De uitzendkrachten durven nu niet te staken omdat ze gezegd wordt dat ze dat dan helemaal op hun buik kunnen schrijven.
Eigenlijk een soort moderne slavernij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
corine1981 schreef:De werkgever heeft werkelijk alles uit de kast gehaald:
- Liegen tegen de media, ondanks dat het aantal stakers niet teruggelopen is, zijn er in de stad Utrecht meer bussen gaan rijden, 70% is gereden hoekan dat als er bijna 70% bussen nog binnen staan
- Om toch meer bussen de straat op te sturen , hebben zij:
o Uitzendkrachten onder druk gezet en geïntimideerd om te gaan rijden
o Kantoorpersoneel met rijbewijs zijn gaan rijden
o Bussen gingen naar buiten naar 10 minuten weer binnen om dan weer uit te rijden
o Potentiele stakers werden van hun dienst gehaald om deze vervolgens aan een werkwillige te geven
o Ze gaan ook crimineel te werk, door geknipte en geplakte diensten zonder toestemming van de medezeggenschap te gaan rijden,
o Of door uitzendkrachten andere diensten dan hun eigen dienst te laten rijden wat verboden is
o Werkwillige die weigeren een dienst te rijden van een staker wordt verteld dat ze het moeten doen en niet geregistreerd worden als werkwillige, ook gelogen en crimineel
(Stukje mail van een vakbond)
Exitium schreef:Ik heb voor een euro meer een rechtsbijstandverzekering afgesloten die ook arbeidsconflicten dekt, en waar ik alles bij elkaar veel meer aan heb
oomens schreef:corine1981 schreef:Eigenlijk een soort moderne slavernij
Maar dan met dat ze wel gewoon betaald krijgen, geen slaag krijgen en mogen vertrekken wanneer ze willen.
corine1981 schreef:Het is wel degelijk crimineel want de diensten die ze rijden zijn niet gekeurd en dus strafbaar.
Het rijden van de dienst van een staker is ook bij wet verboden heb ik begrepen dus ook al is het sterk verwoord... eigenlijk klopt het gewoon
Jolien87 schreef:Ik zag gisteren ook weer een bericht op fb langskomen van een middelbare school die leerlingen verplicht om deze week gewoon naar school te komen.
Ik heb alle begrip voor de mensen die staken, maar een school mag daar van mijn best een beetje coulant in zijn naar haar leerlingen. Het gaat over het algemeen over kinderen die nog niet over een rijbewijs beschikken en dus van anderen afhankelijk zijn. En dan heb ik het niet over degenen die gewoon op de fiets naar school kunnen komen.
Anne_GTI, ik begrijp je uitgangspunt. Maar hoe kan je van een passagier begrip verwachten als hij/zij niet weet wat de reden is dat de bus later rijdt? Als passagier ga je ervan uit dat de bus op tijd rijdt. Wanneer dit niet het geval is dan is dat al vervelend genoeg. Laat staan wanneer de chauffeur op de negeerstand gaat en dan ook nog lekker de radio demonstratief harder zet. Ik vind dat wat ver gaan.
Shadow0 schreef:Exitium schreef:Ik heb voor een euro meer een rechtsbijstandverzekering afgesloten die ook arbeidsconflicten dekt, en waar ik alles bij elkaar veel meer aan heb
Toch is de insteek van een rechtsbijstandsverzekering behoorlijk anders: die zullen alleen achteraf en individueel bekijken. Maar als het gaat om beroepsziekten, of bv een langdurig verziekte sfeer, stelt een bond dat structureler aan de orde. Daarmee bereiken ze achteraf soms meer (door gecombineerde kennis, als er meerdere werknemers zich melden dan is dat reden voor een dieper onderzoek dat een rechtsbijstand niet zomaar zal doen, ook omdat ze niet die toegang hebben tot de informatie) maar ook in het vermijden van de problemen op voorhand.
oomens schreef:corine1981 schreef:Het is wel degelijk crimineel want de diensten die ze rijden zijn niet gekeurd en dus strafbaar.
