Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:23

bigone schreef:
Halsema zegt verrast te zijn en ze hadden intern gerekend met 1000 demonstranten. Dan zet je als burgemeester een limiet op 1000 personen . Dan kun je de menigte en organisatie aanspreken en dat kan allemaal geweldloos. Zij doet het voorkomen alsof er geen middenweg was , of toestaan of de ME erop, belachelijk voor een voorzitter van de veiligheids regio.

Inderdaad, of 1000 zo normaal is nu.
Die 300 past al niet in de regels die voor elke andere Nederlander gelden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:23

Gisteren hebben wij gekeken naar NPO1 avondprogramma waar Halsema uitleg gaf over haar keuze.

Het komt er op neer, dat het recht van demonstratie grondwettelijk is vastgelegd. Mensen mogen demonstreren zelfs zonder dit van te voren aan te kondigen. Deze demonstratie is aangekondigd en zowel zij, als de politie kregen elke keer te horen van diegene die deze demonstratie hadden aangekondigd dat het maar om paar honderd mensen zou gaan. Dit leek ook zo te zijn, totdat het aantal opeens ontplofte. Dit als grote verrassing van de organisatie, politie en Halsema.

Halsema legde uit, dat zij de besluiten heeft genomen op basis van bestuurder zijn van Amsterdam. Ja er waren op een gegeven ogenblik teveel mensen op de dam waardoor de 1,5 meter in gedrang kwam. Dus hoe verder? Persoonlijk was ze daar om te zien hoe de demonstratie verliep. Er was sprake van een zeer rustige vriendelijke demonstratie zonder enige vorm van geweld. Dat is waar zij als bestuurder haar besluit op heeft gebaseerd om niet in te grijpen. WANT zo legde ze uit, ingrijpen van de politie dan komen nog veel meer mensen dichter op elkaar te staan en dan is er risico op escalatie iets dat je al helemaal niet wilt in deze corona tijd.
Die escalatie zou kunnen komen omdat in een zo'n dicht bevolkt Amsterdam de afstand regels en beperkingen die nodig waren en zijn om Corona in te dammen, mensen zeer hard raakt en de irritatie is gauw gelegd. Mensen hebben korte lontjes. NIet omdat de Amsterdammers zo'n vervelende mensen zijn, maar omdat het in zo'n dicht bevolkte stad, met kleine ruimtes waar mensen wonen, veel is wat er van de mensen gevraagd is en wordt.

Al die feiten tezamen met daarbij het rustige vriendschappelijke karakter van de demonstratie hebben dus geleid tot de keuze om niet in te grijpen en het in de gaten te houden in de overtuiging dat gezien het feit dat de demonstratie buiten was, er het minste risico zou ontstaan op besmetting.

Ze legde tevens uit, dat het onderwerp van de demonstratie voor haar als bestuurder niet relevant is. Er is een verschil tussen wat de mens Femke vindt en de bestuurder Halsema. De bestuurder vindt inhoudelijk niets van de onderwerpen van demonstratie. Zij was op dat moment in functie en heeft keuzes gemaakt die te maken hadden met de veiligheid van de mensen en wat op dat moment wijsheid was.
Iedereen die daar anders over denkt, die had het dan maar anders moeten doen en wie weet met welke gevolgen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:24

bigone schreef:
Halsema zegt verrast te zijn en ze hadden intern gerekend met 1000 demonstranten. Dan zet je als burgemeester een limiet op 1000 personen . Dan kun je de menigte en organisatie aanspreken en dat kan allemaal geweldloos. Zij doet het voorkomen alsof er geen middenweg was , of toestaan of de ME erop, belachelijk voor een voorzitter van de veiligheids regio.

1000 was ook al veel meer dan was toegestaan. Als ze al rekening hielden met dat aantal, dan was dat op zich reden genoeg geweest om de hele boel vooraf te verbieden. Dat is alleen niet gebeurd, waarna ze zich vervolgens voor een voldongen feit gesteld zagen ('het is ineens toch wel erg druk op de Dam').

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:26

oomens schreef:
Als ze al rekening hielden met dat aantal, dan was dat op zich reden genoeg geweest om de hele boel vooraf te verbieden. Dat is alleen niet gebeurd, waarna ze zich vervolgens voor een voldongen feit gesteld zagen ('het is ineens toch wel erg druk op de Dam').

