Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:49

Citaat:
Liveblog NOS
Corendon: geen prik? Dan zelf betalen voor eventuele quarantaine

Vanaf 1 november draaien ongevaccineerden die met Corendon op vakantie gaan, zelf op voor de kosten als ze besmet raken met corona. Dat zegt Corendon-topman Steven van der Heijden in De Telegraaf. "Stap nou niet in, als je niet gevaccineerd bent."

Corendon vliegt net als andere reisorganisaties steeds vaker op oranje bestemmingen. De topman hoopt dat de overheid onderscheid gaat maken in de reisadviezen tussen mensen die wel of niet gevaccineerd zijn. "Als je ervoor kiest om ongevaccineerd op vakantie te gaan, dan moet je zelf ook maar de risico's dragen als je positief test voor je terugreis", aldus Van der Heijden in de krant.

Dit kan ze wel eens klanten gaan kosten als zij de enige zijn die dit doen.. En toch snap ik het wel :j

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:51

Cer schreef:
Is dat zo Electra63? Alleen de zorg kan toch aangeven dat het niet meer gaat?

Als de politiek gaat bepalen wie zorg moet krijgen, gaan we wellicht een verkeerde kant op (en dan zullen Marc en Hugo het helemaal moeten bezuren denk).

De politiek kan de zorg zeggen "jullie moeten/mogen het bepalen". Ik zie niet helemaal hoe de politiek hier wat over kan zeggen... ?

Ik denk inderdaad meer dat ze bedoelen dat de politiek 'toestemming' moet geven zodat ziekenhuizen die bepaling kunnen doen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:52

Cer schreef:
Is dat zo Electra63? Alleen de zorg kan toch aangeven dat het niet meer gaat?

Als de politiek gaat bepalen wie zorg moet krijgen, gaan we wellicht een verkeerde kant op (en dan zullen Marc en Hugo het helemaal moeten bezuren denk).

De politiek kan de zorg zeggen "jullie moeten/mogen het bepalen". Ik zie niet helemaal hoe de politiek hier wat over kan zeggen... ?

Gommers vond dat hij niet kan bepalen welke patiënten wel of geen zorg krijgen, omdat de zorg iedereen wil helpen, ongeacht eigen schuld, dikke bult.

Dus dat de politiek een uitspraak moet doen, wie wordt als eerste geholpen, als er keuzes gemaakt moeten worden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:53

bigone schreef:
Wanneer je in de krant leest dat er nu veel meer amputaties plaatsvinden onder suikerpatiënten omdat ze niet de zorg hebben kunnen krijgen of omdat ze zorg hebben vermeden door Corona vind ik dat heel triest.
Gommers gaf die opmerking over een bepaalde hoeveelheid bedden voor Corona patiënten maanden geleden al als optie waar hij niet aan moet denken.
Elk persoon in Nederland moet op zorg kunnen rekenen zei hij maar wat als dat niet meer kan doordat mensen niet vaccineren om welke reden dan ook. Hoe maak je die keuze. Ik denk dat ze hem in de huidige omstandigheden veel sneller moeten maken dan ze willen. Dus zadelen ze de zorg op met een volgend trauma.

Tja toch blijft het een nieuw risico voor mensen die hun werkzaamheden moeten uitvoeren en wel gevaccineerd zijn. Ook dat is niet eerlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:57

Ik snap Corendon wel :j
En denk dat ze het ook wel prima vinden als die klanten niet meer komen.... lijkt me een fraaie kostenpost als je daar als organisatie voor op moet draaien, die quarantaines -O-

Ik kan me ook goed voorstellen dat een ziekenhuis niet het grote beleid wil bepalen om mensen weg te sturen die zorg nodig hebben, maar dat pas wil doen als ze daar opdracht voor krijgen. Want dat het anders gewoon "wie het eerst komt" zal blijven.

Wat op zich ook wel het meest logisch is dat je dat zo lang mogelijk vol blijft houden :j

Overigens zie ik het niet zo snel gebeuren dat ze mensen weg zullen sturen op basis van "je bent niet gevaccineerd". Maar dan eerder op basis van hoe veelbelovend is de conditie van die patient.

