Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:46

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:03

Oeps Bowo!
Wij gaan vanavond naar de bios, maar vriendlief heeft zn band nog niet geplakt. Dus kunnen we mooi een half uurtje heen en een half uurtje terug lopen :+.
Is wel goed voor de calorietjes!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:42

Ik moet ook zeggen dat ik het heeeerlijk rustig vind zonder al die bussen in de stad :=

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:41

Ik heb vanavond iemand geholpen die dus bij de bushalte zat te wachten op niks -O-

Meiske zat daar dus al 2,5 uur en niemand kwam haar ophalen. Broer aan het werk, vader op vakantie, neef reageerde wel maar kwam gewoon niet. Ik was zelf onderweg naar huis met de fiets en had echt zo'n gevoel dat ik haar moest helpen. Dus afgestapt en gevraagd of ze wist van de staking.. wel, maar de website had zogenaamd gezegd dat er na een bepaald tijdstip wel een bus zou rijden..

Afijn, mijn vriend gebeld en die is ons komen oppikken. Meisje blijkt dus ook nog even een hartziekte te hebben waardoor ze niet kan fietsen en een oogaandoening waardoor ze niet mag scooteren noch autorijden. Ben echt heel blij dat ik gestopt ben voor haar. God weet hoe het anders met haar afgelopen was verder. Nu is ze gelukkig thuis..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:49

Lief van je!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 07:26

@pablobokt goed gedaan!

Eigenlijk zouden dit soort verhalen naar een (menselijke) rechter moeten zodat er gewoon gratis gereden mag worden.
Jammer van die zgn zielige werkgevers dan. Het is potverdikke een publieke dienst. Privatisering is in mijn ogen echt zo waardeloos voor dit soort sectoren (o.a. ook de zorg).

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 07:51

Stakingen gaan waarschijnlijk volgende week ook nog door. :(

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:33

Echt ?? wou morgen naar huis gaan proberen. Zit al week bijna bij ouders :=

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:38

Ik hoop het toch niet.. sorry ondanks ik best begrijp dat je voor je rechten op moet komen, ben ik er nu wel klaar mee.

AmberG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:46

Ik reis eigenlijk alleen op vrijdag met t OV, en had tot vandaag dan ook niet echt last van de staking... Tsja, dan wil je nog wel eens vergeten dat er een staking gaande is... En sta je op een station zonder bussen 8)7

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:46

Hou op hoor... nog een week?!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:52

Waar staat dat?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:08

Ik kan dat ook niet vinden

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:10

Bij Syntus, Breng en Arriva zie ik allemaal tot en met de 29e, en verder niet.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:17

Misschien als dat zo doorgaat het hele zooitje maar ontslaan en alleen nog maar met (rechtenarm) uitzendpersoneel gaan rijden? Die willen/moeten wel gewoon hun werk doen.

Dat er misstanden zijn qua dienstroosters waardoor de wettelijke rij- en rusttijden niet gevolgd kunnen worden, dat is geen zaak voor vakbonden en stakingen. Dat zijn gewoon overtredingen waarvoor naar de inspectie SZW of de ILT, of welk handhavingsorgaan er ook over gaat, moet worden gestapt. Als werkgevers op onwettige manier hun werknemers onder druk zetten idem. Dat is iets waarvoor strenge handhaving van de huidige regels op zijn plaats is. Niet de boel saboteren om nieuwe regels af te dwingen, die vervolgens net zomin worden nageleefd.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:20

oomens schreef:
Misschien als dat zo doorgaat het hele zooitje maar ontslaan en alleen nog maar met (rechtenarm) uitzendpersoneel gaan rijden? Die willen/moeten wel gewoon hun werk doen.

Dat er misstanden zijn qua dienstroosters waardoor de wettelijke rij- en rusttijden niet gevolgd kunnen worden, dat is geen zaak voor vakbonden en stakingen. Dat zijn gewoon overtredingen waarvoor naar de inspectie SZW of de ILT, of welk handhavingsorgaan er ook over gaat, moet worden gestapt. Als werkgevers op onwettige manier hun werknemers onder druk zetten idem. Dat is iets waarvoor strenge handhaving van de huidige regels op zijn plaats is. Niet de boel saboteren om nieuwe regels af te dwingen, die vervolgens net zomin worden nageleefd.

In Nederland heb je stakingsrecht en het is dus niet de bedoeling om dan maar ontslagen te worden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:36

Jolien87 schreef:
In Nederland heb je stakingsrecht en het is dus niet de bedoeling om dan maar ontslagen te worden.

Met dat recht komt m.i. ook de plicht om daar geen misbruik van te maken door vaker dan strikt noodzakelijk het middel van stakingen in te zetten. De hoeveelste OV-staking dit jaar is dit nu al?