Halsema legde ook uit in het NPO programma, dat vanwege de corona veel rechten van mensen afgelopen weken zijn verdwenen. Het recht op demonstratie is het allerlaatste recht dat mensen hebben en dat wilde ze heel bewust niet afpakken, nu de versoepeling aangekondigd werd en is. Ze gaf aan dat je als bestuurder heel voorzichtig moet zijn om dingen te verbieden.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:29

pien_2010 schreef:
oomens schreef:
Als ze al rekening hielden met dat aantal, dan was dat op zich reden genoeg geweest om de hele boel vooraf te verbieden. Dat is alleen niet gebeurd, waarna ze zich vervolgens voor een voldongen feit gesteld zagen ('het is ineens toch wel erg druk op de Dam').

Halsema legde ook uit in het NPO programma, dat vanwege de corona veel rechten van mensen afgelopen weken zijn verdwenen. Het recht op demonstratie is het allerlaatste recht dat mensen hebben en dat wilde ze heel bewust niet afpakken, nu de versoepeling aangekondigd werd en is. Ze gaf aan dat je als bestuurder heel voorzichtig moet zijn om dingen te verbieden.

Volgens artikel 9 van de Nederlandse grondwet is er inderdaad een recht van vergadering en betoging, maar gelijk daaronder staat ook dat hier regels aan verbonden kunnen worden ter bescherming van de gezondheid. Er hadden dus prima strengere regels kunnen zijn. Halsema heeft hier een hele grove fout gemaakt die niet goed te praten valt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:29

pien_2010 schreef:
oomens schreef:

Dat recht hoefde toch ook niet afgepakt te worden?

Je kan demonstreren in kleine groepjes verdeeld over het land.
Allemaal 1,5 meter uit elkaar met een spandoek.

dus dat recht word niet weggenomen.
Ben creatief als je een statement wilt maken.
Black lives matter, maar blijkbaar niet de rest van de samenleving waar je bij hoort, die mogen dood vallen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:33

Het was geen vriendelijke rustige demonstratie, het was buitengewoon vijandig om met zo'n grote groep samen te komen in deze tijd. Idd afzetten en 1 voor 1 een boete en strafblad geven.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:35

pien_2010 schreef:

Demonstreren kan heel prima zonder dat daarvoor samengeschoold hoeft te worden. Kijk bijvoorbeeld naar de potten-en-pannenprotesten in Brazilië tegen het beleid van Bolsonaro. Ze hadden ook heel goed een 'black lives matter' poster naast hun berenjachtbeer op hun raam kunnen plakken, of iets vergelijkbaars.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:39

Demonstratie heeft ook geen nut gehad blijkbaar. Boodschap komt op zo'n manier ook niet over. De meeste mensen zien alleen maar een grote massa mensen...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:42

Amsterdam en Halsema stellen meer dan regelmatig allerlei eisen aan betogingen. Dat hadden ze in dit geval dus ook prima kunnen doen. Alleen heeft ze er in dit geval voor gekozen om het niet te doen en daardoor is ze verantwoordelijk voor de ontstane situatie.

Het is ook helemaal niet relevant dat ze minder mensen verwachtte, Ze kunnen prima de instroom van mensen in Amsterdam monitoren en bijsturen. Dat is echt niet iets nieuws waar ze nog geen ervaring mee hebben. Dat niet te doen is in dit geval ook een bewuste keuze geweest.

En als derde het is niet zo zwart wit als hier door een aantal mensen gesuggereerd wordt. Het is niet de keuze tussen achterover leunen en niks doen en met harde hand de demonstratie uit elkaar slaan, met alle gevolgen van dien. Je kan ook prima bijsturen zonder geweld te gebruiken. Bij voorkeur voordat er teveel mensen bij elkaar zijn, maar ook op het moment dat je overvallen bent en je een groep mensen moet verspreiden.