Het rijden van de dienst van een staker is ook bij wet verboden heb ik begrepen dus ook al is het sterk verwoord... eigenlijk klopt het gewoon
Dat is eigenlijk wel ernstig. Dan kan dus een relatief heel klein groepje stakers 'gansch het raderwerk stilleggen' en Franse toestanden veroorzaken. Zelfs als een werkgever in staat is de stakers
gewoon te passeren en de door hun veroorzaakte schade te beperken, dan zou deze dat dus niet eens mogen.
oomens schreef:![]()
Voor langdurig gehandicapte kinderen rijden al van die taxibusjes. Voor de 'normale' scholieren is de middelbare school vrijwel altijd binnen 1 à anderhalf uur fietsafstand (20-30 km). Prima te doen voor een beetje jongen (of meisje) van Jan de Witt. Daarbij zitten we midden in de zomer, dus angst voor dochters die in het donker moeten fietsen is ook niet aan de orde.
Ik mag hopen dat de groep die niet in staat is om te fietsen niet dusdanig groot is dat dat echt grote problemen geeft.
Cowboy55 schreef:Janneke2 schreef:...luxe?
Lid zijn van een vakbond is geen luxe.
Een grondwettelijk recht. Reuze nuttig.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Ik kom anders zeer regelmatig mannen tegen die het rekensommetje als volgt maken:
12 maanden x Euro 16,48/maand = Euro 197,76 einde vakbondslidmaatschap.
Cowboy55 schreef:Maar als werknemer A die route 1 moet rijden staakt en de werkgever zet werknemer B die normaal route 2 zou moeten rijden op route 1 in dan mag dat wel. Werknemer B zou dat dan wel mogen weigeren. Of ie dat doet is aan werknemer B. Er is m.i. geen juridische basis om hem te dwingen dan wel te verbieden om de andere route te rijden.
corine1981 schreef:Cowboy55 schreef:Maar als werknemer A die route 1 moet rijden staakt en de werkgever zet werknemer B die normaal route 2 zou moeten rijden op route 1 in dan mag dat wel. Werknemer B zou dat dan wel mogen weigeren. Of ie dat doet is aan werknemer B. Er is m.i. geen juridische basis om hem te dwingen dan wel te verbieden om de andere route te rijden.
Zoals je een paar posts terug kunt lezen valt dat onder besmet werk.
Daarnaast valt die dienst niet in je (gekeurde) rooster en dus niet persé passend in je wettelijke uren.
En de werknemers worden zodanig onder druk gezet dat ze andere diensten niet durven weigeren.
Nayomie schreef:Maar maar maar. Morgen dan?
Exitium schreef:Klopt, maar ik werk niet voor een heel groot bedrijf, dus de kans dat dat van toepassing is is niet zo groot. Ook vallen wij niet onder een CAO. De rechtsbijstandverzekering die ik heb dekt naast arbeidsconflicten ook zaken als verkeer, woning en dat soort dingen, dus in mijn geval heb ik daar meer aan
maava schreef:Om er nog wat humor in te brengen, deze staking is wel gezond, heb nog nooit zo veel mensen zien lopen en fietsen vandaag en gister.![]()
In de reisplanner staat gelukkig al welke treinen vervallen van keolis, hopen dat die in de avond ook op to date blijft.
Es_ther schreef:maava schreef:Om er nog wat humor in te brengen, deze staking is wel gezond, heb nog nooit zo veel mensen zien lopen en fietsen vandaag en gister.![]()
In de reisplanner staat gelukkig al welke treinen vervallen van keolis, hopen dat die in de avond ook op to date blijft.
Haha zag ik gister ook.
Scheelt dat het mooi weer is, dus geen natgeregende mensen op kantoor en school haha