Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:00

Trui schreef:
Ik vind dat eng. Veel abbo’s hebben ook wel vermeld wat het belminuten aantal en Gb aantal maar niks voor sms. Heb je dan geen sms’jes?

Als ik kijk naar de abonnementen van KPN dan kun je kiezen uit het aantal GB per maand en bij alle opties staat onbeperkt bellen en smsen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:26

Wat is er precies zo er aan een bkr registratie? Als je altijd betaald, dus hij is positief, is het dan erg?

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:42

Jester_ schreef:
Wat is er precies zo er aan een bkr registratie? Als je altijd betaald, dus hij is positief, is het dan erg?

Ja, want je kan volgens mij sowieso minder lenen, of je nu netjes betaald of niet. Dat minder lenen gaat dan al snel om meerdere duizenden euro's voor je huis, je zult ze maar net nodig hebben :)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:44

Wat betreft sms'en: mijn partner en ik (beide 33) hebben enkel belminuten en voor internet gebruiken we WiFi. Wij sms'en dus nog regelmatig als één van ons op een locatie zonder openbare WiFi is..
Ik vind het dan ook heel vervelend dat je, als je een telefoon wil bij een abonnement, dit alleen maar met Internet kan. Dat wil ik nml niet...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:44

ja... ook een positieve BKR heeft invloed op een lening.
Zeker bij een hypotheek.
Net als een studieschuld trouwens, die heeft geen BKR tot gevolg, maar heeft wel flinke invloed op je leen capaciteit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:45

LisaaBloem schreef:
Jester_ schreef:

Ja, want je kan volgens mij sowieso minder lenen, of je nu netjes betaald of niet. Dat minder lenen gaat dan al snel om meerdere duizenden euro's voor je huis, je zult ze maar net nodig hebben :)

https://www.bkr.nl/telefoonkrediet/de-g ... bonnement/
Zoals ik hier lees heeft het juist geen gevolgen

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:49

@bruintje123, ik lees juist dit: "Voor uw telefoon op afbetaling krijgt u een positieve BKR registratie. Bij het aanvragen van een hypotheek kijkt de hypotheekverstrekker of u een BKR registratie heeft. De registratie kan gevolgen hebben op de hoogte van de lening die men kan verkrijgen."

Daar maak ik uit op dat het dus wel invloed op de hoogte van de lening kan hebben?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:50

Maar dit staat er ook:

Citaat:
Wanneer u de lening niet tijdig, volgens de afgesproken termijnen, afbetaalt, kan het zijn dat u een negatieve BKR registratie krijgt. Voordat dit gebeurt ontvangt u eerst herinneringen, aanmaningen of andere waarschuwingen. Vervolgens brengt de kredietverstrekker u op de hoogte dat zij een negatieve registratie bij Stichting BKR gaan plaatsen.

De negatieve registratie heeft gevolgen voor het verkrijgen van nieuwe leningen en kredieten. Als u netjes uw maandelijkse kosten voor de afbetaling van uw telefoon betaalt krijgt u geen negatieve BKR registratie.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:54

bruintje123 schreef:
Maar dit staat er ook:

Citaat:
Wanneer u de lening niet tijdig, volgens de afgesproken termijnen, afbetaalt, kan het zijn dat u een negatieve BKR registratie krijgt. Voordat dit gebeurt ontvangt u eerst herinneringen, aanmaningen of andere waarschuwingen. Vervolgens brengt de kredietverstrekker u op de hoogte dat zij een negatieve registratie bij Stichting BKR gaan plaatsen.

De negatieve registratie heeft gevolgen voor het verkrijgen van nieuwe leningen en kredieten. Als u netjes uw maandelijkse kosten voor de afbetaling van uw telefoon betaalt krijgt u geen negatieve BKR registratie.

Ah niet gezien, duidelijk +:)+

c_alsemgeest

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:56

staat er... maar in de praktijk bij het verkrijgen van een hypotheek werkt het niet zo.
Behalve als je flink eigen geld achter de hand hebt, dan kijken ze er niet meer naar, maar dan is je eigen inleg ook groter.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:59

Volgens mij is de BKR registratie op telefoons ingevoerd omdat mensen in de problemen kwamen met de combinatie dure kosten telefoon/abbonement. Voor een hypotheek is het belangrijk dat je de maandelijkse kosten kan betalen. Als je dan een paar dure telefoon leningen hebt lopen heb je eigenlijk minder te besteden dan dat het lijkt. Vandaar dat dus ook een positieve registratie op een hypotheek invloed heeft. Op andere leningen en kredieten is alleen een negatieve registratie van invloed, omdat ze wel zekerheid willen dat je terug betaald

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:00

c_alsemgeest schreef:
ja... ook een positieve BKR heeft invloed op een lening.
Zeker bij een hypotheek.
Net als een studieschuld trouwens, die heeft geen BKR tot gevolg, maar heeft wel flinke invloed op je leen capaciteit.

