Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:25

moonsparkle schreef:
Maar er is een horeca gelegenheid die dit heeft georganiseerd? Dan maak je toch je eigen branche kapot omdat het misschien nog langer gaat duren? Hoop dat er snel handhaving kwam want de afstanden leken ook geen 1,5.

Dit soort kroegen zouden voor straf een maand langer dicht moeten blijven dan de rest.

Gnome

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:29

Enige vraag bij die blaastest. Hoe kun je wel testen dat je het niet hebt, maar dan tegelijkertijd niet bevestigen dat iemand het wel heeft?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:33

elnienjo schreef:
moonsparkle schreef:
Maar er is een horeca gelegenheid die dit heeft georganiseerd? Dan maak je toch je eigen branche kapot omdat het misschien nog langer gaat duren? Hoop dat er snel handhaving kwam want de afstanden leken ook geen 1,5.

Dit soort kroegen zouden voor straf een maand langer dicht moeten blijven dan de rest.

Goh... meestal ben je zo hard.. en nu maar een maand?
In dit geval, gewoon niet meer open.. Niet... het is niet dat ze nog even gebruikt maken van de regels, maar ze gingen er vol tegenin.. en dat naast de 2e kamer..
Ik ben echt heel benieuwd wat de consequenties zijn voor de mensen die daar waren, de bediening en de eigenaren (volgens mij staan op het plein meerdere kroegen, misschien was het wel een gedeelte activiteit)

Dit soort excessen hard aanpakken..en mensen die met zn 5en een potje zitten te kaarten in een grote woonkamer.. lekker laten zitten...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:39

ingedebruijn schreef:
Enige vraag bij die blaastest. Hoe kun je wel testen dat je het niet hebt, maar dan tegelijkertijd niet bevestigen dat iemand het wel heeft?

Waarschijnlijk heeft dat te maken met specificiteit. Misschien geeft het vaker vals positief. Dan kun je dus niet met zekerheid zeggen dat je covid hebt.

Ik zag dat ze in Liverpool ook nog snel even lock-down parties hadden. Was niet het idee dat de mensheid een intelligente soort is?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:45

secricible schreef:
Ik denk dat het voor voetbal of sportscholen ook niet speciaal logisch is. Een bootcampclub buiten is in theorie ook veiliger dan een groeosles binnen.

Ik denk alleen dat buiten moeilijker te handhaven is. Een clubje van 15 dat in sportkleding staat te beppen, kan dat dan wel of niet.
Wanneer is een club mensen een groepje sporters en wanneer is het gewoon een samenkomst. Is wandelen (30 mensen bij elkaar) dan nog sporten of niet?

Ben het met je eens dat dat voor ruiters makkelijker te bepalen is (hint: als er iets harigs tussen je benen zit dan rij je paard). Maar ook dan: een club van 20 vriendinnen die samen op buitenrit gaan omdat ze anders niet bij elkaar kunnen komen.

Het wordt vrij lastig om te handhaven.

En dus stuur je iedereen naar binnen waar ze helemaal niet handhaven? Dat is toch geen oplossing?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:46

Die partytent in Den Haag...
Wat een asociaal volk zeg!! Dat is met recht hufterig gedrag te noemen.

Gnome

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:48

Daarom is het vermijden van een Lockdown ook gewoon hopeloos in Nederland. Het interesseert teveel mensen gewoon te weinig of niet. Vraag me ook af hoe een Lockdown gehandhaafd zal worden. Is veel te weinig blauw voor op straat als mensen echt massaal tegen gaan werken. Dus niet zoals in maart.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:50

ingedebruijn schreef:

De test meet vanalles tegelijkertijd

Citaat:
De elektronische neus meet niet één stofje, maar meet veranderingen in de complexe mix van vluchtige organische moleculen die we naast CO2 en waterdamp uitademen. ‘Bij ziekte verandert immers een hele cascade aan biologische processen’, zegt De Vries.

Door de machine te trainen met de adem van honderden mensen met en zonder corona, leerde de neus te herkennen wie in elk geval coronavrij is. Maar wellicht is het op den duur ook mogelijk het apparaat te leren herkennen wie wél positief is, stelt Bouvy.

Ze kunnen zelf instellen hoe scherp dat ze de meting willen inzetten en hebben hem nu dus op "het zekere voor het onzekere staan"
Als je daarmee dus niet veilig wordt gesignaleerd door het apparaat dan geeft hij dat aan en moet je alsnog een andere test krijgen.

