Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 15:48

Goed nieuws! Ziekenhuisbezetting daalt weer (nos.nl)

Ziekenhuisbezetting blijft dalen
Het aantal coronapatiënten in de Nederlandse ziekenhuizen blijft dalen. Er liggen nu 1360 mensen met covid-19 in het ziekenhuis, 72 minder dan gisteren en het laagste aantal in meer dan twee maanden, blijkt uit cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding.

Er liggen nog 358 coronapatiënten op de IC's, 17 minder dan een dag eerder. Een maand geleden waren dat er nog 630.

Op de verpleegafdelingen daalde het aantal coronapatiënten met 55 tot 1002. Een maand geleden waren dat er nog ruim dubbel zoveel.

In de afgelopen 24 uur werden er 12 nieuwe coronapatiënten opgenomen op de IC's. Op de verpleegafdelingen werden 100 nieuwe patiënten binnengebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 15:57

Ze lijken gelukkig ook aardig te gaan versoepelen :j Goed nieuws :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 15:59

prompter schreef:
Goed nieuws! Ziekenhuisbezetting daalt weer (nos.nl)

Met andere woorden blijven voor een dalend aantal van 358 mensen de horeca en cultuursector dicht.

Ja Relaxed heel soepeltjes hoor.

Of de ontwikkeling van het aantal besmettingen goed/niet goed is, gaat een steeds luider geluid van virologen over op.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 13-01-22 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:00

Kijk, wederom is mijn glas halfvol en dat van jou half leeg ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:01

Relaxed schreef:
Kijk, wederom is mijn glas halfvol en dat van jou half leeg ;)

Kan je zo zien ja.
ïk zie het als dat jij blij bent met een dode mus ;)

Net een :wow: aanbieding van de Hammam in Málaga +:)+
Oh en 180.000 nieuwe besmettingen gister. Geregistreerd.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:16

friezenfan2 schreef:
Ik heb een vraag aan alle zorgmedewerkers (als het beter is om er een apart topic over te open wil ik dat best doen)

Krijgen jullie allemaal mondkapjes via het werk zonder dat je er zelf voor moet zorgen of vragen?
Gister en vandaag met mondkapje op gewerkt, het zonder werken levert mij teveel stress op. Ik hoop dat het werken met mondkapje op me dus wat rust geeft. Ik kom niet in de buurt van de client en volgens mijn werkgever hoef je dan dus ook geen mondkapje op en als ik dat wel wil mag ik die zelf aanschaffen.
Er wordt gezegd dat het via de rivm richtlijnen is maar toch.

Ik lees even mee, want mijn werkgever zegt juist dat wij als hulp in de huishouding binnen de thuiszorg verplicht mondmaskers moeten dragen. En ik weet dat wij niet ver van elkaar wonen/werken en hetzelfde beroep hebben.

Nu weet ik ook dat veel collega’s hebben aangehaald dat andere organisaties het niet verplichten. Maar het wordt ons echt verplicht. Ze geven aan dat wanneer wij ze niet dragen, dit gevolgen kan hebben voor de quarantaine van de cliënt en onze planning. Ze gaan er bij ons vanuit dat een mondkapje betekend dat wanneer je tijdens werk nauw contact zou hebben met een besmet iemand, je door dat mondkapje niet in quarantaine hoeft.

Wij krijgen wel mondkapjes van de werkgever. Wij mogen ze zelfs niet zelf aanschaffen. We zijn verplicht de mondkapjes te dragen die de werkgever beschikbaar stelt.

Ik vind het zo onduidelijk wat nu echt verplicht is en wat niet. Ik zou namelijk liever juist geen mondkapje dragen, omdat ik er echt hinder van ondervind. Maar volgens mij is het zo dat jij je als werknemer altijd veilig moet voelen en dat je werkgever in sommige gevallen mondkapjes beschikbaar moet stellen. Je kunt aandragen dat er soms situaties zijn waarin je dichtbij een cliënt moet komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:17

Het is al vaker gebleken dat jij vanaf je berg totaal geen gevoel hebt met ons perspectief hier. Nu kan hier niks, behalve naar de supermarkt. Straks kan er veel meer en dat is goed nieuws, vooral voor al die ondernemers.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:19

Als vrijwilliger krijg ik ze al.
Bij de IC mocht ik kiezen tussen chirurgisch en FFP2
Nu een chirurgisch bij een geriatrische revalidatiecentrum.
Maar beide plekken waren dan ook verplicht er 1 te dragen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:22

Ik ben wel benieuwd, want naast winkels zie ik bijv dat ook horeca zoals ‘t zusje gewoon weer open gaat. Ook veel gemeenten die niet gaan handhaven. Ik snap die ondernemers wel. Ik denk dat met maatregelen best wat meer zou moeten kunnen. Ik ben benieuwd of er kleine versoepelingen gaan komen voor de horeca?

