Nikass schreef:Sammie schreef:Dat ligt aan de situatie.. Er zijn ook gevallen bekend van mensen die jaren aan een 'stekker' liggen. Je mag dat als persoon of als familielid zélf aangeven (in bepaalde ziekenhuizen). Dit is dus iets dat de naasten of de persoon (indien nog bekwaam) zelf aan mag geven. En ik denk dat de tendens tegenwoordig toch vaker is van 'dit is geen menswaardigbestaan' of 'er is geen positief vooruitzicht meer' dan 'het is Godswil' of 'dit is het lot' of 'vul maarin waarom we x laten leven op deze manier'.
Er is tegenwoordig ook veel minder stigma op 'we hebben hem/haar laten gaan' of hij/zij heeft zelf aangegeven dit niet meer te willen.
Dit is niet helemaal waar. In een ziekenhuis wordt je behandeld. De artsen beslissen of behandeling nog zinvol is, zo niet trekken zij de stekker er uit (in geval van coma bijv) of wordt je ontslagen (maar dan lig je dus niet aan de beademing). Daar heb jij als familie (ook ouders) niets over te zeggen.
Bij mijn dochter had ik wel degelijk het recht om de behandeling niet te stoppen.Artsen wilde de stekker eruit trekken,omdat het uitzichtloos was.Ze lag al 2mnd. aan de beademing en dat was al te lang. IK heb gezegd dat die stekker erin blijft,en hij bleef erin.De vader gaf wel toestemming om de stekker eruit te trekken,maar omdat ik Nee zei,bleef die erin.
Ben ook heel benieuwd welk ziekenhuis dat was.Mijn dochter lag in het Radboud ziekenhuis.