Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:32

Overigens hebben diezelfde uitzendkrachten er baat bij wanneer de cao wel nageleefd wordt want daarin staat (nu ook al) dat een bepaald percentage uitzendkrachten recht heeft op een vast dienstverband.
De uitzendkrachten durven nu niet te staken omdat ze gezegd wordt dat ze dat dan helemaal op hun buik kunnen schrijven.
Eigenlijk een soort moderne slavernij ;)

alex66

Berichten: 1781
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:35

corine1981 schreef:
De werkgever heeft werkelijk alles uit de kast gehaald:

- Liegen tegen de media, ondanks dat het aantal stakers niet teruggelopen is, zijn er in de stad Utrecht meer bussen gaan rijden, 70% is gereden hoekan dat als er bijna 70% bussen nog binnen staan

- Om toch meer bussen de straat op te sturen , hebben zij:

o Uitzendkrachten onder druk gezet en geïntimideerd om te gaan rijden

o Kantoorpersoneel met rijbewijs zijn gaan rijden

o Bussen gingen naar buiten naar 10 minuten weer binnen om dan weer uit te rijden

o Potentiele stakers werden van hun dienst gehaald om deze vervolgens aan een werkwillige te geven

o Ze gaan ook crimineel te werk, door geknipte en geplakte diensten zonder toestemming van de medezeggenschap te gaan rijden,

o Of door uitzendkrachten andere diensten dan hun eigen dienst te laten rijden wat verboden is

o Werkwillige die weigeren een dienst te rijden van een staker wordt verteld dat ze het moeten doen en niet geregistreerd worden als werkwillige, ook gelogen en crimineel

(Stukje mail van een vakbond)


Hier het zelfde verhaal, stelletje droeftoeters

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:35

corine1981 schreef:
Eigenlijk een soort moderne slavernij ;)

Maar dan met dat ze wel gewoon betaald krijgen, geen slaag krijgen en mogen vertrekken wanneer ze willen.

Shadow0

Berichten: 44723
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:40

Exitium schreef:
Ik heb voor een euro meer een rechtsbijstandverzekering afgesloten die ook arbeidsconflicten dekt, en waar ik alles bij elkaar veel meer aan heb


Toch is de insteek van een rechtsbijstandsverzekering behoorlijk anders: die zullen alleen achteraf en individueel bekijken. Maar als het gaat om beroepsziekten, of bv een langdurig verziekte sfeer, stelt een bond dat structureler aan de orde. Daarmee bereiken ze achteraf soms meer (door gecombineerde kennis, als er meerdere werknemers zich melden dan is dat reden voor een dieper onderzoek dat een rechtsbijstand niet zomaar zal doen, ook omdat ze niet die toegang hebben tot de informatie) maar ook in het vermijden van de problemen op voorhand.

alex66

Berichten: 1781
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:41

oomens schreef:
corine1981 schreef:
Eigenlijk een soort moderne slavernij ;)

Maar dan met dat ze wel gewoon betaald krijgen, geen slaag krijgen en mogen vertrekken wanneer ze willen.


Ja en dan? Buschauffeur wordt je niet zomaar en overstappen naar een ander bedrijf betekend ook verhuizen, plus dat uitzendkrachten vaak hun door het uitzendbureau voorgeschoten rijbewijs nog aan het afbetalen zijn die kunnen geen kant op

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:43

corine1981 schreef:
Het is wel degelijk crimineel want de diensten die ze rijden zijn niet gekeurd en dus strafbaar.

Het rijden van de dienst van een staker is ook bij wet verboden heb ik begrepen dus ook al is het sterk verwoord... eigenlijk klopt het gewoon ;)

Dat is eigenlijk wel ernstig. Dan kan dus een relatief heel klein groepje stakers 'gansch het raderwerk stilleggen' en Franse toestanden veroorzaken. Zelfs als een werkgever in staat is de stakers
gewoon te passeren en de door hun veroorzaakte schade te beperken, dan zou deze dat dus niet eens mogen.

lenaa_tje

Berichten: 10392
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:52

Jolien87 schreef:
Ik zag gisteren ook weer een bericht op fb langskomen van een middelbare school die leerlingen verplicht om deze week gewoon naar school te komen.
Ik heb alle begrip voor de mensen die staken, maar een school mag daar van mijn best een beetje coulant in zijn naar haar leerlingen. Het gaat over het algemeen over kinderen die nog niet over een rijbewijs beschikken en dus van anderen afhankelijk zijn. En dan heb ik het niet over degenen die gewoon op de fiets naar school kunnen komen.