Wel enorm positief dat de ziekenhuisopnames nog steeds dalen. Het lijkt me nu dat dit toch wel genoeg moet zeggen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:27

Wat is type 2 mondkapje?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:28

Zo'n blauwe chirurgische. Die heb je in type I en type II, de laatste houdt wat meer tegen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:29

Relaxed schreef:
Het is al vaker gebleken dat jij vanaf je berg totaal geen gevoel hebt met ons perspectief hier. Nu kan hier niks, behalve naar de supermarkt. Straks kan er veel meer en dat is goed nieuws, vooral voor al die ondernemers.

Hóppa de berg weer :D

Ja, de ondernemers zijn vast heel blij met dalende cijfers en toch nog dicht.

Ik kijk iets verder vanaf de berg; vraag me af hoe NL jouw ´straks´ verder denkt te gaan nu verschillende landen voor groepsimmuniteit gaan.
Uitendelijk moet NL daar toch een kéér doorheen toch? Of hoe zie jij dat?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:34

Ik denk dat als de horeca wat meer bereid is mbt controle en handhaving het kabinet best bereid is, om zich wat soepeler op te stellen. Dit heeft alleen nog niemand aan beide zijden bedacht. Altijd maar zeggen, dit is niet uitvoerbaar, of het kost teveel, helpt van geen kanten.

Generaal een absolute mondkapjes plicht en geen geneuzel.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 13-01-22 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:35

Huertecilla schreef:
Relaxed schreef:

Ik kijk iets verder vanaf de berg; vraag me af hoe NL jouw ´straks´ verder denkt te gaan nu verschillende landen voor groepsimmuniteit gaan.

Hoe ik het zie doet er weinig toe he, ik heb er namelijk geen enkele invloed op. En ja, ze zullen er een keer doorheen moeten, hoe en wat laat ik maar aan de experts over, ook daar hebben wij namelijk geen invloed op. Daarom heb ik niet zo'n zin om er steeds zo zuur naar te kijken, verspilde energie.

Ik hoop dat het richting het voorjaar weer allemaal normaal wordt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:38

nikkel schreef:
Ik denk dat als de horeca wat meer bereid is mbt controle en handhaving het kabinet best bereid is, om zich wat soepeler op te stellen. Dit heeft alleen nog niemand aan beide zijden bedacht. Altijd maar zeggen, dit is niet uitvoerbaar, of het kost teveel, helpt van geen kanten.

Wat ik zo sneu vind is dat een behoorlijk deel van de horeca die wel mee wilt werken en denkt in oplossingen ipv problemen, nu de dupe is van de horeca die de regels aan hun laars lapte en niet mee wilde werken. Als ik kijk in het dorp hier is er één iemand die de regels aan zijn laars lapte en wegkwam met een waarschuwing en een boete die kwijtgescholden is.
Maar daar tegenover staan 3 andere horecazaken die wel netjes de regels volgde. Zelfs één die toen het nog net mocht, toch besloot dicht te gaan. Wij zouden daar de laatste formule 1 GP gaan kijken. Hij was bang niet aan de regels te kunnen voldoen wat betreft afstand/eventueel feestende mensen. Dus hij heeft besloten niet open te gaan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:40

Er zijn in elke tak wel mensen/bedrijven die zich niet aan de regels hebben gehouden.
Restaurants zijn nooit een grote bron geweest van besmettingen. Dus het is gewoon onzinnig imo.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:40

Ik kom/kwam regelmatig in de horeca, en er waren maar enkelen die de regels volgden, de rest deed maar wat of helemaal niks. Daar zijn de goedwillenden inderdaad de dupe van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:44

