Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:45

Ik zag in Velp en Arnhem een enkeling bij de bus zitten, maar bij bijna elke bus stond: deze rit is vervallen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:48

Janneke2 schreef:
Jans schreef:
Ik vind het trouwens wel erg dat de Werkwillige chauffeurs gewoon opgezocht worden thuis, bedreigd en op werk genegeerd worden. :\

"Werkwillig"...??

Wat een onzin term.

Denk je dat de stakers lui zijn ofzo?

Bedreigingen zijn verboden en daar moet aangifte van gedaan worden.

Maar stakingsbrekers negeren: dat snap ik wel.
Wie een staking breekt, 'zegt' dat het allemaal wel meevalt en dat je collega's niet zo moeten zeuren.
Ik vind het oncollegiaal gedrag.

Werkwillig is toch gewoon een normale term die gebruikt wordt bij stakingen om mensen die wel willen werken aan te duiden? :o?

En volgens diezelfde gedachtegang 'zegt' een staker dan ook dat het allemaal voor iedereen vreselijk erg is en dat al z'n collega's die geen last ondervinden verplicht mee moeten zeuren?
Nee ik vind het oncollegiaal om je als wel/niet staker welke vorm van wangedrag dan ook tegen de andere partij te gaan vertonen, ook negeren, wat kinderachtig zeg. En zeker bedreigingen, zijn ze nou helemaal gek geworden 8)7 Maar ook ik kan niet inschatten hoeveel daar van waar is, kan geen goede onpartijdige bronnen hierbij vinden.

En hier in Utrecht is nu een 'aangepaste dienstregeling' die echt veel te optimistisch is. Zeggen dat ze niet in konden schatten hoeveel werkwillige chauffeurs er zouden zijn maar wel een aangepaste dienstregeling kunnen inschatten? Ja, de groeten :') Dit wekt echt alleen maar meer ergernis op, wat een domme zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:05

Janneke2 schreef:
Jans schreef:
Ik vind het trouwens wel erg dat de Werkwillige chauffeurs gewoon opgezocht worden thuis, bedreigd en op werk genegeerd worden. :\

"Werkwillig"...??

Wat een onzin term.

Wie een staking breekt, 'zegt' dat het allemaal wel meevalt en dat je collega's niet zo moeten zeuren.

PS: het zij herhaald- publieksvriendelijke acties zoals gratis busvervoer zijn door de rechter verboden.

Fijn ook van de werkgevers om daarvoor naar de rechter te stappen.

Sterkte aan wie nu in de knel zit - de vakbonden en chauffeurs hebben niet voor deze vorm gekozen.

Pardon? Zo'n toon tegen me aanslaan tolereer ik niet. Werkwillig is gewoon de term die hiervoor gebruikt wordt. Dat insinueert helemaal niks over de stakers, waarvan ik meermaals heb aangegeven prima te begrijpen en er achter te staan waarom ze staken.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:13

Janneke2 schreef:
Jans schreef:

"Werkwillig"...??

Wat een onzin term.

PS: het zij herhaald- publieksvriendelijke acties zoals gratis busvervoer zijn door de rechter verboden.

Fijn ook van de werkgevers om daarvoor naar de rechter te stappen.

Sterkte aan wie nu in de knel zit - de vakbonden en chauffeurs hebben niet voor deze vorm gekozen.

Kom op zeg, negeren deed ik in de kleuterklas als iemand niet met me in de blokkenhoek wou spelen. :Y)

sasika

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:56

Kranten maken er wel een heel mooi verhaal van. Bij ons wordt er echt niemand tegen gehouden of bedreigd. Je staat er achter of je staat er niet achter.

Wel kijken we een beetje scheef als een chauffeur eerder de week nog loopt te klagen en vervolgens toch gaat rijden.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:29

Voor mensen die vandaag met de Keolis treinen zullen reizen, hier vallen een aantal van uit!

