Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:13

Ik vind het wel vreemd, maar regelmatig deel ik wel, alleen dan nemen we beiden een ander hoofdgerecht en nemen we ieder de helft of een klein stukje om te proeven.

Ik vraag nooit om een extra bord / bestek.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:18

Brainless schreef:
Gini schreef:
Sorry, maar dit kan toch ook alleen in Nederland. :o

Is helemaal niet iets in Nederland.
In Zuid Europa is dit heel gewoon om te betalen voor een extra bord en bestek.

Daar betaal je vaak ook voor je plek of per stoel een bedrag

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:18

Ik vind hem dubbel.

Ik kan mij voorstellen dat een portie zo groot is dat 1 persoon hem niet op kan en met zijn tweeën wel.
En dat je daar wel echt zin in hebt en niet wat kleiners wilt bestellen.
Maar ja, je hebt inderdaad ook die plaats bezet, afwas gemaakt enz.

Anderzijds dat doet de klant ook die een gebakje deelt, maar dat vind de horecahouder dan weer geen probleem...dat vind ik raar. Over het kruisgespuis die vaak een heel restaurant opeisen maar niet gesproken.

Kan me ook voorstellen dat er gereserveerd is voor 2 en andere mensen een nee hebben gekregen of dat er nog tafels leeg zijn een verschil maakt.

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:23

Ik vind het niet gek dat je voor een extra bord of bestek betaald. Als iedereen ervoor kiest om 1 gerecht met 2 te delen dan kunnen de restaurants wel sluiten. We willen wel uit eten, maar er nier voor betalen.

In Italië van de zomer betaalde ik overal waar ik kwam servicekosten. Tja prima dat dat daar zo werkt. Moest er even aan wennen, maar prijzen waren verder heel schappelijk dus prima zo.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:25

Als het geen shared dining restaurant is en er ook niet expliciet bij het gerecht staat dat het bedoeld is om te delen, vind ik het op zich ook best grof om dan toch één hoofdgerecht te bestellen voor twee personen. Als je het niet op krijgt, vraag dan om een doggybag oid.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:32

Foaly schreef:
Als het geen shared dining restaurant is en er ook niet expliciet bij het gerecht staat dat het bedoeld is om te delen, vind ik het op zich ook best grof om dan toch één hoofdgerecht te bestellen voor twee personen. Als je het niet op krijgt, vraag dan om een doggybag oid.

Ligt eraan. Als je ook wijn + water + voorgerechten + nagerechten besteld…

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:52

Als je de rekening bekijkt, zie je dat ze 1 voorgerecht hadden, 1 hoofdgerecht en 2 drankjes. Niet bepaald om rijk van te worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:05

Ik heb op de menukaart van het restaurant gekeken en daar staat alleen een biefstuk van 200 gram op.
Dat is niet iets wat je deelt omdat het nou zo'n grote maaltijd is.
Maar misschien zaten er ook nog wat bijgerechten bij?

Ik vind het erg dubbel allemaal.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:11

Cayenne schreef:
Ik schop dit topic even omhoog :)
Over gierige acties gesproken. Hoe staan jullie hier in?
Ik vind het eigenlijk vrij normaal om hier geld voor te vragen maar de reacties zijn ontzettend verdeeld.

Delen mag, maar niet gratis: Bordtoeslag zorgt voor ophef
Citaat:
Je gaat met z’n tweeën uit eten en besluit een biefstuk te delen. Je vraagt om een extra bord en bestek, maar op de bon staat ineens 5 euro serviestoeslag. Wat? De rekening van Eetcafé Prins Hendrik in Venlo zorgde voor duizenden reacties; van begrip tot verontwaardiging. Is dit typische Hollandse gierigheid van het restaurant, of juist van de klagende klant?

