khirshanta schreef:Een studieschuld (in ieder geval de reguliere studieschuld) staat niet geregistreerd bij de BKR.
elke BKR registratie kan gevolgen hebben voor het verkrijgen van nieuwe leningen.
Bij een negatieve registratie is het echter zeker dat het (grotere) gevolgen heeft voor de hoogte van de lening, en of je wel een lening krijgt.
Met een negatieve registratie zou het kunnen zijn dat je een lening niet krijgt, terwijl je die met positieve registratie wel (al dan niet een lager bedrag dan gewenst) zou krijgen.
Je hoeft je studieschuld ook niet op te geven bij de hypotheekverstrekker, maar het wordt wel aangeraden geloof ik. Als je een hoge studieschuld heb kan dat wel degelijk invloed hebben op de flexibiliteit in je lening, maar dat is heel erg afhankelijk van je inkomen, het inkomen/de schulden van een eventuele partner en de hoogte van je eigen schuld. Ik heb straks een pittige studieschuld en weet dat ik niet kan gaan kopen tot ik daar in ieder geval een flinke hop van heb afbetaald.