Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:22

Shae schreef:
Ik pik even één opmerking eruit en met een specifieke reden. Dit is (in mijn ogen) namelijk altijd een afweging als je het over ziektes hebt met een bepaald sterftecijfer. Als deze keuzes er niet waren, zouden er minder mensen sterven aan bijv. kanker.

Dat is terecht, maar wat heel lastig is, is dat de afwegingen daarover nooit in een openbaar en publiek gesprek kunnen worden besproken, maar vooral buiten het zicht plaatsvinden. Terwijl het een terechte discussie is, maar dan wel een die eerlijk en open gevoerd moet worden.

Citaat:
Een virus is een natuurlijk probleem en dit kan simpelweg gebeuren. Het is dan aan onze regering om naar eer en geweten te handelen, maar volgens mij verkeren weinig mensen in de illusie dat je alles en iedereen ten koste van alles en iedereen kan redden.

Ik denk niet dat men die illusie heeft dat alles controleerbaar of te redden is. Maar dat is geen reden om dus ook niet kritisch te zijn.

En 'groepsimmuniteit' lijkt nog steeds het onderliggende idee te zijn, ht RIVM plaatst vandaag een filmpje om het uit te leggen. Dus dat is niet gericht op het helemaal indammen en beperken van het virus. (En ouderen en kwetsbaren worden nu in elk geval niet erg beschermd.)
https://twitter.com/rivm/status/1244635801259999233

Als er tegelijkertijd een gesprek wordt gevoerd over wie niet te behandelen omdat de IC's zo goed als vol zijn, maar het door laten gaan van de verspreiding wordt aanvaardbaar geacht omdat het (misschien? waarschijnlijk?) groepsimmuniteit oplevert, dan heb ik het idee dat er ethische grenzen overschreden worden.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:27

Heel interessant Jadeleigh263. Meestal worden virussen bij mutaties wat vriendelijker, maar nu zijn de mutaties bijna gelijk en weet men nog niet hoe gevaarlijk ze zijn.. Kan ook nog gevaarlijker worden dan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:28

The price of life is niets nieuws.
Vanaf een bepaalde leeftijd kun je kunstknieen op je buik schrijven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:32

Shadow0 schreef:
[
En 'groepsimmuniteit' lijkt nog steeds het onderliggende idee te zijn, ht RIVM plaatst vandaag een filmpje om het uit te leggen. Dus dat is niet gericht op het helemaal indammen en beperken van het virus. (En ouderen en kwetsbaren worden nu in elk geval niet erg beschermd.)

Als er tegelijkertijd een gesprek wordt gevoerd over wie niet te behandelen omdat de IC's zo goed als vol zijn, maar het door laten gaan van de verspreiding wordt aanvaardbaar geacht omdat het (misschien? waarschijnlijk?) groepsimmuniteit oplevert, dan heb ik het idee dat er ethische grenzen overschreden worden.

Daar ben ik het mee eens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:33

Babootje

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:36

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2879864 ... gen-11-750
Amsterdam - Het coronavirus heeft inmiddels 864 levens geëist in Nederland. Bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zijn het afgelopen etmaal 93 nieuwe meldingen over sterfgevallen binnengekomen. Zondag steeg het dodental nog met 132.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:38

Sizzle schreef:
Het huidige beleid is er sowieso op gericht om de zieken te spreiden over de tijd, niet om de illusie te wekken dat het niet verder verspreid en mensen voor altijd beschermt zijn.
Als de vatbare mens beschermt moet worden zul je ze ook ver weg moeten houden van RS, influenza, Rota, noro en nog een boel andere sluipmoordenaars.
Ik durf zelfs te betwijfelen dat oudere zwakkere mensen liever een lang veilig leven zonder kwijlende kleinkinderen en kennissen of familie willen doorbrengen ongeacht of ze een mogenlijke sluipmoordenaar bij zich hebben.

