Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:15

bigone schreef:
Dat spreekt je bewering dat een ziekte doormaken je beter beschermd op veel punten tegen, vooral griep en laat Corona nu in veel zaken zoals overdracht , symptomen toch wel wat op elkaar lijken.
Wat van Corona alleen nog maar duidelijk is is dat je na besmetting en opvolgende vaccinatie uitstekend beschermd bent.
Over vaccineren en daarna een besmetting , waar jij op uit bent, zijn nog geen gegevens gepubliceerd.

pmarena schreef:
Op zich is het sowieso wel een logische gedachtegang, laten we eerlijk wezen :)

Net zoals men denkt dat vaccineren met verschillende soorten vaccins een betere / bredere bescherming geeft, bvb. als je afweersysteem 2 verschillende spike-eiwitten kan targetten, ligt het ook wel voor de hand dat het daadwerkelijk binnen krijgen van het virus een goede training is voor je lijf om het beter te leren (her)kennen en nog beter aan te leren pakken.

En als je dan het risico op grote problemen al zoveel mogelijk hebt ondervangen door je prik(ken) kan dat logischerwijze best gunstig zijn.

Karl66 schreef:
Alleen blijkt in de praktijk die logische gedachte blijkbaar zo niet te werken.

pmarena schreef:
En daar heb jij bewijs voor begrijp ik, gezien deze stellige post..? :)

Karl66 schreef:
Ja, afgelopen zaterdag was Louis Kroes, een hoogleraar virologie op de radio, die vertelde dat volgens de huidige stand van kennis het doormaken van de infectie en het vaccineren een vergelijkbare bescherming bieden. Met als kanttekening dat vaccineren, omdat het veiliger is, dus de beste keuze is.

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/wnl ... smettingen

We hebben het over een natuurlijke besmetting bovenop een vaccinatie, dat het wel logisch zou zijn als dat je afweer nog wat verbetert tegenover alleen vaccinatie. Hierover hoor ik helemaal niets in je link.

De beste man zegt dat het een wetenschappelijke discussie is in hoeverre de natuurlijke immuniteit zich verhoudt tot de door vaccin opgewekte immuniteit en dat dat voorlopig absoluut niet sterk lijkt te verschillen.

Ofwel: natuurlijke besmetting in plaats van vaccinatie. En dat is de discussie hier helemaal niet.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:18

Wanneer je beide vergelijkt na een maand of twee niet misschien. Maar gaat er ook om dat door vaccinatie redelijk is onderzocht hoeveel antistoffen worden aangemaakt en bij natuurlijke immuniteit nog te weinig over bekend en je neemt het risico van Corona op de koop toe.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:22

Cer schreef:
Ik kan het ook niet begrijpen en ik merk dat ik er geen begrip meer voor heb...
Het gaat wel in gradaties.. mensen die vaccineren eng vinden voor een, imo, goede reden.. daar heb ik alle begrip voor..

maar die zeikerige jankbabies die denken dat ze de moeite van het onderdrukken waard zijn, of de mensen die niet begrijpen dat ze onderdeel zijn van een commercieel ding.. daar kan ik echt niks meer mee...

Vergeet niet, die mensen die zich er in hebben verdiept en vooral die wakker zijn :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:22

bigone schreef:
Wanneer je beide vergelijkt na een maand of twee niet misschien. Maar gaat er ook om dat door vaccinatie redelijk is onderzocht hoeveel antistoffen worden aangemaakt en bij natuurlijke immuniteit nog te weinig over bekend en je neemt het risico van Corona op de koop toe.

Nogmaals: we hebben het niet over een of/of situatie. Maar over of vaccineren, een natuurlijke besmetting nog een goede meerwaarde heeft voor je afweer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:24

Dat is toch niet onderzocht toch? Dat kan denk ook pas vanaf dat er gevaccineerd werd ...?
Ik zou denken dat het wel een meerwaarde kan hebben als je toch niet alsnog longcovid eraan overhoud.. maar dat is meer koudegrondonderzoekswetenschap :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:28

pmarena schreef:
bigone schreef:

Nogmaals: we hebben het niet over een of/of situatie. Maar over of vaccineren, een natuurlijke besmetting nog een goede meerwaarde heeft voor je afweer.

Maar daarvoor geldt toch hetzelfde bij vaccinatie?