En als je een niet gevaccineerde weg zou sturen, is het niet meer dan fair dat je ook andere mensen wegstuurt waarvan je zou kunnen zeggen dat het "eigen schuld" is....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 22-10-21 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:59

Ik had eigenlijk gedacht dat die kostenpost sowieso al niet voor Corendon was, dat zou toch de reisverzekering en anders idd de reiziger zelf moeten betalen? Maar blijkbaar was dat dus niet zo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:01

Ik begreep ook niet helemaal hoe dat voorheen dan ging...
ik weet wel dat er mensen genoeg zaten te janken dat ze geen kant op konden op hun vakantie adres, en niet naar huis konden en weet ik veel... (want het mocht dus ik ben gegaan en nu gaat het mis en dan is het ECHT NIET mijn eigen schuld want hunnie zijden dat het wel kon.. :roll: )

maar goed, normaal werd dat dus door de reisorganisatie opgelost?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:05

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:08

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:19

9 van de 10 diabetes patiënten heeft type 2. Dat is ook eigen schuld dikke bult. Maar dat mag natuurlijk niet gezegd worden

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:23

996981 schreef:
9 van de 10 diabetes patiënten heeft type 2. Dat is ook eigen schuld dikke bult. Maar dat mag natuurlijk niet gezegd worden

misschien moet je dan wat meer informatie opdoen over diabetes type 2.
het kan komen door ongezond leven en bijvoorbeeld overgewicht.
Maar dit hoeft dus niet!!

ik ken een man met type 2, slanker ga je ze niet vinden hoor. Werkt in de bouw, loopt elke dag nog stukken met de hond, dus lichaamsbeweging genoeg.

Mijn opa en tante idem dito...erfelijk bepaald dus.(leven beide niet meer, dus geen zorg ze nemen geen plekje van de ongevaccineerde die 2 keer een kwartiertje tijd in moest plannen)
En dan kom jij daar aankakken met je stomme opmerking.

en dat is echt niet die ene uitzondering.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:25

996981 schreef:

Nee, dat mag je zeker zo niet zeggen. Bij velen had het voorkomen kunnen worden, maar bij een aantal ook niet. En nu scheer je iedereen met diabetes type 2 over 1 kam. Bah.
Citaat:
Oorzaken diabetes type 2
Diabetes type 2 heeft verschillende oorzaken. Een belangrijke oorzaak van diabetes type 2 is overgewicht en het hebben van te veel buikvet. Andere oorzaken zijn ouder worden, ongezonde voeding, weinig lichaamsbeweging en roken. Ook kan erfelijkheid een rol spelen in het ontstaan van diabetes type 2.

Om het ontstaan van diabetes type 2 nog beter te begrijpen is onderzoek nodig, daarom steunt het Diabetes Fonds onderzoek naar de oorzaken van diabetes.
Bron: https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... n-diabetes

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:26

Ja maar DP dat is hetzelfde als ik ken iemand met Covid en die heeft er niks aan over gehouden...

Dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen en ik snap nooit waarom die genoemd worden?

Roodvos: ze zegt 9 van de 10, dat is niet 'iedereen'... als je iemand op zn eigen woorden wilt wijzen, moet dat wel beter :D

Een belangrijke oorzaak van teveel buikvet / zwaarder worden is meer eten dan je nodig hebt. Maar dat ligt inderdaad wel gevoelig (ik snap niet waarom, maar goed, daar ben ik al een keer voor gekielhaald.. iets met tere zieltjes en waarheden ofzo... geen idee)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:28

Jongens, jullie doen hier precies hetzelfde. Keer op keer.

Of je een IC bed nodig hebt na een Covid besmetting is ook deels erfelijk bepaald. Je kunt de kans verkleinen, maar in sommige gevallen niet voorkomen. Net als met hart- en vaatziekten, diabetes, longkanker etc.

