[HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hjartje

Re: [HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 06:06

Even onder mijn meeleessteen vandaan, maar hoewel ik geweld nooit een optie vind, vind ik toch wel wat te zeggen voor de situatie van herr_balou. Een mens heeft heel generaliserend drie reacties op onaangename situaties: vechten, vluchten of bevriezen. Als een volwassene dan begint met hardhandig worden (als het een onbekende is, lijkt het me dat het nog bedreigender overkomt dan wanneer je ouders dat doen), bestaat dus de kans dat je vanuit je reflex terug gaat vechten. En als een kind kan je minder goed relativeren en over consequenties nadenken. In mijn ogen staat deze situatie los van het feit dat kinderen soms dingen maar moeten accepteren - want altijd dingen uitleggen is om wanhopig van te worden.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 07:23

Tja, ik vind niet dat een volwassene een kind fysiek moet aanpakken, maakt niet uit om wat voor reden. Als iemand mij als volwassen persoon hardhandig denkt aan te pakken kan ik je garanderen dat ik dat niet over mijn kant laat gaan. Zelf ooit in een job gewerkt waar agressie wel vaker voorkwam en dan leer je vanzelf wat je instinctieve reactie is (en hoe je daarmee omgaat). Bij mij was dat dus duidelijk fight, wat ik nooit had gedacht.

Maar dat staat inderdaad helemaal los van de kwestie dat een kind mag slaan en schoppen om zijn zin door te drijven. Toch altijd knap hoe er dan ineens situaties worden bijgehaald waarin iets de uitzondering is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 07:54

Zucht, schoonzus heeft liggen biggen dus zet me vast schrap voor de eindeloze stroom aan foto’s en oetsjoeboetsjiee praat van de schoonfam :\

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 07:59

Archiveren is volgens mij een goede optie in WhatsApp om te blokken maar niet eruit te gaan en daardoor gezeik over je heen te krijgen :P

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 09:54

Je kunt in ieder geval de meldingen uitzetten en niet meer automatisch media downloaden :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 10:00

Ik krijg een pop-up melding op mijn scherm en kan dan "markeren als gelezen" aanduiden zonder het te openen. Mocht je dan een melding zien langskomen van je schoonzus en ernaast staat een foto icoontje, dan zou je op dat markeren kunnen klikken zonder het te openen.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 10:43

Mijn broer heeft van die onopgevoedde kotertjes geproduceerd met allerlei 'labels'. Na een aantal keer bezoek van ze gehad te hebben terwijl ze mijn huis probeerden af te breken en mijn broer of schoonzus gewoon niet ingrepen en deden of dat allemaal maar normaal was, 'ze moeten kind kunnen zijn', heb ik het contact met ze verbroken. En nu geniet ik smalend van de verhalen van mijn andere familieleden als ze daar weer eens op bezoek zijn geweest. Er gaat altijd wel iets stuk dan := En inderdaad behoorlijk gedrag wat niet door beugel kan, woedeuitbarstingen, scheldpartijen, middelvinger opsteken naar volwassenen :roll: >;)
Die labels zal allemaal wel, maar dan hoef je alles toch maar niet toe te staan?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 11:38

Weglopen voor verantwoordelijkheid door ouders krijgt van mij een dikke middelvinger.

Het begint altijd met:......maar.....

...het heeft label x/y/z
...krijgt een vrije opvoeding
...moet wel kind kunnen zijn
...dat deed jij vroeger ook.
...het zit in een sprong / fase / spurt

Nee! Dat deed ik niet en moest ik me ook niet in mijn hoofd halen ook niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 11:42

Bij de helft van de labels denk ik dat je ze beter aan de ouders kunt plakken dan aan het kind.

Zo kennen wij ook een stel met van die monsters van kinderen. Mogen ook alles want ja ze hebben een label.
Moeder zelf is een aparte maar was prima als kind. Maar die vent van haar... Idioot. En die trekt dat hele gezin de afgrond in.

