Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 11:39

Ik heb 2 'oudere' en 1 nieuwe. Maar zelf totaal geen probleem om de LV goed te houden. Tijdens de broed 2 vakken en tijdens de uitkomst alle 4. De nieuwe heeft ook 4 vakken trouwens

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:17

Wat apart... misschien was bij ons de luchtvochtigheid in de kamer waar hij stond al vrij hoog, dat zou het dan nog wel eens kunnen verklaren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:38

Ik heb zelf een brinsea maxi2eco. Wanneer je maar kleine groepjes eieren wilt uitbroeden zou ik de mini2eco nemen, maar ik wilde juist wat grotere batches kunnen doen. Ik zet hem tegenwoordig hoofdzakelijk in als uitkomstmachine, maar toen mijn grotere broedmachine stuk was, heeft hij zonder problemen weer gediend als machine voor de volledige ronde. Soms zijn ze ook tweedehands te koop, dat scheelt dan weer een slok op de borrel.

Morgen of overmorgen moet ik mijn eieren weer gaan overleggen in de uitkomstmachine. Het is een rommelige batch, eieren verzameld over een vrij lange periode, niet gekeerd tussendoor, eigeel op een aantal eieren omdat 1 kip soms windeieren legt. Maar toch, toen ik ging schouwen leek wel overal ontwikkeling in te zitten. Met omleggen nog een keer schouwen en misschien heb ik straks per ongeluk een zeer hoge uitkomst.

Vandaag heb ik er 10 kwarteleieren bijgelegd, en wanneer de kippeneieren in de uitkomstmachine zijn gelegd, leg ik de volgende lichting kippeneieren in de machine. Ze zijn nogal in de rui geschoten, dus het aantal eieren is nu zeer beperkt. Ik hoop er straks 10 in te kunnen leggen. Qua kwartels ben ik er over aan het denken om van buitenaf er een haantje bij te kopen voor de groep die nu nog binnen zit, want de buitengroep gaat al duidelijk minder leggen. Binnen kan ik gemakkelijker bijlichten. Dan kan ik over 2 weken nogmaals een broed kwartels doen, en daarna alles wat binnen zit verkopen.

Ik ben aan het twijfelen of ik wat (barnevelder kriel)hennetjes van de 7 mei-broed aan zal houden of van de 2 juni-broed, in ieder geval tot volgend voorjaar. Ik hoop namelijk dat deze nog gaan leggen voor de winter en dan van de winter dit een beetje door willen doen. Ik weet echter niet met welke leg ik daar de meeste kans op heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:40

JudithO schreef:
Wat apart... misschien was bij ons de luchtvochtigheid in de kamer waar hij stond al vrij hoog, dat zou het dan nog wel eens kunnen verklaren.

Dit probleem hadden wij ook. Erg vochtig huis en machine kreeg het niet onder de 50%. Dus ik zou luchtvochtigheid zeker niet uitsluiten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:50

Mizora schreef:
Ik ben aan het twijfelen of ik wat (barnevelder kriel)hennetjes van de 7 mei-broed aan zal houden of van de 2 juni-broed, in ieder geval tot volgend voorjaar. Ik hoop namelijk dat deze nog gaan leggen voor de winter en dan van de winter dit een beetje door willen doen. Ik weet echter niet met welke leg ik daar de meeste kans op heb.

Van de eerste groep lijkt mij, deel is zeker daglichtlengte, maar ook een stuk leeftijd en in de winter is je meigroep nu eenmaal een maand ouder dan je juni groep. Al zal in de winter leggen vermoedelijk dan vanaf kerst zijn als de dagen langer worden. Dat doen mijn wyandottes ook redelijk (1e 2 jaar de aangekochte jonge hennen het beste trouwens), zo ergens tussen kerst en half januari begin ik een paar eitjes per week te krijgen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:00

Wauw jij broed nog flink door! Verkoop je de kuikens vooral ook of voor in de vriezer?

Ik was erg aan het twijfelen maar denk dat ik toch maar voor een Brinsea mini ga gaan. Ik heb nu nog geen planningen echt voor veel uit te broeden maar moet wel de vruchtbaarheid checken voor ik broedeieren kan verkopen. Dat zou ik misschien bij vrienden kunnen doen die ook broedeieren verkopen (Cochin kriel) maar misschien is het toch wel net zo makkelijk enz om het zelf te kunnen, ik wil ze dan als ze bevrucht zijn denk ik ook wel helemaal uitbroeden en dat doen zij niet.

