Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:59

Niemand heeft gezegd dat de reden van die demonstratie onzin is. Echt niemand.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:02

oomens schreef:
Ofwel: je mag demonstreren, maar niet allemaal bij elkaar opeengepakt. Op een bepaalde tijd allemaal tegelijk op pannen slaan op je balkon, t-shirts voor je raam hangen, een kader om je Facebook profielfoto zetten, is allemaal nog steeds toegestaan. Doe dát dan.

Precies dat!

Demonstreren kan, had in elke stad met 100 mensen op een groot plein gaan staan, ipv massaal naar de Dam gaan.
En inderdaad elke andere manier die je maar kunt verzinnen in corona tijd.

Nu zijn het rellers om te rellen, in mijn ogen geen demonstranten.
En ze komen er nog mee weg ook, dat maakt me vooral boos.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:02

Het probleem is volgens mij dat het draagvlak voor de 1,5 mtr regel buiten ondermijnd is. En daar dreef onze samenleving op. Dat probleem is groter dat Amsterdam. En dat hadden ze zich moeten realiseren. Dat de veiligheidregio in de krant zegt dat het een Amsterdamse aangelegenheid was, is gewoon niet waar en erg kortzichtig. Als dat soort mensen verantwoordelijk zijn voor onze veiligheid, dan houd ik mij hart vast.
Draagvlak is zo belangrijk zo niet het allerbelangrijkste. En het argument dat alleen met geweld ingegrepen had kunnen worden, is volgens mij ook een kulargument, maar ze hadden voor de zekerheid van te voren maatregelen moeten nemen ondanks het feit dat op twitter niks te vinden was. Zoiets valt aan je klompen ook wel aan te voelen. Daar heb je geen twitter voor nodig.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:04

Popstra schreef:
rien10 schreef:
Maar waarom in Amsterdam protesteren tegen geweld in Amerika?

Precies dit. Poppenkast is het!

Niet nee? En zo nog een aantal. Vind dit toch aardig richting het niet nodig achtten van het protest gaan. Ik bedoel dan ook met onzin dat mensen het niet nodig vinden hier te protesteren voor BLM.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:05

vur schreef:
Het probleem is volgens mij dat het draagvlak voor de 1,5 mtr regel buiten ondermijnd is. En daar dreef onze samenleving op. Dat probleem is groter dat Amsterdam. En dat hadden ze zich moeten realiseren. Dat de veiligheidregio in de krant zegt dat het een Amsterdamse aangelegenheid was, is gewoon niet waar en erg kortzichtig. Als dat soort mensen verantwoordelijk zijn voor onze veiligheid, dan houd ik mij hart vast.
Draagvlak is zo belangrijk zo niet het allerbelangrijkste. En het argument dat alleen met geweld ingegrepen had kunnen worden, is volgens mij ook een kulargument, maar ze hadden voor de zekerheid van te voren maatregelen moeten nemen ondanks het feit dat op twitter niks te vinden was. Zoiets valt aan je klompen ook wel aan te voelen. Daar heb je geen twitter voor nodig.

Hier ben ik het mee eens. Je krijgt nu al de horeca die zegt: waarom wel met 5000 op de Dam en mijn feestje buiten mag niet doorgaan. En zo zal er nog veel volgen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:11

Persies sureido. De reden tot demonstratie is helemaal ok. De manier niet. De vorm. Daar wordt op geageerd. Je zal hier niemand horen zeggen dat demonstreren tegen rasisme stom is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:12

Ik houd me liever met mezelf bezig ipv anderen. Veel te vermoeiend om alles te vergelijken met anderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:13

Ik vraag me stiekum af hoeveel mensen daar enkel meeprotesteerden ‚om dat het kan‘.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:13

rien10 schreef:
Persies sureido. De reden tot demonstratie is helemaal ok. De manier niet. De vorm. Daar wordt op geageerd. Je zal hier niemand horen zeggen dat demonstreren tegen rasisme stom is.

Dan heb ik je fout begrepen, ik dacht dat je niet begreep waarom hier een protest moet zijn voor iemand uit Amerika.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:15

Sizzle schreef:
Ik vraag me stiekum af hoeveel mensen daar enkel meeprotesteerden ‚om dat het kan‘.