Ik dacht dat iemand mij ooit de roddel vertelde dat je je studieschuld hier geen invloed op zou mogen hebben? Dar ze bij het verstrekken van je hypotheek ernaar mogen vragen, maar dat het geen rol zou mogen spelen? Of heb ik dat gedroomd? :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:10

nou... je mag het ook verzwijgen dat je het hebt.
Maar dat is wel een risico.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:47

Bruintje, ik zie ook dagelijks hoe vast mijn ouders wel aan hun telefoon zitten. Maar ik weet gewoon dat mijn ouders sms vaker ontvangen aangezien ze onderweg hun 3G niet aanhebben ;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:47

c_alsemgeest schreef:
nou... je mag het ook verzwijgen dat je het hebt.
Maar dat is wel een risico.

Uiteindelijk heb je alleen jezelf ermee als je je hypotheek of studieschuld aflossing niet kan betalen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:50

Ik heb er ook nog eentje:

Ik heb al een week of 5 een zere knie, dus ik ga nu maar naar de huisarts (rust heeft niet geholpen). Knie is niet (bewust) verdraaid of gestoten, niet warm, blauw of gezwollen.
Mijn moeder had een zere arm, en moest eerst naar de fysio. Dat hielp niet, en uiteindelijk bleek het artrose te zijn en een verkalkte pees. Maar ze heeft wel veel moeten betalen voor de fysio.

Kan je dan ‘eisen’ dat ze werd beeldvorming doen als de HA me fysio adviseerd? Ik wil eigenlijk niet mijn 12 fysio behandelingen gebruiken zonder dat ik weet wat er speelt.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:50

Kan je met spoed naar de kaakchirurg om een verstandskies te laten verwijderen? Ik ga echt door de grond van de pijn en de doorverwijzing is onderweg maar al 3 dagen niet hier...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:52

Ligt de verwijzing niet bij de kaakchirurg?
Mijn huisarts geeft namelijk meteen melding bij de betreffende poli, bel ik dan voor een afspraak hebben die alle gegevens al.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:53

bruintje123 schreef:
Ligt de verwijzing niet bij de kaakchirurg?
Mijn huisarts geeft namelijk meteen melding bij de betreffende poli, bel ik dan voor een afspraak hebben die alle gegevens al.

Mijn tandarts zou een doorverwijzing naar mijn thuisadres sturen. “Meteen” zei ze maandag..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:54

Dan even naar je tandarts bellen voor wat er mis is gegaan.
Wij kunnen dat niet weten vanuit hier :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:59

Een studieschuld (in ieder geval de reguliere studieschuld) staat niet geregistreerd bij de BKR.

elke BKR registratie kan gevolgen hebben voor het verkrijgen van nieuwe leningen.

Bij een negatieve registratie is het echter zeker dat het (grotere) gevolgen heeft voor de hoogte van de lening, en of je wel een lening krijgt.

Met een negatieve registratie zou het kunnen zijn dat je een lening niet krijgt, terwijl je die met positieve registratie wel (al dan niet een lager bedrag dan gewenst) zou krijgen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:02

eilleen333 schreef:
Ik heb er ook nog eentje:

Ik heb al een week of 5 een zere knie, dus ik ga nu maar naar de huisarts (rust heeft niet geholpen). Knie is niet (bewust) verdraaid of gestoten, niet warm, blauw of gezwollen.
Mijn moeder had een zere arm, en moest eerst naar de fysio. Dat hielp niet, en uiteindelijk bleek het artrose te zijn en een verkalkte pees. Maar ze heeft wel veel moeten betalen voor de fysio.

Kan je dan ‘eisen’ dat ze werd beeldvorming doen als de HA me fysio adviseerd? Ik wil eigenlijk niet mijn 12 fysio behandelingen gebruiken zonder dat ik weet wat er speelt.

dit kun je beter aan de HA voorleggen.
Je mag behandelingen weigeren, maar wat dit doet met je verzekering bijvoorbeeld weet ik niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:29

Ik ga sowieso nooit zonder doorverwijzing van de HA naar de fysio. Kost je anders meteen al een dubbel consult bij de fysio: eentje voor intake en eentje voor behandeling 1. Na consult huisarts is het meteen behandeling 1 en betaal je ook maar 1x.

Bovendien wil ik niemand aan pijn laten zitten zonder dat er dokters naar gekeken hebben al dan niet in het ziekenhuis na de huisarts.

Questquedit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:34

SavannahNx schreef:
Kan je met spoed naar de kaakchirurg om een verstandskies te laten verwijderen? Ik ga echt door de grond van de pijn en de doorverwijzing is onderweg maar al 3 dagen niet hier...

Ik kreeg mijn doorverwijzig gewoon direct mee. Duurde wel ± 2 weken voordat ik terecht kon.
Zou als ik jou was even wat pijnstillers nemen en hopen dat je verwijzing er snel is :)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:36

_Cassidy schreef:
SavannahNx schreef:

Ik kreeg mijn doorverwijzig gewoon direct mee. Duurde wel ± 2 weken voordat ik terecht kon.
Zou als ik jou was even wat pijnstillers nemen en hopen dat je verwijzing er snel is :)

Neem ik!