Als je een 3e of zelfs 4e prik laat zetten zal je afweer iets verbeteren. Of dat significant verschil geeft is dus de vraag, maar dat is net zo goed bij een besmetting het geval. (en bij vaccineren is een 3e prik nog niet nodig)

Dus ik zou niet per se die natuurlijke besmetting op gaan zoeken met de gedachte dat je afweer dan iets beter wordt :=
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 22-10-21 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:28

Cer schreef:
Dat is toch niet onderzocht toch? Dat kan denk ook pas vanaf dat er gevaccineerd werd ...?
Ik zou denken dat het wel een meerwaarde kan hebben als je toch niet alsnog longcovid eraan overhoud.. maar dat is meer koudegrondonderzoekswetenschap :D

Dat is nog niet onderzocht, wel zijn er goede resultaten van eerst Corona en dan een vaccin.
Dat is de beste bescherming, volgens Israëlisch onderzoek.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:32

Het probleem met eerst corona en dan een prik is dat je dan dus onbeschermd de ziekte doormaakt. En dat is niet zo'n goed idee als we zorg willen ontlasten...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:36

Ik heb zelf ook niet zo'n behoefte om bewust een natuurlijke besmetting van wat dan ook op te gaan zoeken, maar ik snap HC zijn motief om dat (ná vaccinatie) na te streven wel :j

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:38

pmarena schreef:
Ik heb zelf ook niet zo'n behoefte om bewust een natuurlijke besmetting van wat dan ook op te gaan zoeken, maar ik snap HC zijn motief om dat (ná vaccinatie) na te streven wel :j

Ik snap de gedachte erachter, maar dan zou je, theoretisch gezien, beter een booster-shot na kunnen streven toch?

En de vraag is dus of je afweer significant verbeterd: een booster doen we nu ook nog niet bij gezonde mensen dus ik verwacht eigenlijk van niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:39

In verschillende dorpen gaat nu door de huisarts gevaccineerd worden, Staphorst heeft al een inloopmiddag gehad en Genemuiden volgt, de huisartsen daar melden dat er toch veel niet gevaccineerde mensen anders over gaan denken want nu zijn er twee relatief jonge mensen opgenomen. Sneu maar wel een aanzet tot meer vaccinaties.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:39

Oh dat stukje van zn post snapte ik wel.. maar de rest... :roll:

Kennisje van mij heeft nu eerst Covid gehad, en laat zich straks vaccineren... dus die zou best oke zijn qua weerstand.. ware het niet dat ze nog steeds niet normaal kan autorijden of de trap op kan (maar verder viel het alles mee blijkbaar...)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:43

De kans dat HC z’n wens in vervulling gaat is best wel groot, Janssen doet het niet zo geweldig en er word in veel landen al een mRNA booster gegeven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:49

IMANDRA schreef:
pmarena schreef:

Ik snap de gedachte erachter, maar dan zou je, theoretisch gezien, beter een booster-shot na kunnen streven toch?

En de vraag is dus of je afweer significant verbeterd: een booster doen we nu ook nog niet bij gezonde mensen dus ik verwacht eigenlijk van niet.

Ik weet niet of een booster van meer van hetzelfde nou echt een uitgebreidere "dekking" geeft zeg maar, of gewoon aanvult wat er eerder al was en wat een beetje minder is geworden. (dus het spike-eiwit verhaal)

Zoals gezegd wordt dat het ene merk vaccin opgevolgd door het andere merk vaccin, een bredere "dekking" lijkt te geven dan 2x dezelfde. Kan ik me wel voorstellen dat een daadwerkelijke besmetting waarbij je afweersysteem het hele, complete virus ontmoet en aanvecht, een nóg wat completere "dekking" kan geven dan alleen maar het kunnen targetten van 1 of 2 verschillende spike-eiwitten.

Wie weet maakt het in aanraking komen met het complete, daadwerkelijke virus van het afweersysteem, wel een veel langduriger afweer aan dan zo'n vaccinatie die zich slechts richt op een spike-eiwit. Dat zou toch wel mooi zijn, als je dan niet steeds met boosters zou hoeven werken :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:57

bigone schreef:
De kans dat HC z’n wens in vervulling gaat is best wel groot, Janssen doet het niet zo geweldig en er word in veel landen al een mRNA booster gegeven.

Oh ja, dat is waar inderdaad :j. Dus bij sommige vaccins zou zo'n besmetting OF booster nog een voordeel kunnen hebben. Maar als puntje bij paaltje komt zou ik de risico's van een besmetting niet riskeren, ondanks dat dit risico verminderd is door een eerste vaccin.

pmarena schreef:
IMANDRA schreef:

Ik weet niet of een booster van meer van hetzelfde nou echt een uitgebreidere "dekking" geeft zeg maar, of gewoon aanvult wat er eerder al was en wat een beetje minder is geworden. (dus het spike-eiwit verhaal)

Zoals gezegd wordt dat het ene merk vaccin opgevolgd door het andere merk vaccin, een bredere "dekking" lijkt te geven dan 2x dezelfde. Kan ik me wel voorstellen dat een daadwerkelijke besmetting waarbij je afweersysteem het hele, complete virus ontmoet en aanvecht, een nóg wat completere "dekking" kan geven dan alleen maar het kunnen targetten van 1 of 2 verschillende spike-eiwitten.