Zijn ze bij opa en oma zonder ouders. Dan zijn ze dus best goed te pruimen. Want deze tolereren geen grote mond enz. Wat ze bij moeder ook niet deden.
Regels zijn er, altijd gelijk. Dus duidelijk.
En daar gaan die kinderen heel prima op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 11:44

Mijn vriendin werkt in een winkel en die vertelt het altijd wel mooi.. Moeders die gaan tellen omdat een kind iets moet doen of ergens mee moet stoppen. 1.... 2.... 2,5.... 2 3/4........... Die 3 komt nooit en kind gaat mooi door met wat ie aan het doen is. Als mijn moeder tot 3 ging tellen wist ik donders goed dat 3 kwam en dat er dan wat ging gebeuren :')

Net als bij mijn zusje en zwager, nee wordt altijd weer ja.. Soms heel snel, soms duurt het een hele middag, maar mijn neefje krijgt uiteindelijk altijd zijn zin. Jaa maar anders wordt ie boos :+

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 11:45

Ik heb er eigenlijk alleen maar spijt van dat ik een braaf kind ben geweest, vind scheldpartijen en opgestoken middelvingers niet zo super schokkend eerlijk gezegd?

Braaf is IMO een prima eigenschap voor een paard maar niet zozeer voor een mens. En zelfs mijn paard mag zo nu en dan zijn middelvinger opsteken iets met gebrek aan niet-middelvingers als je hoeven hebt :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:09

Fly_high schreef:
Ik heb er eigenlijk alleen maar spijt van dat ik een braaf kind ben geweest, vind scheldpartijen en opgestoken middelvingers niet zo super schokkend eerlijk gezegd?

Braaf is IMO een prima eigenschap voor een paard maar niet zozeer voor een mens. En zelfs mijn paard mag zo nu en dan zijn middelvinger opsteken iets met gebrek aan niet-middelvingers als je hoeven hebt :=

Aangeven dat je iets niet wil kan toch ook zonder meteen te schelden oid? Als er niet geluisterd wordt, okay, maar niet als eerste reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:18

Ik mijn optiek is er een verschil tussen iets niet willen en ergens gewoon sch*t aan hebben. Dat eerste kan een driftbui zijn, dat laatste is de welbekende middelvinger.

Iets niet willen is altijd bespreekbaar of toch, hoe moet ik het zeggen, te beredeneren en in gesprek te brengen om standpunten te bekijken. Bij schijt hebben aan is er gewoon 0,0 interesse in wat een ander ervan vindt.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:46

Ik heb ook een aantal labels maar ik hoefde vroeger ook echt niet te proberen om een middelvinger naar mijn ouders op te steken. Ook met ADHD/Autisme mag je gewoon in de hoek worden gezet.

Dat de labels meestal op de ouders toepasbaar zijn klopt ook. In de meeste gevallen is zoiets erfelijk maar tegenwoordig wordt er meer op getest en weten we er meer over dan vroeger. Mijn ADHD/Autisme komt ook ergens vanaf en ik weet dat ik van beide ouders eentje heb gekregen. Dit maakt het soms ook moeilijker om een diagnose te kunnen stellen. Als de arts dan vraagt aan de ouders wat voor hun ook gewoon normaal is om te doen dan zal het eerder gemist worden. Mijn vader krijgt ook zieke error als zijn planning niet loopt zoals die moet lopen en mijn moeder is zo chaotisch als de pest, voor hun is dat altijd zo geweest maar als ze nu zouden testen zou er ook ADHD/ Autisme uitkomen.

Soms heb ik het wel eens over mijn tipsiche trekjes die voortkomen daaruit en dan zeggen mensen vaker: "Oh maar dat is normaal, dat heb ik ook.." En dan moet ik ze gaan vertellen dat het niet zo is en de kans groot is dat ze ook ergens op het spectrum zitten. :=

Vooral bij andere vrouwen merk ik dat er vaker diagnoses worden gemist. Een jongen die obsessief over treinen doet, is autistisch maar een meisje dat obsessief over paarden doet, is gewoon een paardenmeisje.
En dan heb ik het niet over het gewoon leuk vinden van een trein of paard maar echt een special interest waarbij je het liefst 24/7 alleen maar over dat onderwerp kan praten. Bij mij is zo autisme vroeger gemist, wel al langer die ADHD diagnose maar autisme is pas vorig jaar vastgesteld terwijl het al vanaf kinds af aan aanwezig was. Nu denk ik bij mezelf als ik in vreemd gezelschap alweer een half uur non stop over paarden aan het doorzeiveren ben; hoe hebben ze dat in godsnaam kunnen missen. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:05

Naja soms worden de labels ook misbruikt door de omgeving want "achut wat zielig" en "ze kunnen er niks aan doen".
Een kind met een label/beperking/handicap is niet per definitie dom. Die vinden het helemaal niet zo leuk om zielig als omschrijving te moeten horen of het stickertje "kan er niks aan/mee doen".

