Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 23:08

Charaz schreef:
Heel normaal toch om daar voor te betalen? Er is ook extra afwas

En dan 0,50 cent extra als jij je mes per ongeluk laat vallen? :D

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 23:11

Dit is de bon, dit is gewoon een 1-persoons-etentje.
Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 23:17

Fitzroy schreef:
Gini schreef:
Sorry, maar dit kan toch ook alleen in Nederland. :o

En wat bedoel je dan? Het rekenen van geld voor het servies/bestek of voor 1 persoon biefstuk bestellen en dan met 2 delen?

Ik deel regelmatig voor- of nagerecht. Ik ben niet zo’n grote eter. Maar heb nog nooit voor extra bestek hoeven betalen. Zou dat ook erg raar vinden.

Uit eten gaan, ongezellig gerechten gaan delen om dan ook nog drama te maken voor 5 euro.
Genoeg etablissementen die aan sharing dinner of buffet doen, dan ga je daar naartoe.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 01:19

Wij zijn een keer met 4 volwassenen en een kind van 2 jaar uit eten geweest (de volwassenen gewoon allemaal voor-, hoofd-, na-). Stond er op de menukaart voor kinderen bij de gerechten: “lekker mee eten met papa en mama” voor €5. Wij dachten ze krijgt dan een paar patatjes en een kipnugget met appelmoes of iets dergelijks omdat het tussen de gerechten stond. Nee ze kreeg een leeg bord. Daar vonden wij wel wat van hoor. :') Geen probleem van gemaakt want we hadden er misschien zelf naar moeten vragen vonden we, maar vond het niet zo klantvriendelijk.

LWDaisy

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 07:03

Gezien de bon, snap ik het.
Dat is gewoon een éénpersoonsbon, terwijl er wel 2 plaatsen bezet worden.

Dat je een voorgerecht of nagerecht deelt - prima. Niet iedereen kan 2 of wel 3 gangen aan.
Maar per persoon één hoofdgerecht is toch de normaalste zaak van de wereld? Of ga dan idd voor een sharing concept.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 07:14

Ik vind trouwens 1,35 voor mayonaise ook wel duur, hoor. Als ik een hoofdgerecht van 22 euro bestel, en nog extra aardappeltjes mag mayo er wel gewoon bijzitten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 07:16

Misschien hebben ze wel extra mayo besteld i.v.m delen.

Ze hebben de gebakken aardappeltjes en het vlees gedeeld. Vaak zit er èèn bakje saus bij :j

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 08:51

Ik kan beide kanten begrijpen, qua bestelling. Maar dan zeuren over de bon, dat lijkt me niet nodig.
Als je nou een kleine eter bent, dan kan je altijd nog vragen om een senioren portie of je neemt een voorgerecht als hoofdgerecht ofzo. Wij delen inderdaad ook vaak het nagerecht, met extra lepel waarvoor je niet hoeft te betalen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 10:47

Bestaat er iets als een seniorenportie? Daar heb ik nog nooit van gehoord :P

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 10:49

Ja hoor, bijvoorbeeld bij veel Van der Valk restaurants, zoals een kleine tournedos, schnitzel of zalm. Ik ben geen grote eter en bestel altijd zoiets als hoofdgerecht :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 10:55

Ik vind het volslagen logisch dat als je met twee personen één kleine soep en één hoofdgerecht besteld, dat je dan extra betaald voor het bord en bestek wat de tweede persoon gebruikt. Personeel moet betaald, het licht moet branden, de huur moet betaald, de vaatwasmachine moet draaien; je houdt er als ondernemer gewoon helemaal niets aan over op deze manier. De marges zijn al zo klein.

Aan de andere kant; als je nou eerst zit te borrelen met een hapje en een drankje, dan allebei voor en hoofdgerecht besteld met nog een bijgerechtje ernaast, en dan vraagt om je toetje te splitten, dan zou ik het weer wel raar vinden als je moet bijbetalen voor een extra bordje en lepeltje.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 13:07

Jildau schreef:
Wij zijn een keer met 4 volwassenen en een kind van 2 jaar uit eten geweest (de volwassenen gewoon allemaal voor-, hoofd-, na-). Stond er op de menukaart voor kinderen bij de gerechten: “lekker mee eten met papa en mama” voor €5. Wij dachten ze krijgt dan een paar patatjes en een kipnugget met appelmoes of iets dergelijks omdat het tussen de gerechten stond. Nee ze kreeg een leeg bord. Daar vonden wij wel wat van hoor. :') Geen probleem van gemaakt want we hadden er misschien zelf naar moeten vragen vonden we, maar vond het niet zo klantvriendelijk.

Mee eten met papa en mama is toch niet hetzelfde als 'we maken appelmoes, patatjes en nuggets'? Dat laatste is waarschijnlijk een heel apart gerecht op de kinderkaart voor - ik gok - 10-12 euro.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 13:12

Gini schreef:
Jildau schreef:

Mee eten met papa en mama is toch niet hetzelfde als 'we maken appelmoes, patatjes en nuggets'? Dat laatste is waarschijnlijk een heel apart gerecht op de kinderkaart voor - ik gok - 10-12 euro.