Alles boven die 300.
Elk verstandig nadenkend mens had omgedraaid.
Dit zijn rellers, geen demonstranten.
Daarom hadden ze de dam af moeten sluiten en ze 1 voor 1 er af moeten laten, met boete plus aantekening strafblad.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:17

_Penotti schreef:
Sizzle schreef:

Alles boven die 300.
Elk verstandig nadenkend mens had omgedraaid.
Dit zijn rellers, geen demonstranten.
Daarom hadden ze de dam af moeten sluiten en ze 1 voor 1 er af moeten laten, met boete plus aantekening strafblad.

Die ze daarna weer kunnen terugtrekken? :') Nee 1 voor 1 er vanaf zodat ze gecontroleerd in quarantaine gaan en dan monitoren hoeveel er ziek worden van deze demonstratie. En met die info kan je echt heel veel. Maar dat is nu een gemiste kans.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:18

sureido schreef:
rien10 schreef:

Dan heb ik je fout begrepen, ik dacht dat je niet begreep waarom hier een protest moet zijn voor iemand uit Amerika.

Ook dat. Maar dat je demonstreert tegen rasisme vind ik begrijpelijk. Alleen het USA deel begrijp ik dan weer niet.
Er is hier heus rasisme ook al ondervind ik dat niet persoonlijk

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:20

De protesten gaan imo vooral over black lives matter en niet perse meer over Amerika heb ik zo het idee, maar misschien gaan we nu een beetje off topic :Y)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:23

sureido schreef:
De protesten gaan imo vooral over black lives matter en niet perse meer over Amerika heb ik zo het idee, maar misschien gaan we nu een beetje off topic :Y)

Maar andere levens doen er blijkbaar niet toe.
Al die ze nu door hun stomme gedoe in gevaar gebracht kunnen hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:33

Halsema heeft het recht op demonstreren boven gezondheid gezet en daar is ze gruwelijk de fout mee ingegaan. Ik sta zeker achter vrijheid van demonstreren, altijd maar niet nu op deze manier.
Op 1 heb ik een klein stukje gezien en de zanger die er zat haalde aan , los van het etnisch profileren dat zeker bestaat , ook andersom trouwens, dat de pijn vanuit het verleden nog heel diep zit bij donkere mensen . Dat moet ons blanke medemensen geleerd worden.
Mijn persoonlijke mening: stop daar nu eens mee want dat is bekend , daar kreeg ik 50 jaar geleden al les in . En heel eerlijk , de meeste donkere mensen die hier overlijden door geweld worden neergeknald door andere donkere mensen . In USA nog op veel grotere schaal. En daar praat ik zeker het geweld/moord door politie niet mee goed, dat kan en mag niet gebeuren. Nog een Mitch Henriques is niet normaal .
Maar de donkere medemens zou ook de hand in eigen boezem kunnen steken en zich eens afvragen waarom ze aan de kant gezet worden in bepaalde situaties. Omdat er gruwelijk veel criminele jongeren zijn die een kleurtje hebben. En dat is niet van nu maar van jaren lang. Niet alles is terug te voeren op de racistische blanke .

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:39

_Penotti schreef:
sureido schreef:

Maar andere levens doen er blijkbaar niet toe.
Al die ze nu door hun stomme gedoe in gevaar gebracht kunnen hebben.

Helaas wel, maar nogmaals hadden ze hun maar 1 voor 1 naar buiten laten komen en dat ze gevolgd werden de komende 2/3 weken. Dan beperken ze de schade alleen tot zichzelf en besmetten ze niet nog meer mensen.

Best case scenario: niemand van de 5000 was ziek.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:42

Dat hopen we natuurlijk dat niemand van deze mensen ziek was.
Maar dat weten ze ook niet allemaal van elkaar.
Ik vind het echt ongehoord en geeft voor mij en ik denk dat ik daar niet alleen in sta, zeker geen gevoel van extra verdraagzaamheid.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:43

In dit verhaal zijn er alleen maar verliezers...

De demonstranten hebben vast en zeker een goed stanpunt om de straat op te gaan. Wellicht is hun dezelfde pijn aangedan - op een andere manier - als de nabestaande van een Coronaslachtoffer.