Juist veel zeer oude mensen zie je nu de regels negeren omdat ze allang het punt gepasseerd zijn van een lang leven en liever nog het restje genieten.

Zolang ze dan maar geen theekransjes houden met andere ouderen die nog géén behoefte hebben aan een coronadood.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:49

Shadow0 schreef:
Shae schreef:
Ik pik even één opmerking eruit en met een specifieke reden. Dit is (in mijn ogen) namelijk altijd een afweging als je het over ziektes hebt met een bepaald sterftecijfer. Als deze keuzes er niet waren, zouden er minder mensen sterven aan bijv. kanker.

Dat is terecht, maar wat heel lastig is, is dat de afwegingen daarover nooit in een openbaar en publiek gesprek kunnen worden besproken, maar vooral buiten het zicht plaatsvinden. Terwijl het een terechte discussie is, maar dan wel een die eerlijk en open gevoerd moet worden.

Er zijn al diverse discussies over gevoerd, een paar jaar geleden stond het op de politieke agenda en was er vooral uit het buitenland veel kritiek op het nederlandse beleid om niet iedereen te willen redden. Bovendien is het bijzonder moeilijk om precies de grens te leggen bij wie wel en wie niet. Elk persoon en elk ziektegeval is weer anders.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:49

Shadow0 schreef:

Ik denk niet zozeer het onderliggende idee, maar de realiteit.
Op dit moment moeten we een vaccin introduceren, óf groepsimmuniteit opbouwen. Andere (ethisch verantwoorde) opties zijn er niet. Daarbij zorgt een vaccin voor bescherming en dus voor groepsimmuniteit, dus uiteindelijk is dat wel het doel ja. Uiteindelijk hebben we vaccins en de kwetsbaren onder ons worden beschermd door groepsimmuniteit (voornamelijk verkregen door de vaccinatie). Maar, een vaccin is er nog niet, dus tot die tijd moeten we het virus zo veel mogelijk indammen en beperken. Of groepsimmuniteit opbouwen. Whatever comes first. Maar -en dat is een terechte opmerking- duurt groepsimmuniteit opbouwen op deze manier lang. Maar de hoop is dan ook dat er eerder een vaccin komt die de groepsimmuniteit dus ineens een boost geeft.

Overigens vind ik het filmpje wat je linkt gewoonweg uitleg over de gevolgen (als je het gehad, dan..) in plaats van echt de nadruk erop leggen. Dat wil niet zeggen dat men niet bezig is met indammen en beperken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:51

elnienjo schreef:
Sizzle schreef:
Het huidige beleid is er sowieso op gericht om de zieken te spreiden over de tijd, niet om de illusie te wekken dat het niet verder verspreid en mensen voor altijd beschermt zijn.
Als de vatbare mens beschermt moet worden zul je ze ook ver weg moeten houden van RS, influenza, Rota, noro en nog een boel andere sluipmoordenaars.
Ik durf zelfs te betwijfelen dat oudere zwakkere mensen liever een lang veilig leven zonder kwijlende kleinkinderen en kennissen of familie willen doorbrengen ongeacht of ze een mogenlijke sluipmoordenaar bij zich hebben.

Juist veel zeer oude mensen zie je nu de regels negeren omdat ze allang het punt gepasseerd zijn van een lang leven en liever nog het restje genieten.

Zolang ze dan maar geen theekransjes houden met andere ouderen die nog géén behoefte hebben aan een coronadood.

Als die überhaupt op het theekranje komen dan interesseert die het blijkbaar ook niet veel, anders ging je niet op de thee.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:53

Vrijwel 90% van de wereld vindt dat Nederland per definitie alle ethische regels overtreedt met ons euthanasie en abortusbeleid.
Terwijl wij in Nederland juist vanuit ethische motieven vaak zo handelen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:58

Ik lees net dat er een onderzeeër is met 58 mensen aan boord waarvan er 15 corona hebben, zijn nu onderweg terug naar Nederland. Hoop dat ze een beetje oke zijn, heb ook geen idee hoe lang zo'n onderzeeër erover zou doen. Lijkt me echt heel naar om dan opgesloten te zitten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:58

Sizzle schreef:
Als die überhaupt op het theekranje komen dan interesseert die het blijkbaar ook niet veel, anders ging je niet op de thee.