Het komt er heel simpel op neer dat Halsema de eindverantwoordelijke is en in dit geval is zij er als die eindverantwoordelijke verantwoordelijk voor dat dit uit de hand gelopen is. Want ze kan wel wijzen naar de organisatie die maar driehonderd mensen verwachtte en de politie die er duizend verwachtte. Maar op dat moment is het aan haar om te vragen waar die aantallen op gebaseerd zijn en om te vragen hoe ze gaan realiseren dat die niet overschreden worden. In plaats daarvan is zij achterover gaan zitten, heeft het laten gebeuren en wijst nu naar de verkeerde informatie die zij gekregen heeft. Alleen zo werkt politieke verantwoordelijkheid niet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:46

pien_2010 schreef:
oomens schreef:

Allerlaatste recht.. Kom op. Er zijn wel meer rechten die we nog gewokn hebben. Mensen kunnen zo dramatisch doen....

En idd. Recht hoefde niet afgepakt. Gewoon wat indammen.

Het recht op de IC mag ze wel afgepakt worden eigenlijk. Of mag ik dat niet denken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:46

bigone schreef:

Vanaf 1 juli mogen georganiseerde bijeenkomesten van max 100 personen georganiseerd worden. Dan zit je er met 300 al boven. Zo'n bijeenkomst moet dus verboden worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:48

bigone schreef:
Halsema heeft het recht op demonstreren boven gezondheid gezet en daar is ze gruwelijk de fout mee ingegaan. Ik sta zeker achter vrijheid van demonstreren, altijd maar niet nu op deze manier.
Op 1 heb ik een klein stukje gezien en de zanger die er zat haalde aan , los van het etnisch profileren dat zeker bestaat , ook andersom trouwens, dat de pijn vanuit het verleden nog heel diep zit bij donkere mensen . Dat moet ons blanke medemensen geleerd worden.
Mijn persoonlijke mening: stop daar nu eens mee want dat is bekend , daar kreeg ik 50 jaar geleden al les in . En heel eerlijk , de meeste donkere mensen die hier overlijden door geweld worden neergeknald door andere donkere mensen . In USA nog op veel grotere schaal. En daar praat ik zeker het geweld/moord door politie niet mee goed, dat kan en mag niet gebeuren. Nog een Mitch Henriques is niet normaal .
Maar de donkere medemens zou ook de hand in eigen boezem kunnen steken en zich eens afvragen waarom ze aan de kant gezet worden in bepaalde situaties. Omdat er gruwelijk veel criminele jongeren zijn die een kleurtje hebben. En dat is niet van nu maar van jaren lang. Niet alles is terug te voeren op de racistische blanke .

De meesten van ons hebben (groot)ouders die de tweede wereldoorlog nog hebben meegemaakt. En zie je ons nog zo kleinzerig doen ten opzichte van de Duitsers? We gaan er gezellig op vakantie en zij bij ons. Ze wentelen zich veel te veel in hun slachtofferrol over iets wat hun overoverovergrootouders overkomen is en door dit soort demonstraties wekken ze alleen maar antipathie op.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:53

pien_2010 schreef:
oomens schreef:

Er zijn ons helemaal geen rechten afgenomen, wij moesten noodgedwongen op afstand van elkaar blijven omdat het potentieel dodelijk kon zijn. Als iemand zo redeneert die notabene burgemeester is, dan is het tijd om af te treden. Demonstreren over een Amerikaanse interne aangelegenheid hoort uberhaupt niet thuis in Nederland. En anders starten ze maar 'n online petitie. Hun demonstratie werkt averrechts en wekt antipathie op voor de zaak waarvoor zij strijden (terwijl ik de moord op de arrestant ook walgelijk vind uiteraard)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:54

Citaat:
Het recht op de IC mag ze wel afgepakt worden eigenlijk. Of mag ik dat niet denken.

Persoonlijk zou ik niet eens op de IC willen worden opgenomen met Corona.
En nee ik was niet bij die demonstratie aanwezig.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:57

MarlindeRooz schreef:
Ik zou je bijna een extreem onnodig gewelddadige aanhouding door de politie toewensen.

Maar in Nederland gaat dat niet gebeuren als je gewoon meewerkt.
Ook niet als je een kleurtje hebt.

Als de politie zegt dat je moet stoppen, of je nu met de auto, de fiets of te voet bent en je doet dit, word je niet gewelddadig aangehouden.
Als de politie vraagt je handen te laten zien, ga je hier in Nederland niet neergeschoten worden.

