Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sharonalover

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 13:05

Verandert er iets aan de smaak/structuur bij het wecken?
Hoe maak je ze vervolgens klaar als je ze gaat eten? Gewoon koken zoals je gewend bent?
Als je een pot openmaakt, en je wil niet alles eten, kan je de rest dan bijvoorbeeld in de koelkast bewaren voor de volgende dag? Of bederft het dan snel?

Even een paar vraagjes haha :P .
Ik ben dit jaar ook begonnen met een moestuin, dit jaar heel kleinschalig maar heb volgend jaar veel meer ruimte dus wil ook naar het wecken kijken :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 13:13

Smaken die sperziebonen na wecken dan niet zoals uit pot of blik uit de winkel? Want dat vind ik toch zo smerig...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 15:03

Bonen wecken is wel lastig + gevoelig. Leeg bonen nu eerst 24 uur in een kom met licht gezout water. Afspoelen, rauw de pot in vers water koken en dit bij de bonen erin. Deksel erop ketel voor verwarmen en in warme of lauwe ketel erin. 100 graden 2 uur.

Bonen uit pot of blik uit de winkel nog nooit gegeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:18

Ram heeft al weer 5 van de 10 resterende ooien herdekt. poedersuiker poedersuiker poedersuiker. En de bok was ontsnapt. Die liep er ook tussen zijn ding te doen. Daar wordt ik al helemaal niet gelukkig van.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:32

Misschien weten jullie dit. Mijn haan van 14 weken begint een beetje te kukelen. Tot nu toe alleen 's morgens als ze nog geen eten hebben. De rest van de dag hoor ik hem niet. Zegt dit wat over hoe luidruchtig hij wordt of kan dat nog helemaal veranderen? Het is een hele lieve, makke knuffelhaan. Een Oprington. Ik hoop zo dat hij zijn gemak blijft houden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:36

Moestuin schreef:
Ram heeft al weer 5 van de 10 resterende ooien herdekt. poedersuiker poedersuiker poedersuiker. En de bok was ontsnapt. Die liep er ook tussen zijn ding te doen. Daar wordt ik al helemaal niet gelukkig van.

Ohhh wat een ellende :(

Amber, dat kan nog gaan veranderen. Sommige hanen zijn laatbloeier, dus het is gewoon een kwestie van afwachten.
Wat karakter betreft zou dat wel kunnen blijven hoor. Ik had een joekel van een haan maar die deed ook geen vlieg kwaad. Niet alle volwassen hanen zijn eikels ;)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 21:15

Ik vind de mijne wel irritant, maar een lijkt daadwerkelijk rustiger en rent minder achter de hennen aan. Ik heb ook een laatbloeier qua kraaien maar die kraait nu meer dan de andere. Denk dat ie iets in te halen heeft een veel moet oefenen. :')

Wat naar Moestuin :(

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 21:16

JudithO schreef:
Sommige hanen zijn laatbloeier, dus het is gewoon een kwestie van afwachten.
Wat karakter betreft zou dat wel kunnen blijven hoor. Ik had een joekel van een haan maar die deed ook geen vlieg kwaad. Niet alle volwassen hanen zijn eikels ;)

Net als mensen-mannen dus eigenlijk :')

Moestuin wat balen zeg. Hebben jullie wel een soort ‘flushing’ gedaan bij zowel ooien als ram?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 21:35

Moestuin, wat ontzettend balen zeg. Jullie hebben al zoveel tegenslagen gehad, of niet..

Hm, ik wacht het maar af dan. Hopelijk valt het mee met het kraaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:44

lizy29 schreef:
JudithO schreef:
Sommige hanen zijn laatbloeier, dus het is gewoon een kwestie van afwachten.

Net als mensen-mannen dus eigenlijk :')

Moestuin wat balen zeg. Hebben jullie wel een soort ‘flushing’ gedaan bij zowel ooien als ram?

Jep. Andere ram en bok hebben prima hun werk gedaan dus ik vermoed echt een ram probleem. Vanuit het stamboek gaven ze de raad om de fokker te contacteren om een ram te mogen lenen van hem. Die ging direct in de tegenaanval dat een jonge ram zijn ‘leidingen’ eerst moet leeg krijgen (heeft die al kans genoeg toe gehad lijkt mij :') ) dat hij misschien te klein is en er niet aan geraakt (is die zeker niet en geloof mij maar dat die er in zit _O- ) en dat wij hem misschien niet in goede (onderconditie doelde die op) hadden. Ja joh, beest is graatmager >;) Dier is perfect gezond en in uitstekende conditie (maar ik geef geen 2 kilo brok per dag en dat vinden ze te weinig)

Ik heb nu mijn buik al vol van het stamboek. Kreeg dit voorjaar snoeiharde commentaar dat mijn ooien graatmager uit de winter kwamen. Dieren waren op gewicht. Hun dieren scoren juist een 4/4,5 op 5. Dus te vet. Zet mijn jaarling ooien nu tussen die van hun en qua grote en breedte zie je 0,0 verschil. Ze zijn enkel iets minder vet. Dierenarts scoort ze een 3/5 dus lijkt mij meer dan prima.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 00:49

Moestuin schreef:

Nu dekseizoen? Het is toch een heel andere wereld daar. Wij halen momenteel de ooien en lammeren van het hoogland; slachttijd. Gedekt wordt er hier pas begin deccember...