Wie is er nou gierig? Om antwoord op die vraag te krijgen, deelde Rob Baltus, regiovoorzitter van Koninklijke Horeca Nederland, het verhaal op LinkedIn. „Dus je gaat uit eten, je bestelt een glaasje rood voor je partner en een blond biertje voor jezelf. Je deelt de Argentijnse steak met je partner. Het heeft gesmaakt, je vraagt om de rekening. Wat! 5 euro voor extra bestek en een bord? Hoe zou uw reactie zijn?’’

Volgens een medewerker van Eetcafé Prins Hendrik in Venlo hadden de gasten die de bon online deelden weinig begrip voor de toeslag. „Toen het hoofdgerecht werd geserveerd, vroegen ze om een extra bord en bestek. 2,50 euro voor bestek en 2,50 euro voor een bord, dat hebben we vooraf aangegeven. Dat vonden ze duidelijk niet normaal. Het is hun eigen keuze om daar dan wel voor te kiezen.’’
‘Enorme cententeller’

Baltus deelde het bericht om te zien hoe het publiek zou reageren. En reageren, dat deden mensen massaal: ‘Je laat zo wel heel erg zien dat je een enorme cententeller bent in plaats van een gastheer of -vrouw. En dat voor die banketstaaf 2,50 euro’, reageerde iemand. ‘Straks moet je extra bestek betalen als je een dessert wil delen’, meldde een ander.

Begrip in de reacties
Toch uitte een groot deel van de reageerders ook begrip. ‘De kostprijs is berekend op één eter; dus ook één stoel, één bestek, één bord en de vierkante meters die erbij horen. Het is niet onlogisch dat je voor een extra ‘eter’ iets moet betalen. Maar het moet wel vooraf worden gecommuniceerd.’ Een ander schreef: ‘Helemaal terecht. Je bezet een plek extra en bestelt voor één persoon, terwijl je met z’n tweeën bent.’

Baltus is blij met die laatste reacties. „Wij puzzelen met onze leden op manieren om uiteten betaalbaar te houden. De marges staan nu onder druk. In de horeca zit al het geld in het gerecht, maar ook in service en beleving. Dit is een manier om de beleving te kapitaliseren.”

Het restaurant in Venlo is dan ook niet het enige restaurant dat deze toeslag heeft.
Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is de toeslag toegestaan, mits het vooraf gecommuniceerd is. „Er staat nergens dat een gratis bord gegarandeerd is in een restaurant. De algemene regel is: zolang het vooraf duidelijk is, mag het’’, zegt woordvoerder Saskia Bierling.

Of het restaurant dit ook op de website moet zetten, zodat gasten kunnen kiezen voor een andere eetgelegenheid als ze het niet met de regeling eens zijn, is nog een grijs gebied.
De meeste verbaasde reacties gingen in de hele kwestie uiteindelijk over het feit dat mensen überhaupt één gerecht delen. ‘Als je het lef hebt om met z’n tweeën aan tafel te gaan zitten en maar één gerecht te delen, dan moet je niet zeuren om de extra bordtoeslag.’ En: ‘Bestek en een bord op je rekening aantreffen, is best bijzonder. Echter, voor 1 persoon bestellen terwijl je met 2 bent, lijkt me een typisch geval van ‘Hollandse’ zuinigheid. Best gênant.’

Baltus noemt het lastig voor horecaondernemers. Hij geeft een voorbeeld: „Ik heb een collega die spareribschotels serveert. Er zijn dan Duitsers die zo’n schotel voor twee personen bestellen. Dan krijg je een bak friet en salade. De winst is dan minimaal.”

Het kan dus gebeuren dat je de volgende keer dat je een gerecht wil delen, extra moet betalen voor bord, bestek en ander servies. Bij Eetcafé Prins Hendrik zijn er soms uitzonderingen, zegt een werknemer. „Kleine kinderen die mee-eten met de ouders, daar rekenen we niets voor. Of mensen die bij de koffie met twee vorkjes een vlaai willen delen.’’

https://www.bd.nl/binnenland/delen-mag- ... ~aa6fcc26/

Ik zag deze op fb voorbij komen en ik vind die meneer Baltus gierig. Ik denk niet dat er nog een fooi af kon.