Nou hier in het noorden betaal je geen 10-12 euro voor wat patatjes hoor. Maar we vonden het gek dat je het als gerecht zet tussen de kindermenu’s. Een bord is toch geen gerecht? Achteraf hadden we haar dus beter gewoon wat patatjes van ons kunnen geven. Leermomentje!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 13:14

Het staat letterlijk op de menukaart met prijs erbij, tussen waarschijnlijk andere kindergerechten met een hogere prijs. Wat kan een restaurant nog meer doen?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 13:15

Ik snap eerlijk gezegd de verwarring wel. Als het tussen de gerechten staat, dan verwacht je geen leeg bord. En anders zou ik als restaurant er iets anders van maken, iets in de trant van; eet je lekker met papa en mama mee? Dan reken we x bedrag voor een bord en bestek.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 13:53

Bij een zaak hier in de buurt noemen ze het een 'boevenbordje', maar er staat dan ook in de beschrijving bij dat je een bordje krijgt om mee te snoepen. Is overigens gratis en een heel kindgerichte zaak.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 19:10

Jildau ik zou dat interpreteren als "voor 5 euro krijgen mama en papa een beetje meer, en krijgt de kleine een leeg bord waardoor die kan mee eten van het gerecht dat mama en papa bestellen".

Akkoord met Gini, ik lees het absoluut niet als "voor 5 euro krijg je patat nugget en appelmoes" - zo staat het er toch niet?
"Mee eten" lees ik als: mee eten met wat mama/papa bestellen.

Het toont wel aan dat verwarring snel gebeurd is! :j

* Edit, typo
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 19-12-25 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 19:14

LWDaisy schreef:
Jildau ik zou dat interpreteren als "voor 5 euro krijgen mama en papa een beetje meer, en krijgt de kleine een leeg bord waardoor die kan mee eten van het gerecht mama en papa bestellen".

Akkoord met Gini, ik lees het absoluut niet als "voor 5 euro krijg je patat nugget en appelmoes" - zo staat het er toch niet?
"Mee eten" lees ik als: mee eten met wat mama/papa bestellen.

Het toont wel aan dat verwarring snel gebeurd is! :j

Oh dit vind ik nog een logische interpretatie ja :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 19:17

Hahaha, je kunt het idd op meerdere manieren interpreteren! :D

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 19:39

Onze bejaarde buurvrouw van 93, zo zuinig, ze weigerde de verwarming aan te doen toen het buiten vroor.Ze zat voor een straalkacheltje met dikke truien aan en 2 ochtendjassen. Toen ze bij de eerstehulp belande omdat ze verward was, bleek ze een lichaamstemperatuur van 35 graden te hebben.Dat was ook het begin van het einde van de buurvrouw.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 01:31

Ik weet niet meer precies hoe het er stond maar omdat het tussen de gerechten van het kindermenu stond en het niet veel goedkoper was, hadden we beter voor €2 meer wel wat frietjes voor het meisje kunnen bestellen dan een leeg bord.

Ik vind als je 4 volwassenen aan de tafel hebt die elk voor-, hoofd- en na- bestellen en de nodige drankjes, het van de zotte om een kind van 2 te laten betalen voor “het erbij zitten”.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 08:27

Jildau schreef:
Ik weet niet meer precies hoe het er stond maar omdat het tussen de gerechten van het kindermenu stond en het niet veel goedkoper was, hadden we beter voor €2 meer wel wat frietjes voor het meisje kunnen bestellen dan een leeg bord.

Ik vind als je 4 volwassenen aan de tafel hebt die elk voor-, hoofd- en na- bestellen en de nodige drankjes, het van de zotte om een kind van 2 te laten betalen voor “het erbij zitten”.

Maar ging die meerprijs om "het erbij zitten" of kregen jullie effectief meer waardoor zij mee kon eten met jullie (en jullie zelf nog voldoende hadden)?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 08:33

Fitzroy schreef:
Als je de rekening bekijkt, zie je dat ze 1 voorgerecht hadden, 1 hoofdgerecht en 2 drankjes. Niet bepaald om rijk van te worden.

Als je op deze manier een tweetje bezet houdt voor 2 uur, dan heeft de ondernemer aan deze tael niets verdient, als hij al niet bij moet leggen.

Ik vind je het bijna asociaal, eet dan lekker thuis.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 08:35

karuna schreef:
Wat ik ontzettend storend vind in nederlandse restaurants. Dat ze geld rekenen voor een glas kraanwater. Zelfs als het voor medicijnen is. In omringende landen is een karaf kraanwater op tafel heel normaal (in frankrijk zelfs verplicht gratis) en in nederland krijg je dan een miniglaasje water van 2 slokken of zo en daar rekenen best veel restaurants stevig geld voor. -O- en ik mag eigenlijk niks anders meer drinken dan water

Bekijk het eens van de andere kant? Nederlanders hebben ook het lef om niets anders te bestellen dan kraanwater. Je bent in een restaurant, zij moeten geld verdienen aan wat ze verkopen. Aan gratis zit niets verdient?
Ik ken geen enkel restaurant waar je geen klein glaasje water erbij krijgt voor medicijnen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 08:39

Cayenne schreef:
Bestaat er iets als een seniorenportie? Daar heb ik nog nooit van gehoord :P

Sommige restaurants hebben wel kleinere porties voor mensen met bv maagverkleining. Echt heel erg goed vind ik dat!