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:07

Wat een gedoe, Moestuin :7

Voor de beeldvorming, mag ik mijn haan even showen?
Dit is wat hij het liefste doet. Naast je liggen of knuffelen op schoot :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik baal, want hij was eigenlijk voor de slacht :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:44

Kuggur: Jep. Maar het stamboek kan, vriendelijk verwoord, ergens ver weg gaan kruipen en volgend jaar dek ik weer zonder te sponzen in oktober/november. Ik kom gewoon gek van al die commentaar continu. Tijdens de stamboekaankeuring anderhalve maand terug keken ze hun ogen uit dat ik zo mooie dieren had zonder kilo’s krachtvoer. Tja. Ieder zijn manier niet? Maar dan nu door 1 van de topfokkers aangesproken worden dat ik hem wel niet goed in conditie zou hebben want ja, geen kilo’s krachtvoer hé. Zonder dat hij het dier heeft gezien. Dat doe je bij mij maar 1 keer. En dan nog een vruchtbaarheids test eisen voor ik een ram mag lenen (ondertussen zijn al 8 van de 10 herdekt. Hoeveel bewijs wil je?) Tja. Niet mijn manier. Ik leen per direct een ram uit als een koper komt en zegt: Hun konten hebben al 3 kleuren ondertussen :+

Amber: Lekker houden dan als hij niet in de weg loopt!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 15:28

amber15 schreef:

[ [url=m/FzllSr.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IXa2lM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Kd9nMD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik baal, want hij was eigenlijk voor de slacht :

Ach, hoe schattig <3 ik zou hem gewoon houden hoor, nergens een regel toch dat je hem moet slachten?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:18

Onze dekronde van september heeft eigenlijk altijd prima resultaten dus dat mag geen restrictie zijn. Maar Suffolk staan wel bekend om slecht contra seizoen fokken. Is ook een van de redenen dat wij die er eigenlijk een beetje uit willen hebben en meer richting andere rassen gaan fokken. Wij hebben vandaag een nieuwe ram gekocht. Een Berrichon du Cher. Die mag over een week of 2 met een klein groepje ooien zijn kunstje gaan vertonen. We willen dit jaar proberen wat gerichter fokken om zo een betere bloedlijn aan ooien te kunnen houden.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 17:31

Solleke_Noah schreef:
amber15 schreef:

[ [url=m/FzllSr.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IXa2lM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Kd9nMD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik baal, want hij was eigenlijk voor de slacht :

Ach, hoe schattig <3 ik zou hem gewoon houden hoor, nergens een regel toch dat je hem moet slachten?

Ja lief toch <3
Ik hoop dat de mensen bij wie ik op het erf woon er ook zo over denken. Hij zou eventueel 100 meter bij het huis vandaan kunnen staan 's nachts voor het gekakel in de ochtend. Hoop dat dat voldoende is.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 15:07

Amber wat een schattige foto's!

Moestuin, wat balen zeg! :(

Een vraagje, welke broedmachines hebben jullie? Ik ben nu al een tijd op zoek naar 2 hennen maar kan niks echt vinden dus ik ben op zoek naar een machine en dan ga ik van het voorjaar zelf wel weer uitbroeden. Maar wil eigenlijk niet extreem veel uitgeven ervoor.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 15:29

Wij hadden een voorganger van dit type:
https://www.kleinveeservice.nl/broedmac ... evoer.html

Nu is hij vernieuwd en heeft hij ook vochtregulatie. Dat was bij ons destijds het grootste probleem. Maar voor dit geld is het een heel leuk apparaat en hij werkte echt heel best. Goede resultaten ook.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-21 17:30

JudithO schreef:
Wij hadden een voorganger van dit type:
https://www.kleinveeservice.nl/broedmac ... evoer.html

Nu is hij vernieuwd en heeft hij ook vochtregulatie. Dat was bij ons destijds het grootste probleem. Maar voor dit geld is het een heel leuk apparaat en hij werkte echt heel best. Goede resultaten ook.

Ik heb deze ook! 3 stuks zelfs. Werkt prima :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:49

Het nieuwe type ook, of de oude waar je zelf het vocht moest reguleren?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:58

Ik heb een bestelling bij Weckenonline gedaan, sappan en weckglazen en sappflessen :D

Wow, die broedmachines zijn wel heel goedkoop voor wat ze bieden, zoveel eieren én vocht én keren! :oo Ik had wel wat rondgekeken maar de meeste zijn toch wel 3x zo duur.
Laatst bijgewerkt door Century op 15-09-21 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 18:01

Het keren doen ze in elk geval heel goed! Temperatuur blijft ook goed stabiel.
Dus ik ben erg benieuwd hoe goed ze zijn in het vocht reguleren. Als dat goed blijkt, weet ik welke wij tzt weer gaan aanschaffen...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 18:26

Ik houd hem ook in gedachten :j

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 09:35

JudithO schreef:
Het nieuwe type ook, of de oude waar je zelf het vocht moest reguleren?

Wat bedoel je met vocht reguleren? Dat er geen luchtvochtigheidsmeter op zat? Die van mij hebben dat allemaal wel en de nieuwste heeft ook de mogelijkheid om het water vanaf de buitenkant aan te vullen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 11:29

Ik bedoel of jij ook zo'n nieuwe versie hebt of alleen de oudere.
Die van ons kon ook de luchtvochtigheid meten maar het was een drama om die goed te houden. Ik hoop dat er in de nieuwe versie kleinere vakjes zitten want die bodemvakken van de oude waren echt veel te groot. Wij hadden een klein bakje aan de zijkant geplakt die we gebruikten om water in te doen.