Ze hebben met zijn tweeën gezeten dus twee stoelen en zijn met zijn tweeën bediend. Ze besluiten het "dure hoofdgerecht" te delen. Om de prijs te drukken dat zweer ik je. Ze vragen een extra bord en bestek wat ook in de vaatwasser moet en lopen achteraf te zeiken over 5 euro.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:22

Dus je gaat ‘uit eten’, met 1 glas wijn, 1 bier en 1 biefstuk met z’n tweeën. :') dat is wel gierig ja.
Bak dan thuis een biefstuk.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:26

Oh nu heb ik de bon ook gezien. Dat is gewoon een bon voor één persoon joh :=

Groot gelijk dat het restaurant waar extra rekent, had van mij ook nog wel meer mogen zijn.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:27

Volgende keer gewoon bestek delen, scheelt weer kosten :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:35

Wat ik ontzettend storend vind in nederlandse restaurants. Dat ze geld rekenen voor een glas kraanwater. Zelfs als het voor medicijnen is. In omringende landen is een karaf kraanwater op tafel heel normaal (in frankrijk zelfs verplicht gratis) en in nederland krijg je dan een miniglaasje water van 2 slokken of zo en daar rekenen best veel restaurants stevig geld voor. -O- en ik mag eigenlijk niks anders meer drinken dan water

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:53

Amber_anne schreef:
Volgende keer gewoon bestek delen, scheelt weer kosten :+

Of zelf meenemen inclusief een papieren bordje :D

Karuna: Mijn man vraagt soms ook kraanwater voor wat medicatie en hij heeft nog nooit hoeven betalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:08

De hele avond alleen kraanwater drinken en daarvoor niet betalen vind ik wel echt gierig.
Neem dan spa blauw :)

Voor gewoon erbij nooit hoeven betalen. Water naast de wijn of de andere drankjes.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:17

Wij drinken alleen water bij het eten maar bestellen dan mineraalwater, gratis water terwijl je niets anders drinkt vind ik ook niet netjes.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:30

Ik vind betalen voor extra bestek en servies niet perse erg en ook betalen voor een glas of karaf kraanwater niet, zelfs niet wanneer dat naast ander drinken wordt genuttigd.

Het spul wordt ervoor naar je tafel gebracht en ook weer weggehaald en afgewassen en zeker bij de genoemde bon, waar in principe een diner voor 1 persoon genuttigd is, vind ik het niet gierig van een restaurant.

Overigens krijg ik een biefstuk van 200 gram in mijn eentje niet op, als hier vlees op tafel staat is het 75-80 gram pp.
Dus voor mij zou een biefstuk van 200 gram riant genoeg zijn om te delen.
Maar dan vind ik het niet meer dan fair dat ik wel wat betaal voor de service van het extra bord en bestek.

Je betaalt nu eenmaal niet alleen voor wat je eet, maar ook voor het feit dat je in een restaurant aan een tafeltje zit en bediend wordt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:45

Extra betalen voor bestek en bord vind ik prima. Daar moeilijk over doen vind ik gierig. Al had ik netter gevonden als het personeel ze daarop zou attenderen. Denk dat ze met delen van voorgerecht ooo niet moeilijk hadden gedaan, maar ook hoofdgerecht is beetje gierig van de eters.

Ik deel wel vaker toetjes en nooit extra hoeven te betalen voor t extra lepeltje maar hoofd gerecht eten we dan ook gewoon allemaal een eigen.