Ik ben echt niet bang dat me dit ooit gaat overkomen.
want ik ga niet de stoere uit liggen hangen tegenover de politie.

sureido

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:57

Dat is MarlindeRooz haar punt volgens mij niet, het gaat meer om de mening van Elnienjo die echt kant nog wal slaat en daarop wenst ze haar zo'n aanhouding.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:58

sureido schreef:
Dat is MarlindeRooz haar punt volgens mij niet, het gaat meer om de mening van Elnienjo die echt kant nog wal slaat en daarop wenst ze haar zo'n aanhouding.

:7

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:59

MarlindeRooz schreef:
[
Ik zou je bijna een extreem onnodig gewelddadige aanhouding door de politie toewensen.

In Amerika moet je als blanke evengoed waakzaam zijn over de potentieel agressieve houding van agenten. Ook blanken worden slachtoffer van buiten proportioneel politieoptreden, alleen die komen hier niet in het nieuws.

Als blanke wordt je door Amerikanen ook geadviseerd om bij eventuele aanhouding stil te blijven zitten met je handen aan 't stuur. Da's niet omdat je als blanke automatisch gevrijwaard wordt van buitenproportioneel politieoptreden natuurlijk. Vanuit uniformberoepen (ook customs) straalt daar 'n enorme machtsgeilheid uit. Ze zijn daar nu eenmaal trigger happy.

Dat de racismekaart getrokken kan worden zouden ze m.i. kunnen voorkomen door politieduo's samen te stellen uit een blanke met 'n afro american. Dan kan de eventueel te harde aanpak in elk geval niet op racisme gestoken worden.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:00

Wat is de toon hier ontzettend naar geworden zeg. Ik ben al vanaf dag 1 in dit topic en het is mijn goto topic geworden en sinds de demonstratie is het een ellende hier.

Nee het was niet handig, maar guess what, zelfs bestuurders maken fouten

Corona fout nummer1 : in Nederland veel veel te laat begonnen met maatregelen,( ik zat al weken binnen voor er maatregelen kamen in Nederland, omdat mijn internationale bedrijf het eerder aan zag komen dan onze regering). Heb je de twitter berichten van het RIVM nog gezien in de begintijd van Corona ....... Die hebben we toch ook niet af laten treden.

En de fouten die gemaakt zijn door in verzorgingshuizen geen bescherming en geen testen aan te bieden ....
Daar heeft ook nog niemand voor op zijn kop gekregen.
Maar als er in Amsterdam iets gebeurd ( op de dag dat een aantal maatregelen waaronder die van samen komen, versoepeld zijn ), dan is de wereld te klein, dan moet er een zondebok komen.

De fouten alleen ter ondersteuning dat we nu eenmaal fouten maken in een pandemie, dat er zoveel tegelijk in de gaten moet worden gehouden ,dat we niet altijd weten waneer er wel en wanneer niet ingegrepen wordt ( dus ook wel eens te snel ingegrepen zoals bij sommige boetes ).

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:00

Maar mijn punt is dat je dat hier niet overkomt. Maar of die menig van elnienjo nu kant of wat slaat of niet, het gaat elnienjo niet overkomen.
Want ik heb het idee dat die gewoon luistert naar de politie.

En dan kun je er slavenhandel en weet ik wat bij halen.
In Nederland overkomt je geen politie geweld, ook niet met kleurtje als je gewoon doet wat je opgedragen word.
In Amerika is dat anders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:05

:= Wat ik heb gedaan is uitgelegd wat Halsema vertelde. Ik heb er zelf geen mening over. Ik ben (gelukkig) geen bestuurder. Ik vond haar verhaal logisch klinken.
Eerder in dit topic maakte Electra (geloof ik) de opmerking dat het ook politiek is wat er nu bedreven wordt door de VVD. Manlief maakte de zelfde opmerking hier nav het verhaal van de minister van Justitie. Mijn man zei: "als het een VVD burgemeester zou zijn geweest dan had het commentaar wel anders geklonken en op zijn minst veel voorzichtiger". Ik denk dat zelf ook.

