Shae schreef:Ik pik even één opmerking eruit en met een specifieke reden. Dit is (in mijn ogen) namelijk altijd een afweging als je het over ziektes hebt met een bepaald sterftecijfer. Als deze keuzes er niet waren, zouden er minder mensen sterven aan bijv. kanker.
Dat is terecht, maar wat heel lastig is, is dat de afwegingen daarover nooit in een openbaar en publiek gesprek kunnen worden besproken, maar vooral buiten het zicht plaatsvinden. Terwijl het een terechte discussie is, maar dan wel een die eerlijk en open gevoerd moet worden.
Citaat:Een virus is een natuurlijk probleem en dit kan simpelweg gebeuren. Het is dan aan onze regering om naar eer en geweten te handelen, maar volgens mij verkeren weinig mensen in de illusie dat je alles en iedereen ten koste van alles en iedereen kan redden.
Ik denk niet dat men die illusie heeft dat alles controleerbaar of te redden is. Maar dat is geen reden om dus ook niet kritisch te zijn.
En 'groepsimmuniteit' lijkt nog steeds het onderliggende idee te zijn, ht RIVM plaatst vandaag een filmpje om het uit te leggen. Dus dat is niet gericht op het helemaal indammen en beperken van het virus. (En ouderen en kwetsbaren worden nu in elk geval niet erg beschermd.)
https://twitter.com/rivm/status/1244635801259999233
Als er tegelijkertijd een gesprek wordt gevoerd over wie niet te behandelen omdat de IC's zo goed als vol zijn, maar het door laten gaan van de verspreiding wordt aanvaardbaar geacht omdat het (misschien? waarschijnlijk?) groepsimmuniteit oplevert, dan heb ik het idee dat er ethische grenzen overschreden worden.