En de slimmerds die hebben heel snel door wanneer ze er perfect mee weg kunnen komen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:14

_San87_ schreef:
Fly_high schreef:

Aangeven dat je iets niet wil kan toch ook zonder meteen te schelden oid? Als er niet geluisterd wordt, okay, maar niet als eerste reactie.

Ik had een grap bij de oudste uitgehaald, dat de wc rookte.

Afbeelding

Kapitein ramptoerist kwam verlekkerd aangerend, zag dat het een grap was, moest zich even herpakken en zei toen, met hart en ziel: je bent echt een lúl mama. Een lúl!

Ik sterf dan echt af hoor :')

Maar over het algemeen mogen ze niet vloeken en schelden. Ik houd niet van brave kinderen en de jongste zegt altijd poedersuiker als ze valt _O- , maar schelden omdat je het ergens niet mee eens bent gebeurt gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 17-04-23 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:14

Plop1997 schreef:
Vooral bij andere vrouwen merk ik dat er vaker diagnoses worden gemist. Een jongen die obsessief over treinen doet, is autistisch maar een meisje dat obsessief over paarden doet, is gewoon een paardenmeisje.
En dan heb ik het niet over het gewoon leuk vinden van een trein of paard maar echt een special interest waarbij je het liefst 24/7 alleen maar over dat onderwerp kan praten. Bij mij is zo autisme vroeger gemist, wel al langer die ADHD diagnose maar autisme is pas vorig jaar vastgesteld terwijl het al vanaf kinds af aan aanwezig was. Nu denk ik bij mezelf als ik in vreemd gezelschap alweer een half uur non stop over paarden aan het doorzeiveren ben; hoe hebben ze dat in godsnaam kunnen missen. _O-

en als je genoeg aangesproken werd op wat niet "normaal" is, dan leer je heel goed te masken, en valt het minder op.
In mijn omgeving valt het niemand op dat ik Adhd heb en trekjes autisme, want naar de buitenwereld heb ik dat goed leren verbergen. Enkel de mensen die dichterbij staan zien wel (flarden) daarvan, en vooral mijn partner valt het wel op hoe chaotisch ik eigenlijk ben :+

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:17

Varekaj schreef:
Naja soms worden de labels ook misbruikt door de omgeving want "achut wat zielig" en "ze kunnen er niks aan doen".
Een kind met een label/beperking/handicap is niet per definitie dom. Die vinden het helemaal niet zo leuk om zielig als omschrijving te moeten horen of het stickertje "kan er niks aan/mee doen".

En de slimmerds die hebben heel snel door wanneer ze er perfect mee weg kunnen komen.

Ja dit vind ik echt verschrikkelijk! Kan er ook niet tegen als mensen kinderen met een label geen grenzen aanleren. Op mijn eerdere werk hadden we een keer een geval van een jongetje dat constant aan billen van vrouwelijke werknemers zat. Ouders zeiden dat hij er niks aan kon doen want autisme maar juist iemand met autisme moet je leren dat sommige handelingen niet oke zijn aangezien ze de sociale cue's van mensen zelf niet altijd kunnen interpeteren. Vader vond het zelfs enorm grappig maar toen onze supervisor zei dat ze anders weg moesten kon die wel opeens zijn handen thuishouden. >;)

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:22

Duhelo schreef:
Plop1997 schreef:

en als je genoeg aangesproken werd op wat niet "normaal" is, dan leer je heel goed te masken, en valt het minder op.
In mijn omgeving valt het niemand op dat ik Adhd heb en trekjes autisme, want naar de buitenwereld heb ik dat goed leren verbergen. Enkel de mensen die dichterbij staan zien wel (flarden) daarvan, en vooral mijn partner valt het wel op hoe chaotisch ik eigenlijk ben :+

Ja ik heb dit ook heel erg. Krijg vaak complimentjes dat ik vreemde mensen goed in hun ogen kan aankijken en dat je het daardoor minder merkt maar ohh ik vind dat zo naar om te doen.