Anne_GTI, ik begrijp je uitgangspunt. Maar hoe kan je van een passagier begrip verwachten als hij/zij niet weet wat de reden is dat de bus later rijdt? Als passagier ga je ervan uit dat de bus op tijd rijdt. Wanneer dit niet het geval is dan is dat al vervelend genoeg. Laat staan wanneer de chauffeur op de negeerstand gaat en dan ook nog lekker de radio demonstratief harder zet. Ik vind dat wat ver gaan.

Wij hebben late vakantie (20 juli ) dat betekend dat wij nog lessen hebben en er een toets week aankomt. Zeggen wij tegen leerlingen nee jullie hoeven niet te komen missen ze gewoon een deel van de lesstof en daarbij ook nog toetsen. Waarom moeten wij hier akkoord mee gaan?
Moet zeggen wij zijn vrij schappelijk maar ik heb nu een leerling die niet naar school kan en nog een toets moet inhalen. Dit vak moet ze afronden anders kan ze niet over. Het is PTA werk dus voor het examen en ik kan niet zeggen doe hem maar niet.

Ingeval vrij lastig dus! Ik heb echt respect voor de chauffeurs en vind hun staking terecht maar ik weet niet of dit de manier is. Hoop ingeval dat het werkt.

Shadow0

Berichten: 44723
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:57

@Oomens, er zijn juist hele goede redenen om dat als wet te hebben: staken is een belangrijk middel om een balans te houden tussen de belangen van de werkgevers en die van de werknemers. Daar zit namelijk automatisch een onbalans in: de werkgever heeft heel veel meer centrale invloed en geld, terwijl de werknemers daar allemaal een beetje van hebben, dat is versnipperd. Een individuele werknemer redt het daarom niet tegen structurele problemen. Niet bij onderbetaling, niet bij onveilige omstandigheden... juist daarom is het belangrijk dat ze samen iets kunnen doen. Om dat evenwicht te herstellen. En dus is die mogelijkheid (tot het vormen van vakbonden en tot het nemen van gezamelijke acties) via de wet beschermd.

En als je dat niet nodig vindt omdat je het niet zo belangrijk vindt dat mensen fatsoenlijk betaald horen te krijgen voor fatsoenlijk werk, dan toch minstens uit eigenbelang: vanwege de veiligheid en betrouwbaarheid van het ov-netwerk. Dat is namelijk nuttig voor iedereen, niet alleen als je zelf met het ov reist maar ook als je op de fiets of met de auto gaat. (Dat zij niet met de auto gaan is namelijk gunstiger voor jou, en ongelukken zijn voor niemand goed.)

De chauffeurs zijn de mensen die het doen en die dus ook als eerste de gevolgen dragen, en die we dus serieus moeten nemen als beroepsgroep. Zij hebben de ervaring en zij voeren het uit.
(En teveel tijdelijke-flex-oproepkrachten hollen kwaliteit en veiligheid en betrouwbaarheid snel uit, dat is ook op veel andere terreinen al getoond. Die kant moeten we echt niet op.)

alex66

Berichten: 1781
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: Brabant

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:06

Wat er nu gebeurd is diensten knippen en plakken, uitzendkrachten rijden een deel van de ene en dan een deel van de andere dienst, dat mag absoluut niet er is dan geen toezicht op rij en rust tijden en als er controle komt krijgen de bedrijven en de collega's die dit doen hoge boete's

Exitium

Berichten: 8229
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:50

Shadow0 schreef:
Exitium schreef:
Ik heb voor een euro meer een rechtsbijstandverzekering afgesloten die ook arbeidsconflicten dekt, en waar ik alles bij elkaar veel meer aan heb


Toch is de insteek van een rechtsbijstandsverzekering behoorlijk anders: die zullen alleen achteraf en individueel bekijken. Maar als het gaat om beroepsziekten, of bv een langdurig verziekte sfeer, stelt een bond dat structureler aan de orde. Daarmee bereiken ze achteraf soms meer (door gecombineerde kennis, als er meerdere werknemers zich melden dan is dat reden voor een dieper onderzoek dat een rechtsbijstand niet zomaar zal doen, ook omdat ze niet die toegang hebben tot de informatie) maar ook in het vermijden van de problemen op voorhand.