Deze test icm de sneltest zou echt wel eens een oplossing kunnen worden om de economie weer in actie te kunnen krijgen. DE enige uitdaging is dat mensen dan niet meer kunnen indrinken voor ze naar de kroeg gaan, want het apparaat functioneert niet met alcohol :D :D :D
Laatst bijgewerkt door secricible op 15-10-20 07:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:50

Je krijgt nu denk in NL nooit meer in een echte lockdown... als ik ook weer zag hoeveel autos er onderweg waren vanochtend, in tegenstelling tot maart/april...
het heeft voor veel mensen te weinig impact gehad denk ik, om echt gemotiveerd te zijn om iets te veranderen.. ?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:52

Alleen al als zo'n blaastest zou werken, zou alles toch sneller versoepelt kunnen worden, ik weet niet wat zo'n test kost natuurlijk dat is wel nog een ding want anders moeten mensen alsnog naar de teststraat, maar als je dan gelijk de uitslag krijgt en het is goed dan kun je gelijk weer verder met je leven.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:53

Ik zou de test voor ons in het onderwijs ook een geruststelling vinden. Veel kinderen worden niet getest omdat ouders dat te veel gedoe vinden maar dan wel zeuren dat hun kind achterloopt. Ze kunnen best online meedoen maar doen dat vervolgens niet :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:53

Misschien moeten hier ook eerst de lijken in koelwagens staan voordat sommige mensen wakker worden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:54

Arabesk schreef:
Misschien moeten hier ook eerst de lijken in koelwagens staan voordat sommige mensen wakker worden.

Als dat nou effect lijkt te hebben in andere landen.. de draagvlak is niet alleen in Nederland minder.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:56

Arabesk schreef:

Dat gevoel heb ik wel ja... gisteren ook zoiets gehad in mijn directe omgeving, iemand die wakker werd omdat de besmettingen ineens wel heel dichtbij komen en ze zelf eigenlijk van niemand 1,5 meter afstand houdt... Ze doen bij haar op het werk o.a. gewoon alsof het er niet is ofzo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:59

Arabesk schreef:

Geen idee... Ik meen me te herinneren dat ook iemand zei dat er in april/mei tanks in Nederland door de straten zouden rijden :+
Was uiteindelijk ook niet zo...

Popstra

Ze moeten hier denk ik toch een gehele lockdown doen. Niet dit wel, dat niet. Dat werkt niet hier.
En waag je je op straat dan flink optreden. Net zoals in de zuidelijke landen gebeurde.
Mensen nemen een loopje met de regels en daar zijn anderen de dupe van. Alles door deze asociale ikke..ikke..ikke en de rest kan stikken maatschappij

Gnome

secricible schreef:
ingedebruijn schreef:

De test meet vanalles tegelijkertijd

Citaat:
De elektronische neus meet niet één stofje, maar meet veranderingen in de complexe mix van vluchtige organische moleculen die we naast CO2 en waterdamp uitademen. ‘Bij ziekte verandert immers een hele cascade aan biologische processen’, zegt De Vries.

Door de machine te trainen met de adem van honderden mensen met en zonder corona, leerde de neus te herkennen wie in elk geval coronavrij is. Maar wellicht is het op den duur ook mogelijk het apparaat te leren herkennen wie wél positief is, stelt Bouvy.

Ze kunnen zelf instellen hoe scherp dat ze de meting willen inzetten en hebben hem nu dus op "het zekere voor het onzekere staan"
Als je daarmee dus niet veilig wordt gesignaleerd door het apparaat dan geeft hij dat aan en moet je alsnog een andere test krijgen.

Deze test icm de sneltest zou echt wel eens een oplossing kunnen worden om de economie weer in actie te kunnen krijgen. DE enige uitdaging is dat mensen dan niet meer kunnen indrinken voor ze naar de kroeg gaan, want het apparaat functioneert niet met alcohol :D :D :D

Helder. Bedankt voor de uitleg!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:02

De aanstekingen moeten ook op andere manieren gebeuren dan enkel de feestgangers lijkt mij.
In Italie gaan ze nu ook weer exponentieel omhoog terwijl de mondkapjesplicht zowel binnen als buiten met hoge boetes al ingevoerd was voor de explosieve stijging. Ook nudaar was een record waarde gisteren. Het lijkt me dat Italie wel genoeg koelwagens gezien heeft.
Je ziet in feite ook gewoon de gevolgen van het weer. NL had eerder herfstweer dan wij. Drie weken later volgen we hetzelfde patroon en nu begin Italie ook sterk op te lopen. Dat zal niet 100% kloppen maar het naar binnen verplaatsen en algemene weerstand vermindering zal zeker zijn rol spelen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-10-20 08:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:02