Misschien even nadenken voor je uitspraken als “eigen schuld dikke bult” gaat gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:30

996981 schreef:

Risicofactoren

De kans op diabetes type 2 hangt af van een aantal factoren. De kans om deze ziekte te ontwikkelen neemt toe:

Op oudere leeftijd.
Bij overgewicht. Vooral buikvet zorgt voor een grotere kans op diabetes type 2. Door overgewicht kunnen de lichaamscellen minder gevoelig worden voor insuline. Meer dan 80% van de mensen met diabetes type 2 heeft overgewicht.
Wanneer iemand weinig beweegt.
Als iemand een ouder, broer of zus met diabetes type 2 heeft.
Als iemand in het verleden zwangerschapsdiabetes heeft gehad of als de moeder zwangerschapsdiabetes had.
Bij een bepaalde etniciteit. Diabetes type 2 komt vaker voor bij Hindoestanen, Turken en Marokkanen. Ook komt het bij deze groepen vaker op jongere leeftijd voor: al vanaf 35 jaar.
Bij een hoge bloeddruk.
Bij vetstofwisselingsstoornissen.
Als je rookt: dat maakt het lichaam minder gevoelig voor insuline.

Bron: Voedingscentrum..

Beeeetje kort door de bocht dus.. :n

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:31

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:33

Amy223 schreef:
Relaxed schreef:

Laten ze dan eerst de mensen die dronken of met drugs/lachgas op achter het stuur stappen, een ongeluk krijgen en op de IC belanden weigeren.

Mensen die zelf hun letsel hebben veroorzaakt in het algemeen. Been gebroken bij skiën? Sleutelbeen gebroken bij het paardrijden? “Eigen schuld dikke bult”

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:34

996981 schreef:
Jongens, jullie doen hier precies hetzelfde. Keer op keer.

Of je een IC bed nodig hebt na een Covid besmetting is ook deels erfelijk bepaald. Je kunt de kans verkleinen, maar in sommige gevallen niet voorkomen. Net als met hart- en vaatziekten, diabetes, longkanker etc.

Misschien even nadenken voor je uitspraken als “eigen schuld dikke bult” gaat gebruiken

Als je bewust niet hebt gevaccineerd is het 'eigen schuld dikke bult'. Normaliter moet je dan wel zorg ontvangen natuurlijk, maar als er anderen gaan lijden onder jouw keuze dan heb jij, vind ik, pech. Want dan moeten die anderen, die er niet voor gekozen hebben, voorrang krijgen.

De erfelijke factor zal een stuk minder meespelen dan de factor gevaccineerd of niet. Je kan wel allerlei andere dingen erbij gaan halen, maar hetgene wat de grootste impact heeft is gevaccineerd of iet.

Overigens is overgewicht inderdaad de belangrijkste factor in het ontwikkelen van diabetes type 2. Maar overgewicht is niet makkelijk aan te pakken, die problematiek gaat heel diep. Terwijl het voorkomen van een ernstig genoege besmetting van COVID waardoor je op de IC komt in het verreweg de merendeel van de gevallen voorkomen had kunnen worden met 1 of 2 simpele prikjes. Het is dus een gevalletje appels met peren vergelijken. (en de mensen met diabetes verstoten niet anderen die zorg nodig hebben, dat zijn toch echt de ongevaccineerden op het moment).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:34

van het LUMC, die hebben er ook wel verstand van denk?

https://www.lumc.nl/patientenzorg/prakt ... tus-type-2

Citaat:
Wat veroorzaakt diabetes mellitus type 2?
DM2 ontstaat door overgewicht, te veel en te vet eten en/of te weinig bewegen, in combinatie met erfelijke aanleg. Sommige mensen zijn dus te zwaar, eten te veel en te vet en bewegen te weinig maar krijgen geen diabetes: zij missen de genetische aanleg. Mensen die de genetische aanleg wel hebben, maar heel gezond eten en bewegen, krijgen meestal ook geen diabetes. Of iemand de aanleg heeft om DM2 te krijgen kan vaak worden afgelezen aan de familie: meestal (maar zeker niet altijd) zijn er anderen die ook DM2 hebben. Veroudering speelt ook een belangrijke rol: de kans op diabetes wordt steeds groter naar mate mensen ouder worden. Echter, omdat wij tegenwoordig veel te veel eten en te weinig bewegen worden veel mensen al op jonge leeftijd te zwaar en krijgen zij diabetes. De term “ouderdoms-diabetes” is daarom niet juist (meer).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:36

996981 schreef:
Mensen die zelf hun letsel hebben veroorzaakt in het algemeen. Been gebroken bij skiën? Sleutelbeen gebroken bij het paardrijden? “Eigen schuld dikke bult”

Dan moeten ze wellicht gaan kijken naar hoe lang iemand de IC daadwerkelijk bezet houdt (dat is volgens mij ook al etterlijke (pi) malen voorbij gekomen)
Dus iemand die zn been breekt door het skieen die is over het algemeen in een paar uur van de OK af (geen idee of een gebroken been een IC nodig heeft) dus dat kan dan lekker vlot... dat is prima te doen.