Inhoudelijk over die demonstratie wil ik wel iets zeggen. Ik heb het filmpje gezien, begrepen dat de verantwoordelijke politieagent(en) al eerder met dit soort zaken te maken hebben gehad en dit niet de eerste mens is dat overleden is bij de man die met zijn knieën op de nek zat. Ik heb slecht geslapen van het filmpje, dat mogen jullie best wel weten, ik vond het puur moord wat daar gebeurde. De demonstrant was kalm, met liet filmpjes zien gemaakt door omstanders, je hoorde zelfs omstanders roepen dat dit fout ging aflopen en dat ze moesten stoppen, en ze zaten met 4 witte potige kerels op die man, die alleen maar riep, dat hij geen adem kreeg.
Dat daar de hele wereld door geschokt is en boos, en dus wil demonstreren, dat begrijp ik, want in VS worden de rechte van de bruine mensen met voeten getreden en is dit vele male vaker gebeurt en deze man is niet eens ooit veroordeelt.
Als ik in Amsterdam had gewoond was ik daar ook geweest (en waarschijnlijk bij zo'n grote opkomst weer vertrokken). Want het moet maar eens afgelopen zijn dit soort arrestaties in de VS en dat hele nare gedoe rondom de zwarte gemeenschap daar als het gaat om politie en justitieel systeem.

Dus Halsema heeft haar overwegingen gemaakt, en ik kan die overwegingen heel goed volgen. Vanuit onze stoel is het altijd gemakkelijk om te oordelen met de kennis achteraf die we nu hebben. Verder heb ik daar geen mening over.

Penotti iedereen die bruin is kent racisme ook in Nederland. Gelukkig is ons politiesysteem en justitie systeem niet door en door rot zoals in de VS. Het is wel zo, dat als jij bruin bent je vele male vaker wordt aangehouden door de politie als dat je blond met blauwe ogen hebt. Mijn familie, kinderen en kleinkinderen hebben blond haar en blauwe ogen. Zelden of nooit worden we aangehouden behalve als we echt een overtreding hebben gemaakt := ~~}> , maar niet zomaar.
F. (blond haar en blauwe ogen) getrouwd met een Nl Marokkaanse man is als ze met hem is, als zo vreselijk vaak aangehouden. Daarvoor alleen maar als ze in overtreding was of hulp nodig had vanwege een ongelukje. Dat verschil, dat noemen ze etnische profilering is te groot om nog te spreken van incidenten.
MAAR de situatie in ons rechtssysteem is OK ook voor bruine mensen (althans dat denk ik en dat hoop ik met heel mijn hart).

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:09

Citaat:
Penotti iedereen die bruin is kent racisme ook in Nederland.

Ontken ik ook nergens, of wel dan?

Citaat:
Het is wel zo, dat als jij bruin bent je vele male vaker wordt aangehouden door de politie als dat je blond met blauwe ogen hebt.

In het verleden heb ik het hier al regelmatig over gehad met mijn vrienden met een kleurtje,maar ook mijn aangetrouwde familie met een kleurtje.
Deze zijn in totaal, NUL keer aangehouden. (buiten algemene alcoholcontrole na dan)
Inderdaad net als ik :D
Nu wonen wij niet in de drukke stad, misschien dat dat het verschil maakt.
Ook hebben zij geen nare ervaring betreft werk.
Natuurlijk zijn ze wel eens afgewezen, ja misschien is het op naam, kom je nooit achter.
Maar nooit lang thuis gezeten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:10

pien_2010 schreef:
oomens schreef:

Ze had het recht ook niet af hoeven pakken, maar wel kunnen sturen op de aantallen. En ook een beetje empathie kunnen tonen voor de mensen die er niks van snappen. Zoals deze meneer:
https://www.facebook.com/doktergor/vide ... 1889980204 die uitlegt hoe hij na zijn late dienst naar huis gaat en verbaast is over wat er gebeurd is.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:10

Italië begint nu met haar Corona-app genaamd Immuni. Deze app waarschuwt burgers wanneer ze in de buurt van een besmet persoon zijn geweest. Het is ontwikkeld in Milaan en kan nu gedownload werden. Vanaf komende maandag worden de functies geactiveerd, alleen slechts in 4 van de 20 regio's van Italië.

In Duitsland wordt ondertussen nog hard gewerkt aan de app, maar wordt er al wel steeds meer gedeeld.
https://www.coronawarn.app/de/
https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/ ... 93021.html