Femke Halsema moest kiezen uit 2 kwaden; linksom of rechtsom had ze het niet goed gedaan. Als je de toekomst zou kunnen voorspellen zou het leven een stuk makkelijker zijn en had ze wellicht makkelijker/sneller een andere beslissing genomen.

Alle bedrijven en organisaties die nog niet (volledig) open kunnen en een (groot) deel van hun inkomsten daardoor verliezen.

Om nog maar te zwijgen over het hardwerkende zorgpersoneel en al het andere personeel uit vitale beroepen.

Misschien moeten we hier niks van vinden. De achterliggende redenen, daar ligt het probleem. En dat is misschien ook meteen het lastigste aan dit hele verhaal: daar hebben we niet direct grip op. En dat geldt voor zowel de ongelijkheid (die ik absoluut niet goed keur) maar ook voor het Covid19 virus. Laten we ons bezig houden met de machteloosheid: van alle genoemde partijen. En laten we het niet hebben over goed of fout: dat lost écht niks op in deze situaties. Hoe jammer, verdrietig en frustrerend dat ook is. Laten we vooral hopen op betere partijen: voor iedereen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:53

Ik vind juist heel goed. Hoe willen we anders de groeps immuniteit halen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:57

_Penotti schreef:
oomens schreef:
Ofwel: je mag demonstreren, maar niet allemaal bij elkaar opeengepakt. Op een bepaalde tijd allemaal tegelijk op pannen slaan op je balkon, t-shirts voor je raam hangen, een kader om je Facebook profielfoto zetten, is allemaal nog steeds toegestaan. Doe dát dan.

Precies dat!

Demonstreren kan, had in elke stad met 100 mensen op een groot plein gaan staan, ipv massaal naar de Dam gaan.
En inderdaad elke andere manier die je maar kunt verzinnen in corona tijd.

Nu zijn het rellers om te rellen, in mijn ogen geen demonstranten.
En ze komen er nog mee weg ook, dat maakt me vooral boos.

Heb ik iets gemist?
Ik heb niets gehoord en gezien van rellen in Amsterdam?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:12

sureido schreef:
rien10 schreef:

Ik begrijp dat dus niet, leg het me uit. Voorlopig zie ik wereldwijd kuddegedrag. In de USA gebeurd iets afschuwelijks en daar komen terechte protestacties uit voort! Inmiddels wordt er en gedemonstreerd en geplunderd!
Vervolgens gaan er wereldwijd opeens mensen de straat op, deels uit overtuiging, deels om te rellen.
En dan nu onze Dam vol met mensen, een deel uit overtuiging en een deel om te rellen(gewoon omdat het kan).
Waarom ??? Dat daarbij het corona protocol met voeten getreden wordt vind ik nog het ergste van alles.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:15

Electra63 schreef:
Heb ik iets gemist?
Ik heb niets gehoord en gezien van rellen in Amsterdam?

Penotti bedoelt met rellen: het doelbewust naar die samenkomst gaan, ook nadat al bekend is dat ze daar met meer dan 30 mensen bij elkaar gaan zijn.

Dat is niet meer een kwestie van per ongeluk ineens met teveel mensen bijeen zijn (dat zou je voor persoon 31 t/m 60 misschien nog kunnen aanvoeren), maar willens en wetens met meer mensen dan mag bij elkaar komen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:17

Ik versta iets heel anders onder rellen ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:21

Halsema zegt verrast te zijn en ze hadden intern gerekend met 1000 demonstranten. Dan zet je als burgemeester een limiet op 1000 personen . Dan kun je de menigte en organisatie aanspreken en dat kan allemaal geweldloos. Zij doet het voorkomen alsof er geen middenweg was , of toestaan of de ME erop, belachelijk voor een voorzitter van de veiligheids regio.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:21

Electra63 schreef:
Ik versta iets heel anders onder rellen ;)

Tja, of je nu straatstenen in het rond gaat gooien of virusdeeltjes, op het moment dat je doelbewust met een (te grote) groep het risico neemt om daar veel schade mee te gaan aanrichten en algemene verordeningen en overheidsgeboden aan je laars lapt, dan valt dat m.i. onder relschoppen.