Ik ben blij dat we geen of nauwelijks sluitingen hebben tot nu toe. Vanaf maandag moeten kinderen nu wel vanaf groep 3 nu 2x per week testen (spuugtest) en een masker dragen. Vooral ook om het uitval van personeel te beperken.
De ouderavonden gaan dan wel weer normaal door (niet online).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:49

friezenfan2 schreef:
Ik heb een vraag aan alle zorgmedewerkers (als het beter is om er een apart topic over te open wil ik dat best doen)

Krijgen jullie allemaal mondkapjes via het werk zonder dat je er zelf voor moet zorgen of vragen?
Gister en vandaag met mondkapje op gewerkt, het zonder werken levert mij teveel stress op. Ik hoop dat het werken met mondkapje op me dus wat rust geeft. Ik kom niet in de buurt van de client en volgens mijn werkgever hoef je dan dus ook geen mondkapje op en als ik dat wel wil mag ik die zelf aanschaffen.
Er wordt gezegd dat het via de rivm richtlijnen is maar toch.

Hier via werkgever. Wij moeten verplicht de hele dienst met mondkapje op werken. Cliënten krijgen ook van ons mondkapje voor taxi, werk/dagbesteding.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:53

Het maakt denk ik wel verschil dat Friezenfan en ik bij de cliënt thuis komen. En dat wij in principe geen directe zorg verlenen binnen 1,5 m. Vaak zijn wij zelfs in een andere ruimte bezig dan waar de cliënt zich bevindt.

Ik vraag me eigenlijk echt af hoe dit nu officieel zit. Ik kan het zelf niet duidelijk vinden of mijn werkgever mij nu kan verplichten een mondkapje te dragen?
En in het geval van Friezenfan waarin zij aangeeft zich onveilig te voelen zonder, of zij mag verwachten van haar werkgever dat hij haar mondkapjes verstrekt?

In mijn geval draagt geen enkel van mijn cliënten een mondkapje als ik aan het werk ben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:54

nikkel schreef:

Generaal een absoluut mondkapjes plicht en geen geneuzel.

Hier heeft de regering van Andalucía aan de rechter gevraagd of de controle op QR door de horeca met 14 dagen verlengd kan worden.
Een politiek alibi, geeft een (vals) veilig gevoel en op de spreekwoordelijke uitzondering na vraagt geen uitspanning er naar. Ík ben er lokaal, in de regionale steden en aan de boulevard nog NIET om gevraagd. Alleen overal een plakkaat op de deur dat een geldige QR verplicht is.

Dan weer even een komische noot voor een ider die zich aan de stijgende verkoop van luxe autos geërgerd heeft.
Per dit jaar hebben ook díe verplicht een set aan ´Driver Assist´ dingen aan boord. Bv. automatische snelheidsaanpassing bij de ter plaatste geldende maximum snelheid; het ISA.
De bestuurder kan dit ´uit´zetten en dat wordt dan opgeslagen in het geheugen, een electronische tachograaf.
Wetgeving voor handhaving via uitlezen zit in de pijplijn.
Massage van de publieke opinie is er ook al. De ongevalcijfers over 2021 werden met nadruk op ´te hoge snelheid´ en verschillende extra risicos daarvan in %s gepresenteerd.
Hoezo transparant.
Moet er pm lachen. Volop marketing voor meer pks meer prestaties en als je dan een zeg Abarth Competizione met 200 pk of Porsche E-Kaaiman met 500 pk koopt heeft dat ding dezelfde automatische snelheidsbeperkautomaat als een Kia Picanto 1.0 _O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:54

Huertecilla schreef:
Relaxed schreef:

Je kunt landen niet met elkaar vergelijken. De bottle neck is en blijft de IC capaciteit in NL. En het achterlopen bij de vaccinaties. Pas eind januari is zichtbaar wat Omikron in NL doet als deze variant overal dominant is.
Ik snap heel goed dat men voorzichtig is nu. Een koe in de kont kijken is altijd makkelijker.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:56

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:59

Wat betreft de uitgestelde zorg.
Is daar documentatie van van voorgaande jaren?
Dus voor Corona zeg maar.
Ik weet dat er in 2018 veel uitgesteld is vanwege die griepgolf.
Maar er is weinig te vinden. (Door mij iig :D )

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 17:03