Ik heb het over de tijd dat de maatregelen versoepeld worden. Dan moet je nog steeds opletten dat degenen met wie je afspreekt er geen druk familieleven (kleinkinderen etc) op na houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:01

Het is sowieso verschrikkelijk lastig.
In de familie van mijn man zit zo‘n oude oom al jaren te wachten tot hij eindelijk dood gaat. Bezoek vind hij nog wel wat maar het leven zelf kan hem gestolen worden. Nu mag men in het kader van het groter plaatje zeggen: zak er maar in, we nemen je laatste stukje ook weg zodat je nog ouder kunt worden.
Of, omwille van je 96 jarige buurman, mag jij nu pas echt in die deppressie wegzakken. Dan is evengoed de vraag: welk leven is meer waard?
Is de kans op een actieve levensbeeindiging meer of minder waard dan het redden van iemand die volgende herfst aan RS sterft.
Als je er zelf niet in zit lijkt het allemaal zo simpel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:07

Sizzle schreef:
In de familie van mijn man zit zo‘n oude oom al jaren te wachten tot hij eindelijk dood gaat. Bezoek vind hij nog wel wat maar het leven zelf kan hem gestolen worden. Nu mag men in het kader van het groter plaatje zeggen: zak er maar in, we nemen je laatste stukje ook weg zodat je nog ouder kunt worden.
Of, omwille van je 96 jarige buurman, mag jij nu pas echt in die deppressie wegzakken. Dan is evengoed de vraag: welk leven is meer waard?
Is de kans op een actieve levensbeeindiging meer of minder waard dan het redden van iemand die volgende herfst aan RS sterft.

Herkenbaar Sizzle. Ik roep al een paar keer dat ze maar afdelingen moeten maken voor ouderen die wel bezoek willen en het risico accepteren. Ik denk dat die afdelingen mutvol zouden zitten.
Rationeel snap ik dat dat broeihaarden worden waar ook zorg de dupe van is. Maar voor veel ouderen is het leven wel voltooid en bied alleen bezoek nog een lichtpuntje. Is levensverlenging dan belangrijker dan dat lichtpuntje?

Maar goed, als ze geen maatregelen namen om ouderen te beschermen krijgen mensen weer het idee dat het doelbewust de bedoeling is van ouderen af te komen. Dus om hem maar weer eens tevoorschijn te halen. Damned if you do, damned if you don't.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:07

moonsparkle schreef:
Ik lees net dat er een onderzeeër is met 58 mensen aan boord waarvan er 15 corona hebben, zijn nu onderweg terug naar Nederland. Hoop dat ze een beetje oke zijn, heb ook geen idee hoe lang zo'n onderzeeër erover zou doen. Lijkt me echt heel naar om dan opgesloten te zitten.

Een opvarende is nog wat ziekig, de rest is alweer oke.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:08

Sizzle schreef:

Als die oude man graag bezoek wil en het niet erg vindt dat hij daardoor mogelijk corona oploopt dan moet een familielid 'm zolang in huis halen.
Je kunt het risico niet nemen in een verzorgingstehuis waar ook mensen zitten die graag nog het leven ná corona willen meemaken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:11

En ik ben heel blij dat we in een land leven waar abortus, vrijwillige levensbeëindiging bespreekbaar is. En het is goed om ouderen die nu al zwak zijn te vragen wat ze willen indien??? Vul maar in, zoveel mogelijkheden. Ik hoop dus dat er voldoende bedden blijven de komende weken zodat actieve en super fitte senioren een kans krijgen. Want wanneer het zwarte scenario intreed krijg je dus in feite onvrijwillige levensbeëindiging want je word bvb, boven de 80 niet meer behandeld los van het feit of jij of je naasten dat nog wel/niet willen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:12

Dat is helaas niet zo makkelijk elnienjo.