Ik twijfel ook nog aan wat ik er bij ga zetten. Mijn ouders komen over een paar weken met de camper hierheen, ik zit erover te twijfelen om hun een aantal kippen mee te laten nemen uit Nederland.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:05

Hennen zijn voor de verkoop, de hanen voor de vriezer. Maar op het moment loopt de verkoop niet zo hard. Het is eigenlijk niet het goede seizoen, nu wil vrijwel niemand kippen, en mijn foto's op marktplaats zijn moeizaam. Mijn telefoon krijgt de kleur ook niet goed. Dus daar moet ik nog wat op bedenken. Gelukkig kunnen er straks wat bij de (2) leghennen, dus dan kom ik qua plaats wel uit, ook als het nog een maand of 2 duurt voordat ik het meerendeel kwijt ben.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:07

Ik ben zelf dus op zoek ook naar hennen maar persoonlijk skip ik ook de kuiken advertenties nu, alhoewel ik toch nog op 1 gereageerd heb met Barnevelder kuikens O:)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:09

Ik bied ze aan op 13-18 weken, dus al voorbij het kuikenstadium. Nu weet ik zeker dat ze vrouwelijk zijn en is de kans dat het mis gaat bij nieuwe eigenaren veel kleiner (mocht je nog barnevelder kriel hennen zoeken :P ).

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:23

Hihi nee alleen grote :P :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 23:50

Hier willen ze pas kopen als ze aan de leg zijn.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:40

Aan de leg zijn hoeft van mij eigenlijk ook nog niet, maar kreeg net reactie op de kuikens, ze zijn gisteren geboren. Ik weet dan niet zo goed hoe ik ze de winter door moet slepen eigenlijk O:) Lijkt mij niet eenvoudig.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-21 10:11

Hier verkopen de kuikens vooral goed in het voorjaar. Van eind feb tot juni ongeveer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:17

Warmteplaat in het buitenhok plaatsen, maar vanaf 9-12 weken kunnen ze zonder, zorg dat je korrel hebt met voldoende eiwit, minimaal 17.5%. Verder pas legkorrel gaan geven als je het eerste ei vindt, te lang legkorrel krijgen terwijl ze niet leggen is niet goed voor ze. Krijgen ze orgaanschade van, ik dacht de nieren.

Bij mijn ouders zitten 2 oude kipjes die niet meer leggen, die krijgen om die reden tegenwoordig ook weer kuikenkorrel.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 14:38

Mizora, ook nu met mijn kippies? Ze leggen nog geen ei maar kreeg van de winkel te horen dat ze nu wel over moesten (al lang zelfs volgens hun) op volwassen voer. Ze zijn van 8 mei.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 16:26

Zet kuikens gerust met 3 dagen op marktplaats, maar wel met de vermelding dat ze nog t/m 9 weken warmte nodig zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 16:43

XxLiEsJuHhxX schreef:
Mizora, ook nu met mijn kippies? Ze leggen nog geen ei maar kreeg van de winkel te horen dat ze nu wel over moesten (al lang zelfs volgens hun) op volwassen voer. Ze zijn van 8 mei.

Als ze niet met volwassen kippen zitten zou ik ze zeker nog even op kuikenkorrel houden. Ze gaan als het goed is nog wel leggen voor de winter, dus het risico is wel veel kleiner. Maar hier staat die broed ook gewoon nog op kuikenkorrel om die reden (terwijl mijn legkorrel gewoon 17.5% eiwit is)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 17:52

Hier krijg alles gewoon legkorrel. Zou niet weten welke niet leggen met dat ik de sussex dames niet uit elkaar kan houden. Maar wel kippen in de rui ook op dit moment.

Ben al lang blij dat ik nu een legkorrel heb die ze eten in plaats van door het hok te gooien.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 18:38

Ik wil ook weer kippetjes :+ ik mis de dames soms nog wel.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 18:41

Ik heb ze ook door elkaar lopen, dus het is niet te doen de jonge kippen ander voer te geven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 18:52

Met kuikens bouw ik de bench om tot fort waar alleen de kuikens in kunnen voor voer.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 19:29

Maar mijn 'kuikens' zijn veelal groter dan mijn volwassen Maransen nu, dus dat schiet niet echt op. :P Zelfs de grote Bielefelders wisten zich door mini-gaatjes te wurmen toen ze bij het voer wilden komen.
Kuikens zijn 16 weken nu en eten zo'n 2-3 weken nu mee met de rest. Begin oktober gaan ze naar de slacht, op Piep de Orpington na. :)
Mijn weckeonline-pakket is ook binnen :D Eens kijken of ik sap kan maken binnenkort!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-21 19:54

Waarom gaan al onze kippen in de rui als we eindelijk meerdere vaste eierklanten hebben? :+

Veel plezier alvast met wecken Century! Hier ook een drukke Weck-week!
Afbeelding
En we zijn nog niet klaar _O-

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 20:02

Zoooo. Wat is het allemaal?
Die flessen vind ik zo mooi, heb ik nu ook een aantal van! Niet enorm veel, eerst maar even kijken hoe het allemaal bevalt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 20:21

Heb er ook een paar van 1 liter, 0,5 liter en geloof 0,2 liter die Weck flessen. <3