Popstra schreef:
Ze moeten hier denk ik toch een gehele lockdown doen. Niet dit wel, dat niet. Dat werkt niet hier.
En waag je je op straat dan flink optreden. Net zoals in de zuidelijke landen gebeurde.
Mensen nemen een loopje met de regels en daar zijn anderen de dupe van. Alles door deze asociale ikke..ikke..ikke en de rest kan stikken maatschappij

Ja maar even hoor.. als ik zo de berichten uit andere landen lees, gaat het daar ook niet goed.
Nederland is echt niet veel soepeler met regels.. wij hebben hier ook regels die in andere landen neit gelden..

Dat gevit op NL en de Nederlanders snap ik dan niet helemaal.... Waar gaat het wel top dan, en is het 1 op 1 vergelijkbaar?

Ik zag gisteren, gelukkig was het een grapje hoop ik, een filmpje van lege straten in Parijs en Berlijn, en dan een clownsmuziekje met topdrukte in de straten van NL... Dat is natuurlijk níet hoe het in realiteit is..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:03

Sizzle schreef:
De aanstekingen moeten ook op andere manieren gebeuren dan enkel de feestgangers lijkt mij.
In Italie gaan ze nu ook weer exponentieel omhoog terwijl de mondkapjesplicht zowel binnen als buiten met hoge boetes al ingevoerd was voor de explosieve stijging. Ook nudaar was een record waarde gisteren. Het lijkt me dat Italie wel genoeg koelwagens gezien heeft.
Je ziet in feite ook gewoon de gevolgen van het weer. NL had eerder herfstweer dan wij. Drie weken later volgen we hetzelfde patroon en nu begin Italie ook sterk op te lopen. Dat zal niet 100% kloppen maar het naar binnen verplaatsen en algemene weerstand vermindering zal zeker zijn rol spelen.

Hebben ze in Italie bijv ook een beperkt bezoekersaantal binnen? Want in een land waar meerdere mensen bij elkaar wonen en er meer een groepscultuur heerst kan ik me voorstellen dat wanneer het slechter weer wordt, je dus meer mensen bij elkaar binnen krijgt? Geen idee hoor, ik en de regels van andere landen niet ..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:04

moonsparkle schreef:
Alleen al als zo'n blaastest zou werken, zou alles toch sneller versoepelt kunnen worden, ik weet niet wat zo'n test kost natuurlijk dat is wel nog een ding want anders moeten mensen alsnog naar de teststraat, maar als je dan gelijk de uitslag krijgt en het is goed dan kun je gelijk weer verder met je leven.

Het nadeel van de blaastest (ook op scholen bijvoorbeeld) is dat je wel opvolging moet hebben. Als mensen niet door de blaastest komen zijn ze in principe voor dat moment positief.
En een positieve test moet in NL gemeld worden. Dus er moet altijd iemand van de GGD of een arts zijn om op te volgen en een vervolgtest te doen. Gewoon naar huis na het niet passeren van de test kan dus niet.

Maar nog steeds denk ik wel dat het echt heel erg veel belovend is, alleen al om de test capaciteit omhoog te krijgen en de GGD's te ontlasten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:06

Dat snap ik maar de drempel om wel te testen wordt lager. Dus het hoeft van mij ook echt niet op scholen zelf maar als aanvulling bij de teststraat. Nu is het argument het zal wel negatief zijn dus ga ik niet testen. Geeft de test niet negatief aan zullen ze eerder wel willen testen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:07

In Italie geldt zoals overal afstand houden en vooral maskerplicht, binnen en sinds enkele weken ook buiten. Ze zullen nu vast ook wel weer met verdere verscherping gaan komen.

Echter zijn ook in Italie protesten dus het idee dat het beter gaat nadat je de gevolgen gezien hebt is blijkbaar ook niet echt het geval.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:09

Maar iedereen die wel door de test komt en dat zijn er denk ik ook veel die kunnen gelijk weer verder, ik heb een beetje hoop :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:10

Op Nieuwsuur hadden ze specials daar over, protesten tegen de maatregelen in Europa. Heb Duitsland en Spanje gezien. Daar ook protest tegen de maatregelen. Wij zijn hier in NL niet de enigen daarin. Eerlijk gezegd maak ik me daar net zoveel zorgen over als de overbelasting van de zorg die ik nu al weer aan voel komen. Bij ons toch zeker wel.