Er moet zorg geregeld worden in een tijd waarin geen thuiszorg te krijgen is. Veel ouderen hebben hulpmiddelen nodig die in de thuissituatie lastig zijn.
Er moet een medisch eindverantwoordelijke zijn (thuis de huisarts), die dat normaal al niet willen maar in deze tijd helemaal niet.
Ze raken hun bed of kamer kwijt en het is de vraag of die na de crisis weer beschikbaar is.

Er zijn heel veel mensen die het proberen maar het is bijna niet te doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:17

secricible schreef:
Dat is helaas niet zo makkelijk elnienjo.

Er moet zorg geregeld worden in een tijd waarin geen thuiszorg te krijgen is. Veel ouderen hebben hulpmiddelen nodig die in de thuissituatie lastig zijn.
Er moet een medisch eindverantwoordelijke zijn (thuis de huisarts), die dat normaal al niet willen maar in deze tijd helemaal niet.
Ze raken hun bed of kamer kwijt en het is de vraag of die na de crisis weer beschikbaar is.

Er zijn heel veel mensen die het proberen maar het is bijna niet te doen.

Ik denk dat er met de griepepidemie en de coronaepidemie straks( hoe treurig ook) ruimte genoeg is in verzorgingstehuizen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:21

Elnienjo, hij woont nog in zijn eigen huis en krijgt ook gewoon nog bezoek. Echter zullen de zijlijn schreeuwers daar moord om brand om schreeuwen.

Ik heb er eigenlijk geen mening over, ik weet echt niet wat beter is.

Mijn eigen ouders zijn absoluut nog niet oud. Ze houden zich braaf aan de standaard regels maar kijken geen nieuws omdat in iedergeval mijn moeder van mening is: als het komt dan komt het.

BigOne

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:25

Zo zijn er heel veel Sizzle, niet alleen ouderen, in het begin vaak angstig en nu, de meeste mensen die ik ken hebben allemaal zoiets van, we houden ons aan de regels en meer kunnen we niet doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:58

De ´groepsimmuniteit´ is niet te vermijden. Zéker niet met een virus wat zo besmettelijk is als dit.
Het is alleen een ethische vraag van hoeveel er direct of indirect aan sterven je acceptabel vindt.
Daarbij zijn de keuzes voor verschillende landen gelijk al anders door een andere leeftijdsopbouw.

NL maakt op basis van andere ethische uitgangspunten andere strategische keuzes dan de meeste landen.
Zowel in het bijhouden van cijfers als in de zorg voor ouderen: Bijvoorbeeld meer palleatieve thuiszorg houdt die gevallen uit de IC en het niet meetellen ervan houdt ze uit de cijfers.

Dat is een observatie, geen waardeoordeel.
Vergelijk verder zelf de tabellen maar.

Afgezien van dít onderwerp gaat er vanuit de VS nog een heel ander probleem op ons af komen.
De amerikaanse economie is zó belangrijk voor de wereld economie dat een instorten grote gevolgen gaat hebben voor het economische máchtsevenwicht. Dat gaat verder dan een economische crisis; om de positie van de EU ten opzichte van Rusland en China welke belangrijker wordt bij een zwakkere VS.
Het is te hopen dat NL aan het einde van de gezondheidscrisis het belang van economische EU eenheid inziet. Zeker met het wegvallen van de grootste economische partner van NL is de rest van de EU als eenheid van levensbelang voor de NL economie.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 19:02

Sizzle schreef:
The price of life is niets nieuws.
Vanaf een bepaalde leeftijd kun je kunstknieen op je buik schrijven.

Dat is ook niet waar. Mijn oma is 83 en heeft vorige maand kunstknieën gekregen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 19:04