Wie weet maakt het in aanraking komen met het complete, daadwerkelijke virus van het afweersysteem, wel een veel langduriger afweer aan dan zo'n vaccinatie die zich slechts richt op een spike-eiwit. Dat zou toch wel mooi zijn, als je dan niet steeds met boosters zou hoeven werken :)

Weet ik ook niet, ik hoor wel dat een booster van een ander vaccin (dus bijv. Moderna als je pfizer hebt gehad) inderdaad wel betere bescherming schijnt te geven ja.

Die dekking kan misschien 'completer' zijn omdat het virus net wat anders is dan je eerste besmetting, maar of dat 'completer maken' nu beter is dan een booster-vaccin van een andere fabrikant?

Hoe dan ook blijft een vaccinatie veiliger in vergelijking met een besmetting. De risico's zijn een stuk minder als je gevaccineerd bent, maar ik zou het er niet op wagen. Je zal maar net bij die 5% horen die toch in het ziekenhuis komt. Dan zou ik echt streven naar een booster (van een andere fabrikant) in plaats van een besmetting.

En langdurig is maar de vraag he? Als COVID teveel muteert/verandert dan zal ook een natuurlijke dekking niet meer voldoende zijn. En de tweede vraag is: hoe meet je dat? Het niveau van antistoffen vermindert weliswaar, maar betekent dat ook dat je daadwerkelijke bescherming vermindert? Dat weten we nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:18

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:24

Relaxed schreef:

Als het uitstellen van zorg veel mensenlevens schaadt (want, mensen die een IC-opname nodig hebben door reguliere zorg kunnen dat nu niet), dat uitstellen door patiënten gebeurd die er willens en wetens voor kiezen om niet gevaccineerd te worden, én het is niet mogelijk om op te schalen (wat nu het geval is), dan vind ik een maximum aan COVID-patiënten waarvan de overlevingskans twijfelachtig is en/of kwaliteit van leven na herstel niet zeker is, wel een oplossing. Uiteraard tijdelijk tot er weer meer ademruimte is.

Ik vind niet dat mensen moeten lijden onder de keuzes van een ander (die bovendien eigenwijs tegen de medische kennis ingaan).

Ik weet niet of het mee wordt genomen (hoop het wel), maar bijv. mensen die niet gevaccineerd kunnen worden en/of ondanks vaccinatie toch een ic-plek nodig hebben, mogen wat mij betreft wel altijd worden opgenomen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:28

Ik vind het heel jammer als het zo ver zo komen.. maar ik zie ook niet hoe het anders moet...
patienten naar het buitenland verhuizen indien mogelijk?

Ik denk als je al een poosje aan het wachten bent op een operatie of iets, en dan bijv max 1 a 2 dagen een IC bed bezet houdt, dat je ondertussen ook denkt 'ja hallo?'...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:30

Ik kan me er ook wel in vinden idd, ik las laatst dat de tijd die een gemiddelde covid patient een IC bed bezet houdt goed is voor 10-15 operaties, omdat zij vaak maar kort een IC bed nodig hebben. Ik vind die afweging dus zeker wel interessant om te volgen :j

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:32

Afbeelding

Deze vind ik geniaal

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:33

Persoonlijk vind ik het gek.
Maar dat heeft wel erg met mijn werk te maken. Ik maar ook veel oudere collega’s of collega’s met zieke partners kunnen geen keuze maken om mensen te vermijden. Ook al zijn ze gevaccineerd er bestaat wel een kans dat ze ziek worden.
Een kleine 50% van onze leerlingen is ingeënt, dat maakt ons wel heel kwetsbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:36

Echwel schreef:
[ [url=m/NLx7O2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze vind ik geniaal

:') :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:40

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:43

Wanneer je in de krant leest dat er nu veel meer amputaties plaatsvinden onder suikerpatiënten omdat ze niet de zorg hebben kunnen krijgen of omdat ze zorg hebben vermeden door Corona vind ik dat heel triest.
Gommers gaf die opmerking over een bepaalde hoeveelheid bedden voor Corona patiënten maanden geleden al als optie waar hij niet aan moet denken.
Elk persoon in Nederland moet op zorg kunnen rekenen zei hij maar wat als dat niet meer kan doordat mensen niet vaccineren om welke reden dan ook. Hoe maak je die keuze. Ik denk dat ze hem in de huidige omstandigheden veel sneller moeten maken dan ze willen. Dus zadelen ze de zorg op met een volgend trauma.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:48

Is dat zo Electra63? Alleen de zorg kan toch aangeven dat het niet meer gaat?

Als de politiek gaat bepalen wie zorg moet krijgen, gaan we wellicht een verkeerde kant op (en dan zullen Marc en Hugo het helemaal moeten bezuren denk).

De politiek kan de zorg zeggen "jullie moeten/mogen het bepalen". Ik zie niet helemaal hoe de politiek hier wat over kan zeggen... ?