Op woensdag 27-6 vervallen de volgende treinritten:

Zwolle-Enschede v.v.
Vertrek 16.52 Zwolle - Enschede aankomst 17.56
Vertrek 18.52 Zwolle - Enschede aankomst 19.56
Vertrek 19.22 Zwolle - Enschede aankomst 20.26
Vertrek 21.52 Zwolle - Enschede aankomst 22.56
Vertrek 22.22 Zwolle - Enschede aankomst 23.26

Vertrek 18.05 Enschede - Zwolle aankomst 19.08
Vertrek 20.05 Enschede - Zwolle aankomst 21.08
Vertrek 21.05 Enschede - Zwolle aankomst 22.08
Vertrek 23.05 Enschede - Zwolle aankomst 00.08 (Let op! een na laatste)
Vertrek 23.35 Enschede - Zwolle aankomst 00.38 (Let op! laatste)

Zwolle-Kampen v.v.
Vertrek 17.19 Zwolle - Kampen aankomst 17.29
Vertrek 17.49 Zwolle - Kampen aankomst 17.59
Vertrek 18.19 Zwolle - Kampen aankomst 18.29

Vertrek 17.32 Kampen - Zwolle aankomst 17.42
Vertrek 18.02 Kampen - Zwolle aankomst 18.12
Vertrek 18.32 Kampen - Zwolle aankomst 18.42

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:33

maava schreef:
Voor mensen die vandaag met de Keolis treinen zullen reizen, hier vallen een aantal van uit!

Op woensdag 27-6 vervallen de volgende treinritten:

Zwolle-Enschede v.v.
Vertrek 16.52 Zwolle - Enschede aankomst 17.56
Vertrek 18.52 Zwolle - Enschede aankomst 19.56
Vertrek 19.22 Zwolle - Enschede aankomst 20.26
Vertrek 21.52 Zwolle - Enschede aankomst 22.56
Vertrek 22.22 Zwolle - Enschede aankomst 23.26

Vertrek 18.05 Enschede - Zwolle aankomst 19.08
Vertrek 20.05 Enschede - Zwolle aankomst 21.08
Vertrek 21.05 Enschede - Zwolle aankomst 22.08
Vertrek 23.05 Enschede - Zwolle aankomst 00.08 (Let op! een na laatste)
Vertrek 23.35 Enschede - Zwolle aankomst 00.38 (Let op! laatste)

Zwolle-Kampen v.v.
Vertrek 17.19 Zwolle - Kampen aankomst 17.29
Vertrek 17.49 Zwolle - Kampen aankomst 17.59
Vertrek 18.19 Zwolle - Kampen aankomst 18.29

Vertrek 17.32 Kampen - Zwolle aankomst 17.42
Vertrek 18.02 Kampen - Zwolle aankomst 18.12
Vertrek 18.32 Kampen - Zwolle aankomst 18.42

Maar maar maar. Morgen dan? -O-

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:49

Ik heb gevraagd, de HC wist vanochtend was welke treinen er vandaag uitvielen. Dat word morgen waarschijnlijk weer hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:23

Hoe is het met de stakende buschauffeurs hier? Is het een beetje te doen met de warmte buiten?

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:34

alex66 schreef:
theadora99 schreef:
Nouja bij elke andere lijn is dat inderdaad optimistisch, maar de bus die ik heb die gaat gerust van 8 minuten vertraging naar 3 minuten te vroeg. En niet eenmalig hoor :+

Oke dit ga ik even uitleggen want hier kan de chauffeur waarschijnlijk niets aan doen. Dit is een fout in de verdeling van de rijtijd op die lijn. In een omloop wordt buffertijd in gebouwd vroeger zat die tijd tussen de één na laatste en de laatste halte, dan was je overal een beetje te laat en aan het einde van de rit weer op tijd.
Toen werden de rijtijden ook gemeten door gewoon de lijn te rijden en de tijd te noteren die nodig was, dat gaat nu allemaal met gps. En daar komen soms tijden uit waar van de chauffeurs zeggen dat kan niet!
Maar de computer heeft altijd gelijk en dan komen er diensten uit die niet kloppen waar de passagier weer de dupe van is.

Ik geef ook niemand de schuld want ik heb er niet zo veel verstand van maar het is wel een ergernis haha. Ik ben ook over t algemeen aardig tegen de chauffeurs (tenzij er 1 met een chagrijnig hoofd naar mij kijkt dan ben ik er eerlijk wel snel klaar mee haha).