Klopt, maar ik werk niet voor een heel groot bedrijf, dus de kans dat dat van toepassing is is niet zo groot. Ook vallen wij niet onder een CAO. De rechtsbijstandverzekering die ik heb dekt naast arbeidsconflicten ook zaken als verkeer, woning en dat soort dingen, dus in mijn geval heb ik daar meer aan

Cowboy55
Berichten: 9326
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:30

oomens schreef:
corine1981 schreef:
Het is wel degelijk crimineel want de diensten die ze rijden zijn niet gekeurd en dus strafbaar.

Het rijden van de dienst van een staker is ook bij wet verboden heb ik begrepen dus ook al is het sterk verwoord... eigenlijk klopt het gewoon ;)

Dat is eigenlijk wel ernstig. Dan kan dus een relatief heel klein groepje stakers 'gansch het raderwerk stilleggen' en Franse toestanden veroorzaken. Zelfs als een werkgever in staat is de stakers
gewoon te passeren en de door hun veroorzaakte schade te beperken, dan zou deze dat dus niet eens mogen.


Het (laten) overnemen van het werk van een staker door een ander is niet per definitie verboden. De enige juridische basis is de WAADI, (art.10) die verbiedt dat uitzendkrachten worden ingehuurd om de stakers te vervangen (de zogenaamde ‘ onderkruipersregeling’ ). Het ligt in de rede dat dit dan ook geldt voor mensen die je inhuurt langs een andere weg dan via het uitzendbureau.

Maar als werknemer A die route 1 moet rijden staakt en de werkgever zet werknemer B die normaal route 2 zou moeten rijden op route 1 in dan mag dat wel. Werknemer B zou dat dan wel mogen weigeren. Of ie dat doet is aan werknemer B. Er is m.i. geen juridische basis om hem te dwingen dan wel te verbieden om de andere route te rijden.

Ineke2

Berichten: 34134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:36

oomens schreef:
:Y)
Voor langdurig gehandicapte kinderen rijden al van die taxibusjes. Voor de 'normale' scholieren is de middelbare school vrijwel altijd binnen 1 à anderhalf uur fietsafstand (20-30 km). Prima te doen voor een beetje jongen (of meisje) van Jan de Witt. Daarbij zitten we midden in de zomer, dus angst voor dochters die in het donker moeten fietsen is ook niet aan de orde.

Ik mag hopen dat de groep die niet in staat is om te fietsen niet dusdanig groot is dat dat echt grote problemen geeft.


Toen ik op de basisschool zat werd ik inderdaad met een taxi gehaald en gebracht.
Op de middelbare school (helaas) niet meer en moest ik met het OV ondanks dat mijn handicap niet veranderd was ( en is)
Maargoed ben er groot mee geworden :o

theadora99

Berichten: 3767
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:41

Ik vind t ook wel zielig, op mijn stage gaan ze morgen naar de Efteling en een jongen moet waarschijnlijk 35 minuten lopen om bij een bushalte te komen waar de bus (als het goed is) wel rijd. En die doet er altijd al enorm lang over (1,5 uur enkele reis). T is dat ik niet mee ga anders was ik hem op gaan halen.

Janneke2

Berichten: 23646
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:45

Cowboy55 schreef:
Janneke2 schreef:
...luxe?
Lid zijn van een vakbond is geen luxe.
Een grondwettelijk recht. Reuze nuttig.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.


Ik kom anders zeer regelmatig mannen tegen die het rekensommetje als volgt maken:
12 maanden x Euro 16,48/maand = Euro 197,76 einde vakbondslidmaatschap.