Als vervoerders, om aanbestedingen binnen te slepen, beloften doen die ze niet binnen de wettelijke kaders waar kunnen maken, dan is het zaak om dát boven tafel te brengen. Maak meldingen bij instanties die erover gaan, zet in op handhaving van de bestaande regels, en zorg op die manier dat de omstandigheden deugen. Op die manier ga je ook oneerlijke concurrentie tegen (concessies winnen door met onmogelijke beloften de concurrent de loef af te steken).

Daar is geen staking voor nodig, hoezeer 'aktivistiese' vakbonden ook proberen die toch door te drukken.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:45

oomens schreef:
Jolien87 schreef:

Met dat recht komt m.i. ook de plicht om daar geen misbruik van te maken door vaker dan strikt noodzakelijk het middel van stakingen in te zetten.

Dat is aan de rechter. Het komt nog met enige regelmaat voor dat een werkgever naar de rechter stapt en die de staking verbiedt, of er restricties aan verbindt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:58

oomens schreef:

Weg met goede arbeidsomstandigheden!

(Overigens, hoe goed werkt dat bij de postbezorging, dat flexpersoneel? Ik heb zelf niet de indruk dat de kwaliteit daarvan omhoog gaat.)

oomens schreef:
Met dat recht komt m.i. ook de plicht om daar geen misbruik van te maken door vaker dan strikt noodzakelijk het middel van stakingen in te zetten.

Gebeurt toch ook niet? De vakbonden staken niet steeds om nieuwe aanpassingen nadat er goede afspraken gemaakt zijn - dat zou inderdaad heel banketstaaf zijn. Maar dat is niet aan de orde. Dit is gewoon nog steeds hetzelfde conflict, waarbij de stakers juist iedere keer bereid zijn om de bonden en werkgevers tijd te gunnen een oplossing uit te werken. Maar komt die niet... dan is het probleem dus nog niet opgelost.

Citaat:
Daar is geen staking voor nodig, hoezeer 'aktivistiese' vakbonden ook proberen die toch door te drukken.

Ik vraag me af hoe je weet dat daar geen stakingen voor nodig zijn. Als dat niet nodig is - waarom is het dan niet al opgelost?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:02

Shadow0 schreef:
Ik vraag me af hoe je weet dat daar geen stakingen voor nodig zijn. Als dat niet nodig is - waarom is het dan niet al opgelost?

Heel simpel. Als het nu onmogelijk is om de verplichte rij-en rusttijden te hanteren, dan zijn er al instanties die daarvoor kunnen worden ingeschakeld.
Is het in de huidige situatie níet structuteel onmogelijk om de regels te volgen? Dan is het probleem blijkbaar niet zo groot als het nu wordt voorgesteld.

Overigens is er weldegelijk een probleem, maar dat is breder dan het OV alleen. Dat grotere probleem is dat er op allerlei gebieden nauwelijks gehandhaafd wordt, en dat de daardoor ontstane problemen steeds worden 'opgelost' met alleen maar meer regels. Kennelijk goedkoper dan handhaving.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:12

oomens schreef:
Heel simpel. Als het nu onmogelijk is om de verplichte rij-en rusttijden te hanteren, dan zijn er al instanties die daarvoor kunnen worden ingeschakeld.

Hoe bekend ben je met dit onderwerp? Weet jij wat er op dat vlak zoal geprobeerd is, hoe haalbaar dat is, welke gevolgen het heeft?

Dit is namelijk het soort van oplossing dat mensen vaak vooral van buiten bedenken: 'het is al goed geregeld dus er kan niks aan de hand zijn.'
Behalve dan dat keer op keer blijkt dat het in de praktijk toch net ietsjes anders is dan in theorie.

Citaat:
Overigens is er weldegelijk een probleem, maar dat is breder dan het OV alleen. Dat grotere probleem is dat er op allerlei gebieden nauwelijks gehandhaafd wordt, en dat de daardoor ontstane problemen steeds worden 'opgelost' met alleen maar meer regels. Kennelijk goedkoper dan handhaving.

En dus, prima als men gaat staken om de noodzaak daarvan wel duidelijk te maken. Ook al is het probleem inderdaad vermoedelijk heel wat breder dan het OV alleen. Als niemand wat doet weet je in elk geval zeker dat men weinig noodzaak tot verandering voelt (en blijven de buschauffeurs en de reizigers degenen die daar de nadelen van dragen, niet degenen die het beleid zo maken.)

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 12:29

purny schreef:
Lau schreef:
Een smoes? Serieus?
Weet je hoe hardhandig die overvallen gaan? Tegenwoordig gaat dat met messen en knuppels dat valt niet netjes op te lossen.
Nee helemaal prima dat pinnen, ook arme mensen kunnen pinnen.