Kraanwater gratis moet vind ik - mits het als bij is en niet als enige drankje, dan neem je spa blauw is mijn mening.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:54

Ik vind het raar staan op een rekening. Maar ja, mensen zijn ook echt gierig. Ik zou het niet bedenken, hoor. Neem soms wel hapje om te proeven. Maar bestel altijd ook zelf.Al is het maae een bakje parat bij kleine honger. Misschien kunnen restaurants dit oplossen door te zeggen: gerecht voor 1 persoon. Of 2 personen plus 5 euro. Klinkt al anders dan 2,50 voor bestek en 2,50 voor bord. Of gewoon zeggen: doen we niet. Kraanwater heb ik ook nooit voor betaald. Maar ik drink ook altijd wat anders erbij. Als je alleen kraanwater deinkt omdat je nikz anders mag ben je gierig. Je kunt ook spa blauw bestellen. Terecht dat een restaurant gewoon geld rekent als je dat als enige drinkt. Er loopt iemand om het je te vrengen, je gebruikt een glas. Ik vraag me echt af waarom mensen nog uit eten gaan als alles alleen maar te duur is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:32

Mijn mams verdient prima, werkt fulltime maar ze heeft ook andere tijden gekend (eigenlijk altijd tegen rotloontjes gewerkt en zwaar werk gedaan). Ze is dus gewoon zuinig ingesteld en dat komt af en toe weer opzetten. Vorige week vroeg ze of ik niet even een naald door haar oorschelp wilde heen knallen want ze wilde een piercing (ze heeft er meerdere). Ik vroeg waarom ze niet gewoon naar haar vaste piercer ging. Stuurde ze n app door dat die 45€ vroeg voor die piercing en dat vond ze te duur :+

Nu heb ik geen enkel verstand van de kwaliteit van piercings en de prijzen daarvan maar kommon... Betaal lekker die 45€ ipv risico lopen op weet ik wat voor engs.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:35

Hutcherson schreef:
Mijn mams verdient prima, werkt fulltime maar ze heeft ook andere tijden gekend (eigenlijk altijd tegen rotloontjes gewerkt en zwaar werk gedaan). Ze is dus gewoon zuinig ingesteld en dat komt af en toe weer opzetten. Vorige week vroeg ze of ik niet even een naald door haar oorschelp wilde heen knallen want ze wilde een piercing (ze heeft er meerdere). Ik vroeg waarom ze niet gewoon naar haar vaste piercer ging. Stuurde ze n app door dat die 45€ vroeg voor die piercing en dat vond ze te duur :+

Nu heb ik geen enkel verstand van de kwaliteit van piercings en de prijzen daarvan maar kommon... Betaal lekker die 45€ ipv risico lopen op weet ik wat voor engs.

Nou idd. Of gewoon geen piercinv

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:04

Ik had de bon ook gezien, ze hadden voor 50 euro gegeten en dan 5 euro op de bon erbij voor bord en bestek. Ook voorgerecht was er maar eentje van.

In dit geval snap ik het restaurant. Het zijn twee volwassenen die wel heel zuinig eten. Als ze beide een voor- en nagerecht hadden genomen dan was het misschien ook al anders voor het restaurant. Voor ons (kleine) kind vragen we soms ook een extra bord of lepel, maar dan eet de rest een normaal gerecht. Dan wordt dat ook nooit doorberekend.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:08

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om me zo te gedragen in een nette etenszaak. :o
Al was mijn eerste gedachte bij de titel; Wat belachelijk om extra te vragen voor servies.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:18

Saga schreef:
Ik zou het niet in mijn hoofd halen om me zo te gedragen in een nette etenszaak. :o
Al was mijn eerste gedachte bij de titel; Wat belachelijk om extra te vragen voor servies.

Was ook mijn gedachte, en als je met z’n tweeën een rekening hebt van 300€ en je deelt het nagerecht snap ik het.
Maar 2 drankjes en 1 hoofdgerecht samen is gewoon gierig en kan nooit uit voor het restaurant.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:02

Heel normaal toch om daar voor te betalen? Er is ook extra afwas