Sommigen denken van van alles de prijs te weten
- maar kennen van niets de waarde.
:brr:
Vakbonden onderhandelen over cao's waar ook anderen baat bij hebben,
(alleen al qua looneis is het een koopje: geen 200 euro investeren = lekker werken zonder pauze op het wettelijk minimumloon)
ze overleggen met werkgevers en de overheid over zaken als pensioenen,
en je kunt er terecht voor uiteenlopende zaken als een eigen bedrijfsarts (= iemand met de opleiding bedrijfsarts, in dienst van de vakbond en elk lid mag hem/ haar raadplegen)
cursussen over assertiviteit, onderhandelen en rechten en plichten
individuele hulp en rechtsbijstand rond arbo kwesties
etc etc etc.

En mbt de getallen: voor wie op het minimum zit geldt die 16,48 niet.
Vakbonden doen niet alleen 'naar buiten toe' aan minimabeleid - maar ook binnenshuis.

Cowboy55
Berichten: 9326
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:57

“ Sommigen denken van alles de prijs te weten-maar kennen van niets de waarde”

Poetisch.

Hier is er 1 die voor onze mensen geldt, vooral als ze alleenverdiener zijn en een paar koters hebben:
“Erst das Fressen, dann die Moral” (Berthold Brecht).

En boven de Euro 1578 per maand betaal je gewoon die 16,48 per maand. Zelfs mensen met het minimumloon van 22 jaar en ouder verdienen meer (1594 vanaf 1/7/18). Minima that.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:53

Cowboy55 schreef:
Maar als werknemer A die route 1 moet rijden staakt en de werkgever zet werknemer B die normaal route 2 zou moeten rijden op route 1 in dan mag dat wel. Werknemer B zou dat dan wel mogen weigeren. Of ie dat doet is aan werknemer B. Er is m.i. geen juridische basis om hem te dwingen dan wel te verbieden om de andere route te rijden.


Zoals je een paar posts terug kunt lezen valt dat onder besmet werk.

Daarnaast valt die dienst niet in je (gekeurde) rooster en dus niet persé passend in je wettelijke uren.

En de werknemers worden zodanig onder druk gezet dat ze andere diensten niet durven weigeren.

Cowboy55
Berichten: 9326
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 23:16

corine1981 schreef:
Cowboy55 schreef:
Maar als werknemer A die route 1 moet rijden staakt en de werkgever zet werknemer B die normaal route 2 zou moeten rijden op route 1 in dan mag dat wel. Werknemer B zou dat dan wel mogen weigeren. Of ie dat doet is aan werknemer B. Er is m.i. geen juridische basis om hem te dwingen dan wel te verbieden om de andere route te rijden.


Zoals je een paar posts terug kunt lezen valt dat onder besmet werk.

Daarnaast valt die dienst niet in je (gekeurde) rooster en dus niet persé passend in je wettelijke uren.

En de werknemers worden zodanig onder druk gezet dat ze andere diensten niet durven weigeren.


1. Buiten de bepalingen van de WAADI is er geen juridische basis voor ‘besmet werk’ Je stelt dat het zo is maar dat maakt het niet ‘waar’. Juridisch in elk geval niet. Er is slechts een bende jurisprudentie die linksom of rechtsom gaat. Lastig in tijden en situaties die we tegenwoordig het liefst zwart wit zien maar zo is het nou eenmaal. Als je het besmet werk vindt mag je dat aan een rechter uitleggen. Misschien krijg je gelijk, misschien niet. Maar het is geen ‘feit’/fait accompli.

2. Als ik route A rijd in plaats van route B met dezelfde tijden is er niks aan de hand. Als werktijden niet wijzigen, aard van het werk niet wijzigt (rijden is rijden) is er niks aan de hand. Niet perse passend, maar als het wel passend is kan het gewoon.

3. Kan ik niks mee. Zal vast ergens gebeuren. En vast ergens ook niet. Bovendien, in mijn voorbeeld gaat het om hetzelfde werk in dezelfde tijd op een andere route. Bijvoorbeeld niet de route langs de dorpen maar de route langs/naar het ziekenhuis. Ik bespreek dat dan graag bij de rechter.stellling 1: geen besmet werk want het is gewoon hetzelfde werk in dezelfde tijd. Stelling 2: maatschappelijke relevantie. Als een rechter zegt dat het niet mag slaap ik in elk geval prima als er mensen zijn die de actie niet overleven.

