Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Foaly schreef:Als het geen shared dining restaurant is en er ook niet expliciet bij het gerecht staat dat het bedoeld is om te delen, vind ik het op zich ook best grof om dan toch één hoofdgerecht te bestellen voor twee personen. Als je het niet op krijgt, vraag dan om een doggybag oid.
Cayenne schreef:Ik schop dit topic even omhoog
Over gierige acties gesproken. Hoe staan jullie hier in?
Ik vind het eigenlijk vrij normaal om hier geld voor te vragen maar de reacties zijn ontzettend verdeeld.
Delen mag, maar niet gratis: Bordtoeslag zorgt voor ophefCitaat:Je gaat met z’n tweeën uit eten en besluit een biefstuk te delen. Je vraagt om een extra bord en bestek, maar op de bon staat ineens 5 euro serviestoeslag. Wat? De rekening van Eetcafé Prins Hendrik in Venlo zorgde voor duizenden reacties; van begrip tot verontwaardiging. Is dit typische Hollandse gierigheid van het restaurant, of juist van de klagende klant?
Wie is er nou gierig? Om antwoord op die vraag te krijgen, deelde Rob Baltus, regiovoorzitter van Koninklijke Horeca Nederland, het verhaal op LinkedIn. „Dus je gaat uit eten, je bestelt een glaasje rood voor je partner en een blond biertje voor jezelf. Je deelt de Argentijnse steak met je partner. Het heeft gesmaakt, je vraagt om de rekening. Wat! 5 euro voor extra bestek en een bord? Hoe zou uw reactie zijn?’’
Volgens een medewerker van Eetcafé Prins Hendrik in Venlo hadden de gasten die de bon online deelden weinig begrip voor de toeslag. „Toen het hoofdgerecht werd geserveerd, vroegen ze om een extra bord en bestek. 2,50 euro voor bestek en 2,50 euro voor een bord, dat hebben we vooraf aangegeven. Dat vonden ze duidelijk niet normaal. Het is hun eigen keuze om daar dan wel voor te kiezen.’’
‘Enorme cententeller’
Baltus deelde het bericht om te zien hoe het publiek zou reageren. En reageren, dat deden mensen massaal: ‘Je laat zo wel heel erg zien dat je een enorme cententeller bent in plaats van een gastheer of -vrouw. En dat voor die banketstaaf 2,50 euro’, reageerde iemand. ‘Straks moet je extra bestek betalen als je een dessert wil delen’, meldde een ander.
Begrip in de reacties
Toch uitte een groot deel van de reageerders ook begrip. ‘De kostprijs is berekend op één eter; dus ook één stoel, één bestek, één bord en de vierkante meters die erbij horen. Het is niet onlogisch dat je voor een extra ‘eter’ iets moet betalen. Maar het moet wel vooraf worden gecommuniceerd.’ Een ander schreef: ‘Helemaal terecht. Je bezet een plek extra en bestelt voor één persoon, terwijl je met z’n tweeën bent.’
Baltus is blij met die laatste reacties. „Wij puzzelen met onze leden op manieren om uiteten betaalbaar te houden. De marges staan nu onder druk. In de horeca zit al het geld in het gerecht, maar ook in service en beleving. Dit is een manier om de beleving te kapitaliseren.”
Het restaurant in Venlo is dan ook niet het enige restaurant dat deze toeslag heeft.
Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is de toeslag toegestaan, mits het vooraf gecommuniceerd is. „Er staat nergens dat een gratis bord gegarandeerd is in een restaurant. De algemene regel is: zolang het vooraf duidelijk is, mag het’’, zegt woordvoerder Saskia Bierling.
Of het restaurant dit ook op de website moet zetten, zodat gasten kunnen kiezen voor een andere eetgelegenheid als ze het niet met de regeling eens zijn, is nog een grijs gebied.
De meeste verbaasde reacties gingen in de hele kwestie uiteindelijk over het feit dat mensen überhaupt één gerecht delen. ‘Als je het lef hebt om met z’n tweeën aan tafel te gaan zitten en maar één gerecht te delen, dan moet je niet zeuren om de extra bordtoeslag.’ En: ‘Bestek en een bord op je rekening aantreffen, is best bijzonder. Echter, voor 1 persoon bestellen terwijl je met 2 bent, lijkt me een typisch geval van ‘Hollandse’ zuinigheid. Best gênant.’
Baltus noemt het lastig voor horecaondernemers. Hij geeft een voorbeeld: „Ik heb een collega die spareribschotels serveert. Er zijn dan Duitsers die zo’n schotel voor twee personen bestellen. Dan krijg je een bak friet en salade. De winst is dan minimaal.”
Het kan dus gebeuren dat je de volgende keer dat je een gerecht wil delen, extra moet betalen voor bord, bestek en ander servies. Bij Eetcafé Prins Hendrik zijn er soms uitzonderingen, zegt een werknemer. „Kleine kinderen die mee-eten met de ouders, daar rekenen we niets voor. Of mensen die bij de koffie met twee vorkjes een vlaai willen delen.’’
https://www.bd.nl/binnenland/delen-mag- ... ~aa6fcc26/
dat is wel gierig ja.
en ik mag eigenlijk niks anders meer drinken dan water 
Hutcherson schreef:Mijn mams verdient prima, werkt fulltime maar ze heeft ook andere tijden gekend (eigenlijk altijd tegen rotloontjes gewerkt en zwaar werk gedaan). Ze is dus gewoon zuinig ingesteld en dat komt af en toe weer opzetten. Vorige week vroeg ze of ik niet even een naald door haar oorschelp wilde heen knallen want ze wilde een piercing (ze heeft er meerdere). Ik vroeg waarom ze niet gewoon naar haar vaste piercer ging. Stuurde ze n app door dat die 45€ vroeg voor die piercing en dat vond ze te duur
Nu heb ik geen enkel verstand van de kwaliteit van piercings en de prijzen daarvan maar kommon... Betaal lekker die 45€ ipv risico lopen op weet ik wat voor engs.

Saga schreef:Ik zou het niet in mijn hoofd halen om me zo te gedragen in een nette etenszaak.
Al was mijn eerste gedachte bij de titel; Wat belachelijk om extra te vragen voor servies.