Mensen die langere periode 1 bed bezet houden, dat wordt een dingetje ....
waar is dat allemaal bij.. ?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:36

996981 schreef:

Jazeker mag je dat zeggen en denken, maar dan blijft nog het feit staan dat deze mensen geen hulp op tijd hebben gehad omdat hun behandeling werd uitgesteld door overbelasting van de zorg vanwege ongevaccineerde Corona patiënten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:38

996981 schreef:
Amy223 schreef:

Laten ze dan eerst de mensen die dronken of met drugs/lachgas op achter het stuur stappen, een ongeluk krijgen en op de IC belanden weigeren.

Misschien moet je jouw eigen advies opvolgen: je oogkleppen afzetten, en naar het hele plaatje kijken wat betreft wat er nu speelt. Mensen die zelf hun letsel hebben veroorzaakt, of diabetes type 2 patiënten die ic nodig hebben etc. etc., zijn niet de ergste druk op de zorg op dit moment. Het probleem ligt écht bij ongevaccineerde mensen die op de ic komen door een ernstige besmetting. Willen we de ergste druk op de zorg eraf halen, op korte termijn zodat anderen er niet (meer) onder lijden, dan zal je die ongevaccineerden op de ic moeten verminderen. Dus hoewel alle voorbeelden die ik noem tot op zekere hoogte 'eigen schuld dikke bult' zijn, alle voorbeelden in principe gewoon verzorgd moeten worden, is er nu sprake van een uitzonderlijke situatie waarbij 1 specifieke groep de zorg volkomen ontwricht door de hoeveelheid én opnameduur met alle gevolgen van dien. Dan moeten we keuzes gaan maken, keuzes die we in een ideale situatie niet willen maken.

Of wil je beweren dat het anders is, en het niet de ongevaccineerden zijn die, relatief aan het totaal aan mensen wat IC nodig heeft, de grootste druk veroorzaken?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:45

Cer schreef:
Ja maar DP dat is hetzelfde als ik ken iemand met Covid en die heeft er niks aan over gehouden...

Dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen en ik snap nooit waarom die genoemd worden?

Roodvos: ze zegt 9 van de 10, dat is niet 'iedereen'... als je iemand op zn eigen woorden wilt wijzen, moet dat wel beter :D

Een belangrijke oorzaak van teveel buikvet / zwaarder worden is meer eten dan je nodig hebt. Maar dat ligt inderdaad wel gevoelig (ik snap niet waarom, maar goed, daar ben ik al een keer voor gekielhaald.. iets met tere zieltjes en waarheden ofzo... geen idee)

9 van de 10 keer gaat over welke variant iemand heeft, niet of het eigen schuld is of niet.

Ook de tekst 80% van de mensen met diabetes 2 heeft overgewicht, moet je wel zien in de verhouding dat van de grootste risicogroep 60% overgewicht heeft (en heel Nederland 50% overgewicht heeft). Dat wijst in de richting van dat mensen met overgewicht 2 tot 3x zoveel kans hebben op diabetes 2.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:52

Cer schreef:

)

dat zijn niet de uitzonderingen, daarom reageer dus.
Leeftijd is al een belangrijke factor, erfelijkheid een andere.
Wat doe je aan die 2?

Te dik zijn of roken kan een factor zijn, maar is niet bijna de enige.
Dat is het hem nu net.

Mijn tante had toen ze diabetes kreeg geen overgewicht, toen ze dood ging wel.
Onder welke noemer valt ze nu?
kanttekening, met 2 afgezette benen valt sporten niet meer mee....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:55

Mizora, dan is overgewicht toch een probleem? of lees ik de cijfertjes verkeerd?

DP: in het stuk staat dat de meerderheid eigenlijk gewoon te dik is door teveel eten..
Die man in jouw voorbeeld... sja. dat is een voorbeeld..