Nieuwe ergernis: defecte trein. Ik heb nooit haast als ik met de trein ga. 1x heb ik haast en zit ik in de trein op Utrecht, komt de conducteur langs “de trein is defect iedereen moet eruit”. Gelukkig kon ik de trein van 5 minuten later pakken, maar alles ging even mis haha

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:47

sasika schreef:
Kranten maken er wel een heel mooi verhaal van. Bij ons wordt er echt niemand tegen gehouden of bedreigd. Je staat er achter of je staat er niet achter.

Mooi dat er bij jullie niemand bedreigd wordt. Lijkt me ook heel normaal om dat niet te doen trouwens.

sasika schreef:
Wel kijken we een beetje scheef als een chauffeur eerder de week nog loopt te klagen en vervolgens toch gaat rijden.

Ik zeg niet dat het voor jouw collega geldt, maar ik zag net een chauffeur op TV die zichzelf 'neutraal' noemde. Hij merkte ook op dat hij geen vakbondslid was.

Dan kan hij zich dus ook niet laten inschrijven als staker en krijgt hij ook niks uit de stakingskas. Letterlijk een gevalletje: niet werken, geen geld. Die luxe is niet iedereen gegeven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:53

Ik hoop vooral dat mensen beseffen hoe belangrijk de vakbonden hierin zijn. Want iedere chauffeur, vakbond of niet, heeft baat bij goede arbeidsomstandigheden (veilige omgeving, haalbare rittijden, genoeg pauzes, behoorlijk salaris), en die komen dus niet altijd vanzelf vanuit de werkgevers.
Dus ik hoop vooral dat die chauffeur over een tijdje wel lid kan/wil worden van de vakbond.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:57

...luxe?
Lid zijn van een vakbond is geen luxe.
Een grondwettelijk recht. Reuze nuttig.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.

Ook als "neutrale", niet aangesloten werknemer profiteert hij van de huidige (errug krappe) cao.
Zonder vakbonden was er never nooit een cao en moest iedereen zelf onderhandelen en werden alle werknemers tegen elkaar uitgespeeld.

Dus nee, de chauffeur zou er beter aan doen stante pede lid te worden.

(En het is de rechter die bepaald heeft dat de acties niet publieksvriendelijk mogen zijn.
Gratis openbaar vervoer is door de rechter verboden.)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:03

Janneke2 schreef:
...luxe?
Lid zijn van een vakbond is geen luxe.
Een grondwettelijk recht. Reuze nuttig.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.

<KNIP>

Ik kom anders zeer regelmatig mannen tegen die het rekensommetje als volgt maken:
12 maanden x Euro 16,48/maand = Euro 197,76 einde vakbondslidmaatschap.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:12

Ja, dat is erg jammer. Want dat wat je verliest als er niet meer behoorlijk onderhandeld wordt (en ook wat je kan overkomen als je in een arbeidsconflict verzeild raakt of een ongeluk krijgt ofzo) is zoveel meer dan dat. Dat mensen denken dat niet meer nodig te hebben, of daar wel van te kunnen profiteren maar er niet aan bij te dragen, dat vind ik wel zorgelijk.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:19

Tot ze een conflict krijgen met de werkgever dan ben je maar wat blij met de bond.
Chauffeurs die geen lid zijn van de bond kunnen zich ter plekke inschrijven en gewoon mee staken dan krijgen ze ook gewoon geld uit de stakingskas.
Vaak zijn de werkwilligen chauffeurs zonder vast contract of uitzendkrachten, als die ooit een vast baan willen kunnen ze maar beter niet staken.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:38

Ondanks dat op alle borden staat ''rit vervalt'', rijden er toch nog flink wat bussen hier +:)+
Het zal allicht niet volgens dienstregeling zijn, maar het is tenminste iets :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:39

Ik zag een vrouw bij de bushalte staan, die stond te wachten op de bus. 2 uur later besef ik pas dat ze helemaal niet rijden. := Voel me nu wel een beetje schuldig

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:41

Ik baal want mijn eindevaluatie van stage moet nu veranderd worden door die staking...
Het idee dat als ik als student zijnde mij in allerlei bochten had moeten wringen om er wél te staan als het mij zou overkomen is misschien nog wel nog rottiger... want de docent zegt nu gewoon nee kom niet... want is geen ov en heb geen auto... grr

heb nu maar skype geopperd..