Femek2902

Berichten: 1331
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 00:06

Nayomie schreef:
Maar maar maar. Morgen dan? -O-


Ik heb het net gevraagd aan een service en veiligheid medewerker van Keolis. En die kon mij vertellen dat er morgen waarschijnlijk meer treinen over de hele dag zullen uitvallen.
Dus ik heb besloten dat ik morgen mn fiets pak ipv de trein, iets met geen risico willen nemen dat ik niet meer thuiskom en het is toch mooi weer.

Edit: https://www.keolisblauwnet.nl/over-keol ... -zwolle-ka

Op deze site staat hoeveel trein er niet rijden. Heel wat dus..

Nayomie
Berichten: 32854
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 01:21

Thanks! Brengt wel iets meer problemen met zich mee. Maar wellicht lukt het me op een goed tijdstip te vertrekken. Dramareizen zo :')

Iejoorr

Berichten: 6338
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 08:33

Dames die hun nagellak op doen in de trein. Doe dat lekker thuis, smerige lucht die daar vanaf komt :x

Polly
Moderator Algemeen

Berichten: 25435
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 08:59

Exitium schreef:
Klopt, maar ik werk niet voor een heel groot bedrijf, dus de kans dat dat van toepassing is is niet zo groot. Ook vallen wij niet onder een CAO. De rechtsbijstandverzekering die ik heb dekt naast arbeidsconflicten ook zaken als verkeer, woning en dat soort dingen, dus in mijn geval heb ik daar meer aan


Same here. Dus toen ik een conflict had heb ik de rechtsbijstand ingeschakeld. In mijn werk had ik daar veel meer aan, maar ik ben ook lid van de vakbond omdat ik ze wel belangrijk vind en ze wil steunen. Wie weet kunnen ze wat voor me betekenen ooit, al hoop ik dat het niet nodig is.

maava
Berichten: 1570
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:05

Om er nog wat humor in te brengen, deze staking is wel gezond, heb nog nooit zo veel mensen zien lopen en fietsen vandaag en gister. :+

In de reisplanner staat gelukkig al welke treinen vervallen van keolis, hopen dat die in de avond ook op to date blijft.

Es_ther

Berichten: 18936
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:12

maava schreef:
Om er nog wat humor in te brengen, deze staking is wel gezond, heb nog nooit zo veel mensen zien lopen en fietsen vandaag en gister. :+

In de reisplanner staat gelukkig al welke treinen vervallen van keolis, hopen dat die in de avond ook op to date blijft.


Haha zag ik gister ook :+.
Scheelt dat het mooi weer is, dus geen natgeregende mensen op kantoor en school haha

purny

Berichten: 29274
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:00

Wie weet komen er ook wel relaties tot stand met carpoolen.
Stond net een meisje bij de Connexxion halte. Heb haar verteld dat er gestaakt word. Meisje wist van niks.
Zei wel dat er bussen konden rijden maar niet weten welke wanneer en hoe laat

Bowo
Berichten: 3310
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:45

Es_ther schreef:
maava schreef:
Om er nog wat humor in te brengen, deze staking is wel gezond, heb nog nooit zo veel mensen zien lopen en fietsen vandaag en gister. :+

In de reisplanner staat gelukkig al welke treinen vervallen van keolis, hopen dat die in de avond ook op to date blijft.


Haha zag ik gister ook :+.
Scheelt dat het mooi weer is, dus geen natgeregende mensen op kantoor en school haha

Ik ben er 1 van xD Ik was gisteren vergeten om mijn fiets bij het kleine station bij de uni neer te zetten omdat ik normaal met een IC kom die naar niet stopt en dan met de bus het laatste stukje doe. Nu mocht ik gisteren mooi lopen vanaf dat station, is toch wel een half uur lopen. Daarna maar wel mijn fiets daar neer gezet, is toch wat fijner xD