Vorig jaar tijdens mijn minor haalde ik een 5.6 voor filmgeschiedenis wat ik wel een super interessant vak vind. Mijn docent vroeg wat er mis was gegaan tijdens de toets aangezien ik tijdens de les alles wist en super attent was geweest. Toen ik uitlegde wat ik allemaal had schrok hij ook een beetje aangezien hij nooit iets gemerkt had. Als de toets mondeling was geweest had ik geen probleem gehad maar geef mij een papier met een vraag waarbij ik moet begrijpend lezen en mijn brein krijgt kortsluiting. :+

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:35

De manier waarop mijn nichtje en neefje scheldpartijen en opgestoken middelvingers etaleren is in ieder geval zeker wel schokkend te noemen. Is geen gewoon kattenkwaad maar zijn enorme gedragsproblemen. Ben ook zeker van mening dat het komt door de opvoeding, of meer het ontbreken ervan. Mijn broer kan zijn kinderen echt niet aan, als hij wat zegt wordt er niet eens geluisterd...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:38

Urbanus schreef:
_San87_ schreef:

[ [url=m/jw1zq0.webp]Afbeelding[/url] ]

Kapitein ramptoerist kwam verlekkerd aangerend, zag dat het een grap was, moest zich even herpakken en zei toen, met hart en ziel: je bent echt een lúl mama. Een lúl!

Maar over het algemeen mogen ze niet vloeken en schelden. Ik houd niet van brave kinderen en de jongste zegt altijd poedersuiker als ze valt _O- , maar schelden omdat je het ergens niet mee eens bent gebeurt gewoon niet.

Omg, hilarisch _O-!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:42

Urbanus die is prachtig :') Ga die vanavond ook eens uittesten op mijn vriend haha.

@ Plop soms doen de ouders hartstikke hun best maar haalt de omgeving alles onderuit. Mama/papa zijn dan veel te streng, heb wat medeleven, verzin het maar. Zo frustrerend voor die mensen! Sta je dan om je kind zo goed mogelijk te begeleiden, maakt een ander jouw structuur met de grond gelijk.
Mar goed, dat gebeurt ook met kinderen zonder labeltje.

Het voordeel van werken op een universiteit is dat er af en toe een feestje gebouwd wordt onder werktijd. Buiten is er ergens een DJ plaatjes aan het draaien. Toch nog iets positiefs aan de jeugd van tegenwoordig 8-)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 14:32

Varekaj schreef:

En er zijn ook gewoon kinderen die zulke heftige problematiek hebben dat er idd gewoon rot momenten zijn, ook in openbaar. Die groep is vrij klein.

Maar tegenwoordig is het voor veel ouders maar een excuus om niet verantwoordelijkheid te nemen. Vind het vooral dat het label misbruikt wordt voor de personen die het echt keihard nodig hebben om begrip te krijgen in de maatschappij. Er is een spectrum van dit soort labels en er zijn vormen die met wat aanpassingen prima de maatschappij in kunnen en de heftige aanvaringen vermeden kunnen worden tussen ouder en kind of tussen kind en maatschappij. Dit is de groep waar ik op doel. Want met de ouders die echt met de handen in het haar zitten heb ik wel te doen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 14:35

Zo gauw het label een excuus wordt voor ouders die geen bal aan opvoeden en begrenzen doen, vind ik het echt een probleem.

Daar waar diagnoses gebruikt worden om te zoeken naar wat een individu nodig heeft om vooruit te komen/te ontwikkelen in een goede richting, vind ik ze nuttig.

Dat eerste zie ik helaas wel steeds meer.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 15:24

Urbanus schreef:

[ [url=m/jw1zq0.webp]Afbeelding[/url] ]

Oke ik ga echt stuk om jouw wurmen _/-\o_