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:48

Iejoorr schreef:
Ondanks dat op alle borden staat ''rit vervalt'', rijden er toch nog flink wat bussen hier +:)+
Het zal allicht niet volgens dienstregeling zijn, maar het is tenminste iets :D

In Leiden ook! Ik was m'n vriend naar het station brengen en we kwamen een stuk of 4 bussen tegen. Met ook gewoon een lijnnummer erop dus niet 999 geen dienst oid.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:16

De werkgever heeft werkelijk alles uit de kast gehaald:

- Liegen tegen de media, ondanks dat het aantal stakers niet teruggelopen is, zijn er in de stad Utrecht meer bussen gaan rijden, 70% is gereden hoekan dat als er bijna 70% bussen nog binnen staan

- Om toch meer bussen de straat op te sturen , hebben zij:

o Uitzendkrachten onder druk gezet en geïntimideerd om te gaan rijden

o Kantoorpersoneel met rijbewijs zijn gaan rijden

o Bussen gingen naar buiten naar 10 minuten weer binnen om dan weer uit te rijden

o Potentiele stakers werden van hun dienst gehaald om deze vervolgens aan een werkwillige te geven

o Ze gaan ook crimineel te werk, door geknipte en geplakte diensten zonder toestemming van de medezeggenschap te gaan rijden,

o Of door uitzendkrachten andere diensten dan hun eigen dienst te laten rijden wat verboden is

o Werkwillige die weigeren een dienst te rijden van een staker wordt verteld dat ze het moeten doen en niet geregistreerd worden als werkwillige, ook gelogen en crimineel

(Stukje mail van een vakbond)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:00

Wauw! -:(-

(En dat percentage, absurd. Ik ben een tijd buiten geweest en ik woon langs een drukke busroute, er zijn echt zo goed als geen bussen langs gekomen. Ik heb er 1 gezien onderweg, en nu net 1 hier. That's it.)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:18

alex66 schreef:
Tot ze een conflict krijgen met de werkgever dan ben je

Ik heb voor een euro meer een rechtsbijstandverzekering afgesloten die ook arbeidsconflicten dekt, en waar ik alles bij elkaar veel meer aan heb

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:22

corine1981 schreef:
De werkgever heeft werkelijk alles uit de kast gehaald:

- Liegen tegen de media, ondanks dat het aantal stakers niet teruggelopen is, zijn er in de stad Utrecht meer bussen gaan rijden, 70% is gereden hoekan dat als er bijna 70% bussen nog binnen staan

- Om toch meer bussen de straat op te sturen , hebben zij:

o Uitzendkrachten onder druk gezet en geïntimideerd om te gaan rijden

o Kantoorpersoneel met rijbewijs zijn gaan rijden

o Bussen gingen naar buiten naar 10 minuten weer binnen om dan weer uit te rijden

o Potentiele stakers werden van hun dienst gehaald om deze vervolgens aan een werkwillige te geven

o Ze gaan ook crimineel te werk, door geknipte en geplakte diensten zonder toestemming van de medezeggenschap te gaan rijden,

o Of door uitzendkrachten andere diensten dan hun eigen dienst te laten rijden wat verboden is

o Werkwillige die weigeren een dienst te rijden van een staker wordt verteld dat ze het moeten doen en niet geregistreerd worden als werkwillige, ook gelogen en crimineel

(Stukje mail van een vakbond)

Crimineel is misschien wat sterk verwoord. De methoden zijn misschien niet netjes, maar dat werkgevers gaan proberen werk gedaan te krijgen wanneer een deel van het personeel staakt, dat is niet vreemd. Vergeet niet dat alweer de zoveelste ov-staking binnen korte tijd lang niet door al het personeel wordt gesteund. Een deel wil wel gewoon hun werk doen, en dat die dan worden ingezet waar mogelijk, dat lijkt mij normaal. Dan heb je nog al het extern ingehuurde (uitzend)personeel waarvoor een groot deel van de CAO überhaupt niet geldt of gaat gelden. Die hebben er absoluut geen belang bij om op eigen kosten minder uren te maken, terwijl er nu juist de mogelijkheid is om heel wat extra te werken.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:31

Het is wel degelijk crimineel want de diensten die ze rijden zijn niet gekeurd en dus strafbaar.

Het rijden van de dienst van een staker is ook bij wet verboden heb ik begrepen dus ook al is het sterk verwoord... eigenlijk klopt het gewoon ;)