Leffe Blond stroomt harder dan de Maas. ,,Wie thuiszit, heeft meer behoefte aan iets extra’s”, denkt de woordvoerder van AB InBev. ,,Gewone pils is een sociaal drankje, voor de kroeg. Dit zijn thuisbiertjes.”

AB InBev is ook vertegenwoordiger van Corona, bij sommige supermarkten nu verkrijgbaar voor de helft van de prijs. De woordvoerder zucht. ,,Nee, die markt is niet ingestort. We zien niet veel verschil met vorig jaar. Misschien gaat dat nog komen, het is een zomerbiertje.”

https://www.ad.nl/koken-en-eten/bij-bav ... ~af9c2a50/

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:55

Volgens mij zijn in bepaalde delen de campings/vakantieparken door de betreffende provincie's zelf gesloten.

Hier was de camping ook gewoon toegankelijk, maar dat zijn wat stacaravans welke niet voor de verhuur zijn.
In een dorpje verder op is een vakantiepark waar je in verschillende huisjes (lees trein, helikopter etc) kunt overnachten nog open.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:55

Dat mag iedere gemeente zelf bepalen. Mijn ouders wonen in Breda en hebben een Chalet op een camping in Oudenbosch. De camping gaat niet open voor toeristen maar de mensen met een chalet mogen wel komen omdat die eigen sanitair hebben. De faciliteiten zijn verder wel dicht.

Maar als je de regels voor Zeeland er Rotterdam leest dan mag dat daar ook niet. Dus kan best zijn dat zich dat nog verder uitbreidt. Ik zou het sneu vinden voor mijn ouders maar zou het wel een goede maatregel vinden. Gewoon iedereen thuis blijven en niet ergens anders de kans lopen om iemand te besmetten of besmet te worden.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:57

Janine1990 schreef:
lenaa_tje schreef:

Maar dat waren een soort van nomaden zonder vaste woon- en verblijfsplaats… Kan je ze toch niet kwalijk nemen lijkt me?

En als ik dan de reacties op RTV Noord fb lees, dan schaam ik me bijna dat ik in Groningen woon. Wat een intolerantie en hoog tokkie-gehalte. :r Ook met betrekking tot het overbrengen van patiënten uit het zuiden naar het UMCG...

Hebben jullie trouwens die brief van Italië/Italiaanse politici gelezen? Mijn Duits is rampzalig en ik ga nu aan mijn werk beginnen… Maar ik vind het een lastige kwestie. Zeker omdat het via een Duitse krant moet gaan…

Over werk gesproken, ik heb al wel weer gelezen dat hier een aantal beleidsmakers zitten… :')

Welke brief?

Ik heb inderdaad ook die commentaren op Facebook gezien, echt te gek voor worden soms :n

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:57

lenaa_tje schreef:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/220674/O ... gen-opvang alleen voor kwetsbare basisschool kinderen en hun ouders komt er ook opvang. Blij mee maar ik mis de middelbare school leerlingen. Dat zijn vaak de jongeren die op straat hangen. Dan zou ik liever opvang hebben.

Moet je ook pubers hebben die daar überhaupt naar toe willen gaan.

Op straat hangende kinderen hoeft niet te betekenen dat ze het huis uit vluchten voor geweld etc.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:00

Destination schreef:
Welke brief?

Ik heb inderdaad ook die commentaren op Facebook gezien, echt te gek voor worden soms :n

Staat in het liveblog van de NOS, en de hele brief heeft Mustafa Marghadi op Twitter gezet.

PSvanLot

Suzanne F. schreef:
Nee ik vind het niet spannend. Voorlopig blijft toch alles zoals het is. En ik denk zelfs voor een langere tijd, ik gok tot na de meivakantie.

Ik denk dat ook en als ik eerlijk ben, ben ik blij als dat zo gaat zijn. Het zijn onhandige weken maar ik heb ze niet als beklemmend of negatief ervaren.

Anoniem

djinnie schreef:
Ik sprak gisteren de juf van mijn dochter, ze nemen momenteel telefonisch contact op met alle kinderen, en die verwacht zelf ook tot na de meivakantie sowieso.

Ik verwacht dat zelf ook. Dat zou betekenen tot 4 mei, maar het zou me ook niet verbazen als ze daar 6 mei van maken. Dan heb je bevrijdingsdag meteen mee gepakt, want dan wil je Nederland niet al 'open' hebben, lijkt me.

Maar ik ben wel benieuwd. Het thuisonderwijs loopt inmiddels prima hier, maar ik moet nog wel wennen aan de 24/7 opvang op mijn werk.

Maar alle evenementen waren al tot 1 juni verboden, dus 5 mei wordt hoe dan ook niet gevierd dit jaar.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:01

djinnie schreef:

Bevrijdingsdag is eens in de 5 jaar een nationale vrije dag en dat is dit jaar zo. Er zal dan sowieso geen school zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:01

Hier zijn de campings voor zover ik weet dicht. Om problemen voor te zijn.

En weg met een camper, dubbel. Zolang je self supporting bent en je alleen thuis water tankt en geen boodschappen doet onderweg. Kan er weinig gebeuren kwa besmetting. Maar niet veel camperaars kunnen dat. Camper hier redt zichzelf met stroom. Voldoende water voor ruim een week aan boord, toilet redt dat ook. Dan zou ik een week per keer wegkunnen. :j maar het is ook een niet noodzakelijke verplaatsing. -O- Dus dubbel. Nu mag ik niet weg dus het is ook geen optie. :P

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:08

Om tien uur komt er een persconferentie over de werktijdverkorting.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:09

Ik denk eerlijk gezegd dat je als je met een camper of caravan op vakantie bent minder zorgen hoeft te maken om besmet te raken dan wanneer je met het vliegtuig gaat en in een hotel/appartement zit of op een cruise.