Blijheid schreef:Ik heb ooit als kind (jaren 90) een science fiction boek gelezen over een jongetje die op een andere planeet woonde. Het was op die planeet heel heet, je kon niet zomaar naar buiten zonder bescherming. Het jongetje ontsnapt op een gegeven moment in een soort voertuig vanuit de veilige omgeving waar hij woont.
In het verhaal kunnen computers bevelen van mensen negeren als ze vinden dat je een onveilige beslissing neemt, of als iets tegen de regel ingaat. Maar als je als mens je bevel 3x herhaalt moet de computer luisteren. Als het jongetje ontsnapt houdt de computer hem steeds tegen (of vertraagd hem door bevelen te negeren), totdat hij hem te slim af is door het bevel “computer doe wat ik zeg” 3x te herhalen.
Ik zal dit boek gelezen hebben toen ik een jaar of 7-10 as, maar ik kon behoorlijk goed lezen dus het kan ook een boek voor iets oudere kinderen zijn geweest.
Wie weet welk boek ik bedoel? Ik kan maar niet op de titel en hoofdpersoon komen en met deze info kom ik op Google niet verder.
Het klinkt toch echt heel erg als 400 graden in de schaduw (Tais Teng; 1992)
Citaat:
In het jaar 2375 zijn op de planeet Mercurius de leefomstandigheden zeer slecht. Kinderslaven uit kweekbakken worden ingezet om edele metalen te delven. Een van hen, Tanja, vindt daar uraniumviooltjes en probeert zichzelf en haar broer vrij te kopen.
En wat ik er zelf nog van weet:
- Ze moesten dat edelmetaal oogsten om hun schuld als kind af te betalen / zichzelf vrij te kopen.
- Het was alleen in de nacht koel genoeg om dat werk te doen, en je moest goed uitkijken voor buisjes die op het oppervlak lagen, daar zat vergif in.
- De centrale computer zei toen ze zichzelf vrij wilden kopen "burgerrechten zijn een val" of zo iets, en daarom vluchtten ze.
- Uiteindelijk wilden ze naar de maan, naar een ziekenhuis vanwege tegengif voor het gif in die buisjes.
- 3x "alle patronen in stelling brengen" waardoor de motor zou ontploffen. Daardoor kon het ruimteschip van de hoofdpersoon ontsnappen
- Gaandeweg begreep de hoofdpersoon dat zijn beste vriend (die in dat ziekenhuis op de maan gered werd) eigenlijk een leugenaar was.