Uhm niet helemaal met je eens. Er zijn ook arme mensen en juist de arme mensen staan vaak onder bewind. Die krijgen een bepaald bedrag per week contant in hun zak mee.
Ik bijvoorbeeld heb nooit een pinpas op zal. Betaal alles contant. Dit omdat ik het overzicht graag heb.
Maar ik heb dan ook een abbo en altijd genoeg geld op de kaart

nee hoor, dat gaat gewoon op een leefgeldrekening, en dat kunnen ze zelf pinnen...de tijd van envelopjes die ze wekelijks moesten ophalen is allang voorbij.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 12:55

oomens schreef:

Wauw onmens, wat een belachelijke reactie zeg. Gatver wat een gebrek aan inlevingsvermogen.

Voor wat betreft de gang van zaken bij onze werkgever:
Inspecties vinden het niet boeiend genoeg, die komen niet, allemaal vriendjespolitiek. Een advies van de rechter, afgedwongen door de OR, wordt gewoon genegeerd. Werkgever rekt en trekt lang genoeg om te zorgen dat een rechter bij terugkomst zou zeggen: zo urgent is het niet :(
We zijn we zelfs nog naar de opdrachtgever (Provincie) geweest, wat geen donder uitmaakte, die kakkers doen allemaal alsof hun neus bloedt. Er ligt op papier niets vast van de druk die chauffeurs ervaren, maar hij is er wel.

Voorbeeld: wanneer een chauffeur niet aan de (wettelijke) pauze lijk toe te komen roep je op hoe dit op te lossen. Er komt dan iemand, die lekker op een airco-gekoeld kantoortje zit aan de lijn die de chauffeur verzoekt om toch door te rijden, want er is geen vervanging, dan staan die arme passagiers te wachten etc etc.. Verzin de smoezen maar. Chauffeur moppert vervolgens dat het al de 4e keer deze week is (want zover is het helaas al) en dat hij nu echt op zijn strepen gaat staan en pauze gaat nemen.
De andere kant van de lijn begint dan te schermen met: werkweigering, meldingen bij de teamleider...

Hierop reageren chauffeurs dus op 2 verschillende manieren:
Nummer 1 is geïntimideerd en rijdt door ondanks dat hij zijn rust niet krijgt, nergens meer, want zijn vorige kwartiertje op een dienst van 9 uur is er ook al niet van gekomen en hij wil toch eigenlijk ook wel op tijd naar huis. Hij eet wel een broodje achter het stuur en houdt zijn plas wel op.
Waarschijnlijk wordt deze collega er niet vrolijker, relaxter en zeker niet meer geconcentreerd van, met alle gevaren van dien.
Nummer 2 vraagt deze opdracht om door te rijden en de rust niet op te nemen schriftelijk te bevestigen. Nummer 2 staat dus wel gewoon stil want dan wordt alles ineens terug getrokken en valt de rit uit.

Hiermee tref je dus rechtstreeks weer die passagier. Dus je kunt wel kortzichtig roepen: zeik niet (hee, je klinkt als de werkgever) en doorrijden en zet er anders fijn een niet zeikerd op, maar uiteindelijk gaat het nog steeds om een stukje veiligheid.

En staken is geen saboteren, het voelt hooguit zo omdat het een DIENSTVERLENENDE sector is.
En zoals elders al genoemd is privatisering van dit soort onderdelen in de samenleving debet aan deze hele problematiek.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:08

Dus eigenlijk...zouden ov bedrijven er beter aan doen om of de diensten zodanig aan te passen (minder rijden, sommige lijnen rijden 4x per uur of meer bijv) zodat het voldoet aan de rusttijden etc van de huidige aantal chauffeurs... of meer personeel aannemen zodat ze daar ook aan voldoen. Als dat gebeurt zijn de chauffeurs al blij? Want dan snap ik niet dat ze niet met een van die opties aan de slag gaan. Het lijkt dan zo simpel. Denk dat de ov gebruikers ook liever hebben dan de bus die 4x in het uur komt maar 2x komt als dat betekent dat die op tijd rijdt en de chauffeurs hun broodje rustig hebben kunnen eten dan eentje die te laat komt, gehaast rijdt en cjaggie is tegen de gebruikers toch? Ik wel in elk geval.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:17

Niet helemaal, want er zijn wel afspraken gemaakt over busfrequenties. Voor veel bestemmingen is 2x/u gewoon te weinig. Ik wil niet liever 2x/u betrouwbaar ipv 4x/u, ik wil gewoon een goede busverbinding waarbij de mensen die dat uitvoeren goed behandeld worden. En dat zou het uitgangspunt moeten zijn. Niet een keuze tussen of de ene slechte optie of de andere, gewoon, inzetten op goed OV.